.:فارسی موبایل | سایت تخصصی موبایل ایران:.

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

LG G Pad 8.3

طراحی و ساخت:

هر چند G Pad را می توان نخستین تجربه تبلتی مستقل ال جی دانست، اما با این حال باید بگوییم که ال جی نماینده ای درخور نام خود و انتظار مخاطبان به بازار عرضه نموده است. اگر بخواهیم درباره بدنه دستگاه صحبت کنیم، تمامی موارد مربوط به بخش پشت دستگاه خواهد بود چرا که تمام بخش رویی دستگاه در تسخیر محافظ ضد خش نمایشگر می باشد که علاوه بر نمایشگر حواشی آن را نیز تا لبه های دستگاه در بر می گیرد. فضای شیشه ای و یکپارچه روی دستگاه به همراه حاشیه بسیار کم قاب نمایشگر در طرفین، ظاهری جذاب را برای G Pad به ارمغان آورده است. در این بخش تنها لوگو LG و دوربین دوم مخصوص مکالمه در بخش بالای نمایشگر است که خودنمایی می کند و از دکمه های کنترلی خارج از محیط نمایشگر خبری نیست.
در مورد کلید های کنترلی باید اضافه کنیم که ال جی ترجیح داده که استاندارد و ساختار پیش فرض اندروید را بر هم نزند و از کلید های کنترلی به واسطه نمایشگر استفاده نماید. اگر به طرفین دستگاه نگاهی بیاندازیم، در لبه سمت راست کلید پاور و کلید کنترل بلندی صدا را ملاقات خواهیم کرد. در لبه سمت چپ دستگاه ال جی از هیچ کلید یا پورتی استفاده نکرده و قسمت پایینی نیز تنها میزبان درگاه میکرو USB دستگاه می باشد. در قسمت بالایی نیز می توان سنسور مادون قرمز، جک 3.5 میلی متری مخصوص اتصال هدفون و درگاه اتصال کارت حافظه به دستگاه را مشاهده کرد که مورد آخر با ظرافت خاصی در این بخش گنجانده شده است. برای ساختار دور دستگاه ال جی از پوشش پلاستیکی استفاده کرده و عمده پوشش بخش پشتی دستگاه از جنس آلومینیوم یکپارچه می باشد که لوگو ال جی در مرکز آن حکاکی شده است.

 

 

 

 

صفحه نمایش:

ال جی همواره حرف های زیادی برای گفتن در مارکت نمایشگر های داشته است و پس معرفی نسل جدید ال سی دی های مجهز به پنل IPS نیز، به یکی از تولیدکنندگان عمده نمایشگر بسیاری از پرچمداران بازار بدل شد. این بار نیز ال جی از همین خانواده از نمایشگر هایش برای تبلت G Pad استفاده کرده که در نخستین ملاقات بی شک توجه هر مخاطبی را به خود جلب خواهد نمود.همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، LG از نمایشگری در ابعاد 8.3 اینچ با وضوح 1200 × 1920 پیکسل در این مدل بهره برده است و نمایشگر مذکور توانایی نمایش 16 میلیون رنگ را دارد. این نمایشگر قابلیت پشتیبانی از چندین لمس را به صورت همزمان دارد و تراکم پیکسلی در آن معادل 273 پیکسل در هر اینچ می باشد. درباره زاویه دید نمایشگر نیز باید بگوییم که جزو بهترین هاست و ما در هیچ یک از کاربری هایمان با آن به مشکل برخورد نکردیم.

 

 

سخت افزار:

در بخش سخت افزاری ال جی از پردازنده چهار هسته ای Snapdragon 600 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز و از سری محصولات شرکت Qualcomm استفاده کرده است. پردازش گرافیکی در این تبلت بر عهده چیپ Adreno 320 گذاشته شده و میزان حافظه پردازشی در آن 2 گیگابایت در نظر گرفته شده است. درباره حافظه پیش فرض در نظر گرفته شده باید بگوییم که ال جی G Pad را تنها در یک نسخه و با ظرفیت پیش فرض 16 گیگابایتی عرضه نموده است. اگر میزان حافظه محدود 16 گیگابایتی آن هم برای تبلت، شما را مایوس کرد باید بگوییم که جای نگرانی نیست و ال جی به واسطه پورت micro SD موجود امکان ارتقا حافظه دستگاه را، تا 64 گیگابایت علاوه بر میزان پیش فرض فراهم نموده است. درباره کانال های ارتباطی این تبلت 8 اینچی باید بگوییم که به واسطه عدم تجهیز آن به سیم کارت، کاربران از استفاده از خدمات شرکت های مخابراتی نظیر اینترت همراه یا مکالمه محروم شده اند و تنها کانال دسترسی به اینترنت، اتصال به شبکه های محلی یا Wi-Fi می باشد. بلوتوث، سنسور مادون قرمز، GPS و پورت میکرو یو اس بی از جمله سایر قابلیت های ارتباطی G Pad می باشند.

 

نرم افزار:

نسخه 4.2.2 از سیستم عامل اندروید، سیستم عامل منتخب ال جی برای این تبلت است که از ابتدا بر روی آن قرار دارد. همچنین، رابط کاربری Optimus UI هم بر روی تبلت قرار دارد که رابطی سبک و ساده به شمار می‌رود. اما LG رابط کاربری خود را تغییرات زیادی داده و امکانات بسیاری را بر روی آن قرار داده که سعی می‌کنیم به همه آن‌ها بپردازیم. ابتدای به امر، برای باز کردن قفل صفحه نمایش یک افکت زیبا شبیه به یک الماس وجود دارد که با کشیدن انگشت، الماس بزرگ‌تر می‌شود تا کل صفحه را در بر گیرد و قفل باز شود. در ضمن، این افکت را می‌توان تغییر داد و از 4 افکت دیگر هم استفاده کرد که آن‌ها هم زیبا هستند. اما  قابلیتی که بر روی گوشی‌های نوکیا همه دیده بودیم بر روی این تبلت هم مانند گوشی G2 قرار دارد، که طبق آن می‌توانید با دو بار ضربه آهسته و پیوسته بر روی صفحه نمایش، آن‌را روشن نمایید.خوب G-Pad هم یکی دیگر از تبلت هاییست که کلید های کنترلی اندروید را در دل صفحه نمایش جای داده است، و البته چون مقداری هم آن‌ها را بزرگ طراحی نموده‌اند، مقداری از فضای صفحه نمایش را اشغال نموده که البته در این سایز صفحه نمایش، چندان به چشم نمی آید. 

Q Slide هم که در واقع همان Small Apps در گوشی‌ها و تبلت های سونیست که می‌توانید تعدادی از برنامه‌ها را در حین استفاده از دیگر برنامه‌ها، باز نموده استفاده کنید. نوار Notification هم که همانند دیگر تبلت های سطح بالا، پر است از میانبر به بخش‌ها و امکانات مختلف گوشی که کار را بسیار راحت می‌نماید. در ضمن، امکان تغییر در میانبر ها هم وجود خواهد داشت. اما صفحه منوی اصلی، مقداری شلوغ است و تا حدودی کاربر را سر در گم میکند. وجود 42 برنامه در یک صفحه در 7 سطر و 6 ستون، صفحه برنامه ها را به صفحه ای شلوغ تبدیل نموده که ترجیح میدادیم آیکون ها بزرگ تر بودند و صفحه مقداری خلوت تر میشد. ظاهرا ال جی برنامه هایش را صرفا با Q در ابتدا نام گذاری مینماید. در همین راستا، برنامه دیگری به نام Q Pair در این تبلت قرار داده شده که دستگاه را با گوشی همگام میسازد. برنامه کاربردی Q Remote هم که در گوشی های این کمپانی دیده بودیم، اینجا وجود دارد که به واقع برنامه مفیدیست.
Notebook، Q Voice، Chrome و دیگر برنامه های گوگل،  دیکشنری و Q Translator هم دیگر برنامه هایی هستند که از ابتدا بر روی این دستگاه یافت میشوند.در کل، از نظر امکانات نرم افزاری، با یک تبلت غنی آشنا شدیم که کارکرد خوبی دارد، با اینکه کماکان در این زمینه، از هم‌وطنش سامسونگ هنوز عقب است. 

 

 

دوربین و باتری:

LG G Pad 8.3 میزبان یک دوربین 5 مگاپیکسلی با وضوح تصاویر 1944 × 2592 پیکسل می باشد. همچنین این دوربین قادر به ثبت فیلم های فول اچ دی در 30 فریم بر ثانیه می باشد. قابلیت تصویر برداری HDR، تشخیص چهره، فکوس لمسی، پانوراما و ثبت موقعیت مکانی از جمله ویژگی های بارز بخش دوربین LG G Pad به شمار می آید. برای مکالمات تصویری نیز از یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی استفاده شده است که می توانید روی کاربری آن، در اندازه یک وبکم متوسط حساب باز کنید. باتری در نظر گرفته شده برای G Pad یک باتری لیتیوم یونی استاندارد و غیر قابل تعویض توسط کاربر، با ظرفیت 4600 میلی آمپر ساعت می باشد.

 

 

 

 

 

جمع بندی:

در مقایسه با سایر تبلت های موجود در بازار، مدل های 8 اینچی از تنوع محدودتری برخوردارند و عمده مدل های موجود در سبد کالا برند های معتبر نظیر اپل، سامسونگ و حالا ال جی قرار دارند. مدل های 8 اینچی به نوع یک مدل ترکیبی از تبلت های 7 و 10 اینچی هستند، چرا که از یک سو ابعاد جمع و جور تری نسبت به مدل های 10 اینچی دارند و از سوی دیگر محدودیت های مدل های 7 اینچی را برطرف نموده اند. اما منحصرا درباره G Pad باید بگوییم که از برترین های کلاس 8 اینچی می باشد که بی شک از ملاقات آن شگفت زده خواهید شد. در این مدل ال جی از مواد اولیه با کیفیتی در طراحی بدنه دستگاه استفاده کرده است و با در دست گرفتن G Pad، بی شک انتخاب خود را تحسین خواهید نمود. درباره نمایشگر باید بگوییم که کاربری بی دردسری، شما را انتظار می کشد و نمایشگر مجهز به پنل IPS این محصول می تواند پاسخ گوی کاربری های متفاوت شما باشد. مجموعه سخت افزاری گنجانده شده در این مدل بهترین نیست اما می تواند تمامی کاربری های متدوام و حتی سطح بالای شما را پشتیبانی نماید. در آخر باید بگوییک اگر به دنبال یک 8 اینچی، خاص و خوش ساخت با قیمت مناسب هستید، LG G Pad 8.3 می تواند جزو بهترین انتخاب ها باشد.

 

 

 

 

 

مزایا:
طراحی با کیفیت و خوش ساخت
پردازنده چهار هسته ای Snapdragon 600 
صفحه نمایش با کیفیت 8.3 اینچی مجهز به پنل IPS
دوربین 5 مگاپیکسلی با کیفیت
امکان اتصال کارت حافظه تا 64 گیگابایت
سیستم عامل اندروید 4.2 جیلی بین
کاور مغناطیسی هوشمند
معایب:
عدم قابلیت اتصال سیم کارت
 
 
۲۸ آذر ۹۲ ، ۱۴:۰۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

Sony Xperia Z1

 

Sony Xperia Z1

سال 2013 برای سونی، سال پرباریست . این کمپانی ژاپنی امسال، در همه زمینه‌ها محصولات مهمی را معرفی نموده. از معرفی تلویزیون خمیده و دوربین‌های قابل اتصال به گوشی‌های موبایل تا گوشی‌های هوشمند سطح بالایی همچون Xperia Z، Xperia Z Ultra. حال آخرین محصول از این خانواده با نام Xperia Z1. سونی اکسپریا زد وان، پرچمدار جدید سونی در دنیای تلفن‌های همراه است که به جهت باز پس گیری بازار از غول‌های سامسونگ و HTC یعنی Galaxy S4 و One قدم به بازار نهاده و امید اصلی سونی به شمار می‌رود. حال تنها چند روز پس از معرفی این گوشی و در حالی که حتی معتبرترین سایت‌های نقد و بررسی نیز هنوز به این گوشی نپرداخته‌اند، شاهد حضور آن در دیجی کالا هستیم و قصد داریم به عنوان اولین سایت معتبر نقد و بررسی در ایران، به بررسی آن بپردازیم. پس خواننده نقد و بررسی Xperia Z1 در سایت دیجی کالا باشید.


سونی پیش از معرفی رسمی این گوشی، هیاهوی زیادی را به راه انداخته بود و با به وجود آمدن شایعات فراوان حول این گوشی، همه منتظر از راه رسیدن یک گوشی شگفت انگیز بودند. اما در اولین نگاه به گوشی با خود خواهید گفت " خوب این که گوشی جدیدی نیست، همان Xperia ZL است که ارتقا یافته " و البته این حرف، چندان دور از واقعیت نیست. طراحی این گوشی کاملا مطابق با استاندارد های دیگر گوشی‌های خانواده Xperia Z است و شباهت بسیاری به Xperia ZL دارد.
 
اما تفاوت اصلی Z1 با Z، به استفاده سونی از آلومینیوم در ساخت بدنه و در نتیجه، وجود بدنه فلزی این گوشی می‌باشد. با وجود این قاب فلزی در دور تا دور گوشی، حس یک گوشی سطح بالا و بسیار با کیفیت به کاربر منتقل می‌شود، که البته از وزن زیاد دستگاه هم نمی‌توان چشم پوشی نمود. 
 

سطح کاملا مسطح گوشی و وزن زیاد آن، باعث می‌گردد که برداشتن آن از روی سطوح صاف مانند میز کمی مشکل باشد.
همان طور که میدانید، سونی تقریبا تنها کمپانی ایست که مشغول ساخت گوشی‌های سطح بالا با توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب است و این کار را از سال گذشته آغاز نموده. با تجربه ای که سونی در این زمینه کسب کرده، خوشبختانه هر روز از روز قبل حرفه ای تر شده و بهبودهایی را در طراحی گوشی اعمال می‌کند. یکی از این بهبودها، عدم وجود درپوش برای جک 3.5 میلی متری صدا در این گوشیست که ما را بسیار خوشحال نمود. اما دیگر درگاه‌ها و شکاف‌ها همه توسط درپوشی محافظت می‌شوند، که می‌توان امیدوار بود سونی کم کم همه درپوش‌ها را حذف کند. 
اما بر روی لبه های گوشی چه خبر است؟ لبه سمت راست گوشی، تقریبا توسط کلیدها و شکاف‌های مختلف پر شده، به ترتیب از بالا به پایین شاهد وجود شکاف سیم کارت، کلید پاور با همان طراحی Xperia Z، کلید کنترل صدا، کلید شاتر دوربین و نهایتا شکاف اتصال بند به گوشی هستیم. بر روی لبه روبرویی یعنی سمت چپ، می‌توان شکاف microSD، درگاه microUSB و محل اتصال گوشی به داک را مشاهده نمود.
 

 لبه بالایی میزبان جک 3.5 میلی متری صداست و بر روی لبه پایینی هم، فقط یک بلندگوی بزرگ با ساخت بسیار عالی دیده می‌شود. همان طور که گفتیم به غیر از جک 3.5 میلی متری هدفون، همه شکاف‌های دیگر گوشی توسط درپوش، پوشانده شده‌اند. 
 

قاب پشتی بسیار صیقلی Xperia Z1 هم که از جنس شیشه است، پذیرای دوربین به همراه فلاش و یک لوگوی سونی است که نمای پشتی گوشی را کاملا زیبا ساخته. در ضمن، سونی ادعا نموده که این شیشه آب دیده مقاومت مناسبی دارد که می‌توان از کیفیت ساخت گوشی تا حدودی ادعای سونی را پذیرفت، اما فراموش نکنید که به هر حال جنس شیشه ای گوشی، استعداد خش پذیری و البته شکستن را دارد و بهتر است که در هنگام استفاده از دستگاه و برای نگهداری بهتر از آن، مقداری احتیاط را چاشنی کارتان کنید. 
 

در مورد وزن زیاد گوشی گفتیم، اما نگفتیم ابعاد و وزن گوشی چقدر است. این گوشی دارای ابعاد  74×144 و قطر 8.5 میلی متر است که 170 گرم هم وزن دارد. ابعاد گوشی مقداری از Xperia Z بیشتر شده که می‌تواند با نیاز سونی به فضای بیشتر جهت قرار دادن دوربین مرتبط باشد. قطر دستگاه نیز مقداری بیشتر شده، اما وزن آن به طور محسوسی زیاد شده، طوری که به محض در دست گرفتن گوشی، این سوال به ذهنتان خطور می‌کند که چرا اینقدر سنگین است؟

برسیم به یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌ها، یعنی مقاومت گوشی در برابر آب ! این قابلیت که توسط گواهینامه IP58 تضمین شده، گویای مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب تا عمق 1 متر و تا 30 دقیقه است. البته فقط در مورد آب نیست، بلکه مقاومت گوشی در برابر نفوذ گرد و غبار و شن هم ضمانت می‌شود. مسلما، ضد آب بودن گوشی یک مزیت کاربردیست، اینکه بتوانید با خیال راحت زیر دوش آب هم به پیامک ها و تماسهایتان جواب دهید، و یا پس از شستن دست مجبور نباشید ابتدا خوب دستهایتان را خشک کنید و سپس به تماس ورودی پاسخ دهید، نیازیست که به صورت روزمره با آن مواجه می‌شوید و با این گوشی خیالتان راحت است.
 

 به همه این‌ها، امکان استفاده از گوشی در استخر، دریا، زیر باران، نواحی مرطوب و البته کویری را هم اضافه نمایید که برای افرادی که در این نواحی زندگی میکنند، یک مزیت بزرگ محسوب میگردد. اما حسی که در دست گرفتن این گوشی به ما داد، شبیه به حس در دست گیری لومیا 920 نوکیاست که به دلیل وزن زیاد گوشی، نا خودآگاه آن‌را محکم می‌گیرید و در دست، احساس امنیت خوبی را منتقل می‌نماید.
سونی در مورد این گوشی، بر روی قدرت سخت افزاری آن هم خیلی مانور داده بود و با تبلیغات زیاد برای Xperia Z1 ، آن‌را قدرتمندترین گوشی اندرویدی تا به امروز میدانست. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که این ادعا تا چه حد به واقعیت نزدیک است.
چیپ ست موجود بر روی Xperia Z1 یک چیپ ساخت کمپانی کوالکام با نام Snapdragon 800 است که پردازنده چهار هسته ای از نوع Krait 400 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 330 را شامل می‌شود. همچنین، 2 گیگابایت حافظه رم به این سخت افزار برای عملکرد بهتر کمک می‌نماید. خوب این مشخصات شباهت بسیاری به دیگر غول سونی یعنی Xperia Z Ultra دارد. اما عملکرد سخت افزاری دستگاه چگونه است؟ نتایج بنچ مارک‌ها که خیلی خوشحال کننده بودند و نشان از ادعای درست کمپانی ژاپنی داشتند. در بنچمارک Pi، این گوشی بعد از LG G2 در رده دوم برترین‌ها قرار گرفت و رقبایی همچون Galaxy S4، HTC One و Z Ultra را پشت سر گذاشت. اما در تست Linpack، Z Ultra مقداری بهتر عمل نمود و این گوشی را به رده سوم فرستاد. در این تست هم LG G2 برترین عملکرد را داشت. اما بالاخره در تست AnTuTu از همه پیشی گرفت و در صدر ایستاد. در تست‌های Quadrant، Egypt و تست بسیار با اهمیت Epic Citadel هم Xperia Z1 برترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت تا بتوان این گوشی را یکی از 3 گوشی قدرتمند موجود در بازار تا پایان تابستان 2013 دانست. 
 

به علاوه، در هنگام کار با گوشی هم می‌توانید به راحتی قدرت آن‌را حس نمایید، واکنش گوشی به دستورات بسیار سریع است و در هنگام کار با آن، مکثی مشاهده نخواهید نمود. همه چیز در دستگاه به خوبی انجام می‌پذیرد و برای استفاده از امکانات فوق‌العاده اندروید، با هیچ محدودیتی مواجه نخواهید بود. 
سونی برای Xperia Z1 از 16 گیگابایت حافظه داخلی استفاده کرده که با وجود قابلیت پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی، می‌توان تا 64 گیگابایت دیگر به حافظه گوشی افزود. در ضمن، این گوشی از انواع راه های ارتباط با شبکه جهانی اینترنت مانند 4G، 3G، GPRS، Edge و البته Wi-Fi پشتیبانی می‌نماید و با وجود فناوری‌های بلوتوث، NFC و DLNA هم می‌توان با دیگر گجت ها تبادل اطلاعات نمود.

باتری گوشی هم یک باتری لیتیوم یونی 3000 میلی آمپر ساعتیست که بالطبع، به دلیل مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب، قابل تعویض توسط کاربر نیست. با وجود این باتری، قادر خواهید بود بیش از 13 ساعت به صورت ممتد با گوشی مکالمه انجام دهید، همین طور تا حدود 100 ساعت پخش موسیقی در توان باتری خواهد بود. به هر صورت، وجود یک باتری با عملکردی مناسب برای این گوشی ضروری به نظر می‌رسید، اما در تست‌های عادی ما، باتری این گوشی عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار داشت و مقداری نا امید کننده بود، البته دستگاهی که در اختیار ما قرار داشت یک نسخه تست بود که می‌توان امیدوار بود ایراد از باتری این دستگاه باشد و در نسخه های اصلی، این ایراد وجود نداشته باشد.
 


خوب اصلی‌ترین ایرادی که به مدل پیشین سونی یعنی Xperia Z وارد بود، عملکرد متوسط صفحه نمایش آن بود. اما کمپانی ژاپنی اعلام کرده که در گوشی جدید خود یعنی  Z1این مورد را بسیار بهتر نموده. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا ادعای سونی درست است یا یک ادعای تبلیغاتیست؟
 

صفحه نمایش اکسپریا زد وان یک صفحه نمایش 5  اینچیست که رزولوشن 1920×1080 پیکسل یا همان Full HD را ارائه می‌نماید. این رزولوشن معادل صفحه نمایش 5 اینچی مدل پیشین است که باعث تراکم پیکسلی صفحه نمایش Xperia Z1 هم به مانند Xperia Z، عدد بسیار خوب 441ppi باشد.. در ضمن، این صفحه نمایش میتواند تا 16 میلیون رنگ را نمایش دهد و صفحه تاچ آن تا 10 لمس همزمان را درک نماید. تا به اینجا مشخصات آن‌را بیان کردیم که همگی عالی هستند. از نظر کیفیت تصویر باید بگوییم که مجذوب آن خواهید شد. به هر حال از کمپانی معتبر سونی که از قدیم یکی از سردمداران تکنولوژی‌های صوتی تصویری بوده چیزی غیر از این هم انتظار نمی‌رفت. مشکل محدودیت زاویه دید را نیز سونی در این گوشی تا حد زیادی مرتفع نموده و می‌توان عملکرد صفحه نمایش Z1 در زوایای مختلف را مناسب دانست. چیزی که پیش‌تر در گوشی‌های سونی تا حدودی ناراحت کننده بود. در صورتی که Brightness صفحه نمایش را بالا ببرید، عملکرد صفحه نمایش در شرایط نوری قوی و در زیر نور مستقیم آفتاب هم راضی کننده خواهد بود.سونی در صفحه نمایش این گوشی، از تکنولوژی Triluminous استفاده نموده که به همراه موتور X-Reality، کیفیت تصاویر تولید شده را به طور محسوسی ارتقا داده است. اما هنوز هم رنگ‌های تولید شده توسط این صفحه نمایش، در مقابل صفحه نمایش‌های با پنل IPS یا SuperAMOLED حرف چندانی برای گفتن ندارد و اگر در کنار آن‌ها به صفحه نگاه کنید، رنگ‌ها مقداری مرده به نظر می‌رسند. البته اگر این صفحه نمایش را با گوشی‌هایی مانند Galaxy S4 یا iPhone 5 مقایسه نکنید، از کیفیت آن لذت خواهید برد. راستی، برای آگاهی کاربر از هشدار ها مانند تماس های از دست رفته، پیامک ها و یا کمبود شارژ هم یک چراغ هشدار در بلندگوی بالایی گوشی تعبیه شده که در حالت خاموش معلوم نیست و در مواقع ضروری، روشن میشود، که البته از منوی تنظیمات قابلیت غیر فعال نمودن آن وجود دارد. با همه این‌ها، در نهایت ادعای سونی بر ارتقای محسوس کیفیت صفحه نمایش این گوشی را تایید می‌کنیم.

اما می‌رسیم به نرم افزار این گوشی که شامل سیستم عامل و غیره می‌شود. سیستم عامل موجود بر روی Xperia Z1 نسخه 4.2 یا JellyBean از سیستم عامل موفق اندروید می‌باشد. این نسخه به روز از اندروید باعث می‌گردد که کاربران گوشی از سرعت و عملکرد بسیار بهتری برخوردار باشند، چرا که با وجود سخت افزار عالی این گوشی، نسخه جدید اندروید نیز بر روی آن وجود دارد و از اکثر اپلیکیشن های موجود برای اندروید پشتیبانی میکند. رابط کاربری هم  همان رابط کاربری ساده و بی آلایش سونی است که پیش‌تر بر روی گوشی‌های این کمپانی دیده بودیم. اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب نمود، نحوه آنلاک نمودن گوشی بود که به زیبایی و با کشیدن انگشت از بالا به پایین و یا بالعکس صورت می‌پذیرفت. 
 

این رابط کاربری بی شک زیباترین رابط کاربری موجود بر روی گوشی‌های اندرویدی نیست، اما یکی از ساده‌ترین و  کاربر پسندترین آن‌هاست. همه برنامه های مورد نیاز و پر مصرف‌تر خیلی دم دست و سر راست هستند و دستیابی به آن‌ها به راحتی صورت می‌پذیرد. همچنین Small Apps که پیش‌تر بر روی چند گوشی دیگر از کمپانی سونی قرار داشت، بر روی این گوشی نیز وجود دارد. هنگامی که کلید مالتی تسک را انتخاب می‌کنید، علاوه بر لیست آخرین برنامه های اجرا شده، تعدادی برنامه در نوار پایینی وجود دارند (مانند ماشین حساب، دفترچه یادداشت) که با انتخاب آن‌ها، برنامه مورد نظر به صورت کوچک شده اجرا می‌شود و شما می‌توانید همزمان با کارهای دیگر، همیشه این برنامه را بر روی صفحه خود همراه داشته باشید. به طور مثال شما می‌توانید هنگام تماشای ویدئو، برنامه دفترچه یادداشت را به صورت کوچک شده بر روی صفحه خود قرار داده و نوت برداری کنید. با اینکه این قابلیت همه برنامه‌ها را شامل نمی‌شود، اما قابلیتی بسیار به درد بخور است. اما Xperia Z1  یک مالتی مدیا پلیر بسیار خوب نیز هست. با وجود صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت آن، می‌توانید فیلم‌های FullHD خود را در آن نگاه کنید و نهایت لذت را ببرید. در ضمن، وجود موزیک پلیر Walkman بر روی آن، باعث می‌گردد که کیفیت پخش موزیک نیز در این گوشی فوق‌العاده باشد. کیفیت بلندگو هم که حرف ندارد و کاملا رضایت بخش است، به هر حال هیچ کس انتظار ندارد با بلندگو های یک گوشی بتواند یک جشن را اداره کند!
حال به یکی از قابلیت‌های مهم دستگاه می‌رسیم، یعنی دوربین 20.7 مگاپیکسلی آن که سونی بسیار روی آن تبلیغ نموده است ! این دوربین دارای سنسور Exmor RS می‌باشد که برای Xperia Z1 تولید شده. همچنین، سایز سنسور هم که 1 / 2.3 اینچ است، تفاوت زیادی را در عملکرد دوربین ایجاد خواهد نمود، چرا که بزرگ‌تر شدن سایز سنسور به معنای دریافت نور بیشتر و در نتیجه، ثبت عکس‌هایی شفاف‌تر خواهد بود. پردازشگر تصاویر در این گوشی، BIONZ نام دارد که در کنار لنز بسیار واید G و همچنین دیافراگم f/2.0، دوربین این گوشی را چیزی شبیه به دوربین‌های دیجیتال کامپکت سونی کرده است. البته در حالت اتوماتیک این دوربین عکس‌ها را با رزولوشن 2160×3840 پیکسل ثبت می‌نماید که در ابعاد 8 مگاپیکسلی هاست، اما در مود دستی، ابعاد تصویر به 3936×5248 پیکسل افزایش می‌شود و به همان 20.7 مگاپیکسل می‌رسد. در عکس‌هایی که با این گوشی گرفتیم، تقریبا در اکثر آن‌ها مود دستی نتایج بهتری را از مود اتوماتیک ارائه کرد. در واقع، مود اتومات آن آنقدر عکس‌های معمولی‌ای ثبت کرد که شک کردیم ممکن است طرز کار با آن را یاد نگرفته‌ایم! به هر حال پس از قرار دادن دوربین بر روی حالت تنظیمات دستی، نتایج بهتری حاصل شد که البته باز هم در حد چنین دوربینی، رضایت بخش نبودند. عکس‌ها نویز زیادی دارند و رنگ‌های ثبت شده هم مقداری مرده به نظر می‌رسند. ولی جالب این بود که عکس های زیر آب این گوشی بسیار زیبا بودند و از عکاسی و حتی فیلم برداری با آن در زیر آب و در داخل استخر، بسیار لذت بردیم.

اما رابط کاربری دوربین از امکانات خوبی برخوردار است. تنوع حالت‌های عکاسی مانند اتوماتیک، دستی، تایم شیفت، پانوراما و افکت‌های واقعیت افزوده، همه و همه امکانات مناسبی هستند که برای این دوربین قرار داده شده.
 

 برای مثال، با انتخاب حالت تایم شیفت، دوربین بیش از 60 عکس را در 2 ثانیه ثبت می‌نماید که نیمی از آن‌ها قبل از فشردن کلید شاتر ثبت می‌شوند و می‌توانید بهترین عکس را انتخاب کنید. در مود AR Effect هم، قادر خواهید بود تصاویری که در دوربین موجود هستند و البته اکثرا مقداری فانتزی هستند را بر روی تصویر انتخابی خود که عکاسی نموده‌اید، قرار دهید و یک عکس با تصاویری افزوده شده تولید نمایید. البته مود Info-Eye هم وجود دارد که به کمک آن، می‌توان از یک سوژه عکاسی نمود و دوربین به جستجو در مورد آن در اینترنت خواهد پرداخت که در ایران چندان نتایج دقیقی به دست نمی‌آید. در ضمن، با انتخاب حالت افکت‌های تصویری، قادر خواهید بود از چندین افکت موجود برای ثبت عکس نیز استفاده نمایید. 
این دوربین قادر است با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری نماید، همچنین دوربین دوم گوشی هم که یک دوربین 2 مگاپیکسلیست، قابلیت فیلم برداری با همین رزولوشن و سرعت را داراست که برای انجام مکالمات تصویری، کیفیت بسیار خوبیست.
در کل، دوربین این گوشی هم مانند دوربین HTC One و یا حتی دوربین‌های خانواده لومیا نوکیا، بیش از اندازه بزرگ نمایی شدند، چرا که در برخی عکس‌ها معتقدیم حتی کیفیت عکس‌های ثبت شده با این دوربین، معمولی‌تر از انتظار ما بود و نمی‌توان اینگونه تصور کرد که با خرید این گوشی، از خرید یک دوربین دیجیتال بی نیاز می‌شوید. در واقع، کیفیت عکس‌های این دوربین را نیز مانند دوربین دیگر اسمارت فون های سطح بالا و نه چندان بهتر میدانیم.
 

 

جمع بندی

به هر حال، اینکه سونی مشغول برطرف کردن کمبود های پرچمدارانش است، نکته ای خوشحال کننده برای طرفداران این کمپانی معتبر ژاپنیست، اما باید پذیرفت که هنوز هم این گوشی برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین گوشی سال، آنقدر کامل و بی نقص نیست. با وجود سخت افزار فوق‌العاده قدرتمند، کیفیت ساخت خوب و مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب، صفحه نمایش 5 اینچی بهبود یافته با عملکردی رضایت بخش و البته نسخه 4.2 سیستم عامل اندروید، خود به خود این گوشی در بین پرچمداران سال 2013 جای می‌گیرد، اما هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین اسمارت فون پیش روی محصولات سونی قرار دارد که البته تلاش سونی برای طی کردن هر چه سریع‌تر این راه، قابل تقدیر است. در این مسیر، سونی رقیبان قدرتمندی همچون Galaxy S4، HTC One، LG G2 و جدیدترین و جدی‌ترین رقیب همه اسمارت فون ها یعنی iPhone 5s را پیش رو دارد و برای بهترین شدن، باید بر همه آن‌ها چیره شود که به نظر ما، مقداری سخت به نظر می‌رسد.
 
مزایا:
صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن Full HD و عملکرد مناسب
سخت افزار بسیار قدرتمند
گواهینامه IP58 به معنای مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی تا 64 گیگابایت
نسخه 4.2 از سیستم عامل اندروید
پشتیبانی گوشی از راه های مختلف ارتباط با شبکه اینترنت
کیفیت ساخت خوب
بلندگوی قدرتمند و با کیفیت
معایب:
عملکرد متوسط دوربین به نسبت سنسور 20.7 مگاپیکسلی
شارژدهی کمتر از انتظار باتری
وزن نسبتا زیاد گوشی
۲۸ آذر ۹۲ ، ۱۴:۰۵ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

Galaxy Note 3

Galaxy Note 3

دهم شهریور 1390، سامسونگ با ترکیب گوشی و تبلت، محصولی عجیب با نام Galaxy Note را معرفی کرد و رسته‌ی جدیدی را با نام فبلت ایجاد نمود. به طور خلاصه، فبلت ها، گوشی‌هایی با صفحات نمایش بسیار بزرگ و ابعادی در حد تبلت ها هستند. درحالی‌که تمامی کمپانی‌ها در حال معرفی گوشی‌های 4 و یا حداکثر 4.3 اینچی بودند، سامسونگ گلکسی نوت را با صفحه‌ی بسیار عریض 5.3 اینچی وارد بازار کرد. در آن زمان، همگان این حرکت سامسونگ را جسورانه و تولید این چنین محصولی را ریسک بالایی می‌دانستند. اما استقبال بی‌نظیر مردم از گلکسی نوت ثابت کرد که کاربران علاقه‌ی زیادی به داشتن گوشی‌های با صفحات بزرگ دارند و این امر، کمپانی‌های دیگر را نیز بر آن داشت تا وارد قطار تولیدکنندگان فبلت ها شوند. دو سال پس از معرفی اولین گلکسی نوت و در نمایشگاه IFA 2013 که سیزدهم شهریور 1392 در شهر برلین برگزار شد، سامسونگ سومین عضو از این خانواده را با نام Galaxy Note III معرفی نمود که میتوانید در اینجا ویدئوی معرفی این گوشی را مشاهده نمایید. با آغاز عرضه جهانی این فبلت و ورود آن به ایران، فرصتی یافتیم تا میزبان این محصول دوست‌داشتنی در دیجی کالا باشیم. با ما در نقد و بررسی Samsung Galaxy Note III همراه شوید.



زمانی که سامسونگ اولین گلکسی نوت را معرفی کرد، هیچ گوشی بزرگ و یا به اصطلاح فبلت دیگری در بازار وجود نداشت و به همین دلیل، گلکسی نوت کاملا بی‌رقیب بود. حتی در سال بعد و پس از معرفی گلکسی نوت 2 نیز، رقبای چشمگیری در بازار وجود نداشت، اما امسال دیگر رقابت به سادگی دو سال گذشته نخواهد بود. گلکسی نوت 3 زمانی وارد بازار شد که فبلت های غول‌پیکر و قدرتمندی مانند سونی Xperia Z Ultra، ال‌جی Optimus G Pro، هواوی Ascend Mate و حتی Galaxy Mega 6.3 خود کمپانی سامسونگ، بر بازار گوشی‌های عظیم‌الجثه، حکمرانی می‌کردند. باید دید که آیا سامسونگ، امسال نیز می‌تواند ماهیت گلکسی نوت 3 را به عنوان برترین فبلت بازار حفظ نماید یا خیر. سوالی که در این نقد و بررسی به آن پاسخ خواهیم داد.
 

طراحی و ساخت

گلکسی نوت 3 اولین محصول جدید سامسونگ است که از طراحی ثابت و نسبتا تکراری گوشی‌های سامسونگ استفاده نمی‌کند. بر خلاف گوشی‌های Galaxy S3، Galaxy S4 و Galaxy Note 2 که بدنه‌ای عریض با لبه‌های کاملا گرد داشتند، لبه‌های نوت 3 انحنای کمتری داشته و سامسونگ بار دیگر به طراحی Galaxy S2 بازگشته است. کاهش انحنای لبه‌ها و همچنین باریک نمودن قاب دور صفحه نمایش، باعث گشته تا سامسونگ بتواند با حفظ ابعاد Galaxy Note 2، صفحه نمایش بزرگ‌تری را بر روی Galaxy Note 3 قرار دهد. 
 

 
به علاوه ضخامت این گوشی 1.1 میلی‌متر و وزن آن 15 گرم نسبت به مدل قبلی کاهش یافته و نوت 3 تنها 8.3 میلی‌متر ضخامت و 168 گرم وزن دارد. با این حال، کار کردن با یک دست با نوت 3 همانند سایر فبلت ها، کار محالیست و نباید انتظار داشته باشید که بتوانید این گوشی را در جیب شلوار خود جای دهید!

اما بزرگ‌ترین تغییر ایجاد شده در طراحی و ساخت این گوشی مربوط به قسمت پشتی و یا به عبارت دقیق‌تر، مربوط به قاب پشت صفحه نمایش می‌باشد.
سامسونگ بالاخره قاب براق و پلاستیکی مرسوم بر روی گوشی‌های رده‌بالا را منسوخ کرده و ایده‌ی جدیدی برای گلکسی نوت 3 در نظر گرفته است. قاب پشت این گوشی از پلاستیک مات و با کیفیتی ساخته شده که بافتی همانند چرم مصنوعی دارد و دور تا دور آن نیز الگویی دوخت مانند قرار گرفته است. این قاب نه تنها کیفیت و ظاهر بهتری نسبت به قاب سایر گوشی‌های رده بالای سامسونگ دارد، بلکه اصطکاک مناسبی با کف دست ایجاد کرده و لیز نمی‌خورد که این امر باعث می‌شود تا با حس امنیت بیشتری، گوشی را در دست بگیرید.
 

 
اکثر قسمت‌های جلویی گوشی توسط صفحه نمایش عریض آن اشغال شده که در زیر آن کلید سخت‌افزاری Home در میان دو کلید خازنی و در بالای آن دوربین دوم در کنار حسگرهای مجاورت و سنجش نور، LED مربوط به هشدارها و بلندگوی مخصوص مکالمه، قرار گرفته‌اند. کیفیت این بلندگو رضایت‌بخش بوده و برای انجام مکالمات روزمره کاملا مناسب است.
 

 
سامسونگ در طراحی نوت 3 از الگوریتم استاندارد اکثر گوشی‌های هوشمند در چیدمان پورت‌ها و کلیدها استفاده کرده است. دور گوشی یک روکش نقره‌ای رنگ قرار دارد که مهمان کلیدهای پاور و کم و زیاد کردن صدا، خروجی 3.5 میلی‌متری صوتی، حسگر مادون‌قرمز، درگاه microUSB، شکاف قلم و بلندگوی مونوی دستگاه است. 
 

 
این تک بلندگوی مونو کیفیت صوتی متوسطی داشته و برخلاف بلندگوهای استریوی Boom Sound گوشی‌های رده بالای HTC، شما را شگفت‌زده نخواهد کرد.  
نکته‌ی ناراحت‌کننده در مورد کیفیت ساخت نوت 3، به کلید سخت‌افزاری Home آن باز می‌گردد. پیش‌تر، کاربران این گوشی در انجمن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، خبر از محکم نبودن این کلید در جای خود مطرح کرده بودند و هنگامی که به بررسی این گوشی پرداختیم، ما نیز به این مشکل برخوردیم. این موضوع هنگامی که با ناخن دست، به لبه‌های کلید Home فشار وارد می‌کردیم، کاملا مشهود بود و این کلید، چند میلی‌متر در جای خود بازی می‌کرد.
 

 
 این مورد، از نظر ما یک ایراد اساسی محسوب گشته و باعث می‌شود تا در بخش کیفیت ساخت، Sony Xperia Z Ultra و یا LG Optimus G Pro را برتر از گلکسی نوت 3 بدانیم. در ضمن، با دیدن این ویدئو میتوانید بیشتر با کیفیت ساخت این گوشی آشنا شوید.

هنگامی که این قاب را جدا می‌کنید، با یک باتری عظیم‌الجثه 3200 میلی‌آمپرساعتی مواجه خواهید شد که نه تنها عملکرد بسیار خوبی دارد، بلکه خوشبختانه توسط کاربر قابل تعویض نیز می‌باشد. اگر جزو کاربرانی هستید که کارهای روزمره شما به گوش کردن به موسیقی، مرورگری اینترنت، ایجاد تماس و ارسال پیغام‌های متنی محدود می‌شود، می‌توانید با یک بار شارژ، تا دو روز کامل روی گلکسی نوت 3 حساب کنید، اما اگر جزو کسانی هستید که اجرای بازی‌های سه بعدی، جزو مصارف روزمره‌ی شماست، مجبور خواهید بود تا هر روز حداقل یک بار گوشی خود را شارژ نمایید. در بالا این باتری شیارهای سیم‌کارت و کارت حافظه microSD قرار دارند که به کمک مورد دوم، می‌توان حافظه داخلی گوشی را تا 64 گیگابایت دیگر افزایش داد.
 

صفحه نمایش

اما همان طور که گفتیم، سامسونگ توانسته با حفظ ابعاد نوت 2، صفحه نمایش بزرگ‌تری را بر روی نوت 3 قرار دهد. این گوشی از یک صفحه نمایش عریض 5.7 اینچی با پنل Super AMOLED استفاده می‌کند که دقت آن 1080×1920 پیکسل است. این دقت، تراکم پیکسلی 386PPI را ارائه می‌کند که بیش‌ترین تراکم پیکسلی در بین فبلت ها تا به این تاریخ می‌باشد.
 

 همانند اکثر پنل های Super AMOLED، رنگ‌های این صفحه نمایش بسیار اشباع شده و غلیظ بوده، زوایای دید عالی می‌باشند و روشنایی صفحه در صورتی که نخواهید در زیر تابش مستقیم نور آفتاب با گوشی خود کار کنید، کافیست. 
 

 
در مجموع همانند Galaxy S4، نوت 3 نیز یکی از بهترین صفحات نمایش در بین گوشی‌های هوشمند ساخته شده تا به این تاریخ را داراست و در این مورد، نوت 3 را برتر از فبلت های رده بالای دیگر نظیر Sony Xperia Z Ultra و یا LG Optimus G Pro می‌دانیم.
 

عملکرد سخت افزاری

از لحاظ سخت افزاری، گلکسی نوت 3 یک غول به تمام معناست! این گوشی در دو مدل N9000 و N9005 عرضه شده است که تفاوت اصلی این دو مدل به چیپ آن‌ها باز می‌گردد. مدل‌های N9000 از جدیدترین مدل چیپ ساخت کمپانی سامسونگ یعنی Exynos 5 Octa 5420 استفاده می‌کنند که دارای دو پردازنده چهار هسته ای، یکی کم مصرف و برای انجام وظایف سبک و دیگری زمانی فعال می‌شود که بار محاسباتی سنگینی بر روی گوشی قرار گیرد. مدل N9005 نیز که بیشتر برای بازار اروپا و آمریکا تولید گشته و به سختی در ایران یافت می‌شود. این مدل از چیپ Snapdragon 800 ساخت کمپانی Qualcomm استفاده می‌کند که یک پردازنده چهارهسته ای Krait 400 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز را کنترل می‌کند. عملکرد هر دو مدل کم و بیش یکسان است و جزو قوی‌ترین گوشی‌های جهان محسوب می‌گردند. هیچ بازی سه بعدی و هیچ برنامه ای تا به این تاریخ ساخته نشده که بر روی این گوشی به روانی اجرا نشود و سوای اینکه کدام مدل را بخرید، تمامی دستورات به روان‌ترین شکل ممکن انجام خواهند شد. اما جدای از نوع چیپ، تمامی مدل‌ها دارای 3 گیگابایت حافظه رم می‌باشند که این اطمینان را به شما می‌دهد تا بتوانید هر تعداد برنامه که تمایل داشتید به صورت همزمان اجرا نمایید.
 

نرم افزار

اگر پیش‌تر هم از گوشی‌های رده بالای سامسونگ مانند Galaxy Note 2 و یا Galaxy S4، استفاده کرده باشید، هنگامی که برای اولین بار گلکسی نوت 3 را روشن می‌کنید، با محیطی کاملا آشنا مواجه خواهید شد. دلیل آن هم، رابط کاربری Nature UX این گوشی است که بر روی نسخه 4.3 از سیستم عامل اندروید نصب گردیده است.
ظاهر فانتری و کارتونی مانند این رابط کاربری ممکن است مورد پسند هر سلیقه ای قرار نگیرد ولی سامسونگ بر خلاف کمپانی‌هایی نظیر HTC و یا Sony، بیش از ظاهر رابط کاربری، به امکانات و قابلیت‌های آن اهمیت می‌دهد.
 

اکثر قابلیت‌های نرم افزاری این گوشی، در Galaxy S4 هم وجود داشته‌اند که پیش‌تر و در نقد و بررسی Galaxy S4 آن‌ها را توضیح داده بودیم و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکانات Air Gesture، Air View و Smart Stay اشاره کرد. با فعال کردن Air Gesture می‌توانید با حرکت دست خود در مقابل سنسور مجاورت گوشی، بین عکس‌ها در گالری گوشی حرکت کرده و یا در برنامه موزیک پلیر، به موسیقی بعدی و یا قبلی بروید. Air View به شما کمک می‌کند تا با نگه داشتن انگشت و یا قلم گوشی در فاصله یک سانتی متری صفحه نمایش، یک پیش نمایش از تصاویر، ویدیوها و یا حتی رویدادهای ذخیره شده در تقویم گوشی را مشاهده نمایید. Smart Stay نیز به کمک دوربین دوم گوشی و با ردیابی حرکت چشمان شما، صفحات مرورگر وب را بالا و پایین می‌برد.
اما از این امکانات تکراری که بگذریم، سامسونگ تعدادی قابلیت جدید و بسیار جالب به گلکسی نوت 3 اضافه کرده است.
برای شروع، منوی مالتی تسکینگ که با نگه داشتن کلید خازنی Back به صورت نواری در سمت چپ ظاهر می‌گردد، تغییراتی داشته است. برای مثال برنامه های این لیست افزایش یافته است و در ضمن می‌توان هر دو قسمت بالایی و پایینی را به یک برنامه اختصاص داد و برای مثال مرورگر اینترنت Chrome را همزمان اجرا کنید.
پس از این، به Air Commands یعنی بزرگ‌ترین و انقلابی‌ترین تغییر ایجاد شده در گلکسی نوت 3 می‌رسیم. هنگامی که قلم را از شیار خارج کرده و یا آن را در فاصله یک سانتی متری صفحه نگاه داشته و کلید روی آن را بفشارید، منوی Air Commands باز می‌شود که دارای 5 بخش می‌باشد.

بخش اول Pen Window نام دارد. Pen Window در حقیقت همان Small Apps است که سونی بر روی گوشی‌های خود قرار داده. هنگامی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، دستگاه از شما می‌خواهد تا با قلم، بخشی از صفحه را که می‌خواهید برنامه مورد نظر در آنجا اجرا شود را انتخاب نمایید. پس از انتخاب بخش مورد نظر، لیستی از برنامه‌هایی که می‌توانید به صورت کوچک شده اجرا نمایید، به شما نشان داده می‌شوند. در حال حاضر این لیست بسیار محدود بوده و تنها هشت برنامه در آن وجود دارند که انتظار می‌رود با به روز رسانی های نرم افزاری، تعداد این برنامه‌ها افزایش یابد. لازم به ذکر است که می‌توانید در صورت نیاز چند بار این عمل را انجام داده و چندین برنامه کوچک شده بر روی صفحه گوشی خود داشته باشید.
بخش دوم S Finder نام دارد که در حقیقت همان جستجوی پیشرفته‌ی گوشی می‌باشد.
Screen Write که سومین بخش است، یک Screenshot از صفحه مورد نظر گرفته و سپس شما می‌توانید هر آنچه که بخواهید بر روی آن بنویسید.
بخش چهارم Scrap Book نام دارد. Scrap Book تا حدودی مانند ساخت روزنامه دیواری است. به کمک این قابلیت شما می‌توانید از صفحه مورد نظر، عکس، ویدیو و یا محتوای مورد نظر را انتخاب کرده و ذخیره کنید. بدین صورت شما می‌توانید یک روزنامه دیواری با محتوای مختلف تهیه نمایید.
آخرین بخش هم Action Memo نام دارد که برای مواقعی مناسب است که نیاز دارید به سرعت نوت برداری کنید و یک یادداشت کوچک در اختیار شما قرار می‌دهد.
قابلیت جالب دیگر اضافه شده به این گوشی، برنامه My Magazine است که با حرکت انگشت دست از پایین صفحه نمایش به بالا، فعال می‌شود. My Magazine در حقیقت همان BlinkFeed کمپانی HTC است و با آن می‌توانید از آخرین اخبار سایت‌های مختلف و یا شبکه های اجتماعی خود مطلع شوید.
علاوه بر این‌ها، نوت 3 دریایی از امکانات و قابلیت‌های نرم افزاریست که ممکن است چند روز به طول انجامد تا بتوانید همه آن‌ها را امتحان نمایید.
لازم به ذکر است که گلکسی نوت 3، همانند تمامی محصولاتی اندرویدی که از نسخه 4.0 و یا جدیدتر این سیستم عامل استفاده می‌کنند، به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند. به علاوه کیبوردی که سامسونگ به صورت استاندارد بر روی این گوشی قرار داده، از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.
همچون سایر فبلت ها، صفحه نمایش عریض و سخت افزار قدرتمند گلکسی نوت 3، تجربه ای که از مرورگری اینترنت که این گوشی ارائه می‌کند، بی نقص و فوق‌العاده لذت بخش است. حرکت بین صفحات اینترنتی بسیار روان بوده، فرمان‌های چند لمسی به سرعت عمل می‌کنند و همه چیز به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود.
نکته دیگر در مورد نرم افزار این گوشی، پخش کننده ویدیویی آن است. این پخش کننده به صورت استاندارد از اکثر فرمت های ویدیویی مانند Xvid و MP4 پشتیبانی می‌کند ولی اگر به اجرای ویدیوهای DivX دارید، مجبور خواهید بود تا به نرم افزار بهتری بر روی گوشی خود نصب کنید. جدای از فرمت، گلکسی نوت 3  با داشتن صفحه‌ی Super AMOLED عریض و با کیفیت، یک محصول بی نظیر برای تماشای ویدیو است.
 

دوربین

گلکسی نوت 3 از یک دوربین با حسگر 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار بهره می‌برد. این گوشی، با کیفیت‌ترین دوربین را در بین گوشی‌های سامسونگ تا به این تاریخ را به همراه دارد و کیفیت عکس‌های آن به راحتی می‌تواند با بهترین‌های بازار نظیر iPhone 5s و LG G2 رقابت کند. رنگ‌ها طبیعی، جزئیات زیاد و نویز تصاویر کم است. به علاوه، کمینه نسبت کانونی f/2.2 این دوربین در کنار فلاش LED پرقدرت، باعث می‌شود تا در شب و در شرایط نوری ضعیف نیز بتوان عکس‌های مناسب و رضایت بخشی ثبت نمود. کیفیت فیلم‌برداری نیز، همانند عکس‌برداری آن فوق العادست و فیلم‌های گرفته شده بسیار شارپ و طبیعی می‌باشند.
 

اما یک نکته در مورد سیستم فیلم‌برداری دو مدل N9000 و N9005 وجود دارد. مدل‌های N9005 که از چیپ Snapdragon 800 استفاده می‌کنند، علاوه بر کیفیت Full HD، می‌توانند با کیفیت 4K نیز فیلم‌برداری کند. به نظر ما این یک مزیت برای مدل‌های N9005 محسوب نمی‌گردد و دو دلیل برای این ادعا داریم. دلیل اول، کم بودن تلویزیون‌ها و صفحاتیست که دارای دقت 4K بوده و دلیل دوم، حجم بسیار بالای فیلم‌های 4K گرفته شده است که به اشتراک گذاشتن آن‌ها را تقریبا محال می‌کند.
 

نرم افزار دوربین، دقیقا همانیست که بر روی گوشی گلکسی S4 نیز وجود داشت که پیش‌تر تمامی امکانات آن را در نقد و بررسی آن گوشی بررسی کرده بودیم. از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم افزاری دوربین نوت 3 می‌توان Sound and Shot جهت قرار دادن صدا بر روی تصاویر گرفته شده، Drama Shot برای ترکیب چند عکس و تهیه یک عکس با چند تصویر از سوژه مورد نظر و Animated Photo برای ثابت نگه داشتن کل تصویر و حرکت دادن سوژه مورد نظر، اشاره کرد.
 
 

جمع بندی

گلکسی نوت 3 یک گوشی بی‌نقص نیست و این یک واقعیت است اما مزایای این گوشی به قدری زیاد است که می‌توان از تمامی نقاط ضعف آن به راحتی چشم‌پوشی کرد. صفحه نمایش عالی با تراکم پیکسلی بسیار بالا، پردازنده قدرتمند، دوربین بسیار خوب، شارژدهی زیاد باتری، امکانات نرم‌افزار فراوان و از همه مهم‌تر، یک قلم فوق‌العاده کاربری که در هیچ گوشی دیگر مشابه آن وجود ندارد، باعث شده‌اند تا سامسونگ گلکسی نوت 3 در نبرد با فبلت ها پیروز بیرون آمده و تخت پادشاهی گوشی‌های عظیم‌الجثه را از آن خود کند. در جواب سوالی که در ابتدای این نقد و بررسی مطرح کردیم، باید بگوییم که پاسخ مثبت است. گلکسی نوت 3 بهترین گوشی عظیم‌الجثه و یا به اصطلاح فبلت ساخته شده تا به امروز است.
 
 
مزایا:
بهترین صفحه نمایش در میان فبلت ها
قلم S Pen فوق‌العاده کاربردی
سخت‌افزار قدرتمند
دوربین با کیفیت
دریایی از امکانات نرم‌افزاری
بهترین دفترچه یادداشت دیجیتالی در جهان
معایب:
کیفیت ساخت پایین
بلندگوی ضعیف
قیمت بالا
 
 
۲۷ آذر ۹۲ ، ۱۷:۵۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

کوآلکام اولین پردازنده 64 بیتی خود را معرفی کرد

کوآلکام که در ساخت پردازنده‌های موبایلی شهرت خاصی دارد و یکی از بهترین برندهای تولید کننده پردازنده‌های موبایل دنیا است.

 

به گزارش جی اس ام امروز کوآلکام اولین پردازنده 64 بیتی موبایلی خود را معرفی کرد، این پردازندهSnapdragon 410 نام دارد و یک چیپ ست قوی نیست و برای گوشی‌های با قیمت کمتر از 150 دلار تولید شده است.

 

در کنار اینکه پردازنده 64 بیتی است، پشتیبانی از 4G LTE را نیز برای کسانی که گوشی‌های ارزان می‌خرند فراهم می‌کند. این چیپ ست پردازنده 28 نانومتری دارد و با پردازنده گرافیکی Adreno 306 ارائه خواهد شد. به علاوه از پخش ویدئویی با کیفیت Full HD و دوربین 13 مگاپیکسلی نیز پشتیبانی خواهد کرد.

 

 

همچنین این پردازنده جدید از دو و یا سه سیم کارت همزمان، LTE، Wi-Fi، بلوتوث، NFC و رادیو پشتیبانی می کند. این پردازنده از تمام سیستم عامل‌های موبایلی موجود یعنی اندروید، ویندوزفون و فایرفاکس پشتیبانی می کند.

 

اولین گوشی نمونه مجهز به این پردازنده در نیمه اول 2014 و اولین گوشی تجاری مجهز به آن در نیمه دوم سال 2014 ارائه خواهد شد.

۲۲ آذر ۹۲ ، ۲۳:۴۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

LG Nexus 5

 

LG Nexus 5

پس از تولید موفق نکسوس 4 توسط کمپانی LG، گوگل تولید عضو بعدی این خانواده را نیز به ال‌جی سپرد تا شاهد تولید LG Nexus 5 باشیم. بنابراین چندان غیر منتظره نبود که تحول عظیمی را در این گوشی نسبت به مدل پیشین شاهد نباشیم.



 

 
ابتدای امر، با در دست گرفتن Nexus 5، حس امنیت فوق‌العاده ای از در دست گرفتن گوشی به شما منتقل خواهد شد. جنس قاب پشتی گوشی به گونه ایست که کاملا به دست میچسبد و می‌توان گفت به سختی از دست لیز می‌خورد. این قاب که از جنسی شبیه به پلاستیک فشرده تولید شده، کیفیت ساخت گوشی‌های HTC و حتی تبلت های خانواده نکسوس را در ذهن ما تداعی نمود و باعث گردید که از جنس بدنه نکسوس 5، احساس رضایت کنیم. 
 

 
طراحی گوشی هم با اینکه بیننده را محو خود نمی‌نماید، اما زیبا و شیک است و مات بودن بدنه آن و یکدستی قاب جلویی، گوشی را به یک گوشی تقریبا زیبا تبدیل نموده است. در ضمن، این جنس باعث می‌گردد خیالتان بابت اثر انگشت‌های موجود بر روی قاب پشتی راحت باشد، چرا که این گوشی در این زمینه خوشبختانه کاملا بی استعداد است.
 

 
ابعاد این گوشی 138×69.2 و قطر آن 8.6 میلی متر می‌باشد که حدود 130 گرم هم وزن دارد. به اطراف گوشی هم که بنگرید، بر روی لبه سمت راست کلید پاور و شکاف سیم کارت را ملاحظه می‌نمایید. 
 
بر روی لبه مقابل، کلید کنترل صدا قرار دارد که ترجیح می‌دادیم این کلید هم بر روی لبه راست وجود می‌داشت. 
 
 
لبه بالایی جک 3.5 میلی متری هدفون را در خود جای داده
 
 
 و لبه پایینی هم میزبان درگاه microUSb است. 
 


نهایتا بر روی قاب یکپارچه پشت گوشی دوربین به همراه فلاش LED و یک لوگوی بزرگ nexus به چشم می‌خورند. لوگوی LG هم کمی کوچک‌تر زیر لوگوی نکسوس قرار گرفته.
 

یکی از موارد لازم به ذکر در طراحی گوشی، دوربین خارج از بدنه آن است که در هنگام قرار گیری گوشی بر روی سطوح صاف، گوشی را از حالت ثابت خارج می‌نماید و به آن حالت الاکلنگی می‌دهد. این موضوع باعث خط افتادن بر روی شیشه محافظ لنز نیز خواهد شد. این مورد را در طراحی نکسوس 5 دوست نداشتیم و هم سطح بودن دوربین با بدنه، شدیدا ترجیحمان بود.
 

اما نمای جلویی گوشی بسیار یک دست و زیباست. بلندگوی جلویی طراحی دایره ای دارد و دوربین هم در کنار آن قرار گرفته، و برای یافتن سنسورها هم باید به شدت دقت نمایید. اما زیر صفحه نمایش، یک چراغ هشدار وجود دارد که با تولید رنگ‌های متنوع و البته شبیه به طیف رنگ گوگل، زیبایی خاصی را به گوشی می‌بخشد.
در کل، اگر از دوربین خارج از بدنه گوشی چشم پوشی نماییم، کیفیت ساخت Nexus 5 کاملا رضایت بخش و خوشحال کننده است که می‌تواند دلیل اعتماد گوگل به ال‌جی را توجیه نماید.

اما صفحه نمایش این گوشی یک صفحه نمایش 5 اینچی از نوع IPS است که رزولوشن Full HD یعنی 1920×1080 را ارائه می‌نماید. به لطف وجود این پنل True HD IPS ، عملکرد صفحه نمایش در زوایای مختلف عالیست و کاهشی را مشاهده نخواهید نمود. رنگ‌ها بسیار طبیعی و زیبا تولید می‌شوند و نور صفحه هم کاملا مناسب است. 
 

البته، شفافیت زیاد صفحه نمایش باعث می‌گردد در زیر نور مستقیم، مقداری انعکاس نور کار با دستگاه را سخت نماید. در کل، از نظر کیفیت صفحه نمایش، این گوشی هیچ چیزی کم ندارد و یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت بر روی آن قرار دارد که کاربر را همواره راضی خواهد نمود.

سخت افزار نکسوس 5 همانند دیگر پرچمدار LG یعنی G2 می‌باشد. در این گوشی هم ال‌جی از جدیدترین و قوی‌ترین چیپست ساخت کمپانی Qualcomm یعنی Snapdragon 800 بهره برده که شامل یک پردازنده 4 هسته ای Krait 400 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 330 می‌شود. با وجود این سخت افزار مشابه G2، انتظار داشتیم که بنچ مارک‌ها هم همانند G2 باشند. اما در عین ناباوری، نتایج کاملا مغایر و ضعیف‌تر بودند. علت این امر را می‌توان به وجود نسخه 4.4 اندروید بر روی این گوشی مربوط دانست، چرا که برنامه های بنچمارک هنوز برای این نسخه بهینه سازی نشده‌اند. البته، صداقت گوگل هم در این زمینه قابل تقدیر است که همانند Samsung و HTC اعتقادی به بالا بردن آمار نتایج تست‌ها به صورت جعلی ندارد. 
 
خوب، در تست تک هسته ای Pi، عملکرد این گوشی شبیه به گوشی‌های دارای سخت افزار یک نسل قبل‌تر بود، یعنی در حد گوشی‌هایی چون G Pro و یا HTC One . 
 
در Linpack هم عملکردی شبیه به HTC One mini و Galaxy S4 mini را از این گوشی شاهد بودیم.
 
 AnTuTu دیگر تستی بود که نشان داد قدرت گوشی نسبت به غول‌های بازار، چندان قابل توجه نیست. 
 
در تست Quadrant هم عملکرد نکسوس 5 چیزی در حد پرچمدار سال گذشته سونی یعنی Xperia Z بود.
 
اما تست مهم Epic Citadel کمی امید را به خانه طرفداران نکسوس 5  باز گرداند، چرا که عملکرد گوشی حتی از Note 3 هم بهتر بود. 

از مدت‌ها پیش از معرفی اندروید 4.4، شایعات زیادی پیرامون تغییرات ایجاد شده و امکانات جدید این نسخه از اندروید منتشر شده بود. اما همزمان با معرفی گوشی نکسوس 5، نسخه 4.4 از سیستم عامل اندروید نیز با کد KitKat رسما معرفی گشت. 
 

همانند تمامی اعضای گذشته خانواده‌ی نکسوس، این گوشی نیز از رابط کاربری استاندارد گوگل بدون هیچ‌گونه امکانات اضافی استفاده می‌کند. گوگل نیز همانند اپل، سعی بر این نموده تا به جای اضافه کردن قابلیت و امکانات اضافی، نسخه جدید سیستم عامل خود را ساده تر و قابل فهم تر کند. همه چیز در اندروید 4.4 کاربر پسندتر شده است. رنگ آبی که قالب رابط کاربری استاندارد گوگل در نسخه های 4.0 تا 4.3 بود، کم شده و منوهای مختلف بیشتر خاکستری شده‌اند.
منوی قفل یا Lockscreen تغییر خاصی نداشته و همچنان با حرکت دست در مساحت یک دایره در پایین صفحه، می‌توان گوشی را باز نمود. همانند نسخه های 4.2 و 4.3، در اندروید 4.4 نیز می‌توانید بر روی صفحه Lockscreen، ویجت های مختلفی مانند ویجت ساعت و یا مسیج ها را قرار دهید.
 

نوار Notification در بالا و منوی مربوط به کلیدهای کنترلی شیشه ای شده و آیکون‌ها نیز تخت‌تر و ساده تر شده‌اند. همانند نسخه‌ی قبلی، تعدادی میانبر جهت دسترسی سریع به تنظیمات اصلی دستگاه، در منوی Notification قرار داده شده‌اند. همانند اندروید 2.3، ویجت ها از لیست برنامه‌ها حذف شده‌اند و برای اضافه کردن یک ویجت، کافیست تا انگشت خود را بر روی صفحه‌ی اصلی نگه داشته و گزینه‌ی Widgets را انتخاب کنید. آیکون‌ها در لیست برنامه های بزرگ‌تر و واضح‌تر شده‌اند ولی متاسفانه امکان تغییر چیدمان آن‌ها وجود ندارد.
برنامه مسیجینگ نیز حذف شده و Hangouts جایگزین آن شده تا تمامی پیغام‌ها و تماس‌های متنی شما چه از طریق سیم کارت و چه از طریق اینترنت با یک برنامه انجام شود.
تغییرات دیگر در بخش Google Now اعمال شده. با کشیدن انگشت خود از پایین صفحه به بالا و یا گفتن عبارت OK Google فعال می‌شود. Google Now علاوه بر یک دستیار صوتی، اطلاعات خاص شما را در قالب تعدادی کارت نشان می‌دهد که این اطلاعات می‌توانند شامل وضعیت آب و هوا، وضعیت ترافیک شهری و اخبار روزانه باشند. در اندروید 4.4 شما می‌توانید با تعریف یک سری موارد به عنوان پیش فرض (مکان‌ها و یا تیم فوتبال مورد علاقه) این امکان را به گوگل Now بدهید تا این موارد را دنبال کرده و هر گونه اخباری در مورد آن‌ها را به شما اطلاع دهد. نکته بعدی در مورد جستجوی صوتیست که دیگر نیازی به اتصال اینترنت ندارد و به صورت آفلاین نیز کار می‌کند.
به جز این‌ها، تغییرات ظاهری و بزرگ دیگری در اندروید 4.4 اعمال نشده و در کل می‌توان آن را یک بهبود جزئی نسبت به اندروید 4.3 دانست.

اما دوربین این گوشی چگونه است؟ ال‌جی بر روی این گوشی هم همانند مدل پیشین از یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده نموده و اعتقادی به بیشتر کردن مگاپیکسل دوربین نداشته، که البته این به معنای بهتر نشدن دوربین این گوشی نیست. چرا که سنسور این دوربین 1/3.2 اینچ شده و بزرگ از مدل پیشین است، ضمن اینکه سایز پیکسل‌ها نیز افزایش یافته است. رابط کاربری دوربین، مسلما رابط کاربری استاندارد گوگل است که امکانات زیادی را در خود دارد. 
 

با نگاه داشتن انگشت بر روی هم قسمت صفحه، یک منو باز می‌شود که کنترل‌هایی همچون HDR، نوردهی، تنظیمات، تنظیمات فلاش و تعویض دوربین‌ها در آن قرار دارند. قابلیت عکاسی 360 درجه هم به صورت پیش فرض برای دوربین گوشی وجود دارد که می‌توان از محیط به صورت کامل و با پوشش تمامی زوایا عکاسی نمود و بعد از ساخته شدن عکس توسط گوشی، محیط را کاملا رصد کرد که امکان جالبیست، البته برای ثبت عکس‌های قابل قبول به تمرین زیادی نیاز خواهید داشت.  
 

 
عکاسی HDR+ هم عملکردی بهتر از قبل دارد و رضایت بخش تر شده. اما عکاسی ماکرو این دوربین یکی از بهترین عملکردها را از خود به نمایش گذاشت. ولی در کل باید بگوییم دوربین این گوشی، در بین دوربین گوشی‌های سطح بالای موجود در بازار، حرفی برای گفتن ندارد. با وجود اینکه این دوربین از لرزش گیر اپتیکال بهره می‌برد که مزیت بزرگی برایش محسوب می‌گردد، اما تصاویر ثبت شده توسط آن در رقابت با گوشی‌هایی همچون Xperia Z1، iPhone 5s و یا Galaxy Note 3، یک شکست خورده به تمام معناست. البته، نمی‌خواهیم با این حرف‌ها بگوییم که دوربین نکسوس 5 برای ثبت هیچ عکسی مناسب نیست، بلکه صرفا در مقایسه با دوربین‌های قدرتمند ضعیف‌تر است و ممکن است برای بسیاری کاربران، کاملا رضایت بخش باشد. 
 

کیفیت فیلم برداری دوربین هم Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه است که یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی هم در جلو، وظیفه کمک به کاربر جهت انجام مکالمات تصویری را بر عهده دارد.

اما باتری 2300 میلی آمپر ساعتی موجود بر روی نکسوس 5، برای این گوشی به نظر ضعیف می‌رسد. این را به خاطر میزان ظرفیت باتری نمی‌گوییم، بلکه در مدتی که با گوشی کار کردیم، به دفعات مجبور به شارژ مجدد آن گشتیم که تقریبا غیر منتظره می‌نمود. می‌توان گفت حدودا با هر مرتبه شارژ کامل باتری، می‌توان نهایتا تا 5 ساعت استفاده وبگردی را از آن انتظار داشت. برای پخش ویدئو هم تقریبا همین میزان می‌توانید روی این گوشی حساب نمایید. در کل، به نظر می‌رسد باتری Nexus 5، یکی از نقاط ضعف آن محسوب گردد. 
 

در کل، شاید بتوان گفت ال‌جی و گوگل، با تولید این گوشی برخی موارد را فدای ارزان‌تر نمودن و یا پایین نگاه داشتن قیمت کرده‌اند. با اینکه نکسوس 5 در کل یک گوشی دوست داشتنی است که با وجود نسخه همیشه به روز سیستم عامل اندروید، دنیایی از امکانات را در اختیار کاربران کار بلد خود قرار می‌دهد، اما مواردی هم هستند که نمی‌گذارند این گوشی را در بین برترین گوشی‌های بازار قرار دهیم. مواردی همچون شارژ دهی باتری و کیفیت دوربین، مواردی نیستند که بتوان آن‌ها را بی اهمیت نامید، حداقل در مورد باتری! بنابراین، نکسوس 5 را یک گوشی بسیار خوش قیمت میدانیم که به نسبت قیمتش، امکانات بسیار خوبی را به کاربر ارائه می‌نماید، همچون مدل پیشین یعنی نکسوس 4، اما برای قرار دادنش در بین برترین‌های بازار، نمی‌توان توجیهی پیدا کرد. اما مسلما برای توسعه دهندگان و طرفداران دو آتیشه اندروید، این برترین گزینه محسوب می‌گردد.
 
مزایا:
قیمت مقرون به صرفه
کیفیت ساخت مناسب و طراحی شکیل
عملکرد صفحه نمایش
مجهز بودن همیشگی گوشی به جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید
سخت افزار بسیار قدرتمند
پشتیبانی از NFC
معایب:
عدم پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی
عملکرد متوسط دوربین
شارژدهی نسبتا کم باتری
باتری غیر قابل تعویض
۲۲ آذر ۹۲ ، ۱۵:۰۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

معرفی تکنولوژی‌های مهم در مانیتور LG

 

 

 

 

LG IPS Monitor 23EA63

 

 

معرفی تکنولوژی‌های مهم در مانیتور  LG

 

 

Super LED IPS

سوپر ال ای دی IPS نسل جدید نمایشگرهای LED می‌باشند که در این فن‌آوری IPS (یا In-Plane Switching) جایگزین TN (یا Twisted Nematic) که در مدل‌های LED معمول استفاده می‌شدند، گردیده است. از برتری‌های نمایشگرهای Super LED نسبت به LED های جاری می‌توان به زاویه دید افقی و عمودی وسیع‌تر، یکنواختی نور و رنگ در کل صفحه (در هر زاویه‌ای از مانیتور) و امکان مشاهده رنگ واقعی تصویر و نزدیک به چاپ را نام برد. با توجه به مطالب ذکر شده Super LED انتخاب مناسبی برای کاربران حرفه‌ای می‌باشد که خواهان مانیتور با نمایش رنگ واقعی و نزدیک به چاپ هستند. با استفاده از این تکنولوژی شما می‌توانید تصویری شفاف با زاویه دید 170 درجه‌ای داشته باشید.

 

 

 

پانل‌های +A

به ‌منظور دستیابی به کیفیتی ممتاز، در ساخت مانیتور از پانل با بالاترین درجه کیفی +A و تکنولوژی LED-Backlight استفاده شده که باعث ارتقاء طیف رنگی و تصویر در این محصول گردیده‌ است.

 

 

 

 

زمان پاسخ‌دهی ثابت برای کاهش آسیب چشمی

زمان پاسخ پیکسل صفحه نمایش به تغییرات سیگنال ورودی، در کیفیت تصویر بسیار موثر است. هرچه عکس العمل پیکسل‌ها سریع‌ تر باشد، تصویر واضح‌ تر و شفاف‌ تر می شود. پنل های قدیمی تر LCD ها در دنبال کردن تصاویر سریع، کند عمل می کردند و سایه تصویر قبلی بروی تصویر فعلی تاثیر می گذاشت. مانیتورهای مدل IPS با برخورداری از پاسخ فرکانسی فوق العاده پایین و استاندارد، تصاویر متحرک سریع و بازیهای ویدئویی را به صورت زنده، با وضوح بالا و بدون تار شدگی نمایش می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نسبت تصویر 16 به 9 (واید)

برتری و کاربردهای مانیتورهای Wide نسبت به مانیتورهایی با صفحات مربع شکل قدیمی‌تر ،در ارتباط بین طول تصویر نسبت به عرض آن نهفته شده است.نسبت فوق در نمایشگرهای نسل گذشته چیزی در حدود ۴:۳ می‌باشد در صورتی که این رقم در مدل‌های صفحه عریض امروزی ۱۶:۹ است. مانیتورهای واید به جهت عریض‌تر بودن برای دیدن صفحات وب مناسب‌تر هستند، چرا که در سایت‌هایی که طراحی آن به صورت عریض می‌باشد، تمامی صفحه بدود نیاز به اسکرول به طرفین قابل دیدن است. از طرف دیگر اغلب فیلم‌ها به خصوص در فرمت دی وی دی فرمت عریض دارند و در این مانیتورها تصویر واقعی‌تر را به نمایش می‌گذارند و دیگر از نوار سیاه رنگ که هنگام مشاهد فیلم‌ها می‌بیند، خبری نیست. در آخر هم باید عنوان کرد که در بازی‌ها نیز زاویه دید بیشتری در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

 

تکنولوژی Cinema Screen

این تکنولوژی با توجه به لبه بسیار باریک و صفحه نمایش عریض، چیدن تصاویر در کنار هم با کمترین فاصله را امکان‌پذیر می‌کند.

 

 

 

 

تکنولوژی Color Calibration

صفحه نمایش این مانیتور تحت آزمایشات دقیق کالیبره‌سازی قرار گرفته‌ است و تصاویر را با این تکنولوژی با کیفیت اصلی نمایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

موتور پردازش تصویر Flatron f-Engine

اساس کار در فلترون اف انجین بر پایه تکنولوژی پردازش تصویر DAFI قرار دارد. این تکنولوژی، روشنایی و کنتراست تصویر را افزایش می دهد، بدون اینکه در اصل رنگ تصویر تغییری ایجاد نماید. در اولین مرحله پردازش تصویر، با تکنیک ویژه RCM، رنگهای طبیعی زنده تر می شوند و در مرحله بعد با سیستم ACE، روشنایی و کنتراست تصویر افزایش می یابد. اینگونه است که DAFI به تصاویر متحرک، جلوه ویژه ای می بخشد.

 

 

 

 

 

Dual Web

مانیتورهای 23 اینچ دارای فضای کاری وسیع و تصویری به صورت واید هستند. قابلیت Dual Web به شما این امکان را می‌دهد تا با دو نیم کردن تصویر همزمان 2 صفحه با جزئیات بالا داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

تصاویر را با تمام جزئیات ببینید

مانیتورهای LG سری ISP6 با رزلوشن بالای 1920x1080 و بیشتر از حد استاندارد، تصاویر حیرت انگیزی را نمایش می دهند که خوشی و لذت را به شما انتقال می دهند. بافت واقعی تصاویر Full HD 1080P باعث می شود شما از تجربه ای لذت بخش بهمرند شوید و واقعیت نمایشگر را به شما نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

ورودی DVI

در مانیتورهای مجهز به ورودی DVI امکان استفاده از ورودی دیجیتال در کنار آنالوگ وجود دارد. در چنین حالتی سیگنال دیجیتال بدون پردازش‌های معمول در ورودی‌های آنالوگ، به طور مستقیم برای نمایش تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر عدم حساسیت سیگنال دیجیتال به سیگنال‌های مزاحم الکتریکی و الکترومغناطیسی نیز باعث بهبود کیفیت تصویر و وضوح و درخشندگی هرچه بیشتر آن می‌گردد.

 

 

 

پورت HDMI

HDMI یا High Definition Multimedia Interface درگاهی است که امکان انتقال اطلاعات تصویری بیش از 5Gb/S در ثانیه را همراه با صدای با کیفیت بسیار بالا تنها از طریق یک کابل فراهم می‌کند. با وجود این درگاه امکان بازگشایی کردن و انتقال داده‌های صوتی با کیفیت بالا و تصاویر دیجیتالی با کیفیت 1080P به صورت غیر فشرده در روی یک کابل فراهم شده است بدون آن که کیفیت صدا و تصویر بر اثر تبدیل دیجیتال به آنالوگ کاهش پیدا کند.

 

 

 

کاهش مصرف انرژی

در این مانیتور مصرف انرژی در مقایسه با سایر مانیتورهای LED بدون افت کیفیت تصویر تا 25% کاهش یافته است. در این مانیتورها کنتراست و روشنایی به صورت خودکار طبق اطلاعات ورودی دستگاه تنظیم و کنترل می‌گردد.

مزایا:
وجود سه رابط HDMI, DVI, D-Sub
بهره‌بری از تکنولوژی Color Calibration
دارای زاویه دید بسیار وسیع
طراحی بدون قاب
قابلیت کاهش توان‌مصرفی
کیفیت فوق‌العاده تصویر
 
 
۱۵ آذر ۹۲ ، ۱۷:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

سامسونگ در گلکسی اس 5از دوربین 20 مگاپیکسلی استفاده می‌کند

دوستداران موبایل منتظر اخبار جدید از گوشی گلکسی اس ۵ سامسونگ هستند و دوست دارند هر چه زودتر از مطلع شوند که این گوشی بر روی خود چه دوربینی دارد. همه تصور می کنند که سامسونگ از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی بر روی گلکسی اس ۵ استفاده خواهد کرد، اما خبرگزاری کره این موضوع را رد کرده و ادعای جدیدی می‌کند.

 

به گزارش جی اس ام این خبرگزاری می‌گوید که مهندسان کره‌ای مشغول کار بر روی دوربین 20 مگاپیکسلی برای مدل 2014 گلکسی اس یعنی گلکسی اس 5 هستند.

 

با تجربه ای که داریم و می‌دانیم خانواده گلکسی نوت همیشه دوربین خانواده گلکسی اس را بر روی خود دارند، بنابراین انتظار می‌رود که دوربین گلکسی نوت 4 در سال 2015 نیز کیفیت 20 مگاپیکسلی را خواهد داشت.

 

 

این گزارش همچنین ادعا کرده است که هیچ گارانتی وجود ندارد که سامسونگ در نسل بعدی گوشی‌های گلکسی از OIS یا همان تثبیت کننده اپتیکال تصاویر استفاده کند. گزارش می‌گوید که سامسونگ 50 میلیون ماژول برای مجهز کردن گوشی گلکسی اس 5 خود نیاز دارد. شاید برای این پرچمدار نیازی به OIS نباشد اما به هر حال امیدوار کننده است که سامسونگ از این ویژگی برای گوشی پرچمدار خود استفاده کند.

۱۴ آذر ۹۲ ، ۱۶:۴۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

تبلیغ آمازون و مقایسه کیندل و آی پد

آمازون نیز به جمع کمپانی‌هایی پیوست که برای معرفی محصول خود آن را با رقیب اصلی دنیای تبلت‌ها یعنی آی‌پد مقایسه می‌کنند.

 

به گزارش جی اس ام آمازون مانند مایکروسافت و نوکیا برای تبلیغ تبلت 8.9 اینچی کیندل فایر خود آن را از نظر قیمت، تراکم پیکسلی و وزن با آی‌پد ایر مقایسه کرده است.

 

همانطور که در تبلیغ می‌بینید صدایی که مشخصات آی‌پد ایر را توضیح می‌دهد از لهجه‌ای مانند جانی آیو استفاده کرده است و به اصلاح لهجه‌ای بریتانیایی دارد.

 

ویدئو را در اینجا مشاهده کنید.

 

۱۴ آذر ۹۲ ، ۱۶:۴۵ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

گوشی خمیده ال جی راه خود را به خارج مرزهای کره جنوبی باز کرد

یکی دو ماه قبل ال جی گوشی خمیده خود را با نام G Flex معرفی کرد، در آن زمان این گوشی تنها مخصوص بازار کره جنوبی بود و در زادگاه خود عرضه شد. اما به نظر می‌آید که ال جی راه این گوشی را به خارج از مرزهای کره باز کرده است.

 

به گزارش جی اس ام برای اولین بار ال جی این گوشی خمیده خود را در مرزهای خارج از کره ارائه کرده است، این بازارها عبارتند از هونگ کنگ و سنگاپور.

 

G Flex که به نوعی بهترین گوشی خمیده دنیا است از 13 دسامبر (22 آذر) در هنگ کنگ و از 8 دسامبر (17 آذر) در سنگاپور ارائه خواهد شد و در مورد قیمت آن اطلاعاتی منتشر نشده است.

 

 

گفته شده که ال جی علاوه بر این بازارها در کشورهای دیگر آسیا و ابتدا در هندوستان و به دنبال آن در آمریکا و اروپا این گوشی را ارائه خواهد کرد.

 

۱۴ آذر ۹۲ ، ۱۶:۴۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

Sony XPERIA M Dual - در جست‌وجوی رقیب

با افول ستاره‌های پیشن دنیای موبایل به‌خصوص شرکت بزرگ نوکیا شرایط برای بهره‌برداری سایرین به‌خصوص شرکت‌هایی همچون سامسونگ و اپل به‌گونه‌ای فراهم شد که این دو برند با اختصاص سرمایه فراوان فاصله‌ای افسانه‌ای با دیگر رقبا ایجاد کرده و با توجه به شواهد موجود و آمار سالیانه منتشر شده از این دو برند دسترسی به آن‌ها حداقل در چند سال آینده حتی برای نزدیک‌ترین رقبا نیز امکان‌پذیر نیست. بدین‌ترتیب جنگ فعلی شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده اسمارت‌فون و رقابت اصلی در این میان برای تصاحب عنوان سومی بازار گوشی‌های هوشمند در جریان است و شرکت‌هایی همچون LG ،ZTE ،Lenovo و Sony دوشادوش یکدیگر برای کنار زدن رقبا تلاش می‌کنند. هریک از این شرکت‌ها برای موفقیت در این بازار به‌شدت رقابتی دل به امکاناتی بسته‌اند که از آن جمله می‌توان به تاکید فراوان سونی به بازار هوشمندهای ضد‌ آب، حضور پر رنگ ال‌جی در کلاس اسمارت‌فون‌های ارزان با امکانات بالا، خیز بلند ZTE برای تصاحب بازارهای گسترده آسیایی و استفاده لنوو از پردازنده‌های جدید اینتل اشاره کرد. جایگاه سوم بازار هوشمندهای همراه و نهایت آرزوی برندهای متعدد این سطح البته در حال حاضر در اختیار ال‌جی است. رشد فزاینده فروش و افزایش سهم‌ بازار این برند به‌واسطه همکاری با گوگل در تولید نکسوس 4 با چنان شیب مثبتی همراه شده که از دست رفتن جایگاه آن با توجه به خبر تولید قریب‌الوقوع نکسوس 5 در ماه آینده کاملا غیر محتمل به نظر می‌رسد. پس از ال‌جی با وجود اختلاف فراوان در فروش و سهم جهانی، اوضاع برای سونی نیز در حال تغییر است. این برند که پس از خرید موفقیت‌آمیز سهم اریکسون، تزریق سرمایه و افزایش چشمگیر تنوع محصولات در حال حاضر در کلیه سطوح قیمتی و امکاناتی کلاس اندروید حضور دارد با اطمینان، از تبدیل شدن به قطب سوم بازار اسمارت‌فون در سال‌های آینده سخن می‌گوید. چالش اصلی سونی در این راه مقابله با اسمارت‌فون‌های به‌شدت ارزان‌قیمت ال‌جی در سری L این شرکت است که با توجه به امکانات ارائه شده از قیمتی بسیار رقابتی و در بعضی موارد غیر منطقی برخوردارند. سونی با پیروی از این‌ الگوی موفق ال‌جی که حتی سامسونگ را نیز در کلاس ارزان‌قیمت به چالش کشیده‌ است،‌ تولید محصولاتی مشابه را در دستور کار خود قرار داده که بسیاری از آنها همچون نمونه‌های مشابه در ال‌جی دارای قابلیت دوسیم‌‌کارت نیز هستند. XPERIA M یکی از این محصولات جدید است که به تازگی در بازارهای داخلی نیز حضور پیدا کرده و از لحاظ سطح امکانات سخت‌افزاری در میانه دو مدل L5 II‌ و L7 II از ال‌جی قرار دارد. نسخه دو سیم‌کارت این مدل موسوم به XPERIA M Dual C2005 موضوع بررسی این نوبت ماست.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

جعبه محتویات

XPERIA M با جعبه مکعب مستطیل سفید و سیاه و تصویر بزرگی از گوشی ارائه می‌شود. این جعبه برخلاف ظاهر بزرگ خود با لوازم جانبی چندانی همراه نیست و به‌جز خود گوشی تنها یک شارژر و کابل USB در آن دیده می‌شود. در مدل در اختیار ما از هدست سیمی نیز خبری نبود اما ظاهرا در ورژن حاضر در بازار این قطعه حضور دارد. جریان خروجی از شارژر 5 ولتی این مدل 850 میلی‌آمپر است که نسبت به شارژرهای معمول 1 آمپری تا حدودی زمان شارژ طولانی تری را ارائه می‌دهد.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

طراحی ظاهری

M‌ با توجه به صفحه‌نمایش نچندان بزرگ، ابعاد مناسب و براق نبودن بدنه به خوبی در دست جای می‌گیرد و کوچک‌ترین دست‌ها نیز مشکلی در استفاده از آن نخواهند داشت. بدنه سفید صدفی دستگاه با توجه به حاشیه‌های هم‌رنگ دورتادور صفحه‌نمایش توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. هرچند حاشیه‌های نسبتا زیاد بالا و پایین پنل و کناره‌های جانبی نزدیک به 4 میلیمتری در دو طرف صفحه‌نمایش، کاملا از کلاس قیمتی M سخن می‌گویند. در نگاهی دیگر پلاستیک بخش پشتی با مقاومت در برابر اثرات انگشت و جنس نرم و مات حس مثبتی را در کاربران ایجاد می‌کند. انحنای ملایم این قسمت رو به داخل در دست‌گیری دستگاه را آسان‌تر می‌کند. در نهایت به‌عنوان یکی دیگر از جنبه‌های مثبت طراحی M می‌توان از حضور دکمه شاتر دوربین یاد کرد.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

ابعاد و وزن

XPERIA M با ابعاد 9.3×62×124 میلیمتری برای یک گوشی 4 اینچی از ابعاد مناسبی برخوردار است به‌عنوان نمونه Samsung Galaxy S Dous S7562 با صفحه‌نمایش یکسان، 2.5‌ میلیمتر در ارتفاع و 1.1‌ میلیمتر در عرض از ابعاد بیشتری نسبت به XPERIA M برخوردار است. در صورت مقایسه M با رقیب مستقیم آن یعنی L5 II Dual شرایط همچنان به نفع سونی دنبال نمی‌شود؛ L5 II با وجود عرض نسبتا یکسان، نزدیک به 5.6‌ میلیمتر ارتفاع کمتری دارد که دلیل آن را باید در حاشیه‌های کمتر بالا و پایین صفحه‌نمایش جست‌وجو کرد. ضخامت زیر 10 میلیمتری M‌ نیز برای یک گوشی ارزان‌قیمت در این سطح بسیار راضی‌کننده است. وزن M برابر 115 گرم است که 15 گرم سنگین‌تر از L5 II و 5 گرم سبک‌تر از S7562 از سامسونگ اندازه‌گیری می‌شود.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

صفحه‌نمایش

ابعاد صفحه‌نمایش در XPERIA M همانطور که اشاره شد 4 اینچ است. وضوح این پنل یک پله بالاتر از WVGA‌ استاندارد و برابر 854×480 پیکسل در نظر گرفته شده که فشردگی پنل را از 233ppi معمول این رده به 254ppi‌ ارتقا می‌دهد. فناوری ساخت این پنل از نوع TFT LCD‌ معمول با نمایش 16 میلیون رنگ است و پشتیبانی از تماس همزمان 4 انگشت است که با توجه به سایز نچندان بزرگ پنل این تعداد انگشت همزمان کافی به نظر می‌رسد. روشنایی این صفحه‌نمایش نسبت به رقبای آن در سطح مناسبی قرار دارد و به‌عنوان نمونه می‌توان آن را با Galaxy S Dous در یک رده قرار داد. از لحاظ کنتراست نیز M با توجه به رده قیمتی، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. تنها نکته نچندان مثبت در مورد این پنل که در مورد اکثر سونی‌ها صدق می‌کند زاویه دید صفحه‌نمایش به‌خصوص از کناره سمت چپ است که با حرکت دادن گوشی به سرعت منجر به تغییر رنگ و تغییر نور می‌شود. عملکرد این پنل در نور مستقیم خورشید با سطح بازتاب‌دهنده نور چندان فوق‌العاده نیست و مشاهده محتوای پنل در این حالت با سختی‌های مشخصی همراه است.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

زیر صفحه‌نمایش با انتقال دکمه‌های اندرویدی به درون ساختار منویی به‌جز چراغ LED نوتیفیکیشن‌های سیستم‌عامل و میکروفون تماس هیچ نکته خاصی وجود ندارد و بخش بالایی نیز به اعضای چهارگانه این قسمت شامل اسپیکر تماس،‌ دو حسگر تنظیم نور و Proximity‌ و البته دوربین دوم تعلق دارد. حضور تمامی موارد معمول این قسمت برتری اصلی M‌ نسبت به تقریبا تمامی رقبای حاضر در این کلاس قیمتی است جایی‌‌که معمولا یکی از دو مورد حسگر تنظیم نور یا دوربین دوم از این بخش حذف می‌شوند. به‌عنوان نمونه می‌توان به نبود سنسور تنظیم نور در Galaxy S Dous و حذف دوربین دوم از ساختار L5 II اشاره کرد. وضوح دوربین دوم XPERIA M برابر VGA یا 480×640 پیکسل است.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

کناره‌های دستگاه

در کناره سمت چپ XPERIA M در بالا پورت Micro USB برای اتصال شارژر و کابل USB قرار گرفته است. کاربردهای این پورت تنها به همین دو مورد محدود می‌شود و از قابلیت‌های دیگر این رده مثل OTG یا MHL در آن خبری نیست.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

در سمت راست دستگاه اجزای سخت‌افزاری بیشتری به چشم می‌خورد که از بالا به پایین به ترتیب شامل کلید پاور، Rocker تغییر صدا و بلاخره شاتر دوربین می‌شود. طراحی کلید دوگانه تغییر صدا در این مورد به صورت منحنی با دو لبه برجسته در ابتدا و انتها صورت پذیرفته است که با وجود فیدبک نچندان فوق‌العاده به سادگی در زیر دست حس می‌شوند. ابعاد و فیدبک کلید شاتر در بخش پایینی بسیار بهتر از راکر تغییر صداست و عملیات فوکوس با فشردن تا نیمه و گرفتن نهایی عکس به‌خوبی در آن تفکیک شده‌اند.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

محل اتصال بند در پایین و جک اتصال هدست در بالا لیست اجزای سخت‌افزاری دورتادور این مدل را تکمیل می‌کنند.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

بخش پشتی XPERIA M منظره کاملا مدرن‌تری را نسبت به روی دستگاه نشان می‌دهد. این بخش که با انحنای رو به داخل مشخص در مرکز منجر به جای‌گیری بهتر گوشی در دست می‌شود از جنس مات و مقاوم در برابر اثر انگشت ساخته شده که به‌ویژه در نسخه سفید رنگ اکثر آلودگی‌ها را پنهان می‌سازد. در بالاترین قسمت این بخش لنز دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی در کنار تک فلش LED آن حضور دارد و نشان سونی، علامت NFC، عنوان XPERIA و بلاخره اسپیکر اصلی دیگر قسمت‌های قابل اشاره از بالا به پایین در این بخش را تشکیل می‌دهند. حضور NFC در XPERIA M از جمله مواردی‌ست که تقریبا در هیچ‌یک از مدل‌های حاضر در این کلاس قیمتی دیده نمی‌شود.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

دوربین

وضوح دوربین حاضر در XPERIA M همانگونه که اشاره شد 5 مگاپیکسل با فوکوس خودکار است.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

این دوربین از رابط منویی استاندارد سونی با دو شاتر جداگانه برای عکاسی و فیلم‌برداری بهره می‌برد و در لیست تنظیمات آن گزینه‌هایی نظیر تغییر عدد ISO تا رقم 800، عکاسی HDR، تنظیم کاهش قرمزی چشم، فناوری تشخیص چهره و تاچ‌فوکوس، Sweep Panorama، لرزش‌گیر دیجیتال دست و بلاخره گزینه Metering به چشم می‌خورد. با تنظیم دوربین روی حالت واید 16:9 حداکثر وضوح عکس به 3 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. تصاویر گرفته شده توسط این دوربین از جرئیات مناسبی برخوردارند و دقت مطلوبی را نیز از لحاظ فوکوس به نمایش می‌گذارند اما رنگ‌پریدگی مشهود و اثرات ته‌رنگ قرمز در اکثر این عکس‌ها مشهود است. در کل به‌جز زمان استفاده از دوربین در نور روز با حداکثر روشنایی کیفیت فوق‌العاده‌ای از دوربین XPERIA M نمی‌توان انتظار داشت.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

تصویر بالا: Normal - عکس با ابعاد و کیفیت اصلی را در اینجا مشاهده نمائید

 

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

تصویر بالا: HDR - عکس با ابعاد و کیفیت اصلی را در اینجا مشاهده نمائید

 

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

تصویر بالا: Normal - عکس با ابعاد و کیفیت اصلی را در اینجا مشاهده نمائید

 

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

تصویر بالا: HDR - عکس با ابعاد و کیفیت اصلی را در اینجا مشاهده نمائید

حداکثر وضوح فیلمبرداری در این دوربین 720p با 30 فریم در ثانیه است که در میان دیگر رقبا وضوح مناسبی به شمار می‌رود. ویدئوهای این دوربین با بیت‌ریت نسبتا مناسب 12Mbps و با فرمت MP4 ذخیره می‌شوند. مشکل تصاویر این دوربین در ویدئوهای آن نیز تکرار شده و در اینجا نیز ته‌رنگ قرمز و پریدگی رنگ را به وضوح می‌توان مشاهده کرد. عملیات فوکوس خودکار در حین فیلم‌برداری به‌طور مداوم در حال انجام است که این موضوع در هنگام حرکت از روی سوژه‌های با نور پس‌زمینه زیاد منظره چندان جذابی را ایجاد نمی‌کند.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

باتری و المان‌های زیر کاور

کنار زدن کاور پشتی در XPERIA M‌ بدلیل امتداد این کاور تا کناره‌های بخش رویی دستگاه کار بسیار مشکلی است به‌خصوص که برای کنار زدن این کاور تنها یک برجستگی کوچک در زیر پورت USB در نظر گرفته شده و دسترسی به المان‌های زیر کاور در نخستین دفعات استفاده مشکل خواهد بود. همراه با جدا شدن این کاور، کلیدهای جانبی سمت راست نیز از دستگاه جدا می‌شوند. از دیگر موارد قابل ذکر در این قسمت باید به آنتن اتصال NFC اشاره کرد که در بخش درونی کاور جای دارد و با یک کنتاکت ظریف به بدنه متصل می‌شود. در زیر کاور باتری در بالاترین قسمت دو اسلات سیم‌کارت در کنار یکدیگر با نشان‌های 1 و 2 مشخص شده‌اند. نوع سیم‌کارت استفاده شده در M از نوع میکروسیم است که برای گوشی‌های دو سیم‌کارت حاضر در این رده که معمولا از سیم‌کارت مینی معمولی استفاده می‌‌کنند تا حدودی غریب به نظر می‌رسد. در کناره دو سیم‌کارت این قسمت اسلات‌کارت حافظه Micro SD قرار گرفته است که تا 32 گیگابایت امکان ارتقا را فراهم می‌کند.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

ظرفیت باتری XPERIA M برابر 1700mAh است که طبق زمان‌های رسمی تا 10 ساعت مکالمه،‌ 552 ساعت زمان Stand-by، بیش از 39 ساعت پخش موسیقی و بیش از 9 ساعت پخش ویدئو را با یک بار شارژ پشتیبانی می‌کند. در یک استفاده معمول از دستگاه به شرط کنترل موارد مصرف‌کننده انرژی با یک بار شارژ به راحتی می‌توان تا بیش از 2 روز نیز از این باتری انتظار تامین انرژی گوشی را داشت.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

سیستم‌عامل و رابط کاربری

زمان استارت‌آپ XPERIA M پس از فشردن دکمه پاور تا ظاهر شدن صفحه قفل نزدیک به 33 ثانیه است که تا حدودی طولانی به نظر می‌رسد. نسخه سیستم‌عامل دستگاه را از همان صفحه قفل یا Lock Screen‌ می‌توان حدس زد جایی‌که به‌عنوان یکی از قابلیت‌های جدید اندروید 4.2‌ امکان اسکرول افقی در صفحه قفل و قرار دادن ویجت‌های مخصوص در صفحات چهارگانه سمت چپ وجود دارد. صفحه سمت راست نیز طبق معمول به میانبری برای دسترسی سریع به دوربین تعلق دارد. گشودن قفل صفحه‌نمایش با اسکرول رو به بالا و پایین از هر نقطه دلخواهی از صفحه‌نمایش صورت می‌گیرد.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام   Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

ساختار منویی دستگاه براساس لانچر اختصاصی سونی با تمامی عناصر استاندارد آن صورت پذیرفته است و تقریبا هیچ نکته جدیدی در آن دیده نمی‌شود. در پایین صفحه Home چهار میانبر به اپلیکیشن‌های دلخواه در نظر گرفته شده و کلید میانی نیز App drawer یا منوی اصلی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. Notification Area یا قسمت قابل کشیدن رو به پائین در بالای صفحه‌نمایش به‌جز اطلاعات زمان و تاریخ، حاوی پنج toggle برای فعال کردن امکانات ارتباطی دستگاه، پروفایل‌های صوتی و میانبری برای دسترسی به Setting است.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

App drawer یا منوی اصلی با یک تفاوت مشهود نسبت به مدل‌های High-end این برند نظیر Z1 و Z Ultra همراه شده جایی‌که منوی افقی حاضر در سمت چپ که با ادامه اسکرول به سمت راست پدیدار می‌شود جای خود را به همان ساختار کلاسیک سونی در بالای صفحه‌نمایش داده است. به‌جز این تغییر نکته دیگری در این قسمت دیده نمی‌شود و برنامه‌های مختلف در ساختار ماتریسی با اسکرول افقی قرار گرفته‌اند.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

قابلیت دو سیم‌کارت

XPERIA M در مدل های دو سیم کارته (C2004/C2005) و تک سیم کارته (C1904/C1905) عرضه می شود. دو سیم‌کارت استفاده شده در M Dual‌ هر دو در یک لحظه فعال هستند (قابلیت Active Stand-by) اما در هنگام صحبت با یکی، دیگری از دسترس خارج می‌شود. برای رفع این مشکل گزینه‌ای در تنظیمات دستگاه در نظر گرفته شده که امکان دایورت کردن سیم‌کارت از دسترس خارج شده روی سیم‌کارت اول را فراهم می‌آورد. در این منو به‌جز قابلیت دایورت سیم‌کارت‌ها روی یکدیگر، گزینه‌هایی برای تعیین نام سیم‌کارت و مشخص کردن سیم‌کارت مورد نظر برای ارتباطات دیتا نیز وجود دارد.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

چیپ‌ست پردازشی، حافظه

مهم‌ترین تفاوت XPERIA M‌ با دیگر رقبای این کلاس و عامل برتری این مدل، بخش پردازشی دستگاه است جایی‌که تقریبا برای اولین بار از پردازنده‌های خانواده Krait‌ در یک گوشی 4 اینچی ارزان‌قیمت استفاده شده است. چیپ‌ست پردازشی این مدل از نوع Qualcomm MSM8227 با دو پردازنده 1 گیگاهرتزی Krait و گرافیک Adreno 305 است. حافظه RAM دستگاه 1 گیگابایت است و از 4 گیگابایت حافظه داخلی نیز چیزی نزدیک به 2 گیگابایت در دسترس قرار دارد.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

نخستین تست پردازشی XPERIA M را با تست محاسبه عدد پی با Benchmark Pi آغاز می‌کنیم. عدد پایین‌تر در این تست به معنای سرعت بیشتر در پردازش تک رشته‌ای یا Single Thread است. عدد ثبت شده برای M در این تست حوالی 413 میلی ثانیه است که این رقم در مقایسه با عدد بیش از 700 میلی‌ثانیه در Galaxy S Dous اهمیت پردازنده‌های جدید این مدل را به خوبی یادآورد می‌شود.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

در دومین تست به سراغ بنچ‌‌مارک Vellamo با دو تست HTML5 و Metal می‌رویم که XPERIA M به ترتیب با ثبت عددهای 1667 و 442 نتیجه نسبتا مناسبی را برای یک نمونه دو هسته‌ای نشان می‌دهد به‌‌عنوان نمونه‌ای برای مقایسه، Huawei Ascend Mate با چهار پردازنده نسل قبلی ARM A9 در این تست امتیازهای 1654 و 457 را ثبت می‌کند.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

تست بعدی بنچ‌‌‌مارک کلی AnTuTu نسخه چهارم است که XPERIA M با رقم 11129 آن را پشت سر می‌گذارد. نتیجه همین تست در Mate عددی نزدیک به 15 هزار را نشان می‌دهد.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

در نهایت به‌عنوان آخرین تست، M‌ در نسخه Advance بنچ‌مارک کلی Quadrant امتیازی نزدیک به 4200 را ثبت می‌کند که اندکی پایین‌تر از سطح متوسط و در حد مدلی چون XPERIA L با پردازنده مشابه یک گیگاهرتزی است.

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

ارتباطات

M از ارتباطات GSM و 3G در برقراری تماس پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت اتصال HSDPA در آن نیز به 21Mbps می‌رسد. وای‌فای 11.n با قابلیت Wi-Fi Direct، تشکیل هات‌اسپات و DLNA در کنار بلوتوث نسخه چهارم،‌ اتصال NFC و گیرنده GPS‌ لیست اتصالات این مدل را تکمیل می‌‌کنند.

کلام آخر

Sony Xperia M - سونی اکسپریا ام

Sony XPERIA M محصولی مناسب در کلاس میانی رو به پایین با مشخصات مطلوب و قیمتی رقابتی است که نه‌تنها با مدل‌هایی نظیر Galaxy S Duos از سامسونگ و دو مدل L5 II‌ و L7 II‌ از ال‌جی در رقابت است بلکه مقایسه آن با محصول خودی XPERIA L نیز شرایط دشواری را برای انتخاب پیش روی کاربران قرار می‌دهد جایی‌که L‌ با اختلاف قیمت جزیی از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، دوربین با وضوح بالاتر و حافظه داخلی بیشتری برخوردار است. این مقایسه با ایجاد برتری تنها در مسئله پشتیبانی از دو سیم‌کارت احتمال فراوانی برای کاهش قیمت بیشتر M در آینده را ایجاد می‌کند.

۱۳ آذر ۹۲ ، ۱۸:۵۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی