این گوشی هم مانند S4 mini، خصوصیات اصلی پدرش را که به آن‌ها می‌نازید حفظ نموده است. بدنه آلومینیومی، دوربین عجیب 4 آلتراپیکسلی و البته بلندگو های Boom Sound، همه و همه در این گوشی نیز به کار گرفته شده‌اند. اما HTC موارد دیگری را در این گوشی تضعیف نموده که در ادامه به آن‌ها یکی یکی اشاره خواهیم نمود.

در نگاه اول، کاملا به ضرب‌المثل " پسر کو ندارد نشان از پدر " خواهید رسید. ظاهر این گوشی همان ظاهر زیبای HTC One است که البته با کوچک‌تر شدن صفحه نمایش، مقداری باریک و کشیده تر به نظر می‌آید. تفاوت اصلی، در وجود یک قاب پلاستیکی دور تا دور صفحه نمایش است که مقداری این گوشی را از HTC One متمایز ساخته. کماکان شاسی اصلی گوشی فلزیست و می‌توان از وجود آلومینیوم در اطراف صفحه نمایش و بر روی قاب پشتی لذت برد. در واقع، One mini جزء معدود گوشی‌های سطح متوسط بازار است که در بدنه آن، از مواد اولیه بسیار خوبی استفاده شده است. البته نمی‌توان Ascend P6 کمپانی هواوی را نیز نادیده گرفت.

اما تا به اینجا به زیبایی‌های بصری گوشی پرداختیم که واقعا ما را عاشق خود نمود، اما با اینکه عشق آسان نمود اول، ولی پس از آن بود که افتاد مشکل‌ها ! وقتی گوشی را در دست می‌گیرید، اولین نکته ای که به نظرتان خواهد آمد، لیز بودن گوشی در دست است. با وجود سطح آلومینیومی پشت گوشی که کاملا صیقلیست و البته طراحی غیر مسطح آن، احساس امنیت خوبی را به کاربر نخواهد داد و همیشه ترس از لیز خوردن گوشی از دست وجود خواهد داشت. وجود بلندگو های Boom Sound در بالا و پایین صفحه نمایش هم، باعث گردیده طول گوشی به نسبت صفحه نمایش 4.3 اینچی‌اش، مقداری زیاد باشد. برای مثال، با همتای سامسونگی این گوشی یعنی S4 mini به راحتی کار با یک دست امکان پذیر است، اما به دلیل طول نسبتا زیاد گوشی، مقداری برای یک دستی کار کردن با آن، به مشکل خواهید خورد. ابعاد One mini معادل 63.2×132 و قطر آن نیز در بیشترین حالت حدود 9.3 میلی متر است. وزن گوشی هم 122 گرم است که این گوشی را به یک گوشی سبک تبدیل می‌نماید.

دور تا دور گوشی را که نگاه کنید، در هر چهار سمت شکاف یا کلیدی وجود دارد. لبه بالایی، محل قرار گیری جک 3.5 میلی متری هدفون و کلید پاور است،لبه سمت راست هم کلید های کنترل صدا را در خود جای داده، بر روی لبه پایینی درگاه microUSB و میکروفون وجود دارند و شکاف قرار گیری سیم کارت هم بر روی لبه سمت چپ گوشی تعبیه شده. اما قرار گرفتن کلید پاور بر روی گوشه چپ لبه بالایی، دسترسی به آن‌را با یک دست بسیار سخت نموده، طوری که واقعا ترجیح می‌دادیم این کلید در کنار کلید های کنترلی صدا و در سمت راست گوشی تعبیه می‌شد.

قاب پشتی گوشی شباهت زیادی به قاب پشتی چند تکه HTC One Dual دارد و همانند HTC One، یکپارچه نیست. این قاب، در بر گیرنده دوربین، فلاش LED، میکروفون دوم و یک لوگوی HTC است که بر زیبایی دستگاه، افزوده. در داخل بلندگوی جلویی گوشی هم، یک LED هشدار تعبیه شده که در مواقع لازم مانند تماس از دست رفته، پیامک و یا کمبود باتری، به کاربر هشدار خواهد داد.

در کل، همانند برتری پدر این گوشی بر رقیب سامسونگی‌اش، می‌توان این گوشی را نیز در قسمت طراحی و کیفیت ساخت، برتر از رقیب مستقیمش Galaxy S4 mini و یا حتی برتر از اکثر گوشی‌های هوشمند در سطح قیمتی مشابه دانست که کاملا رضایت بخش است.



خوب، یکی از مواردی که در One mini نسبت به One مقداری تضعیف شده بود، کیفیت ساخت آن بود که البته هنوز هم One mini را بین خوش ساخت ترین گوشی‌ها قرار می‌دهد. اما قدرت پردازشی این گوشی چگونه است؟ HTC در این گوشی از چیپ و پردازنده یک نسل قدیمی‌تر نسبت به One استفاده نموده. چیپ One mini یک چیپ ساخت کمپانی Qualcomm با نام Snapdragon 400 است که پردازنده دو هسته ای از نوع Krait 200 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 305 را شامل می‌شود. همچنین، 1 گیگابایت حافظه رم به عملکرد بهتر دستگاه کمک خواهد نمود. خوب مسلما با معرفی سخت افزار گوشی به تنهای، نمی‌توان به نحوه عملکرد آن پی برد. ولی نتایج بنچمارک ها، می‌تواند تا حدود زیادی ما را با قدرت گوشی آشنا نماید. در بنچمارک معتبر Pi، عملکرد این گوشی برتر از Note II و نزدیک به Optimus G بود. همچنین در تست Linpack نیز این گوشی دقیقا بالاتر از Note II و پایین‌تر از رقیب خود S4 mini قرار گرفت. نتایج بنچمارک های AnTuTu، Quadrant، Vellamo و Epic Citadel هم همگی حکایت از قدرت پردازشی مناسب گوشی در حد گوشی‌های قدرتمند موجود در بازار داشتند. اما جالب بود که تقریبا در همه تست‌ها به جز تست مهم Epic Citadel که مربوط به قدرت گرافیکی دستگاه است، این گوشی عملکردی ضعیف‌تر از S4 mini داشت تا بتوان گفت در این زمینه سامسونگ موفق‌تر عمل نموده است.

One mini فقط با 16 گیگابایت حافظه داخلی تولید شده و همانند One، از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند که با وجود 16 گیگابایت حافظه که البته همه آن هم در دسترس کاربر نیست، ترجیح می‌دادیم HTC بر روی این گوشی حافظه بیشتری را قرار می‌داد. از دیگر مواردی که در این گوشی نسبت به One حذف گردیده، می‌توان به NFC و سنسور مادون قرمز اشاره کرد، اما خوشبختانه GPS در One mini هم موجود است.



خوب، در مورد کیفیت ساخت و سخت افزار گوشی گفتیم، حال برسیم به یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر گوشی هوشمند، یعنی صفحه نمایش، که به واقع در این گوشی نیز جذاب‌ترین قسمت آن است. صفحه نمایش One mini یک صفحه نمایش 4.3 اینچی از نوع SuperLCD2 است که رزولوشن 1280×720 را ارائه می‌نماید. خوب تا به همین جای مشخصات صفحه، 3 مورد که باعث ارزان‌تر شدن این گوشی نسبت به One شده را گفتیم، سایز صفحه نمایش که کوچک‌تر شده، پنل آن و رزولوشن صفحه نمایش. البته پنل SuperLCD همان پنلیست که HTC بر روی گوشی‌هایی مانند One X Plus هم استفاده نموده بود که عملکرد فوق‌العاده ای دارد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش بسیار طبیعی و جذاب تولید می‌گردند و به واقع، کیفیت صفحه نمایش چشم نواز است. در زوایای مختلف هم که به آن نگاه می‌کنید، کاهش محسوسی را در عملکرد صفحه نمایش مشاهده نخواهید کرد و کاملا رضایت بخش است. اما به دلیل نور متوسط صفحه نمایش، در شرایط نوری قوی و در زیر تابش مستقیم آفتاب، انعکاس نور تا حدودی مانع کار کردن راحت با گوشی خواهد شد که شاید با وجود یک محافظ صفحه نمایش مات، بتوان این مشکل را تا حد زیادی مرتفع نمود. راستی، این صفحه نمایش توسط محافظ Corning Gorilla Glass 3 محافظت می‌گردد که مقاومت آن‌را به طرز چشم گیری بیشتر خواهد نمود.

با وجود ابعاد و رزولوشن صفحه نمایش، تراکم پیکسلی 342ppi به دست می‌آید که با اینکه در مقابل HTC One مقدار بسیار کمتریست، اما کاملا یک تراکم پیکسلی مناسب و کافیست، طوری که می‌توان گفت تراکم پیکسلی HTC One بی دلیل زیاد است و همین مقدار برای گوشی‌های هوشمند، کافیست.

در مجموع، هر چقدر به صفحه نمایش این گوشی نگاه کنید، بیشتر از عملکرد آن لذت خواهید برد. واکنش آن به لمس‌ها هم بسیار سریع و عالیست. می‌توان یکی از اصلی‌ترین مزایای این گوشی را صفحه نمایش بسیار با کیفیتش دانست.



با وجود چنین صفحه نمایش و سخت افزاری، برای استفاده از همه قابلیت‌های گوشی، احتیاج به یک باتری قدرتمند بسیار احساس میشود. HTC هم بر روی این گوشی از یک باتری لیتیوم پلیمری 1800 میلی آمپر ساعتی استفاده نموده که به تناسب با بقیه موارد، نسبت به One تضعیف شده. یعنی عملکرد آن بر روی این گوشی، همانند باتری 2300 میلی آمپر ساعتی موجود بر روی HTC One است. با هر مرتبه شارژ کامل گوشی، می‌توان انتظار داشت که تا حدود 20 ساعت مکالمه ممتد و یا حدود 1.5 روز کاربری‌های متفاوت را پشتیبانی نماید. در حالت آماده به کار نیز، این گوشی بیش از 15 روز روشن خواهد ماند.



یکی دیگر از مواردی که HTC در زمان معرفی One خیلی بر روی آن مانور تبلیغاتی داده بود، دوربین 4 آلترا پیکسلی آن بود. خوشبختانه، در این مدل، HTC دوربین را از مدل قبلی ضعیف‌تر ننموده و همان دوربین را بر روی این گوشی قرار داده است. در نقد و بررسی HTC One به صورت مفصل در مورد دوربین این گوشی‌ها صحبت نمودیم، در نتیجه صحبت را طولانی نمی‌کنیم و از تکرار همان موارد خود داری می‌نماییم. اما به اختصار، دوربین این گوشی هم کیفیتی مشابه HTC One دارد که برای گوشی‌ای در این سطح، بسیار عالیست. فراخی دیافراگم f2/0 لنز این دوربین هم به ثبت عکس‌های بهتر در شرایط نوری ضعیف کمک می‌نماید. در ضمن، برنامه HTC Zoe که گالری اختصاصی HTC برای پرچم‌دار سال 2013 خود بود، بر روی این گوشی وجود دارد که امکانات فوق‌العاده ای را به کاربر ارائه خواهد نمود. کیفیت فیلم برداری دوربین اصلی گوشی Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه می‌باشد و فیلم‌های گرفته شده توسط دوربین، کیفیت مناسبی دارند. در ضمن، یک دوربین 1.6 مگاپیکسلی جهت انجام مکالمات تصویری هم در جلوی گوشی تعبیه شده که قادر است با کیفیت HD فیلم برداری نماید. بنابراین، از نظر کیفیت دوربین، این گوشی یک یار خوب برای مصرف کنندگان محسوب می‌گردد که در هر زمان قادر است عکس‌های رضایت بخشی را ثبت نماید.



تا به اینجا به غیر از دوربین، در هر موردی که اشاره کردیم، One mini نسبت به One تضعیف شده بود. اما به تنها برتری این گوشی نسبت به پدرش می‌رسیم. HTC بر روی One mini از ابتدا نسخه 4.2.2 از سیستم عامل اندروید را قرار داده، در حالی که HTC One از ابتدا میزبان نسخه 4.1 بود. به روز بودن سیستم عامل این گوشی، یک خبر خوب برای طرفداران اندروید محسوب می‌گردد. همچنین، صفحه Blinkfeen هم که با HTC One معرفی شده بود، در این گوشی وجود دارد و کاشی‌های زیبای HTC، اینجا هم دیده می‌شوند. قبل‌تر هم گفته بودیم که می‌توان Sense 5 را رابط کاربری شیک و زیبایی دانست، اما از نظر راحتی کار باید اذعان داشت که TouchWiz سامسونگ عملکرد بهتری دارد. همه چیز در سامسونگ دم دست است و راحتی فدای زیبایی نشده است. اما وارد منوی برنامه‌ها که می‌شوید، با یک صفحه ساده و برنامه های چیده شده روبرو می‌شوید که مقداری کسل کننده است. امیدوار بودیم که HTC این قسمت را بهبود بخشد که با دیدن گوشی‌های جدید این کمپانی، امیدمان به یاس تبدیل شد. اما سرعت سیستم عامل بسیار عالیست. حالت Car Mode نیز در این گوشی وجود دارد که با انتخاب آن، همه امکانات به شکل کاشی‌هایی شبیه به ویندوز فون تبدیل خواهند شد و کار با گوشی را در حین رانندگی راحت‌تر می‌نماید، هرچند که استفاده از تلفن همراه را در حین رانندگی به هیچ عنوان توصیه نمیکنیم. با وجود یک صفحه نمایش 4.3 اینچی با رزولوشن HD، سخت افزار بسیار قدرتمند، راه های مختلف ارتباطی مانند 3G ، Wi-Fi، GPRS و Edge ( و البته وجود شبکه پر سرعت 4G LTE بر روی برخی نسخه های One mini ) و سیستم عامل اندروید، مرورگری اینترنت در این گوشی بسیار لذت بخش است. همچنین، اسپیکر های بسیار قدرتمند و با کیفیت BoomSound که قبل‌تر هم در One آن‌ها را دیده بودیم، به همراه تقویت کننده صوتی BeatsAudio، این گوشی را تبدیل به یک مدیاپلیر حرفه ای خواهد نمود. البته عدم وجود یک هدفون Beats در جعبه این گوشی برای ما جای سوال داشت، چرا که هدفون موجود به همراه HTC One یک هدفون معمولیست.

از دیگر راه های ارتباطی گوشی می‌توان به درگاه microUSB و فناوری بلوتوث نسخه 4 اشاره نمود، ضمن اینکه با داشتن One mini، یک دستگاه GPS همراه دارید که از A-GPS و Glonass نیز پشتیبانی می‌نماید.



نهایتا، می‌توانیم این گوشی را ولیعهد و جانشین شایسته HTC One بدانیم که همان اندازه، دوست داشتنی و قدرتمند است. همان طور که گفتیم، کمپانی تایوانی سعی نموده خصوصیات خوب مدل پیشین را حفظ نماید و با تضعیف تعدادی از مشخصات، نسخه ارزان‌تر پرچم‌دار خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. به هر حال، اختلاف قیمت موجود بین این گوشی و One، می‌تواند بسیاری را ترغیب به خرید One mini نماید، که هر کس در نهایت به خرید این گوشی اقدام کند، بسیاری از خوبی‌های One را تجربه نموده و صاحب یک گوشی اندرویدی قدرتمند شده است. وجود یک صفحه نمایش 4.3 اینچی بسیار با کیفیت، سخت افزار قدرتمند، نسخه 4.2 سیستم عامل اندروید، دوربین عجیب و غریب ولی با کیفیت، بلندگو های Boom Sound، رابط کاربری HTC Sense به همراه امکانات جدید آن و البته، کیفیت ساخت بسیار خوب گوشی، دلایل صحبت ما برای با ارزش دانستن این گوشی می‌باشد. پس اگر به دنبال داشتن یک گوشی هوشمند همه کاره با قیمتی مناسب هستید، این گوشی را نیز بررسی نمایید.

 

 

ویدئوی نقد و بررسی One mini

 

 

 

برای مشاهده نقد و بررسی ویدیویی گوشی HTC One mini، میتوانید به این صفحه مراجعه و یا بر روی عکس بالا کلیک نمایید.


 

مزایا:
صفحه نمایش 4.3 اینچی با رزولوشن HD
مجهز به فناوری BeatsAudio
دوربین 4 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت با سنسور منحصر به فرد
سیستم عامل اندروید 4.2.2
رابط کاربری HTC Sense به همراه امکاناتی همچون Blinkfeed و Zoe
کیفیت ساخت بسیار خوب
معایب:
عدم پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی