.:فارسی موبایل | سایت تخصصی موبایل ایران:.

۳۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

ال جی رسما G2 (جی 2) را معرفی کرد+گالری عکس

به گزارش فارسی موبایل در نهایت بعد از تمام شایعات و عکس‌های به بیرون درز کرده نسل دوم گوشی‌های اپتیموس جی با نام جی 2 معرفی شد. شما می‌توانید در ادامه مشخصات این گوشی را مشاهده کنید:

 

صفحه نمایش 5.2 اینچی از نوع IPS و کیفیت 1080×1920 پیکسل (این صفحه نمایش از یک تکنولوژی با نام گرافیک رم استفاده می‌کند که باعث می‌شود مصرف انرژی صفحه نمایش 26 درصد کمتر شود)

پردازنده 4 هسته‌ای ساخت شرکت کوآلکام با نام اسنپدراگون 800 با سرعت 2.3 گیگاهرتز

رم 2 گیگابایتی

پردازنده گرافیکی Adreno 330

حافظه داخلی 16/32 گیگابایتی

پشتیبانی از کارت جافظه خارجی تنها در بعضی از مارکت‌ها

دوربین 13 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p و بیش از 60  فریم در ثانیه

اندروید 4.2.2 آبنبات ژله‌ای

باتری 3000 میلی آمپری

بلوتوث نسخه 4.0

صدای خروجی بسیار با کیفیت

روشن شدن صفحه نمایش با دو بار ضربه زدن بر روی آن

قابلیت پاسخ به تماس تنها با بردن گوشی نزدیک گوش

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۵۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

نکسوس 5 توسط موتورولا ساخته می‌شود؟

خیلی از طرفداران اندروید منتظر ارائه نسخه بعدی نکسوس هستند، نکسوس 4 گوشی بسیار خوبی بود و انتظارات کاربران را بسیار بالا برد بنابراین کار گوگل تا حدودی برای انتخاب کمپانی بعدی برای ساخت نکسوس 5 کمی سخت شده است.

 

به گزارش فارسی موبایل امروز در صفحه گوگل پلاس Taylor Wimberly سردبیر سابق Android and Me که تا کنون اطلاعات خوبی از داخل این کمپانی داشته است اعلام شده که نسل بعدی گوگل نکسوس را کمپانی موتورولا که متعلق به خود گوگل است خواهد ساخت.

 

 

متن این پیام را در زیر بخوانید:

 

"موتورولا نسل بعدی گوشی‌های هوشمند نکسوس را معرفی خواهد کرد که این گوشی در سه ماهه چهارم معرفی می‌شود و موتو ایکس نیست."

 

اگر این صحبت‌ها درست باشد شاهد معرفی نسل بعدی گوشی‌های نکسوس با نام نکسوس 5 در پاییز امسال با همکاری موتورولا و گوگل خواهیم بود.

 

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا گوگل این گوشی را با همکاری موتورولا خواهد ساخت یا اینکه باز هم این وظیفه بزرگ را به ال جی واگذار می‌کند؟

 

۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۴۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

مشخصات کامل گلکسی نوت 3 به بیرون درز کرد

می‌دانیم که سامسونگ در روز 13 شهریور گوشی نوت 3 را معرفی خواهد کرد، هر روز که به این روز نزدیک تر می‌شویم شایعات بیشتری از گوشی منتشر می‌شود.

 

به گزارش جی اس ام وبسایت Sam Mobile خبری را منتشر کرده که در این خبر مشخصات کامل گلکسی نوت 3 مشخص شده است. این وبسایت اعلام کرده که این مشخصات را از یکی از منابع خودش در داخل سامسونگ که اطمینان زیادی به آن دارد گرفته است.

 

 

Sam Mobile گفته که دو مدل گلکسی نوت 3 وجود خواهد داشت، کد یکی از مدل ها SM-N900 و کد دیگریSM-N9005 است که مشخصات این دو مدل را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

 

صفحه نمایش

 

N900 – 5.68 اینچ با کیفیت فول اچ دی از نوع سوپرآمولد

N9005 - 5.68 اینچ با کیفیت فول اچ دی از نوع سوپرآمولد

 

پردازنده

 

N900 – Exynos 5420 8 هسته ای با سرعت 1.8 گیگاهرتز

N9005 – تایید نشده است

 

پردازنده گرافیکی

 

N900 – ARM Mali-T628 MP6

N9005 – تایید نشده است

 

رم

 

N900 – تایید نشده است

N9005 – سه گیگابایت  LPDDR3 RAM

 

دوربین

 

 N900 – 13 مگاپیکسلی با تثبیت کننده تصویر اپتیکال

N9005 – 13 مگاپیکسلی با تثبیت کننده تصویر اپتیکال

 

پشتیبانی از شبکه LTE

 

 N900 – ندارد

N9005 – دارد

 

حافظه داخلی و خارجی

 

N900 – 16/32/64 گیگابایت + پشتیبانی از microSD تا 64 گیگابایت

N9005 – 16/32/64 گیگابایت + پشتیبانی از microSD تا 64 گیگابایت

 

سیستم عامل

 

N900 – اندروید 4.3 آبنبات ژله‌ای

N9005 – اندروید 4.3 آبنبات ژله‌ای

 

باتری

 

N900 – 3200 میلی آمپر

N9005 – 3200 میلی آمپر

 

با اینکه وبسایت Sam Mobile یکی از معتبرترین منابع خبری برای خبرهای سامسونگ است اما باز هم نمی‌توان به طور 100 درصد به این خبر تکیه کرد باید برای تایید نهایی این قضیه تا روز معرفی صبر کنیم، بنابراین با جی اس ام همراه باشید.

 

۲۴ مرداد ۹۲ ، ۲۰:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

بررسی تخصصی بررسی اولیه ال جی جی 2 (LG G2 )

بررسی تخصصی بررسی اولیه ال جی جی 2 (LG G2)

در دنیای امروزی که گوشی‌های قدرتمندی مانند گلکسی اس 4، اچ تی سی وان و اکسپریا زد قرار دارند ال جی برای اینکه بتواند سر پا مانده و خود را در این میدان رقابت حفظ کند به یک گوشی پر قدرت و خاص نیاز دارد. به نظر می‌آید که اکنون ال جی توانسته اینکار را انجام دهد و یک گوشی همه فن حریف را با نام جی 2 معرفی کند.

 

این گوشی هنوز ارائه نشده است به همین خاطر امروز در جی اس ام یک بررسی اولیه از این گوشی را برای شما قرار می‌دهیم تا زمانی که گوشی به ایران و به دست ما برسد و  آن را برای شما کامل و جامع بررسی کنیم.

 

 

این گوشی به جدیدترین پردازنده شرکت کوآلکام یعنی اسنپدراگون 800 مجهز است (درست همان پردازنده‌ای که در اکسپریا زد اولترا دیده‌ایم). سرعت این پردازنده 4 هسته‌ای در بیشترین حد خود 2.26 گیگاهرتز است و در کنار آن یک رم 2 گیگابایتی نیز قرار دارد.

 

در درون این گوشی یک باتری 3000 میلی آمپری تعبیه شده است که ال جی وعده داده باتری این گوشی بتواند تا 1.2 روز را دوام بیاورد البته این دوام برای یک استفاده معمولی از گوشی است.

 

 

 

از دیگر مشخصات بارز این گوشی یک صفحه نمایش فول اچ دی و یک دوربین 13 مگاپیکسلی است. از نظر سیستم صدایی نیز تکنولوژی Hi-Fi در این گوشی قرار دارد.

 

برای یک گوشی پرچمدار این گوشی اندازه بزرگی دارد، از نظر ضخامت اندازه آن درست مانند اچ تی سی وان است اما بر خلاف وان که جنس پشت بدنه آن از آلومینیوم است این گوشی از پلاستیک ساخته شده است.

 

 

اما مهمترین تفاوت این گوشی با گوشی‌هایی که تا کنون دیده‌ایم دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور گوشی است که هر دو به جای اینکه در کنار گوشی قرار داشته باشند به قسمت پشت گوشی منتقل شده‌اند و درست زیر دوربین قرار دارند. با اینکه این طراحی دکمه‌ها یک تعییر اساسی به حساب خواهد آمد اما باید صبر کنیم تا ببینیم که این تغییر به اندازه خلاقیتی که در خود داشته کارامد هم است یا خیر؟

 

 

کناره‌های صفحه نمایش با لبه‌های گوشی فاصله بسیار کمی دارند و تنها 2.65 میلیمتر فاصله در اینجا وجود دارد. این صفحه نمایش که بسیار به لبه‌های گوشی نزدیک است اندازه‌ای برابر 5.2 اینچ دارد و مانند بسیاری از گوشی‌های گران قیمت امروزی بازار کیفیت فول اچ دی دارد.

 

خروجی هدفون مانند آیفون 5 به قسمت پایین گوشی منتقل شده است که ما تصور می کنیم این جایگاه برای قرار گیری خروجی هدفون زیاد مناسب نباشد (با توجه به تجربه‌ای که از آیفون 5 داریم). حافظه داخلی گوشی 32 گیگابایت است و متاسفانه پشتیبانی از کارت حافظه خارجی در اینجا وجود ندارد.

 

 

این کمبود پشتیبانی از کارت حافظه خارجی در قسمت دکمه‌های پایینی گوشی نیز دیده می‌شود زیرا در پایین گوشی خبری از دکمه‌های Home و منو نیست و به جای آن این دکمه‌ها مانند نکسوس 4 در خود صفحه نمایش دیده می‌شوند.

 

مانند گوشی گلکسی اس 4 در این گوشی نیز یک کاور به نام اسمارت کاور وجود دارد که در رنگ‌های مختلف ارائه خواهد شد. با این کاور هوشمند شما می‌توانید بدون باز کردن درب گوشی به تعدادی از تنظیمات اساسی مانند کنترل موزیک، ساعت و عکس‌ها دسترسی داشته باشید.

 

 

 

از نظر کیفیت صدایی این گوشی قرار است که یک گجت خاص باشد، در حقیقت اسپیکر این گوشی یک اسپیکر دو تایی است و ال جی قول داده که اگر از هدفون برای گوش کردن به صدا استفاده کنید گوشی قادر است که سطح صدایی Hi-Fi را برای شما به همراه داشته باشد. در حقیقت ال جی برای اینکه صدا را بهبود دهد قسمتی از اندروید 4.2 را دوباره نوشته است که اکنون می‌تواند صدای 24-bit در 192KHz را برای شما به همراه داشته باشد.

 

در استفاده از گوشی شما به تفاوت‌های بیشتری پی خواهید برد. با دو بار ضربه زدن بر روی صفحه نمایش این صفحه روشن خواهد شد و قفل گوشی باز خواهد شد و با دوبار ضربه زدن در قسمت ناتیفیکیشن بار یا هر قسمتی از صفحه نمایش که از آن استفاده نمی‌کنید صفحه دوباره قفل خواهد شد.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب استفاده از حالت مهمان در گوشی است که شما می‌توانید با قرار دادن گوشی در این حالت به راحتی آن را در اختیار کودک خود قرار دهید و یا با خیال راحت آن را به همکاران و دوستان خود نشان بدهید.

 

در قسمت رابط کاربری ال جی تغییرات زیادی را به وجود نیاورده است و تقریبا از همان رابط کاربری قدیمی خود استفاده کرده است. استفاده از رابط کاربری این گوشی برای یک شخص حرفه‌ای کار آسانی است و بسیاری از نیازهای آن را به راحتی برطرف خواهد کرد اما اگر یک کاربر عادی که تنها می‌خواهد بهترین گوشی دنیا را داشته باشد از این رابط کاربری استفاده کند می تواند برایش کمی گیج گننده باشد و شاید چند ماهی طول بکشد تا به تمام زیر و بم آن آشنا شود.

 

یک ویژگی جدید در این گوشی این است که با کشیدن صفحه به سمت چپ با 3 انگشت شما می‌توانید آن برنامه را در پس زمینه باز نگه دارید و اینکار را برای 3 برنامه می‌توانید انجام دهید و زمانی که به آن‌ها نیاز داشتید با کشیدن صفحه به سمت راست با 3 انگشت آن برنامه‌های باز را بر روی صفحه باز گردانید.

 

 

نظر اولیه جی اس ام

 

ال جی برای رقابت با اپل و سامسونگ به یک گوشی بسیار قوی نیاز داشت اما جی 2 را در این زمان می‌توان تنها یک سوپاپ اطمینان نامید.

 

این گوشی بسیار گوشی خوبی است و مشخصات سخت افزاری فوق العاده‌ای دارد. ال جی تمام سعی خود را در ارائه یک گوشی بسیار خوب کرده است.

 

صفحه نمایش فول اچ دی، پردازنده بسیار قدرتمند، رم بالا و ویژگی‌های نرم افزاری جدید از مشخصات بارز و دوست داشتنی این پرچمدار تازه از راه رسیده است.

 

اما یکی از نا امید کننده ترین قسمت‌ها سیستم عامل این گوشی است که اندروید 4.2 است، ما منتظر ارائه این گوشی با اندروید 4.3 بودیم به خصوص اینکه ارائه این گوشی چند ماه دیگر است و در آن زمان شاید بسیاری از رقبا به اندروید 4.3 بروزرسانی شده باشند.

 

اگر بخواهیم یک جمع بندی داشته باشیم باید بگوییم که ال جی جی 2 می‌تواند یک گوشی دوست داشتنی باشد اما برای ارائه نظر نهایی خودمان باید تا ارائه گوشی و تست آن صبر کنیم.

 

 

۱۸ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

بررسی تخصصی بررسی تخصصی Google Nexus 7

بررسی تخصصی بررسی تخصصی Google Nexus 7

 

بدون تردید از دیدن تعداد زیاد رقبای نه چندان جدی Apple iPad خسته شده‌اید؛ Google امسال در کنفرانس I/O از تبلت هفت اینچی اختصاصی خودش پرده برداری کرد. همانند دیگر ابزارهای با برند Nexus، سخت افزار Nexus 7 را هم Google  نساخته است. همانند همکاری پیشین این غول جستجوی اینترنتی با سامسونگ، HTC و موتورولا، این بار آن‌ها به سراغ طراحان ایسوس رفته‌اند و ساخت تبلت ظریف و جذابشان را به آن‌ها سپرده‌اند.

 

این حرکت Google، بسیار هوشمندانه است؛ چرا که ایسوس سازنده برخی از بهترین تبلت های اندرویدی است. اما رقابت با Amazon Kindle Fire و قیمت 199 دلاری آن، با توجه به عرضه قابلیت‌های بسیار خوب، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. اما اشتباه نکنید؛ Google Nexus 7 بیش از تلاشی برای از میدان به در کردن محصول آمازون است و به قصد رقابت و پشت سر گذاشتن محصول اپل به بازار عرضه شده است.

 

خبر خوب آن است که بر خلاف پیشنهاد آمازون، این بار جای خالی خیلی چیزها احساس نمی‌شود. Google با عرضه اعتباری 25 دلاری و همین طور ارائه ارزان قیمت تبلت خود، نواقص موجود در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری تبلت را جبران می‌کند.

 

اما بهتر است دیگر در مورد چرایی عرضه Google Nexus 7 بحث نکنیم و ببینیم آیا Nexus 7 ارزش 199 دلار پرداختی شما را دارد؟

 

مشخصات کلی

 

بر روی کاغذ، مشخصه‌های Google Nexus 7 عالی به نظر می‌رسند. مجهز شدن به پردازنده چهار هسته‌ای Tegra 3، یک گیگابایت RAM و حافظه داخلی هشت (199 دلار) یا شانزده گیگابایتی (249 دلار)، سبب می‌شود که این تبلت بتواند به راحتی با Kindle Fire یا بسیاری از تبلت ها با بهایی دو برابر، رقابت کند.

 

صفحه نمایش 7 اینچی IPS با پشتیبانی از رزولوشن 1200 x 800 HD، از تراکم قابل قبول 216 پیکسل در هر اینچ برخوردار است. مسلما این صفحه نمایش را نمی‌توان با نسل سوم صفحه نمایش‌های Retina در iPad با تراکم 264 پیکسل در هر اینچ، مقایسه کرد اما با توجه به قیمت، تصور نمی‌شود این تفاوت برای کاربران آنچنان مهم باشد.

 

نمای جلوی Nexus 7 میزبان کلیدهای سخت افزاری آن است اما دوربین 1.2 مگاپیکسلی هم در بالای نمای جلویی آن جلب توجه می‌کند.

 

به نظر می‌رسد Google با روند به کار گیری تناسب افقی در تبلت های محبوب اندرویدی چندان موافق نیست. با اینکه می‌توان تبلت را چرخانده و در حالت افقی از نرم افزارهای آن استفاده کرد، Google صفحه اصلی تبلت را در حالت عمودی فیکس کرده تا کاربران برای کارهایی که اختصاصا برای حالت افقی طراحی نشده اند، همانند تماشای فیلم‌ها، از آن به همین صورت استفاده کنند. صفحه نمایش در حالت عمودی حتی با عینک‌های آفتابی پولاریزه هم دیده می‌شود اما در حالت افقی تنها سیاهی به چشم می‌خورد.

 

 

 

طراحی

بر خلاف Kindle Fire و وجود تنها یک کلید برای آن، Google سه کلید سخت افزاری در آن تعبیه کرده است. در کناره سمت راست کلید روشن/خاموش /قفل تبلت به همراه کلیدهای تنظیم صدا دیده می‌شود و باقی کار به کلیدهای مجازی اندروید سپرده شده است.

در کناره پایینی Google Nexus 7، پورت Micro USB و سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری آن تعبیه شده‌اند و اما اسپیکر تنها نکته قابل توجه در کناره لاستیکی سمت مقابل است که در کنار نشان ایسوس و نکسوس دیده می‌شود. کناره بالایی تبلت خالی از هر نوع کنترلی است و تنها روزنه‌ای برای بستن بند در آن دیده می‌شود.

با اینکه Nexus 7 از پلاستیک و شیشه ساخته شده است، اما اصلا ارزان به نظر نمی‌رسد؛ و حتی برعکس، همانند محصولات اپل، گران قیمت و با کیفیت به نظر می‌آید و هیچ مشکلی در ساخت آن دیده نمی‌شود.

Nexus 7 از مجموعه امکانات معمولی چون شتاب سنج، مغناطیس سنج، ژیروسکوپ و حتی GPS برای بهره گیری از جدیدترین قابلیت‌های Google Maps در حالت آفلاین برخوردار است.

تا وقتی تبلت را در دستتان نگرفته‌اید، درک اینکه Nexus 7 تا چه حد کوچک است، برای شما دشوار خواهد بود. با ابعادی نزدیک به 10.45×120×198.5 میلی متر و وزنی 340 گرمی، می‌توانید دو نکسوس 7 را در کنار هم قرار دهید تا اندازه‌ای مشابه آیپد را مشاهده کنید.

علیرغم اندازه کوچک، Google و Asus فضای کافی برای تعبیه حاشیه‌ای مناسب در اطراف صفحه نمایش را یافته‌اند. این حاشیه در بالا و پایین به 20 میلی‌متر و در کناره‌های راست و چپ به 14 میلی‌متر می‌رسد. این حاشیه سبب می‌شود تا بدون آنکه مشکلی در کار با تبلت ایجاد شود، بتوانید آن را در دست بگیرید.

کناره پشتی تبلت هم به طرزی طراحی شده است تا استفاده از آن به حد ممکن آسان‌تر باشد. کناره پشتی تبلتی که به حاضران در کنفرانس هدیه داده شد به رنگ سفید بود اما Google تنها رنگ مشکی تبلت ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است. 

 

 

 

 

صفحه نمایش

 

با اینکه ایسوس و گوگل تمامی نکات لازم را در ساخت صفحه نمایش HD IPS این تبلت رعایت کرده‌اند و صفحه نمایش از رنگ و روشنایی خوبی برخوردار است اما کنتراست مطلوب و آنچه انتظار می‌رفت در آن به چشم نمی‌خورد.

 

شاید آیپد و یا ایسوس با عرضه transformer ها ما را بیش از حد متوقع کرده باشند اما Nexus 7 فاقد عمق کافی در قسمت‌های تیره و سیاه رنگ در مقایسه با آن‌ها است. این مورد در قیاس با Samsung Galaxy Nexus که از صفحه نمایش Super AMOLED استفاده می‌کند نیز نمی‌تواند باعث برتری Nexus 7  شود.

 

اما از این همه که بگذریم، مشاهده عکس‌ها و یا دیگر محتویات بر روی Nexus 7 کاملا لذت بخش بوده و در کل کنتراست در هنگام مشاهده محتویات چند رسانه‌ای خیلی بهتر به نظر می‌رسد. با عدم وجود نمونه دیگری برای مقایسه سطح کنتراست، نمی‌توان این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرد.

 

ارائه جدیدترین نسخه اندروید

 

بهتر است به مشخصه درخشان دیگری Nexus 7، یعنی jelly Bean، جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید بپردازیم که با عرضه Nexus 7 کار خود را آغاز می‌کند. ما در همین شماره به بررسی این ویرایش جدید اندرویدی پرداخته‌ایم اما باید بگوییم که google نقاط ضعف جزئی همیشگی را این بار برطرف کرده است.

 

علیرغم تغییر جزئی شماره نسخه، Android 4.1 Jelly Bean  امکانات جدیدی چون Project Butter، که سبب بهبود کار آیی و روان‌تر شدن عملکرد اندروید خواهد شد، را در خود تعبیه کرده است.

 

ستاره اصلی jelly Bean، Google Now است که یک سرویس اطلاعاتی بر مبنای کارت‌هاست و برای این کار از GPS استفاده می‌کند تا یک گام از کاربر جلوتر باشد. با اینکه استفاده از این قابلیت‌ها تنها با Wi-Fi ممکن است، اما ترجیح می‌دهیم در بررسی تخصصی Jelly Bean به آن بپردازیم.

 

در کنار پردازنده tegra 3 و یک گیگابایت RAM، Nexus 7 نمایش فوق‌العاده‌ای از Jelly bean عرضه می‌کند. حرکت بین صفحات حتی در نرم افزارهایی که به روز رسانی نشده اند به سرعت و با روانی انجام می‌گیرد و حالا خواندن مجلات گرافیکی موجود در Google Play هم به آسانی ممکن است. با اینکه این قابلیت نام عجیب و غریبی دارد، اما باید گفت Project Butter از پس انجام کاری که به آن سپرده شده است، به خوبی بر می‌آید.

 

 

امکانات ارتباطی

 

با اینکه نمی‌توان Nexus 7 را به آسانی در جیب جای داد -که البته اگر آن را با آیپد مقایسه کنیم، قطعا این امر هم ممکن خواهد بود- تنها نقص این تبلت سبک و کوچک را می‌توان به محدود بودن آن به Wi-Fi نسبت داد. دیدن نسخه‌ای از این تبلت که امکان استفاده از شبکه‌های انتقال داده پرسرعتی چون 4G LTE را داشته باشد (هرچند هنوز امکان استفاده از این فناوری در ایران وجود ندارد) قطعا بسیار هیجان انگیز تر خواهد بود. گرچه دسترسی به شبکه‌های Wi-Fi این روزها اصلا کار سختی نیست. این تبلت از استانداردهای 802.11 b/g/n پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید تنها امکان بهره گیری از باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی را دارد. گرچه همین استانداردها هم برای ارائه سرعتی قابل قبول مناسب هستند.

 

Nexus 7 از بلوتوث هم پشتیبانی می‌کند اما Google نسخه آن را اعلام نکرده است. اما به هر حال در دسترس بودن این قابلیت، در برابر نبود آن که در اکثر تبلت ها مشاهده می‌شود، بهتر است.

 

هرچند Wi-Fi و بلوتوث مشخصه‌های استانداردی هستند اما Nexus 7 با پشتیبانی از NFC پا را یک گام فراتر می‌نهد. این تبلت هم از Android Beam برای انتقال فایل‌ها و هم از Google Wallet برای ذخیره اطلاعات حساب‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

 

در آزمایش ترتیب داده شده برای انتقال عکس میان Nexus 7 وGalaxy NEXUS  با استفاده از Android Beam، تبلت تنها یک پیام و آن هم اینکه دستگاه مقابل امکان انتقال فایل‌های حجیم را ندارد، نمایش داد. گرچه با ارتقای Galaxy Nexus به نسخه 4.1 اندروید این مشکل حل شد و این قابلیت همان‌طور که اعلام شده بود، کار می‌کرد.

 

امکانات ارتباطی بی سیم دقیقا به همان شکلی که از آن‌ها انتظار می‌رفت کار می‌کنند و Nexus 7 در تست‌های آزمایش سرعت توانست اعداد به نسبت مناسبی را نسبت به New iPad و Samsung Galaxy Nexus عرضه کند.

 

دوربین

Google و Asus در nexus 7 تصمیم گرفتند تا از تجهیز آن به دوربین صرف‌نظر کنند. این حرکت بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد، علاوه بر تاثیر عدم به کار گیری آن در کاهش قیمت، آنچه مهم است آن است که کسی از دوربین‌های ضعیف تبلت ها استفاده نمی‌کند.

 

و به جای آن،Nexus 7  از یک دوربین بسیار بهتر 1.2 مگاپیکسلی در نمای جلویی خود بهره می‌برد، گرچه Google  تصمیم گرفته است تا نرم افزار اختصاصی Camera را از آن حذف کند. با وجود جایگزین‌های بسیار زیاد این موضوع به خوبی قابل درک است اما این کار برای کسانی که تنها به فکر استفاده از دوربین پس از خرید آن هستند، آن را بی ارزش می‌کند.

 

گالری در نسخه جدید اندروید بهتر از همیشه است و عکس‌ها با اندازه بزرگ‌تر و در کنار هم به نمایش در می‌آیند. عکس‌ها با سرعت بالایی لود شده و Nexus 7 با رنگ‌ها و جزئیاتی فوق‌العاده آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

 

نرم افزار گالری امکانات زیادی برای ویرایش و برش زدن عکس‌ها پیش از به اشتراک گذاریشان با استفاده از NFC و به سادگی، در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

و در آخر، Nexus 7، با فراهم آوردن امکان ثبت عکس از صفحه، با فشردن کلیدهای کاهش صدا و قفل گوشی، زندگی را برای کاربران و به خصوص برنامه نویسان آسان‌تر می‌کند. احتمالا سایر تولید کنندگان محصولات اندرویدی هم این روند را دنبال خواهند کرد.

 

 

 

باطری

 

احتمالا شما هم به پاشنه آشیل تبلتی سبک، باریک، با صفحه نمایشی عالی و پردازنده چهار هسته‌ای فکر می‌کنید. این‌طور نیست؟ عمر باتری بخشی است که انتظار می‌رود ابزارهای امروزی در آن عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته باشند.

 

اما باید گفت در این مورد اشتباه حدس زده‌اید؛ Google و Asus یک باتری عالی 4325 میلی آمپری به همراه Nexus 7 عرضه می‌کنند که 8 ساعت استفاده فعال از آن را تضمین می‌کند. نبود ارتباط‌های 3G یا 4G سبب می‌شود تا تبلت بیش از آنچه انتظار می‌رفت، دوام بیاورد.

 

البته همانند اغلب تبلت ها، باتری در جای خود فیکس شده است و امکان تعویض آن وجود ندارد. از آنجایی که تعداد اندکی از تبلت ها از قابلیت تعویض باتری برخوردارند، به نظر می‌رسد این موضوع پذیرفتنی باشد.

 

کارت حافظه

 

کاربران متوسط با وجود حافظه داخلی کم احتمالا به زحمت بیفتند. Nexus 7 در دو نسخه 8 و 16 گیگابایت و در قیمت‌های 199 و 249 دلاری عرضه شده است.

 

مساله در واقع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بفهمید Google و Asus تصمیم گرفته‌اند همانند بسیاری از تبلت های اندروید، اسلات کارت حافظه microSD را هم نادیده بگیرند که سبب می‌شود تا تنها راه افزایش حافظه داخلی استفاده از هارد های با پشتیبانی از Wi-Fi و یا حافظه‌های فلش قابل تعویضی چون Airstash باشند.

 

گوگلNexus 7 را با وابستگی کامل به Google Play طراحی کرده است و به همین دلیل می‌توانید به جای ذخیره عکس‌ها، آهنگ‌ها و ویدیوها بر روی خود تبلت به صورت آنلاین آن‌ها را تماشا کنید.

 

کسانی هم که از سرویس‌هایی چون Hulu Plus، Netflix و یا سرورهای چند رسانه‌ای خانگی استفاده می‌کنند، نیز مشکلی با این هشت گیگابایت نخواهند داشت. این کار سبب خواهد شد تا فضای بسیاری برای ذخیره سازی نرم افزارها، کتاب‌ها، و مجلات Google Play برای زمانی که اتصال اینترنتی در دسترس نباشد، فراهم شود.

 

اگر در این مورد نگران هستید می‌توانید با پرداخت 50 دلار بیشتر، نسخه 16 گیگابایتی تبلت را تهیه کنید تا مشکلی در ذخیره موارد مورد علاقه‌تان پیش نیاید.

 

 

نرم افزار

 

در بسیاری از موارد نرم افزارها در Nexus 7 همان‌گونه که انتظار می‌رفت کار می‌کنند. Google+ با تبلت ها سازگار شده و ما را به استفاده از این سرویس ترغیب می‌کند. Google Maps هم با مسیریابی رایگان و فوق‌العاده‌اش، بر روی صفحه نمایش بزرگ تبلت عالی به نظر می‌رسد و برای مسیریابی در داخل ماشین کاملا کاربردی است. پیش از این کار باید تمامی نقشه‌ها را به صورت آفلاین ذخیره کرده باشید.

 

با اینکه بسیاری از نرم افزارها با صفحه نمایش هفت اینچی خود را تطبیق می‌دهند اما برخی از وابستگی بیش از حد به گوشی‌ها رنج می‌برند. برای مثال SpeedTest.net تنها بخش کوچکی از صفحه را اشغال کرده و اطراف آن با رنگ سیاه پر می‌شود.

 

Amazon Mobile از طریق Play نصب نمی‌شود اما با استفاده از Amazon AppStore نصب آن بسیار آسان است. سایر نرم افزارهای با این برند چونKindle  و Amazon MP3 هم به خوبی و آسان بر روی تبلت نصب می‌شوند.

 

تنها مزیت Kindle Fire نسبت به Nexus 7 توانایی آن در خرید و تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با استفاده از سرویسInstant Video  است که منحصرا به همین تبلت اختصاص دارد.

 

یکی از نکات شگفت انگیز Groo Ve IP است، نرم افزاری که امکان برقراری تماس‌های VoIP را از طریق شبکه‌های Wi-Fi فراهم می‌کند.

 

در کل اندروید هنوز هم در تبلت ها مشکل دارد، در اغلب موارد به جای آنکه نرم افزار به صورت مجزا برای تبلت ها نوشته شود، تنها سعی می‌کند خود را با بزرگ‌تر شدن صفحه تطبیق دهد. اپل مسلما در اینجا بهتر عمل کرده است اما با وجود اهدای 6000 تبلت از سوی Google به برنامه نویسان با انگیزه و خلاقش آندربه نظر می‌رسد در آینده‌ای کوتاه شاهد تغییر این وضع باشیم.

 

با اینکه Nexus 7 نمی‌تواند با محتویات چند رسانه‌ای iPad برابری کند، و با توجه به بهای دو برابری iPad نباید این‌طور هم باشد، اما قطعا بهترین انتخاب برای کاربرانی است که امکان خرید iPad را ندارند.


 

 

 

نتیجه گیری

 

شاید بهترین تحسینی که می‌توان از Nexus 7 داشت این است که این تبلت ما را به داشتن یک iPad مینی علاقه‌مندتر می‌کند. نه به دلیل اینکه تبلتGoogle  بد است، بلکه برعکس؛ ما پیش از این تصور می‌کردیم میان یک iPod Touch و یک iPad با صفحه نمایش 9.7 اینچی شکافی احساس می‌شود و Nexus 7 این شکاف را پر می‌کند.

 

بسیاری از افراد توانایی پرداخت مبلغ زیادی برای خرید یک تبلت برای سرگرمی صرف ندارند و همین سبب برتری یافتن Nexus 7 نسبت به iPad است اما با توجه به برتری اپل در بازار تبلت ها، این موضوع نمی‌تواند چندان برای آن‌ها مشکل ساز باشد.

 

به عقیده بسیاری آنچه در این میان بیشترین آسیب را می‌بیند، Kindle Fire است. به غیر از سرویس instant Video، آمازون پیشگام عرضه تبلت های ارزان‌تر از 200 دلار و با ظاهری زیبا و جذاب و توانمندی‌های زیاد است.

 

همانند آب سردی برای خاموش کردن شعله‌های آتش Kindle، گوگل با Nexus 7 می‌خواهد پادشاهی‌اش را بر سرزمین اندروید تثبیت کند. شاید این موضوع چیز جدیدی نباشد اما Nexus 7 عملکردی عالی از خود به جای می‌گذارد و در حال حاضر بهترین تبلتی است که می‌توان با پرداخت بهایی 200 دلاری بدست آورد.

 

 

 

 

 

مزایا

 

قیمت مناسب این تبلت با وجود امکانات سخت افزاری آن، برترین مزیت به حساب می‌آید که البته باید صبر کرد تا پس از عرضه آن و رسیدن به بازار ایران در این مورد قضاوت کنیم.

 

همانند بسیاری از تبلت های اخیر سایت ایسوس، کیفیت ساخت Nexus 7 با iPad قابل مقایسه است. Android 4.1 Jelly Bean گام درستGoogle  در این زمینه است که به جای عرضه قابلیت‌ها و امکانات جدید بر بهبود تجربه کاربری تاکید می‌کند.

 

معایب

 

با اینکه Nexus 7 از Wi-Fi برخوردار است و می‌توان از آن برای گشت و گذار در اینترنت استفاده کرد. ما دوست داشتیم تا این شرکت نسخه دیگری را با بهای بیشتر و امکان پشتیبانی از 4G LTE در آینده نزدیک به بازار عرضه کند.

 

اندروید در تبلت ها و سازگاری نرم افزارها با صفحه نمایش‌های بزرگ آن‌ها هنوز هم مشکل دارد و امیدواریم با جذب شدن کاربران به سمت خرید Nexus 7 این اوضاع هم تغییر کند.

 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این تبلت از نظر ما کنتراست صفحه نمایش IPS عالی آن است. با اینکه این موضوع در اغلب اوقات اصلا به چشم نمی‌آید اما امیدواریم تا Google یک به روز رسانی نرم افزاری برای تغییر سطوح گامای آن عرضه کند. البته ممکن است این مشکل تنها به نمونه تستی بازگردد.

۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

بررسی تخصصی بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 10.1

معرفی

 

یک لحظه فکر کردن می‌تواند منجر به افکار بزرگی شود. در مورد گلکسی نوت 10.1 این فکر منجربه اضافه کردن 2 هسته‌ی بیشتر و دو برابر کردن RAM شده‌است. این تبلت یک ترکیب کشنده‌ای دارد که تنها تعداد کمی از دشمنان توانایی ایستادن در برابر آن را دارند.

 

تبلت گلکسی نوت 10.1 در یک نگاه:

  • نوع : تبلت
  • اندازه :  262 x 180 x 8.9  میلیمتر
  • وزن : 600 گرم
  • صفحه نمایش : PLS LCD 10.1 اینچی با 16 میلیون رنگ و کیفیت WXGA  (1280 x 800  پیکسل )
  • سیستم عامل : آندروید 4.0.4 بستنی حصیری
  • پردازشگر : 4 هسته‌ای Exynos با سرعت 1.4 گیگاهرتز
  • 2 گیگابایت رم
  • حافظه داخلی : 16/32/64 گیگابایت، قابلیت افزایش حافظه با درگاه microSD 
  • دوربین : دوربین اصلی 5 مگاپیکسل با یک فلش LED و قابلیت ضبط ویدئو 720p، دوربین دوم 1.9 مگاپیکسل
  • باطری : 7000 میلی‌آمپر
  • موارد دیگر : پورت اینفرارد،حسگر ژایروسکوپ،حسگر شتاب دهنده،حسگر مجاورت،پشتیبانی از فلش 11، خروجی تلویزیون

 

بسیارخوب این تبلت همان قلب تپنده‌ای که در گلکسی اس 3 وجود دارد را در خود دارد و رم آن دو برابر رم گلکسی اس 3 است که به بهتر اجرا شدن برنامه‌ها بسیار کمک می‌کند. این دستگاه هنوز به آندروید آب نبات ژله‌ای مجهز نشده‌است اما برنامه‌های بسیار کارآمدی از جمله فتوشاپ لمسی مخصوص در آن از پیش نصب شده‌اند. و لازم به ذکر نیست که برنامه‌های مخصوص خود سامسونگ مانند S Note، S Memo و S Planner نیز در آن قرار دارند.

 

 

اکنون که تفاوت‌های خارجی گلکسی نوت 10.1 را متوجه شدید اجازه دهید نگاهی به داخل آن نیز بیاندازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت

 

این تبلت هنوز هم شباهت بسیار زیادی به گلکسیی تب 10.1 2 دارد اما تغییرات کمی در کل طراحی ایجاد شده است. در نتیجه هر چند که طراحی تبلت جدید به خوبی قبلی نیست اما اگر دقیق‌تر شویم تفاوت‌ها ریز هستند ما فکر می‌کنیم که طراحی برای در دست گرفتن این تبلت کمی بهبود داده شده‌است.

 

قاب فلزی دو بلندگو را در دوطرف خود جا داده‌است ( در حالت خوابیده ) و در پایین و بالا عریض‌تر شده‌است.به علاوه بندگو‌ها اکنون در داخل و انتهای قای قرار دارند به جای قرار گرفتن در قسمت وسط.

 

تغییرات سخت افزاری قسمت پشت دستگاه را هم در بر گرفته‌است جایی که قاب برای پوشش بهتر لنز گسترش پیدا کرده‌است  و محل قرار گرفتن دوربین نیز کمی حالت مربعی دارد که قبلا حالت دایره‌ای داشت.

 

 

 

صفحه نمایش  PLS LCD 10.1 اینچی با کیفیت 1280 x 800 چیز زیاد عجیبی به نظر نمی‌رسد. دیگر آندرویدی‌ها از  جمله ASUS Transformer Prime و Huawei MediaPad 10 FHD کیفیت فول اچ دی دارند و آی پد 3 نیز در نوع خود بهترین است.

 

بر خلاف کیفیت متوسط صفحه نمایش کیفیت عکس‌ها بسیارخوب است، زاویه دید نیز بسیار خوب است و رنگ‌های مشکی عمق زیادی دارند.

 

تراکم پیکسلی نیز چیز عجیبی ندارد و 149ppi می‌باشد اما در تبلت‌های بزرگی مانند این تبلت بر خلاف گوشی‌های هوشمند معمولا از فاصله دورتری به صفحه آن‌ها نگاه کرده می‌شود پس این مشکلی بوجود نمی‌آورد. اما اگر به صفحه آی‌پد جدید نگاه کرده ‌باشید و آنرا با این تبلت مقایشه کنید تفاوت در تراکم پیکسلی بسیار واضح است.

 

در جلوی این تبلت هیچ دکمه سخت‌افزاری دیده نمی‌شود. تمام چیزی که در جلوی این تبلت مشاهده می‌کنید یک دوربین به همراه تعدادی حسگر است.

 

 

هیچ خروجی صدایی برای تماس وجود ندارد اما این تبلت با دریافت و برقراری تماس سازگار است و می‌توانید با آن توسط بلندگو یا هدفون صحبت کنید.

 

دو بلندگو در کناره‌های صفحه نمایش جای گرفته‌اند که ما به این نتیجه رسیدیم که این قسمت بهترین گزینه برای قرار گرفتن بلندگو چه در هنگام بازی کردن و چه در هنگام فیلم دیدن است و با قرار گرفتن بلندگو‌ها در نیمه‌ی بالایی دستگاه دیگر دستان شما روی آن‌ها نمی‌پوشاند.

 

در حالت افقی در قسمت بالای دستگاه جک صدای 3.5 میلیمتری به همراه قسمت سیمکارت و درگاه حافظه microSD  قرار دارند که قسمت سیمکارت و درگاه حافظه توسط درب پلاستیکی پوشیده شده‌اند. همچنین در کنار دکمه کنترل صدا دکمه قفل/روشن و خاموش قرار دارد.

 

 

میکروفون در قسمت پایین دستگاه تعبیه شده است که در هنگام برقراری تماس بوسیله‌ی بلندگو به کار شما می‌آید. برخلاف نسل قبلی این تبلت یک طراحی جدید صورت گرفته‌است و یک جایگاه برای قلم این تبلت در قسمت پایین سمت راست تعبیه شده است در ست همانند گلکسی نوت 5.3 اینچی.

 

همچنین این تبلت از یک ارتباط دهنده‌ی 30 پینی برای شارژ شدن و ارتباط با رایانه بهره می‌برد که در قسمت پایین تبلت قرار دارد.

 

 

کابل ارتباط دهنده این دستگاه نیز در جعبه فروش موجود است.

 

تمام چیزی که در قسمت پشت دستگاه قرار دارد یک دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه یک فلش LED در کنار آن است که این دوربین عکس‌های خوبی تهیه می‌کند و قابلیت ضبط اچ دی نیز دارد.

 

 

 

درست همانند قبل سامسونگ گلکسی نوت 10.1 به یک باطری 7000 میلی‌آمپری مجهز شده‌است که هنوز در مورد عمر این باطری به طور رسمی صحبت نشده‌است اما پس از ارائه این تبلت ما آنرا برای شما بررسی خواهیم کرد.

 

برخلاف گلکسی نوت 10.1 که در نمایشگاه MWC معرفی شد ایت دستگاه از پلاستیک براق درست شده‌است. که احساس خوبی را در هنگام دست گرفتن می‌دهد. اما این پلاستیک می‌تواند کمی لیز باشد و همچنین اثر انگشت را خوب نشان می‌دهد. همچنین این درب پشت قابل جدا شدن نیست و شما به باطری دسترسی ندارید و این چیزی است که در تمام تبلت‌ها رایج است.

 

این تبلت با یک دست می‌تواند نگه داشته شود در حالی که با دست دیگر می‌توانید با آن کار کنید اما به علت وزن 600 گرمی دستگاه خیلی زود نیاز دارید تا یک تکیه‌گاه برای آن بیابید. ضخامت 8.9 میلیمتری احصاس بهتری را نسبت به تب2 10.1 اینچی  با ضخامت 9.7 میلیمتر به ارمغان می‌آورد.

 

کیفیت ساخت نیز کاملا خوب است.

 

طراحی دوباره قلم

 

نامی که به دستگاه داده شده‌است به علت وجود قلم آن است. بعد از عرضه گلکسی نوت 5.3 اینچی و سپس گلکسی نوت 10.1 اصلی طراحی قلم تغییر کرده است.

 

تفاوت بزرگ اکنون حالت چهارگوش آن است که گوشه‌های گرد دارد و این به راحت‌تر در دست نگه داشتن آن کمک می‌کند. همچنین این قلم بسیار کوتاه‌تر شده است و از اینکه مانند نسل پیش این تبلت بخواهید جداگانه آنرا حمل کنید خلاص شده‌اید. همچنین یک دکمه مخصوص در قسمت کنار قلم تعبیه شده‌است که در بعضی موارد خاص و مشخص به کار می‌آید.

 

قسمت نوک سفید قلم نیز حالت فنری دارد که شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی از آسیب زدن به دستگاه آنرا روی صفحه نمایش دستگاه فشار دهید.نکته جالی که باید در اینجا بدانید این است که حتی مقدار فشاری که با قلم روی صفحه نمایش وارد می‌کنید نیز توسط دستگاه درک می‌شود که این یک ویژگی مفید در هنگام طراحی با دستگاه است.

 

 

 

یک ویژگی جالب دیگر قلم این است که برای این که تبلت متوجه شود به کدام قسمت اشاره می‌کنید حتما نیازی به لمس آن قسمت ندارید و این درست همانند چیزی است که در Xperia sola دیدیم و آن لمس شناور بود که بدون تماس با صفحه نمایش نیز میتوانستید با دستگاه کار کنید.

 

رابط کاربری

 

سامسونگ گلکسی نوت 10.1 به آندروید 4.0.4 و رابط کاربری تاچ‌وایز سامسونگ مجهز شده‌است. این تبلت دارای تعدادی گزینه های خوب و تهدادی میانبر واقعا کارآمد است و در ضمن دارای قابلیت اجرای دو برنامه در یک زمان نیز است.

 

ظاهر بستنی حصیری شاید برای شما آشنا باشد اما در کل سامسونگ تعدادی تغییرات توسط رابط کاربری خود ایجاد کرده است، بیایید با صفحه‌ی اصلی کار خود را آغاز کنیم.

 

کلید‌هایی که در گوشه‌ی پایین سمت چپ قرار گرفته‌اند کلید عقب،خانه و حرکت بین برنامه‌های باز هستند. میانبر جستجو در تمام صفحات اصلی در بالا سمت چپ قرار دارند، برنامه‌ی طراحی در سمت راست بالا و محدوده اخطارها به همراه سوییچ‌های آن در گوشیه‌ی پایین سمت راست قرار دارند.

 

قابلیت دیدن تمام صفحات خانگی در یکجا و حذف یا زیاد کردن آن‌ها با استفاده از دو انگشت در اینجا نیز قرار داده شده‌است.

 

نوارابزار در پایین صفحه یک فلشی دارد که یک ردیف را باز می‌کند  سامسونگ آنرا برنامه‌های کوچک می‌نامد که تنها مخصوص تبلت‌های ساسمونگ است.

 

 

 

 

 

گزینه‌ی برنامه‌های کوچک (Mini Apps) واقعا کوچک است و یک صفحه‌ی مستقل باز می‌کند که بر روی تمام برنامه‌ها قرار می‌گیرد. که این برنامه به همراه صفحه‌ی بزرگ 10.1 اینچی واقعا قابلیت حرکت بین برنامه‌ها را بهبود داده‌است.

 

برنامه‌های موجود در برنامه Mini Apps عبارتند از صفحه کلید شماره‌گیر، پیام‌ها، ایمیل‌ها،ماشین حساب، پخش کننده‌ی موزیک، S Memo، S Planner و حتی یک مدیریت برنامه‌ها. اگر از خیلی از این برنامه‌ها استفاده نمی‌کنید می‌توانید بعضی آز آن‌ها را مخفی کنید.

 

هر برنامه‌ای در Mini Apps یک دکمه در بالای سمت چپ خود دارد که برنامه را به صورت تمام صفحه باز می‌کند و یک دکمه در بالای سمت راست خود دارد که برنامه را می‌بندد.

 

 

 

 

محدوده اخطارها گزینه‌های آشنایی که در گوشی‌های هوشمند هم دیده‌ایم دارد که شامل GPS، Wi-Fi و بلوتوث است که به شما برای جلوگیری از حرکات اضافه برای ورود به برنامه‌ها کمک می‌کند دیگر سوییچ‌ها عبارتند از صدا، چرخش خودکار و حالت پرواز.

 

 

 

دکمه‌ی عکس برداری از صفحه در قسمت گوشه‌ی پایین سمت چپ قرار دارد که می‌تواند تا حدودی کارآمد باشد.

 

سامسونگ گلکسی نوت 10.1 به همرا تعداد کثیری برنامه‌های از پیش نصب شده همراه است مانند : S Memo، S Note، S Planner،  شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های موزیک، Pulse reader، AllShare ، آفیس، پخش کننده‌ی ویدئو، ساخت ویدئو و برنامه‌ی فایل‌های من و برنامه‌ی فتوشاپ لمسی.

 

یک ویژگی جدید که بسیار تحسین برانگیز است قابلیت 2 تکه کردن صفحه است که به شما اجازه می‌دهد که به طور همزمان از دو برنامه‌ی استفاده کنید که متاسفانه این قابلیت برای تمام برنامه‌ها وجود ندارد و برنامه‌های پخش کننده‌ی ویدئو، آفیس، مرورگر و S Note  این قابلیت را دارند.

 

 

 

شما می‌توانید متن را از یک برنامه کپی کنید و در برنامه دیگر قرار دهید، یا می‌توانید مرورگر اینترنت خود را باز کنید و بدون اشکال در پخش ویدئویی که در حال تماشای آن هستید چیزهایی را که می‌خواهید بررسی کنید. اکنون توسط برنامه‌ی Mini apps گلکسی نوت 10.1 به یک پادشاه در قسمت استفاده از چد برنامه تبدیل شده است.

 

بنچمارک‌ها

 

نسل دوم گلکسی نوت 10.1 اینچی همان پردازشگر Exynos 4412  با 4 هسته و سرعت 1.4 گیگاهرتزی را دارد. و بواسطه رم 2 گیگابایتی هر چیزی را که انتظار دارید به راحتی اجرا می‌کند.

 

در بچمارک Pi تنها توانست به خوبی نسل قبل خود و HTC One X عمل کند.

 

 

در بنچمارک Linpack  که برای پردازشگر‌های چند هسته‌ای طراحی شده است One X بالاتر از تمام 2 هسته‌ای‌ها قرار گرفت و نوت 10.1 نیز از همه بالاتر قرار گرفت.

 

 

در بنچمارک NenaMark که مخصوص ارزیابی گرافیک است این تبلت رتبه‌ی خوبی به دست آورده است در اینجا توجه داشته باشید که One X  و S2 کیفیت صفحه پایین‌تری دارند به همین دلیل رتبه‌های خوبی دارند.

 

 

دو بنچمارکی که مربوط به مرورگر هستند یک پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبل دوهسته‌ای این تبلت را نشان می‌دهند.

 

 

 

قلم و برنامه‌های مخصوص آن

 

قلم مانند قبل کارآیی‌های زیادی دارد توسط آن می توانید بنویسید و طراحی و نقاشی انجام دهید. همچمنین توسط آن می‌توانید به جای انگشت دست برای مرور صفحات تبلت خود استفاده کنید. با دکمه‌ی کناری آن می‌توانید حرککات مخصوصی انجام دهید به طور مثال با کشیدن قلم به سمت چپ عملیات برگشت به عقب انجام می‌شود، و یا با کشیدن قلم به سمت پایین منوی نوشتن باز می‌شود و با 2 بار ضربه زدن برنامه mini app را باز می‌کند و فشار دادن قلم و نگه داشتن آن روی صفحه یک عکس از صفحه‌ای که در آن هستید برای شما می‌اندازد.

 

برنامه‌ی S Memo به شما این امکان را می‌دهد که در تبلت خود بنویسید در این برنامه قلم‌ها و رنگ‌های مختلف قلم وجود دارد و همینطور بازگشت به عقب و رفتن به جلو نیز وجود دارد واگر می‌خواهید متن خود را آراسته‌تر کنید می‌توانیدعکس نیز در آن قرار دهید.

 

همچنین ویژگی‌های بهتری نیز در برنامه گنجانده شده است مانند اینکه می‌تواند شکل‌هایی که شما کشیده‌اید مانند دایره و مربع‌ها و... را تشخیص دهد و آن‌ها را برای شما به طور مرتب‌تری بکشد یا اینکه قابلیت تشخیص فرمول‌های ریاضی را که شما با قلم نوشته‌اید را نیز دارد.

 

 

برنامه S Note نیز چندین قالب تعریف شده دارد که شما می‌توانید بوسیله‌ی آن کارت‌های زیبایی را طراحی کنید و آن‌ها را به صورت عکس یا PDF ذخیره کنید.این برنامه یک برنامه عالی برای ارائه‌ها نیز می‌باشد.

 

در حالت ویرایش با به کار بردن دو انگشت می‌توانید یک قاب دور متن خود بیاندازید در حالی که یک انگشت تنها می‌تواند یک خط بکشد.

 

 

برنامه S Planner یک برنامه تقویم است که دارای قالب‌های مختلفی برای دیدن تقویم است مانند : سال – ماه – هفتگی – روزانه – دستور کار و وظایف. این برنامه همچنین می‌تواند با جندین تقویم مانند تقویم فیس‌بوک شما همگام سازی شود.

 

طراحی برنامه زیبا و کاملا کارآمد است. در حالت افقی و در هنگام مشاهده حالت ماهانه شما با انتخاب یک روز مشخص می‌توانید تمام وقایع آن روز را مشاهده کنید.

 

 

برنامه فتوشاپ لمسی و ایده‌ی آدوبی

 

در این تلبت شرکت آدوبی برنامه‌ی فتوشاپ لمسی خود را قرار داده است. کار با این برنامه بسیار  لذت بخش و آسان است و 13 مرحله وجود دارد که طرز کار با برنامه را به شما آموزش می‌دهد.

 

در این برنامه بسیاری از ویژگی‌هایی که در نسخه‌ی فتوشاپ رایانه‌ها وجود دارد گنجانده شده است مانند لایه‌ها – ابزارهای انتخاب و .....

 

 

چیز جالبی که در مورد قلم وجود دارد این است که با گرفتن قلم به فاصله چند میلیمتر بالاتر از صفحه تبلت قلم را تشخیص می‌دهد و یک برنامه حرکات قلم شما را دنبال می‌کند که این ویژگی برای زمانی که می‌خواهید یک قسمت کوچک را انتخاب کنید بسیار کارآمد است.

 

ویژگی بسیار جالب و کارآمد دیگر این است که زمانی که شما از قلم استفاده می‌کنید می‌توانید دست خود را بر روی صفحه تبلت قرار دهید و تبلت این قرار دادن دست را به عنوان لمس صفحه در نظر نمی‌گیرد درست مانند اینکه در حال نوشتن بر روی کاغذ هستید و به راحتی می‌توانید دست خود را بر روی کاغذ قرار دهید در اینجا می‌توانید دست خود را بر روی تبلت قرار دهید تا دستتان در هنگام کار کردن با قلم خسته نشود.

 

ویژگی دیگر در رابطه با قلم این است که تبلت می‌تواند مقدار فشاری که با قلم بر روی صفحه وارد می‌کنید درک کند و با فشار‌های مختلف شدت رنگ‌های مختلفی را برای شما رسم کند. که در این رابطه بسیار خوب عمل می‌کند و حساسیت بالایی دارد.

 

برنامه دیگر مخصوص آدوبی برنامه ایده‌ها است که یک برنامه مخصوص نوشتن است و دو لایه دارد یکی از لایه‌ها برای طراحی است و دیگری به عنوان عکس پس زمینه‌ای است که در این برنامه ابزار‌های کمی مانند رنگ، شدت و اندازه و پاک کن وجود دارد.

 

 

برنامه‌های دیگری که باید خریداری شوند نیز وجود دارند مانند Debut که برای ارائه‌ها به کار می‌رود، Proto که برای طراحی وب‌سایت‌ها کاربرد دارد.

 

مرورگر اینترنت

 

مرورگر در سیستم عامل آندروید همیشه عالی کار می‌کرده است و بستنی حصیری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در گلکسی نوت 10.1 نیز این مرورگر کاملا تغییر کرده‌است و مرورگر کروم مخصوص رایانه را برای موبایل شبیه‌سازی کرده است.

 

در قسمت بالا گزینه‌های تب وجود دارند که حرکت بین تب‌ها و بستن تب‌هایی که لازم نیستند بسیار آسان است. در گوشه‌ی بالا سمت راست دکمه عملکرد چند وظیفه‌ای یا همان مولتی تسکینگ وجود دارد و یک دکمه تنظیمات نیز قرار دارد که شامل گزینه‌های پیدا کردن در صفحه، نوع نمایش صفحات رایانه‌ای، ذخیره صفحات به صورت آف لاین و چندین ویژگی دیگر.

 

 

 

گزینه‌ای که در اینجا قرار داده نشده تنظیمات نور و رنگ است که مشکل زیادی را بوجود نمی‌آورد زیرا با استفاده از کشوی محدوده‌ی اخطارها که در آن تنظیمات نور صفحه گنجانده شده‌است به راحتی می‌توانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید. همچنین یک گزینه‌ی دیگر وجود دارد که بوسیله‌ی آن می‌توانید صفحه که در حال مشاهده آن هستید را سیاه و سفید کنید.

 

 

اگر حالت مرورگر را به صورت نوع صفحات رایانه‌ای دوست ندارید می‌توانید از قسمت تنظیمات Labs حالت کنترل‌های سریع را انتخاب کنید که شامل چندین کلید کنترلی مانند تب‌ها، URL، بارگزاری مجدد، تاریخچه و ... است.

 

.

 

همچنین گلکسی نوت 10.1 فیلم‌های فلش از سایت یوتیوب را نیز به خوبی نمایش می‌دهد و بازی‌های فلش نیز به راحتی بر روی آن اجرا می‌شوند.

 

 

برداشت اولیه

 

گلکسی نوت 10.1 حس خوبی را در مورد آینده خود به ما می‌دهد. این تبلت چیزی بیشتر از یک تبلت است و یک قدم برای جایگزینی لپ تاپ ها با تبلت‌ها به جلو برداشته است. قلم دستگاه کارایی زیادی را برای این تبلت به همرا دارد و تکه شدن صفحه به دو قسمت و برنامه mini apps این تبلت را به یک آندرویدی همه فن حریف که از پس چند کار همزمان به خوبی برمی‌آید تبدیل کرده است.

 

این برنامه‌ی مخصوص سامسونگ است که یک وسیله‌ای برای تمامی اقشار درست کند، با این تبلت هنرمندان می‌توانند طراحی انجام دهند و افراد معمولی نیز می‌توانند به راحتی برای یادداشت برداری سریع از این تبلت استفاده کنند.

 

آزمایشات بیشتری نیاز است تا بتوان نظر قطعی در مورد این تبلت داد و در بررسی‌های بعدی ما سعی می‌کنیم به تمام سوالات باقی‌مانده در مورد این تبلت را پاسخ دهیم اما به نظر می‌رسد که سامسونگ یک برگ برنده دیگر در دست خود دارد.

۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

بررسی تخصصی بررسی تخصصی Apple iPhone 5

 

iPhone 5 باریک‌تر، سبک‌تر و سریع‌تر از نسخه‌های پیشین این گوشی محبوب است اما این لزوما به معنای وجود برتری نسبت به رقبا نیست. در این بررسی ما نگاهی نزدیک‌تر به جدیدترین گوشی هوشمند اپل خواهیم داشت.

 

به دلیل وجود شایعات بسیار زیاد، iPhone 5 پس از نسخه 4 این گوشی، قابل پیش بینی‌ترین گوشی ساخت اپل به شمار می‌رود. در 4s شرکت تنها چند تغییر همانند حل مشکل آنتن دهی و ارتقای سخت افزاری ایجاد کرد و حالا پنجمین نسل آیفون نوید تمدید قرارداد را برای بسیاری از اپراتورهای ارائه دهنده آیفون 4 به همراه دارد.

گرچه در طی این مدت، دیگر گوشی‌های هوشمند نیز با جهشی خارق‌العاده توانستند کیفیت و قابلیت‌های بسیار مناسبی ارائه  دهند و با iPhone رقابت کرده و حتی در مواقعی آن را پشت سر گذارند.

 

و حالا نیز اوضاع تغییر چندانی نکرده است. بازیگران بزرگ صنعت موبایل با عرضه رابط‌های کاربری فوق‌العاده همراه با اندروید در گوشی‌هایی چون HTC One X و Sony Xperia T و یا حتی رابط بهبود یافته Windows Phone در محصول جدید نوکیا یعنی Lumia 920، کاربران را بیش از پیش به دور شدن از iOS ترغیب می‌کنند.

 

اما یک لحظه صبر کنید. آمار معمولا دروغ نمی‌گویند؛ اپل اعلام کرده است که در 24 ساعت نخست پیش فروش iPhone 5، بیش از دو میلیون تقاضای خرید برای آن به ثبت رسیده است که نسبت به محصول پیشین اپل، این رقم حدودا دو برابر شده است. بر روی کاغذ این آمار خیره کننده است اما از سویی سبب می‌شود تا برخی نتوانند پیش از اکتبر محصول گرانبهای خود را در اختیار داشته باشند.

 

خوب احتمالا شما نیز مانند بسیاری از این ارقام شگفت زده شده‌اید اما اجازه دهید ببینیم iPhone 5 در عمل چگونه است و اصلا توان رقابت با دیگر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار را دارد؟

 

طراحی و ساخت

 

اجازه دهید بررسی‌ را از بدنه گوشی شروع کنیم چرا که تنها بخشی که گوشی را از دو عضو پیشین خانواده‌خود متمایز می‌سازد، همین نکته است. به محض اینکه گوشی را در دست خود بگیرید نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، وزن آن است؛ iPhone 5 سبک‌ترین آیفونی است که تا به امروز ساخته شده است.

 

با وزنی 112 گرمی گوشی 20 درصد از iPhone 4s، 16 درصد از Samsung Galaxy S III و 14 درصد از HTC One X  سبک‌تر است. تبدیل شدن سیم کارت به نانو و همین طور استفاده از آلومینیوم آنودیزه، تاثیر قابل توجهی در کاسته شدن از وزن گوشی داشته‌اند.

 

استفاده از نوارهای شیشه‌ای در بالا و پایین کناره پشتی به هر دو رنگ مشکی و سفید گوشی ظاهری گران‌قیمت می‌بخشد. اما اساس و پایه به کار گیری این نوارهای شیشه‌ای برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در سیگنال‌ها و آنتن دهی گوشی بوده است.

 

علیرغم تبلیغات بسیار، iPhone 5 با ضخامت 7.6 میلی متری‌‌خود، باریک‌ترین گوشی هوشمند دنیا به شمار نمی‌رود؛ Huawei Ascend P1 S، Oppo Finder و ZTE Athena همگی ضخامتی کمتر از 7 میلی متر دارند؛ اما هنگامی که وزن اندک گوشی را با ضخامت کم آن ترکیب کنید، هیچ گوشی دیگری توان رقابت با iPhone 5 را نخواهد داشت.

 

اما این از نظر همه کاربران نکته مثبتی به شمار نمی‌رود. البته ما می‌خواهیم گوشی سبک و باریکی داشته باشیم اما آنچه که پیشینیان iPhone 5 را برای ما جذاب می‌کرد، وزن، حس صنعتی و احساس استحکامی بود که سبب می‌شد از سالم ماندن آن در اغلب شرایط اطمینان حاصل کنیم.

 

با این حال نمی‌توان از معجزه اپل در کم کردن وزن گوشی علیرغم بزرگ‌تر شدن اندازه آن چشم پوشید اما ما گوشی مستحکم‌تر و پرقدرت‌تری چون iPhone 4S را به آن ترجیح می‌دادیم. شاید این اظهار نظر برای‌ شما مضحک و قدیمی به نظر بیاید اما به هر حال سلیقه ما این است.

 

 

 

قابلیت‌ها

 

صفحه نمایش 4 اینچی گوشی که تا چند لحظه دیگر به آن خواهیم پرداخت، کمی دیر در گوشی‌های اپل به کار گرفته شد؛ حالا و با اضافه شدن آن به iPhone 5، درازای گوشی به 123.8 میلی متر افزایش یافته اما عرض گوشی همچنان در عدد 58.6 میلی متر ثابت مانده است.

 

بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه نمایش گوشی را باید به فال نیک گرفت، گرچه کاربرانی که دست‌های آن‌ها کوچک‌تر است ممکن است کمی دشوارتر به کلید روشن/خاموش/قفل گوشی دست پیدا کنند. حتی ممکن است دسترسی به سطرهای بالایی نرم افزارها در منو نیز برای آن‌ها کار دشواری باشد.

 

به دلیل تغییر اندازه‌های متوالی و مختلف، سوکت استاندارد صوتی نیز به کناره پایینی گوشی انتقال پیدا کرده است که معایب و مزایای خاص خود را دارد. اما بزرگ‌ترین امتیاز این جایگیری آن است که هنگامی که گوشی را در جیب خود جای می‌دهید با سهولت بیشتری می‌توانید به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش کنید.

 

و اما مشکل این نحوه جایگیری آن است که هنگامی که با دست راستتان با گوشی کار می کنید، به آسانی امکان استفاده از هدست را نخواهید داشت. با برعکس گرفتن گوشی می‌توان این مشکل را در مواقعی رفع کرد اما همه نرم افزارها امکان چرخش 180 درجه‌ای صفحه با ژیروسکوپ را برای شما مهیا نمی‌کنند.

 

اسپیکرهای استریو گوشی نیز تقویت شده و حالا می‌توانید با لذت بیشتری به موسیقی گوش فرا دهید. اگر iPhone 4S را در کنار iPhone 5 قرار داده و کیفیت صدای آن‌ها را با  یکدیگر مقایسه کنید، بدون تردید متوجه خواهید شد که iPhone 5 صدای رساتر و عمیق‌تری نسبت به همتای خود عرضه می‌کند.

 

 

کانکتور Lightening جایگزین کانکتور همیشگی اپل در آیفون شده است. در آزمون‌های ما اثری از بهبود در انتقال فایل‌ها توسط کابل دیده نشد اما به دلیل کوچک‌تر شدن اندازه و ظاهر بهتر، ما آن را ترجیح می‌دهیم.

 

 

در زمان نوشتن این مطلب هنوز هیچ مبدلی برای تبدیل این کانکتور به کانکتور معروف 30 پین اپل در دسترس نبود و نمی‌توان نوع رفتار آن را با پایه‌ها و لوازم جانبی موجود سنجید اما مسلما می‌توانیم بگوییم اوضاع خیلی خوب نخواهند بود.

 

برخی از این لوازم با کانکتور جدید سازگار نخواهند بود. این شرایط ما را به یاد تبدیل‌های USB به 30 پین می‌اندازد که حالا تعداد زیادی از آن‌ها را انبار کرده‌ایم و دیگر نیز به کارمان نخواهند آمد!

 

بالاخره به قسمت هیجان انگیز این بررسی یعنی صفحه نمایش گوشی رسیدیم که هنوز دوست داشتنی و هنوز Retina است. صفحه نمایش نیز بهبود پیدا کرده و حالا از رزولوشن 640×1136 پیکسل پشتیبانی می‌کند. روشنایی این صفحه نمایش با نسل‌های پیشین تقریبا برابر است اما از نظر غنای رنگی، نسبت به آن‌ها بهتر عمل می‌کند. افزایش اندازه صفحه نمایش جا را برای قرار گرفتن یک سطر اضافی از نرم افزارها نیز فراهم کرده است؛ علاوه بر این هنوز نیز می‌توانید با یک دست با گوشی کار کنید.

 

فایده اصلی، اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش، امکان نمایش محتویات بیشتر بر روی صفحه است. مشاهده بخش طولانی‌تری از صفحات وب، بخشی بیشتری از فیلم‌ها و بخش بزرگ‌تری از عکس‌ها، همه و همه به لطف اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش ممکن می‌شوند. گرچه بسیاری از ویدیوهای موجود در iTunes و یا شبکه‌های ویدیویی اجتماعی برای پر کردن صفحه باید کشیده شده یا برش داده شوند. نرم افزارهای بهینه سازی شده اپل، استفاده بسیار خوبی از فضای اضافی بوجود آمده می‌کنند.

 

نرم افزارهایی که بدین منظور بهینه سازی نشده اند، با نوارهای سیاه رنگی در اطراف به نمایش در می‌آیند که چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. البته امیدواریم بسته‌های به روز رسانی برای این نرم افزارها به زودی عرضه شوند. هر دوی نرم افزارهای iTunes و App Store از نظر بصری ارتقا یافته و در هنگام مرور، جستجو و یا پرداخت‌های آنلاین عالی به نظر می‌رسند.

 

اگر از مدت‌ها پیش از کاربران آیفون باشید ممکن است این تغییر اندازه برای‌تان عجیب به نظر برسد اما به زودی اینکه چطور این همه مدت را با صفحه نمایش کوچک آیفون خود سر کرده‌اید، شما را شگفت زده‌ خواهد کرد. اما اگر از کاربران گوشی‌هایی چون Samsung Galaxy S3، HTC One X و یا Nokia Lumia 900 باشید، صفحه نمایش را نه تنها کوچک که مضحک خواهید یافت. این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش میزان فروش گوشی داشته باشد.

 

اما چرا اپل تصمیم به بزرگ‌تر کردن اندازه صفحه نمایش نگرفت؟ یکی از دلایل این موضوع از نظر ما، احتمال عرضه محصول دیگری با صفحه نمایش بزرگ‌تر است. اگر iPad Mini عرضه شود، درست شکاف میان صفحه نمایش چهار اینچی این آیفون و 9.7 اینچی ipad را هدف قرار خواهد داد. عرضه گوشی‌ای با صفحه نمایش 5 اینچی قطعا رقبای بیشتری را برای اپل خواهد داشت، البته این فقط یک فرضیه است!

 

 

کارآیی

 

همه چیز در هنگام کار با گوشی سریع‌تر پیش می‌رود. نرم افزارها سریع‌تر اجرا شده، ویدیوها روان‌تر پخش می‌شوند و پردازش عکس‌ها و ویدیوها نیز با سرعت بیشتری انجام می‌گیرند.

 

با وجود پردازنده سریع‌تر A6، قابلیت‌های بصری گوشی بهبود یافته‌اند اما این نرم افزارهای جدید هستند که قدرت پردازنده گوشی را به رخ می‌کشند. Real Racing 3 یا هر بازی دیگری که برای A6 بهینه سازی شده باشد در زمان نوشتن این بررسی در دسترس نبود و بنابراین باید اندکی انتظار بکشیم تا جهشی که اپل از آن دم می‌زند را در کارآیی گوشی مشاهده کنیم.

 

 

دوربین

 

دوربین اصلی آیفون فوق‌العاده است و تصاویر حیرت انگیزی در شرایط نوری مختلف ثبت می‌کند. یک کلید مجازی بزرگ برای ثبت عکس در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد که لرزش‌گیر ویدیویی نیز بهبود یافته باشد.

 

دوربین اکنون از قابلیت تشخیص چهره و فوکوس خودکار برخوردار بوده و به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام ضبط ویدیوها به ثبت عکس نیز بپردازید. الگوریتم فشرده سازی ویدیوها بهبود یافته و بدون آن‌که کاهش زیادی در کیفیت ویدیوها ایجاد کند، از اندازه آن‌ها کاسته و امکان الصاق آن‌ها را به ایمیل‌ها فراهم می‌سازد.

 

در معرفی اولیه گوشی از بهبود یافتن امکان ثبت تصاویر در فضاهای کم نور نیز سخن گفته شد اما هنوز هم اندکی نویز در عکس‌ها دیده می‌شود. بهبود اصلی در دوربین ثانویه گوشی صورت گرفته است که حالا امکان ضبط ویدیویی 720p را نیز دارد و گفتگوهای تصویری با FaceTime و Skype  را با وضوح بیشتری امکان پذیر می‌سازد. این دوربین هنوز نیز تنها با رزولوشن 1.2 مگاپیکسلی قادر به ثبت عکس است که مشخصا حتی جزو سطح کیفی خوب هم محسوب نمی‌شود.

 

حالت پانورامای جدید بسیار ساده و سر راست بوده و نتایجی خیره کننده تولید می‌کند. امکان ثبت عکس در حالت افقی وجود ندارد که کمی سر در گم کننده است اما سرعت ثبت و تولید عکس‌های عریض پانوراما توسط گوشی باورنکردنی است.

 

گرچه با وجود صفحه نمایش عریض‌تر، هنوز هم برای مشاهده اینکه چه چیزی ثبت کرده‌اید، باید بر روی عکس‌ها زوم کنید؛ و با اینکه گوشی‌های رقیب از مدت‌ها پیش از     چنین قابلیتی برخوردارند اما اگر بخواهیم امکان جدیدی را در instagram بیابیم، قطعا باید به همین قابلیت اشاره کنیم. 

 

iOS 6

 

iPhone 5 به صورت پیش فرض به همراه جدیدترین نسخه سیستم عامل اختصاصی اپل یعنی iOS 6 عرضه می‌شود. اما در حال حاضر، تشخیص تفاوت‌ها میان اجرای آن در iPhone 5 و iPhone 4S ممکن نیست. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این سیستم عامل بررسی اختصاصی ما از آن را مطالعه کنید اما همه قابلیت‌ها در هر دو گوشی به خوبی در دسترس هستند.

 

مسیریابی، کیف پول الکترونیکی یا Passbook، امکان به اشتراک گذاری عکس‌ها از طریق PhotoStream، استفاده از تماس‌های ویدیوییFaceTime  از طریق شبکه موبایل، صندوق‌های پست الکترونیک VIP، یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی، حالت عدم مزاحمت، بهتر شدن Siri، متن‌های از پیش آماده شده برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ... همه و همه از ویژگی‌های iOS6 هستند.

 

با اینکه به نظر می‌رسد چنین شرایطی سبب سرباز زدن دارندگان گوشی‌های iPhone 4S از ارتقای گوشی‌شان شوند اما با افزایش محتویات و نرم افزارهای مخصوص iPhone 5 ، می‌توان به اشتیاق بیشتر کاربران نسبت به خرید گوشی امیدوار بود. آمار مربوط به پیش فروش گوشی نشان می‌دهد که اپل نباید در این مورد نگران باشد!

 

 

نقشه‌ها

 

Apple maps قطعا بحث‌های بسیاری به همراه خواهد داشت. حتی با وجود تعبیه شدن قابلیت‌های فراوان به نظر می‌رسد که این نرم افزار در یافتن محل‌های موجود در نقشه چندان درست عمل نمی‌کند، ما این مشکل را به خوبی در مورد شهر لندن تجربه کردیم. این نرم افزار به جای نمایش نام مکان‌ها بیشتر بر روی نمایش نام جاده‌ها متمرکز شده است و با وجود عدم کد بندی رنگی جاده‌ها، استفاده از Pinch Zooming راه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

 

قابلیت‌هایی چون نگاشت سه بعدی، چرخش نقشه‌ها و بررسی سریع آن‌ها همگی قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای هستند. شاید در آینده به این موضوع عادت کنیم اما ما نسخه قدیمی Google Maps را به آن ترجیح می‌دهیم.

 

افزایش درازای صفحه نمایش سبب شده است تا تنها در حالت عمودی بتوانید از مسیریابی بهره بگیرید. البته با استفاده از لبهDirection  در بالای نرم افزار می‌توانید مقدار بیشتری از نقشه‌ها را بر روی صفحه جا داده و بهتر بر آن احاطه داشته باشید.

 

در این نقشه می‌توانید برخی مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و پیاده روی را نیز مشاهده کنید. راهنمای صوتی مقصد یابی هم در ساده‌ترین سطح ممکن در دسترس اما بسیار واضح است. با اینکه این قابلیت چندان بهینه سازی نشده است اما به عنوان خدمتی رایگان راضی کننده است.

 

Passbook

 

Passbook بسیار جالب است. خرده فروشان و تجار با یک‌بار ثبت نام در این سرویس که به ظاهر رایگان است می‌توانند به برنامه پروازها، بلیت‌ها، اسناد حقوقی و ... دسترسی یافته و آن‌ها را در کیف پول الکترونیکی خود ذخیره کنند. این ایده بسیار جالب است و تا حدی می‌تواند نبود NFC در گوشی را جبران کند.

 

 

4G

 

متاسفانه امکان آزمودن 4G را نیز نداشتیم. EE نخستین اپراتور بریتانیایی برای ارائه سرویس 4G خواهد بود که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک استفاده از این سرویس را برای ما امکان پذیر سازد. البته پیش از این و با وجود HTC One X توانسته بودیم سرعت عملکرد گوشی در شبکه‌های LTE را مشاهده کنیم که به بیش از سی مگابیت بر ثانیه می‌رسید. در ترکیب با پردازنده A6، باید منتظر سرعتی باور نکردنی و بیش از هر گوشی دیگری از آیفون باشیم.

 

قابلیت‌های گوشی در بخش امکانات ارتباطی بی سیم بهبود یافته و حالا شامل HSPA+، DC-HSDPA و در نهایت استاندارد 802.11n در دو باند می‌شود. در هنگام استفاده از سیگنال‌های 5 گیگاهرتزی در کل ارتباط ماناتری را تجربه کردیم. در آزمون‌های ما گوشی توانست سرعت بیشتری در ارتباطات 3G از خود به جای گذارد و سرعت دانلود متوسطی در حدود 2 مگابیت بر ثانیه در اختیار ما قرار دهد.

 

باتری

 

در آزمون‌های ما عمر باتری تغییر چندانی نسبت به iPhone 4S از خود نشان نداد که به دلیل پیشرفته‌تر شدن iPhone 5 باید آن را فاکتور خوبی در نظر بگیریم اما برای بهره گیری از گوشی‌ شما در تمام طول روز مجبور خواهید بود تا هر شب آن را شارژ کنید.

 

می‌توانید در حالت پرواز تا چندین ساعت به تماشای فیلم پرداخته و یا تعداد ساعات بیشتری را به گوش دادن به آهنگ مشغول باشید اما مکالمه و استفاده از 3G بسیار بر مصرف انرژی تاثیر گذارده و ارتباطات 4G حتی تاثیر بیشتری بر روی آن‌ها خواهد داشت.

 

یکی از بهبودهای جدید در iPhone 5 به هدست های آن با نام EarPods باز می‌گردد. با اینکه تصور می‌کنیم با پرداخت 25 یورو بتوانید هدست های بهتری خریداری کنید اما تجربه یک کیفیت صدای خوب به صورت پیش فرض همراه با گوشی عالی به نظر می‌رسد.

 

قیمت‌ها برای مدل‌های 16، 32 و 64 گیگابایتی همانند آن چیزی است که از گوشی‌های هوشمند جدید انتظار داریم.

 

نتیجه گیری

 

هیچ تردیدی در اینکه iPhone 5 یک گوشی دوست داشتنی و بهترین آیفونی است که تا به حال عرضه شده است، وجود ندارد. این گوشی می‌تواند به پرفروش‌ترین محصول تاریخ اپل تبدیل شود.

 

اما در یک سال اوضاع تغییر بسیاری می‌کند؛ گوشی‌های قدرتمند اندرویدی بازار و همین طور گوشی‌های مبتنی بر Windows Phone 8 که در آینده‌ای نزدیک به بازار می‌آیند، شکاف موجود در بازار را به سرعت کاهش می‌دهند. تقریبا در مورد هر یک از قابلیت‌های اعلام شده در مراسم معرفی iPhone 5 می‌توانستید یکی از هواداران سامسونگ، اندروید، ویندوز، نوکیا، HTC و Sony را بیابید که می‌گفت گوشی من هم چنین قابلیتی را دارد.

 

رقبای اپل هیچ‌گاه از نظر قابلیت‌ها، کیفیت ساخت و بحث زیباشناختی تا این حد به این شرکت نزدیک نشده بودند. قطعا شما نیز در بسیاری از سایت‌های تخصصی و سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی کاربرانی را خواهید یافت که همه در جستجوی صفحه نمایش بزرگ‌تر و قابلیت‌های بیشتر، دست از آیفون می‌شویند.

 

با توجه به امکان ارتقای iPhone 4S به iOS 6 و تقریبا انجام هر آنچه که iPhone 5 از پس آن بر می‌آید، و همین طور وجود گوشی‌های اندرویدی با قدرت مشابه و قیمت ارزان‌تر، تصور می‌کنم خیل وسیعی از پول‌هایی که امسال هوشمندانه خرج خواهند شد، راهی به جیب اپل نبرند. با اینکه iPhone 5 گوشی خوب و یا حتی بسیار خوبی است، اما دیگر بهترین گوشی هوشمند بازار به شمار نمی‌آید.

 

 

مزایا

 

صفحه نمایش بزرگ‌تر

استفاده از پردازشگر با دو برابر سرعت

وزن کم

باریک بدون

ضخماتی به اندازه 7.6 میلی‌متر

 

معایب

آسیب پذیری بدنه آلمینیومی در برابر ضربه

ناسازگاری با سیم کارت‌های معمولی

نداشتن NFC

نقشه پیش فرض پر اشکال

 

۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

samsung Galaxy Note 8.0 یک ابزار کارآمد

نسخه جدید تبلت‌های سری Note‌ سامسونگ به تازگی با ابعاد 8 اینچی راهی بازار شده است.این تبلت در بسیاری از جنبه‌ها از شباهت کاملی با نسخه 10.1 اینچی این خانواده برخوردار بوده و تفاوت‌های اندکی مابین این دو دیده می‌شود. در این نوبت به بررسی کامل تبلت Galaxy Note 8.0‌ می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

 
samsung_galaxy_note_8.0_01.jpg
کلاس تبلت‌ها تا همین یک سال گذشته تنها شاهد حضور دو سایز 7 و 10 اینچی بود که از دید بسیاری از کاربران یکی بیش از اندازه کوچک و دیگری تا حدود زیادی بزرگ و حجیم تلقی می‌شد. سنگ بنیاد تغییری بزرگ در این کلاس را Apple در سال 2012 با معرفی iPad Mini با سایز جدید 7.9 اینچ برداشت که با برخورداری از نسبت تصویری متفاوت حساب خود را کاملا از دسته 7 اینچی جدا نموده و با قرار گرفتن مابین دو کلاس قبلی 7 و 10 اینچی، دیگر برندها را نیز به حضور در این دسته ترغیب نمود. سامسونگ یکی از اولین برندهایی ست که با نسخه 8 اینچی Galaxy Note به این دسته جدید پای گذارده است. Note 8.0 البته بجز تغییر در سایز صفحه‌نمایش نکته تازه دیگری نسبت به Note 10.1 نداشته و با اینکه ظاهر آن بیش از یک تبلت به یک گوشی موبایل بزرگ شبیه است اما در داخل دستگاه در قسمت‌های پردازشی، گرافیکی و تصویری مشخصات کاملا مشابه‌ای در این دو مدل به چشم می‌‌خورد. عدم تغییر مشخصات پردازشی و مولتی‌مدیایی این تبلت در کنار کاهش سایز آن نسبت به Note 10.1 مطمئنا قیمت پایین‌تری برای این تبلت به همراه خواهد داشت که در صورت تحقق از آن با عنوان یک Selling Point بزرگ می‌توان یاد کرد.
 
طراحی ظاهری
 
samsung_galaxy_note_8.0_02.jpg
شکل ظاهری و طراحی بدنه Note 8.0 بدون هیچ شک و شبهه‌ای کاملا یادآور GS III، Note II و البته GS 4 است که از این لحاظ با فرم عمودی خود و تفاوت نسبت به تبلت‌های افقی دنیای کاملا متفاوتی نسبت به Note 10.1 دارد از سوی دیگر فرم گرد گوشه‌ها، دکمه‌های سه‌گانه زیر صفحه‌نمایش و حضور قلم بعنوان المان‌های اصلی طراحی این مدل تقریبا بطور کامل به Note II شبیه است. یکی از جنبه‌های منفی در طراحی Note 8.0 بجز پلاستیکی بودن کلیه قسمت‌های دستگاه، به حاشیه بسیار بزرگ دو سوی صفحه‌نمایش تعلق دارد که ظاهر این مدل را از نمونه‌های High-end و Premium تا حدود زیادی دور می‌کند.
 
ابعاد و وزن
 
samsung_galaxy_note_8.0_03.jpg
ابعاد Note 8.0‌ برابر 8×135.9×210.8 میلیمتر است که در مقایسه با رقیب اصلی آن یعنی آی‌پد مینی 10.8 میلیمتر بلند‌تر و 1.2 میلیمتر عریض‌تر است؛ علت افزایش ارتفاع در Note 8.0 بدلیل نسبت تصویر متفاوت این مدل در مقایسه با iPad Mini است و عریض‌تر بودن آن نیز بیش از همه‌ چیز به حاشیه‌های بزرگ دو طرف صفحه‌نمایش ارتباط دارد. قطر 8.0 میلیمتری این مدل نیز با اینکه در نوع خود بسیار Slim‌ و رضایت‌بخش است اما همچنان 0.8 میلیمتر بیشتر از iPad Mini اندازه‌گیری می‌شود.
 
وزن Note 8.0 در هر دو نسخه معمولی و دارای سیم‌کارت 338 گرم است که برای تبلتی در این سایز وزن مناسبی به حساب می‌آید. iPad Mini البته همچنان 26 گرم سبک‌تر از حریف خود است که این کاهش وزن بیش از آنکه به طراحی و شکل دستگاه مرتبط باشد به حضور دیجیتایزر Wacom روی صفحه‌نمایش و قلم همراه Note 8.0 ارتباط دارد که آن را اندکی از نمونه‌های نزدیک در این سایز سنگین‌تر می‌کند.
 
صفحه‌نمایش
 
samsung_galaxy_note_8.0_04.jpg
پنل 8.0 اینچی Note جدید دارای وضوح 1280×800 پیکسلی با فشردگی نزدیک به 189ppi است که نسبت به پنل 7.9 اینچی iPad Mini با وضوح 1024×768 پیکسل رزولوشن و فشردگی بالاتری را ارائه می‌کند البته این وضوح در برابر پنل‌های Full HD‌ جدید که حتی در سایزهای زیر 5 اینچی نیز حضور دارند رقم چندان فوق‌العاده‌ای به حساب نمی‌آید. فناوری ساخت این پنل از نوع TFT LCD معمول است که علیرغم کنتراست و اشباع پایین‌تر رنگ‌ها، از روشنایی بالاتری نسبت به پنل‌های AMOLED برخوردار است. در یک بررسی کلی پنل صفحه‌نمایش Note 8.0 در مقایسه با دیگر TFTها از کنتراست مناسبی برخوردار است و بازتولید رنگ‌های آن نیز نسبت به iPad Mini‌ در سطح بالاتری قرار می‌گیرد در سمت نکات منفی نیز باید به عملکرد ضعیف در نور مستقیم خورشید و زوایای دید نچندان رویایی اشاره کرد.

بالا و پایین پنل
 
samsung_galaxy_note_8.0_06.JPG
 
samsung_galaxy_note_8.0_08.JPG
Note 8.0 در این دو بخش نسبت به دیگر تولیدات چند سال گذشته سامسونگ با تغییر خاصی روبرو نشده و بار دیگر ترکیب 3 دکمه زیر صفحه‌نمایش شامل دکمه فیزیکی Home‌ و کلیدهای لمسی back و منو در دو سوی آن در زیر صفحه‌نمایش قرار دارند و در بالا نیز طبق انتظار المان‌های تکراری دوربین دوم، سنسورهای تنظیم نور و Proximity‌ جای گرفته‌اند. سنسور تنظیم نور این بخش به مانند Note II از تشخیص کل طیف RGB بجای تنها تشخیص رنگ سبز پشتیبانی می‌کند که این موضوع بخصوص در محیط‌های داخلی با نورهای مصنوعی نقش ویژه‌ای در تنظیم بهتر نور پنل برعهده دارد. یکی از نکات جالب در مورد بخش تنطیم نور خودکار پنل در Note 8.0‌ که پیش از این در برخی دیگر از محصولات High-end‌ دیگر سامسونگ نیز مشاهده شده است امکان تغییر نور حتی با انتخاب گزینه تنظیم خودکار روشنایی است جایی‌که در دیگر برندها با فعال کردن گزینه اتوماتیک اسلایدر تنظیم نور غیر فعال شده و کل پروسه تنظیم روشنایی به حسگر این قسمت واگذار می‌شود؛ رویه سامسونگ در این زمینه کاملا متفاوت است و با فعال کردن تنظیم نور خودکار نیز همچنان می‌توان اسلایدر تنظیم نور دستی را حرکت داده و بدین صورت یک نقطه تنظیم (offset) جدید برای تنظیم‌کننده خودکار نور در نظر گرفت که در این حالت در هر لحظه با توجه به نظر کاربر، نور صفحه‌نمایش اندکی بالاتر یا پایین‌تر از حالت عادی روشنایی خودکار است. وضوح دوربین دوم Note 8.0 در بالای صفحه‌نمایش 1.3 مگاپیکسل است.
 
کناره‌های دستگاه
 
samsung_galaxy_note_8.0_07.jpg
سمت چپ این تبلت تنها به اسلات‌کارت Micro SD تعلق دارد که تا 64 گیگابایت امکان ارتقا داشته و از این لحاظ برتری بزرگی نسبت به تمامی iPadهای اپل دارد. در این حالت بجای اکتفا به حافظه محدود داخلی و تحمیل قیمتی بالاتر برای حافظه‌های بیشتر دست کاربر در انتخاب حافظه‌های بالاتر کاملا باز خواهد بود. نسخه مجهز به سیم‌کارت Note 8.0 محلی برای جای‌‌گذاری Micro SIM‌ در کنار سمت چپ نیز دارد.
 
المان‌های حاضر در سمت راست شامل  میکروفون دوم، کلید پاور و Rocker تنظیم صدا همراه با حفره IR یا مادون قرمز می‌شود که این آخری عضو ثابت تمامی تولیدات High-end سال 2013 در تمامی برندها بوده و نشان آن را در اسمارت‌دیوایس‌های سامسونگ، ال‌جی، hTC و ال‌جی می‌توان یافت. از این پورت برای کنترل ابزارهای الکترونیکی و تبدیل دستگاه به یک ریموت‌‌کنترل همه‌‌کاره می‌توان استفاده کرد. پورت IR‌ در هر دو عضو کوچک‌تر و بزرگ‌تر این دسته یعنی Note II و Note 10.1 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.
 
samsung_galaxy_note_8.0_09.jpg
samsung_galaxy_note_8.0_05.jpg
جک هدست تنها عضو حاضر در بخش بالایی دستگاه است و پایین تبلت نیز پورت Micro USB دارای قابلیت MHL و USB OTG به چشم می‌خورد. دیگر اجزای قابل اشاره در پایین تبلت دو اسپیکر استریوی دستگاه هستند که با فاصله‌ای مشخص در دو سوی پورت USB قرار گرفته‌اند. استفاده از دو اسپیکر برای Note 8.0 به خودی خود نکته مثبتی به حساب می‌آید اما انتقال جایگاه آن‌ها از دو سوی صفحه‌نمایش در Note 10.1 به پایین در کاربردهایی نظیر بازی و تماشای ویدئو کردیت چندانی برای طراحان سامسونگ به همراه ندارد.
 
پشت دستگاه
 
samsung_galaxy_note_8.0_11.jpg
طراحی یک دست و بدون برآمدگی Note 8.0 در بخش پشتی تنها شامل یک دوربین 5 مگاپیکسلی در بالا و محل جای‌‌گذاری قلم S-Pen در پایین است و بجز این موارد نکته دیگری در آن به چشم نمی‌‌خورد. مقایسه این قسمت با بخش مشابه در Note 10.1 یک تفاوت مهم یعنی عمودی بودن طراحی این مدل در مقایسه با طراحی افقی تبلت‌های 10 اینچی مثل Note 10.1 را به نمایش می‌‌گذارد که البته در رده 7 اینچی امری معمول به شمار می‌رود ولی یک پله بالاتر در کلاس 8 اینچی امر تازه‌ای محسوب می‌شود.
 
S-Pen
 
samsung_galaxy_note_8.0_12.jpg
samsung_galaxy_note_8.0_13.jpg
قلم همراه تبلت که همچنان S-Pen خوانده شده و در کناره سمت چپ بخش پشتی در جایگاه اختصاصی خود جا خوش کرده است از لحاظ طراحی و شکل ظاهری تفاوت خاصی با قلم همراه Note 10.1 نداشته و سر گرد آن در بالا بخوبی در حفره پشت تبلت قرار می‌گیرد البته برآمدگی این قلم در هنگام جای گرفتن آن در بخش پشتی را بدون نگاه کردن در زیر دست به سادگی می‌توان حس کرد. شکل خود قلم نیز تغییری نداشته و بار دیگر یک دکمه که در برنامه‌های مخصوص وظیفه‌های متعددی را بر عهده می‌گیرد در آن حضور دارد. گرفتن اسکرین‌شات از هر نقطه دلخواه صفحه‌نمایش بصورت آنی از جمله کاربردهای این دکمه روی S-Pen‌ است.
 
مجموعه دوربین
 
samsung_galaxy_note_8.0_14.jpg
در Note 8.0‌ از یک دوربین 5 مگاپیکسلی اتوفوکوس استفاده شده که روی کاغذ تفاوتی با دوربین Note 10.1 ندارد و هر دو مدل امکان ایجاد تصاویری حداکثر با وضوح 1944×2592 پیکسل را دارند. ساختار منویی این دو دوربین نیز کاملا مشابه با یکدیگر است جایی‌که در ستون سمت راست سوئیچر تعویض بین عکاسی و فیلم‌برداری، شاتر دوربین و آخرین عکس گرفته شده دیده می‌شود و در سمت چپ 5 تنظیم قابل تغییر به همراه آیکونی برای ورود به کلیه تنظیمات دوربین در نظر گرفته شده است. از امکانات متعدد این دوربین در بخش نرم‌افزاری باید به تاچ‌فوکوس، تشخیص چهره و لبخند، افکت‌های تصویری متعدد،‌ امکان Best faces و بلاخره تصویربرداری پانوراما اشاره کرد که برای یک دوربین تبلتی امکانات فراوان و راضی‌کننده‌ای به حساب می‌آیند.
 
کیفیت تصاویر این دوربین در مقایسه با Note 10.1 در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و میزان قابل توجهی از جزییات، کنترل نویز مطلوب و بازتولید مناسب رنگ‌ها در آن دیده می‌شود که این، علیرغم مشکلات استفاده از یک تبلت برای تصویربرداری، امتیاز بالایی را در این بخش نصیب Note 8.0 می‌نماید.
 
فیلم‌برداری این دوربین حداکثر با وضوح 720p با 30 فریم در ثانیه و با ارائه بیت‌ریتی نزدیک به 12Mbps انجام می‌شود که از این لحاظ تفاوتی حداقل روی کاغد با Note 10.1 ندارد. برداشت صدای این دوربین نیز بصورت استریو با بیت‌ریت 128Kbps انجام می‌شود. کیفیت ویدئوهای این دوربین با شباهت نزدیک به Note 10.1 حداکثر متوسط به حساب می‌آید و جزییات اندک، نویز بالا و اشباع اندک رنگ‌ها نکات منفی اصلی آن را تشکیل می‌دهند.
 
باتری
 
کاور بخش پشتی Note 8.0 به مانند دیگر تبلت‌ها امکان برداشته شدن و جابجایی به روش معمول را نداشته و باتری آن نیز طبیعتا بصورت embed و درونی در نظر گرفته شده است. ظرفیت ابن باتری 4600mAh است و سامسونگ در معرفی آن اشاره‌ای به زمان‌های رسمی نکرده است در دنیای واقعی کیفیت این باتری در سطح بالایی قرار دارد و در یک استفاده شدید نیز دوام آن به زیر 1.5 روز کاهش نمی‌یابد. با یک بار شارژ باتری پخش ویدئو از حافظه داخلی دستگاه تا نزدیک به 9 ساعت و پخش ویدئو بصورت استریم از شبکه با اتصال وای‌فای تا نزدیک به 5 ساعت ادامه پیدا می‌کند که هر دو، اعداد به نسبت راضی‌کننده‌ای محسوب می‌شوند. زمان شارژینگ این باتری نزدیک به 2 ساعت و نیم است که این زمان در مقایسه با iPad رقم بسیار بهتری است.
 
سیستم‌عامل و رابط کاربری
 
samsung_galaxy_note_8.0_15.jpg
Note 8.0 بصورت پیش‌فرض با نسخه 4.1.2‌ اندروید موسوم به Jelly bean‌ به بازار ارائه می‌شود و پوسته نرم‌افزاری TouchWiz نیز ظاهری کاملا مشابه با Note II به آن بخشیده است. از جمله این مشخصات می‌توان به صفحه قفل با امکان Swipe به هر جهت دلخواه برای بازگشایی، 5 آیکون قابل شخصی‌سازی زیر Lock Screen برای احضار مستقیم برنامه‌ها، استفاده از Face & Voice Unlock و بلاخره لمس صفحه‌نمایش و حرکت افقی همزمان تبلت برای احضار و دسترسی مستقیم به دوربین اشاره کرد
 
samsung_galaxy_note_8.0_16.jpg
Home Screen در Note 8.0 طبق معمول از صفحات متعدد با امکان جای‌‌‌گذاری ویجت و میانبرهای مختلف تشکیل شده که در بخش پایینی آن 6 آیکون مختلف دیده می‌شود که بجز آیکون سمت راست برای دسترسی به App drawer سایر آیکون‌ها به دلخواه کاربر قابل تغییر و سفارشی‌سازی هستند.
 
samsung_galaxy_note_8.0_17.jpg
بخش قابل اسکرول بالای صفحه‌نمایش موسوم به Notification Area از ظاهر و امکانات به نسبت مشترکی نسبت به دیگر اعضا خانواده TouchWiz سامسونگ در این کلاس بهره می‌برد و تنها برخی تغییرات ملایم در آن دیده می‌شود. از جمله نکات قابل اشاره در این بخش می‌توان از toggleهای مختلف برای فعال/غیرفعال کردن گزینه‌های ارتباطی دستگاه (بلوتوث، وای‌فای و GPS)، قفل کردن چرخش خودکار، دسترسی به گزینه‌های Power Saving و بلاخره اجرای همزمان دو برنامه خاص در کنار یکدیگر (Multi window) یاد کرد. لیست برنامه‌های قابل استفاده در حالت Multi window را  در زبانه کشویی حاضر در کناره سمت چپ تبلت می‌توان مشاهده کرد که با drag کردن هریک از آن‌ها روی برنامه فعلی اجرا شده روی صفحه،‌ می‌توان هر دو را در یک لحظه در کنار یکدیگر داشت
 
samsung_galaxy_note_8.0_18.jpg
منوی اصلی یا App drawer سیستم‌عامل نیز نکته خاصی را در بر ندارد و همچون همیشه محلی برای نگه‌داری اپلیکیشن‌ها، تنظیمات و البته ویجت‌های نصب شده در حافظه داخلی است. با خارج کردن قلم تبلت از جای خود همچون Note II صفحه مخصوص S-Pen در Home Screen لود می‌شود که از لحاظ امکانات و قابلیت‌ها کاملا در سطح Note II است و هیچ تفاوت خاصی مابین این دو دیده نمی‌شود از همین روی از تکرار مواردی که پیش از این به آن اشاره کرده‌ایم می‌گذریم. در صورت نیاز به این موارد می‌توانید آن‌ها را در مقاله جداگانه Note II‌ در مورد S-Pen مطالعه کنید.
 
چیپ‌ست پردازشی و حافظه
 
مشخصات پردازشی Note 8.0 بجز اورکلاک فرکانس پردازنده اصلی تفاوتی با Galaxy S III، Note II و Note 10.1 دارد جایی‌که در هر چهار مدل یاد شده از چیپ‌ست Samsung Exynos 4412 با چهار پردازنده ARM A9 استفاده شده که فرکانس پردازنده‌های این چیپ‌ست در S III و Note 10.1 برابر 1.4 گیگاهرتز است و در Note 8.0‌ و Note II یک پله بالاتر و 1.6 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است. قدرت این پردازنده‌ها در تمامی موارد برای هندل کردن نیازهای یک تبلت 8 اینچی در سطح حرفه‌ای بسیار کافی و مطلوب بوده و هیچ تاخیری در قسمت‌های مختلف آن به چشم نمی‌خورد ولی مقایسه آن‌ها با پردازنده‌های جدیدی نظیر نسل چهارم Qualcomm و ARM A15 به هیچ عنوان نمی‌تواند بخش پردازشی Note 8.0 را در سطح برترین‌های بازار دسته‌بندی کند.
حافظه RAM این مدل 2 گیگابایت است و حافظه داخلی 16/32 گیگابایتی آن تا 64 گیگابایت دیگر از طریق کارت حافظه امکان ارتقا دارد.
 
گزینه‌های ارتباطی
 
Note 8.0 همانطور که گفته شد در دو نسخه ارائه می‌شود که یکی از ورژن‌های آن موسوم به N5110 فاقد امکانات رادیویی و دیگری به نام N5100 قابلیت کارکرد بعنوان یک تلفن همراه را دارد هرچند که نبود اسپیکر تماس در بالای صفحه‌نمایش چاره‌ای جز استفاده از هدست برای تماس باقی نمی‌‌گذارد. حداکثر سرعت تبادلات 3G‌ در N5100 برابر 21Mbps در حالت HSDPA است. احتمالا در آینده نسخه دیگری از Note 8.0‌ مجهز به فناوری LTE/4G نیز برای برخی بازارهای خاص ارائه می‌شود. وای‌فای پرسرعت تبلت از نوع 11.n با امکان Wi-Fi hotspot، DLNA و ارسال فایل است. بلوتوث نسخه چهارم با سرعت بالا و مصرف اندک انرژی در کنار GPS و GLONASS گزینه‌‌های ارتباطی Note 8.0 را تکمیل می‌کنند. یکی از غایب‌های اصلی در بخش گزینه‌های ارتباطی Note 8.0 نبود اتصال NFC است.
 
کلام آخر
 
samsung_galaxy_note_8.0_19.jpg

Samsung Galaxy Note 8.0 محصولی متفاوت با سایزی ایده‌آل در کلاس تبلت‌های اندرویدی است که به سختی می‌توان نمونه مشابه‌ای برای آن پیدا نمود. از جمله نکات مثبت اصلی این تبلت باید به ابعاد و وزن نسبتا مناسب، دوربین عکاسی مطلوب، امکان استفاده از سیم‌کارت و برقراری تماس، گزینه‌های پردازشی راضی‌کننده و بلاخره باتری با دوام بالای آن اشاره نمود. در سمت نکات منفی نیز می‌توان از بدنه پلاستیکی، عملکرد نچندان فوق‌العاده صفحه‌نمایش در نور مستقیم خورشید و کیفیت و وضوح حداکثر متوسط دوربین فیلم‌برداری یاد کرد. Note 8.0‌ در دو رنگ مشکی و سفید به تازگی وارد بازار شده و با اینکه قسمت اولیه آن 400 دلار تعیین شده است اما در حال حاضر در اکثر بازارها با نزدیک به 600 تا 700 دلار به فروش می‌رسد

۱۵ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۲۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

Google Nexus 10 تبلتی برای آینده

دومین تجربه گوگل در دنیای تبلت‌های اندرویدی با ارائه نکسوس 10‌ به واقعیت پیوست این ابزار وسوسه‌انگیز با پنل رویایی خود میهمان بررسی تخصصی این نوبت عصر نوشتن است با ما در نگاه کاملی به این تبلت همراه شوید.
 
google_nexus_10_review_01.jpg
نکسوس 7 نه‌تنها برای گوگل با موفقیت بزرگی از لحاظ تجاری و اقتصادی همراه بود بلکه با تغییر ساختار طراحی و ایجاد یک پلتفرم جدید رویه دیگر سازندگان در کلاس 7 اینچی نیز با تغییرات بزرگ روبرو شده و حتی اپل نیز به صرافت تولید محصولی در این کلاس افتاد. نکات مثبت نکسوس 7 را در یک نگاه می‌توان به ابعاد و سایز مناسب، حذف قطعه نسبتا زائدی به نام دوربین از دستگاه، مشخصات سخت‌افزاری بالا و بلاخره از همه مهم‌تر قیمت بسیار اندک آن است که البته این مورد آخر ارتباط چندانی با وضعیت کاربران داخلی نداشته و تبلت 200 دلاری گوگل با قیمتی نزدیک به 1.100 میلیون تومان در بازارهای داخلی معامله می‌شود. طعم شیرین این اتفاق در کام گوگل این شرکت را به حضور در رده بالاتر و ساخت یک تبلت کاملا High-end و به بیان صحیح‌تر High-end ترین تبلت اندرویدی بازار ترغیب نمود؛ نکسوس 10 نه‌تنها در مهم‌ترین نکته یک تبلت یعنی وضوح صفحه‌نمایش بسیار موفق عمل کرده بلکه در بخش پردازشی نیز شرایط منحصر به فردی را تجربه می‌کند. رغیب اصلی نکسوس 10 در میان دیگر سیستم‌عامل‌ها بی‌شک نسخه‌های جدید iPad هستند که با صفحه‌نمایش رتینا خود همچون همیشه فروش بسیار بالایی را تجربه می‌کنند.
 
جعبه محتویات
 
google_nexus_10_review_02.jpg
google_nexus_10_review_03.jpg
رنگ خاکستری جعبه محتویات نکسوس 10 در یک نگاه تفاوت چندانی با تجربه قبلی گوگل با ایسوس در ساخت نکسوس 7 نداشته و تقریبا از همان فرم با ظاهری مشابه استفاده شده است. درون این جعبه بجز خود تبلت تنها یک شارژر و یک کابل Micro USB قرار دارد که دقیقا همان موارد ارائه شده همراه نکسوس 7 بوده و از این لحاظ بخصوص برای تبلتی با قیمت بسیار مناسب جای تعجب چندانی باقی نمی‌گذارد. یک تفاوت مشخص این قسمت با نکسوس 7 شکل خاص شارژر تبلت است که بسیار بزرگ‌تر از نکسوس 7 طراحی شده است.
 
طراحی ظاهری
 
google_nexus_10_review_04.jpg
نخستین تعبیرها از نکسوس 10 در نخستین روزهای ارائه تصاویر غیر رسمی آن اشاره به تبلتی بزرگ و نه‌چندان زیبا بود که بسیاری از آن بعنوان حرکتی ناامیدکننده از سوی گوگل یاد نمودند اما این مطمئنا همه ماجرا نبود و با حضور رسمی این مدل در بازار نظر بسیاری در مورد این تبلت تغییر نمود که پایان یافتن چندین باره موجودی فروشگاه‌های ارائه‌کننده این محصول شاهدی بر این مدعا محسوب می‌شود. 
 
google_nexus_10_review_05.jpg
نکسوس 10 در اولین برخورد کلاسیک‌تر از آن‌ چیزی به نظر می‌رسد که از یک محصول High-end بسیار پیشرفته انتظار داریم؛‌ گوشه‌های گرد دستگاه در کنار حاشیه ضخیم و بزرگ دورتادور صفحه‌نمایش همگی شباهت نزدیکی به استانداردهای چند سال گذشته در این زمینه دارند البته همه‌ چیز نیز در مورد طراحی نکسوس 10 منفی نیست و بخصوص کاهش قطر دستگاه با حرکت از مرکز به کناره‌‌ها جذابیت ویژه‌ای برای آن فراهم می‌آورد. شرکت سازنده این مدل را در همان برخورد اول با امضای سامسونگ یعنی حضور دو اسپیکر در دو سوی پنل که در دیگر تبلت‌های 10 اینچی این برند نیز به همین صورت چندین بار تکرار شده به سادگی می توان حدس زد. بدنه تبلت بطور کامل از پلاستیک مات و تا حدودی مقاوم در برابر اثر انگشت ساخته شده که با اینکه به سختی اثرات انگشت را جذب می‌کند اما به محض دریافت اثر انگشت پاک شدن آن‌‌ها بسیار سخت خواهد بود در پشت دستگاه از ترکیب پلاستیک دو رنگ با دو جنس متفاوت برای بالا و پایین استفاده شده است. در کل از لحاظ مسائل ظاهری و کیفیت ساخت، نکسوس 10 در مقابل نسل قبلی خود یعنی نکسوس 7 نمی‌تواند بعنوان مدل برتر انتخاب شود.
 
ابعاد و وزن
 
google_nexus_10_review_06.jpg
ایعاد نکسوس 10 برابر با 8.9×177.6×263.9 میلیمتر است که تقریبا بینابین دو محصول با سایز مشابه صفحه‌نمایش به نام‌های Galaxy Tab 2 P5100 و Galaxy Note 10.1 قرار می‌گیرد جایی‌که ارتفاع و عرض نکسوس 10‌ بیش از P5100 و عرض آن کمتر از Note 10.1 است. قطر 8.9‌ میلیمتری این تبلت یک نکته مثبت بسیار مهم تلقی می‌شود چرا که با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ صفحه‌نمایش این قطر اندک کمک زیادی به افزایش خوش‌دستی دستگاه نموده است. وزن این تبلت 603 گرم است که با اینکه از هر دو تبلت مذکور سنگین‌تر است اما مقایسه آن با iPad 4 نزدیک به 60 گرم وزن کمتری را نشان می‌دهد.
 
صفحه‌نمایش
 
google_nexus_10_review_07.jpg
پنل صفحه‌نمایش نکسوس 10 بعنوان بزرگ‌ترین نکته مثبت این تبلت یک نمونه 10.1 اینچی با فناوری PLS TFT است. فناوری PLS در حقیقت تعریف سامسونگ از تکنولوژی IPS است که دقیقا همان ویژگی‌های این فناوری از جمله زوایای دید و رنگ مناسب را ارائه می‌دهد. جذاب‌ترین نکته در مورد این پنل وضوح آن است؛ رزولوشن این پنل برای اولین بار در خانواده تبلت‌ها رقم فوق‌العاده 1600×2560‌ پیکسل است که حتی از وضوح 1536× 2048‌ پیکسلی نسل سوم و چهارم آی‌پد نیز رقم بسیار بالاتری محسوب می‌شود. تعداد پیکسل‌های این وضوح نزدیک به دو برابر وضوح Full HD است و به لطف این تعداد واحد تشکیل‌دهنده تصویر فشردگی این پنل به رقم فوق‌العاده‌ای در حدود 300ppi افزایش می‌یابد. این رقم در آی‌پد‌های نسل 3 و 4 با 0.4 اینچ پنل کوچک‌تر نزدیک به 264ppi است. در دنیای واقعی کیفیت تصاویر این پنل در سطح بسیار فوق‌العاده‌ای قرار داشته و در برخی موقعیت‌ها همچون تماشای متون،‌ مشاهده تصاویر و پخش ویدئو بسیار با کیفیت عمل می‌کند. میزان روشنایی، کیفیت نمایش رنگ‌ها، سطح کنتراست و زوایای دید این پنل بسیار مناسب است و شاید تنها نکته منفی آن سطح نچندان راضی‌کننده مشکی است. کیفیت بالای این پنل در مقایسه با صفحه‌نمایش نکسوس 7 با کنتراست کم، زوایای دید اندک و عملکرد ضعیف در نور مستقیم خورشید حرکت کاملا رو به جلویی محسوب می‌شود. صفحه‌نمایش نکسوس 10 با پوشش Gorilla Glass 2 در برابر ضربات و صدمات فیزیکی محافظت می‌شود. 
 
حواشی صفحه‌نمایش
 
google_nexus_10_review_08.jpg
زیر صفحه‌نمایش نکسوس 10 طبق الگوی گوگل از سال گذشته طبیعتا هیچ دکمه‌ای دیده نمی‌شود و تنها حاضر این قسمت یک LED هشدار دهنده وضعیت دستگاه است که در برخی موقعیت‌های خاص روشن می‌شود. دوربین دوم بر بالای پنل یک نمونه 1.9 مگاپیکسلی با فیلم‌برداری 720p است و سنسور تنظیم نور نیز در کنار آن به چشم می‌خورد. در دو سوی پنل و اندکی بالاتر از نیمه، اسپیکرهای استریو قرار دارند که همانطور که اشاره شد پیش از این نیز در تبلت‌های دیگری از سامسونگ از این طراحی استفاده شده که با توجه به نحوه در دست‌گیری تبلت بصورت افقی و مبهم نشدن صدا حین قرارگیری تبلت روی سطوح صاف جای بسیار ایده‌آلی برای این قطعه محسوب می‌شود.
 
کنترلر و سخت‌افزارهای جانبی
 
google_nexus_10_review_09.jpg
در سمت چپ دستگاه پورت Micro USB اتصال شارژر و کابل کامیپوتر قرار داده و درست در زیر آن نیز جک 3.5 میلیمتری هدست دیده می‌شود.
 
google_nexus_10_review_10.jpg
سمت راست تنها به خروجی Micro HDMI تعلق دارد که با توجه به عدم پشتیبانی از قابلیت MHL توسط پورت Micro USB‌ پورتی مهم و ضروری به حساب می‌آید.
 
google_nexus_10_review_11.jpg
google_nexus_10_review_12.jpg
بخش بالایی محل Rocker تغییر صدا و کلید پاور در گوشه سمت چپ است که بعلت ارتفاع نسبتا کم امکان فشردن تصادفی آن‌ها چندان وجود ندارد. در پایین دستگاه پورت شارژینگ موسوم به pogo pin قرار دارد که برای اتصال تبلت به داک مورد استفاده قرار می‌گیرد این نوع از شارژر و داک البته همراه تبلت ارائه نمی‌شود اما در ادامه مطمئنا امکان تهیه جداگانه آن‌ها وجود خواهد داشت. میکروفون اصلی دستگاه نیز در بخش مربوط به داک قرار دارد.
 
پشت دستگاه
 
google_nexus_10_review_13.jpg
بخش پشتی نکسوس 10 به دو بخش مشخص در بالا و پایین تقسیم شده که شامل یک قطعه پلاستیکی با جنس برجسته دورتادور مجموعه دوربین و فلش LED در بالا و پلاستیک مات و نسبتا چسبنده‌ای در پایین می‌شود. قطعه پلاستیکی برجسته دورتادر دوربین به هنگام اتصال کاور هوشمند به دستگاه از جای خود خارج می‌شود. نشان بزرگ نکسوس در مرکز و اندکی پایین‌تر آرم حک شده سامسونگ دیده می‌شود. در مجموع طراحی بخش پشتی این تبلت علیرغم سادگی مشهود مناسب ارزیابی می‌شود.
 
مجموعه دوربین
 
google_nexus_10_review_14.jpg
گوگل پس از حذف نابهنگام دوربین از نکسوس 7‌ که از سوی بسیاری نیز مورد استقبال قرار گرفت در نکسوس 10 بار دیگر این قطعه نچندان پر کاربرد را وارد یک تبلت کرده است. دوربین اصلی نکسوس 10 یک نمونه 5 مگاپیکسلی اتوفوکوس مجهز به یک فلش LED است که با توجه به رده قیمتی بسیار بالاتر دستگاه نسبت به نکسوس 7‌ مطمئنا عاملی برای جذب خریدار بیشتر تلقی خواهد شد. 
 
google_nexus_10_review_15.jpg
ساختار منویی این دوربین بسیار ساده و ابتدایی ست و بجز شاتر دوربین در ستون سمت راست و دو تنظیم ساده در بالا و پایین نکته دیگری در آن دیده نمی‌شود. با نگه داشتن دست روی صفحه‌نمایش نیز یک دایره حاوی تنظیمات سریع مورد نیاز کاربران به نمایش گذاشته می‌شود. این دوربین با توجه به ورژن سیستم‌عامل (اندروید 4.2) از پانورامای 360 درجه‌ای یا آن‌گونه که گوگل می‌نامد Photo Sphere پشتیبانی می‌کند. فوکوس در تصویر این دوربین نیز به سادگی با گذاشتن دست روی نقطه مورد نظر و قابلیت تاچ‌فوکوس با سرعت مناسب انجام شده و از این لحاظ مشکل خاصی دیده نمی‌شود. نکته غایب در ساختار منویی این دوربین نمایش thumbnail آخرین عکس با لینک به گالری تصاویر است که بجای آن با Sweep دست رو به سمت راست نمایه Filmstripe دوربین نشان داده می‌شود که از این قسمت به سادگی با drag‌ کردن تصاویر دلخواه رو به بالا و پایین می‌توان آن‌ها را حذف کرد.
 
کیفیت تصاویر این دوربین برای یک تبلت بسیار مطلوب است و جزییات مناسب در کنار رنگ‌های دقیق در آن به چشم می‌خورد. این دوربین را در مقام مقایسه می‌توان نزدیک به دو نسل آخر آی‌پد قلمداد نمود
 
google_nexus_10_review_16.jpg
فیلم‌برداری دوربین دستگاه حداکثر با وضوح 1080p با 30 فریم در ثانیه با بیت‌ریتی در حدود 13Mbps انجام می‌شود که رقمی نسبت کم برای وضوح Full HD‌ به حساب می‌آید. ضبط صدای این دوربین نیز تعریف چندانی ندارد و با بیت‌ریت 105Kbps بصورت مونو رقم پایینی را نشان می‌دهد. کیفیت ویدئوهای این دوربین در دنیای واقعی با در نظر گرفتن جای‌گذاری آن در یک تبلت نسبتا مناسب است و با اینکه در بعضی مواقع بیت‌ریت پایین منجر به ایجاد فشردگی و از دست رفتن Sharpness تصویر می‌شود اما در کل برای یک تبلت ویدئوهای بی‌کیفیتی محسوب نمی‌شوند.
 
باتری
 
ظرفیت باتری نکسوس 10 برابر با 9000mAh‌ است که نزدیک به دو برابر ظرفیت بیشتری نسبت به نکسوس 7‌ دارد زمان‌های رسمی این باتری 500 ساعت در حالت Stand-by، تا 90‌ ساعت پخش موسیقی، 9 ساعت پخش ویدئو و تا 7 ساعت مرور وب با شبکه وای‌فای می‌شود که در دنیای واقعی نیز تا حدود زیادی به واقعیت می‌پیوندد. در یک مقایسه رخ به رخ ظرفیت باتری دو نسل آخر iPad برابر با 11560mAh و ظرفیت Galaxy Tab 2 P5100 برابر با 7000mAh است.
 
سیستم‌عامل و ساختار منویی 
 
google_nexus_10_review_17.jpg
نکسوس 10 بصورت پیش‌فرض با نسخه 4.2 سیستم‌عامل اندروید به بازار ارائه شد و طبق معمول در دسته نکسوس‌ها هیچ نوع بهینه‌سازی در ساختار اندروید پیش‌فرض آن صورت نگرفته است. از جمله نکات جدید اندروید 4.2 باید به Quick Setting در بالای صفحه‌نمایش (Notification Area) با دسترسی به صورت Sweep دو انگشتی بالای پنل رو به پایین، قابلیت Daydream در استفاده از صفحه قفل برای نمایش محتوای دلخواه همچون یک Screen Saver، قابلیت تغییر سایز ویجت‌ها و هماهنگی خودکار آن‌ها با فضای در نظر گرفته شده، قابلیت Google Now و امکان Voice typing‌ بدون نیاز به اتصال اینترنت اشاره کرد.
 
google_nexus_10_review_18.jpg
اما بی‌شک مهم‌ترین قابلیت نسخه جدید اندروید که البته با آپدیت دستگاه به ورژن 4.2.1 فعال می‌شود امکان multi-user یا ایجاد چندین حساب کاربری برای یک دستگاه است بطوریکه چندین نفر بطور همزمان قادر به استفاده از یک تبلت باشند این امکان که در حال حاضر تنها برای نکسوس 10 فراهم است و در آینده نزدیک نکسوس 7 نیز به آن مجهز می‌شود قابلیتی جذاب با فراهم آوردن درجه امنیت بالا برای اطلاعات کاربران است و دقیقا همانند پلتفرم ویندوز هرکاربر برای خود تنظیمات و برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت. البته مولتی‌یوزر در مراحل اولیه خود به سر برده و طبیعتا خالی از اشکال نخواهد بود و در حال حاضر برخی از کاربران از تداخل و اجرا نشدن برخی برنامه‌های مشابه برای کاربران مختلف دستگاه گلایه دارند.
 
چیپ‌ست پردازشی و حافظه
 
google_nexus_10_review_19.jpg
یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با نکسوس 10 چیپ‌ست و نوع پردازنده حاضر در آن است؛ در این مدل برای اولین بار در دنیا از پردازنده جدید ARM موسوم به Cortex-A15 در حالت دو هسته‌ای در قالب چیپ‌ست Samsung Exynos 5250 استفاده شده و پردازش گرافیک آن نیز با قطعه پیشرفته Mali-604 انجام می‌شود. پیش از این تنها پردازنده‌های موجود در بازار با معماری مشابه A15 پردازنده‌های نسل چهارم Qualcomm موسوم به Krait بودند که در حالت دو هسته‌ای در اسمارت‌فون‌هایی نظیر hTC One S و Nokia Lumia 920 و در چینش چهار هسته‌ای در LG Optimus G و Google Nexus 4 ظاهر شدند. فرکانس کلاک دو پردازنده A15 در نکسوس 10 برابر با 1.7 گیگاهرتز است که از این بابت نیز در کاربری‌های نیازمند به فرکانس بالاتر بسیار موفق ظاهر می‌شود.  حافظه RAM دستگاه 2 گیگابایت است و حافظه داخلی غیر قابل ارتقا آن نیز 16 و 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است.
 
امتیاز نکسوس 10 در بنچ‌مارک‌های پردازشی تقریبا در میانه نمونه‌های چهار هسته‌ای قرار گرفته و با اینکه انتظار بیشتری از آن می‌رود اما ظاهرا تعداد هسته‌های کمتر آن امتیاز این مدل را تا حدودی کاهش داده است. در تست گرافیکی اما وضعیت تا حدودی بهتر است و بدون در نظر گرفتن تست‌های متکی به وضوح صفحه‌نمایش که نکسوس 10 بواسطه رزولوشن فوق‌العاده بالای پنل خود امتیاز کمتری کسب می‌کند در سایر موارد وضعیت کاملا رضایت‌بخش است.
 
گزینه‌های ارتباطی
 
یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی نکسوس 10 که تا مدتها نکته منفی نکسوس 7 نیز محسوب می‌شد نبود ارتباطات رادیویی از هر نوع (GPRS، EDGE، 3G یا LTE) است که دسترسی به شبکه‌های پر سرعت در این تبلت را تنها به اتصال وای‌فای محدود می‌کند البته بی شک در آینده نزدیک نسخه جدیدی از نکسوس 10 مجهز به قابلیت ارتباط رادیویی به بازار ارائه خواهد شد. وای‌فای دستگاه از نوع پر سرعت n است و از DLNA و Wi-Fi Direct برای نقل و انتقال فایل با سرعتی بسیار بالاتر از بلوتوث نیز در آن پشتیبانی می‌شود. بلوتوث تبلت از نوع پر سرعت ورژن 3.0 است و NFC دو طرفه و گیرنده‌های GPS و GLONASS نیز در آن حضور دارند.
 
کلام آخر
 
google_nexus_10_review_20.jpg
Google Nexus 10 یا به تعبیری دیگر Samsung P8110 تبلتی کاملا متفاوت از دیگر تجربه‌های متعدد در این زمینه است که حتی نسبت به بزرگانی همچون Transformer infinity از ایسوس و نسخه سوم و چهارم iPad نیز ویژگی‌های برتری را ارائه می‌دهد. صفحه نمایش فوق‌العاده این تبلت در کنار مجموعه پردازشی قدرتمند و حافظه RAM بالا و ساپورت حداقل یکی دو ساله گوگل شرایط را برای فروش رویایی نکسوس 10 فراهم نموده است از سوی دیگر جنس پلاستیکی بدنه، طراحی کلاسیک و نچندان پیشرفته، دوربین حداکثر متوسط و البته قیمت نچندان رقابتی از جمله نکات منفی مشهود این تبلت به حساب می‌آیند. گوگل نسخه 16 گیگ این مدل را 400 دلار و نسخه 32 گیگ آن را 500 دلار قیمت زده است که البته در زمان تنظیم این مقاله هر دو مدل در فروشگاه آنلاین گوگل Sold out شده و برای تهیه آن‌ها می بایست از فروشگاه‌های دیگر با قیمتی مطمئنا بالاتر اقدام کرد. در بازارهای داخلی فعلا نشان چندانی از حضور گسترده نکسوس 10 دیده نمی‌شود ولی با توجه به فاکتورهایی نظیر قیمت فعلی دلار و میزان انصاف دلالان این صنف حداقل قیمت نسخه 16 گیگ این مدل نزدیک به 1.500 میلیون تومان و ورژن 32 گیگ در حدود 1.800 میلیون تومان خواهد بود.

۱۵ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۲۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی

Optimus G Pro گذر از مرزهای محدودیت

رده جدیدا تاسیس شده فبلت‌ها پس از حضور دو نسل اول خانواده Note سامسونگ به تازگی شاهد حضور عضو جدیدی شده که از هر لحاظ نه تنها دو مدل قبلی Note بلکه مدل آینده این خانواده را نیز به چالش کشیده است. LG Optimus G Pro‌ موضوع بررسی تحلیلی این نوبت عصر نوشتن است. با ما همراه شوید.

 
lg_optimus_g_pro_01.jpg
مسابقه سرعت در سایز صفحه‌نمایش این روزها به مدد پردازنده‌های پر قدرت و تغییرات ساختاری در چیپ‌ست‌های پردازشی اسمارت‌فون‌ها وارد فاز جدیدی شده که در آن نه‌تنها ابعاد صفحه‌نمایش بلکه وضوح و رزولوشن آن نیز نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند. در این میان استانداردهای تولید گوشی‌های متفاوت در سال 2013 به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شود که به‌ترتیب شامل اسمارت‌فون‌های تا حداکثر 4.3 اینچ در رده low-end و نسبتا ارزان قیمت، گوشی‌های با پنل 4.3 تا 4.7 اینچ در رده میانی و از 4.8 تا 5 اینچ در کلاس High-end پیشرفته قرار می‌گیرند با گذر از این سه دسته کلاس جدیدی تعریف می‌شود که نخستین بار در سری Note محصولات سامسونگ پدیدار شده و از آن‌ها با عنوان فبلت یاد می‌شود. ایده اولیه این مدل‌ها ساخت دستگاهی مابین تبلت و اسمارت‌فون بوده که برای یک تبلت،  کوچک و برای یک اسمارت‌فون، بیش از اندازه بزرگ است حداقل سایز صفحه‌نمایش در این کلاس 5.3 اینچ بوده و معمولا قلم جداگانه‌ای همراه گوشی ارائه می‌شود. محصولات نچندان متعدد این کلاس در سال 2012 بجز دو مدل Note‌ از سامسونگ تنها از سوی برخی برندهای جایگزین و نچندان مطرح بازار ارائه شده است و در این بین بسیاری از بزرگان این رده تمایل چندانی به ساخت مدلی با این ابعاد صفحه‌نمایش نشان نداده‌اند این روند با ارتقا وضوح صفحه‌نمایش به رقم فوق‌العاده Full HD و تغییر سایز استاندارد رده High-end به 5 اینچ بطرز کاملا محسوسی در حال تغییر است و آرام‌‌آرام شرکت‌های بیشتری به حوزه فبلت‌ها وارد می‌شوند. 
 
یکی از جدیدترین مدل‌های این کلاس Optimus G Pro از شرکت ال‌جی است که نخستین محصول با سایز بالاتر از 5 اینچ در خانواده LG بوده و همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد نسل جدید اسمارت‌فون محبوب Optimus G به حساب می‌آید. Optimus G Pro را به لحاظ سایز صفحه‌نمایش و رقابت همیشگی سامسونگ و ال‌جی رقیب مستقیمی برای Note II به حساب می‌آورند هرچند که به دلیل وضوح پائین‌تر صفحه‌نمایش و استفاده از پردازنده‌های قدیمی‌تر در Note II این مقایسه چندان عادلانه و منطقی به نظر نمی‌رسد اما در عمل و در دید کاربران عادی این مقایه خواه‌ناخواه صورت می‌پذیرد و از نگاهی دیگر تا زمان ارائه رسمی Optimus G Pro به بازار یعنی سه‌ماهه دوم سال 2013 به احتمال قوی رقیب اصلی این مدل و نسل بعدی خانواده Note با مشخصات آپدیت شده از سوی سامسونگ ارائه می‌شود و رقابت اصلی آن‌گاه بین این دو مدل خواهد بود.
 
جعبه محتویات
 
lg_optimus_g_pro_02.jpg
lg_optimus_g_pro_03.jpg
جعبه Optimus G Pro طراحی و ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به دیگر تولیدات این برند دارد؛ در این جعبه نسبتا بزرگ بجز خود دستگاه، کابل USB و شارژر از یک استند رومیزی زیبا استفاده شد که علاوه بر جا دادن خود گوشی محلی برای قرارگیری و شارژ باتری دوم حاضر در جعبه نیز در پشت آن دیده می‌شود هدست سیمی دستگاه از ظاهر با کیفیتی برخوردار بوده و روی سیم آن علاوه بر کلید تماس کنترلرهای موسیقی نیز حضور دارند. یک نکته مهم دیگر در مورد اجزای حاضر در جعبه محتویات این مدل میزان جریان الکتریکی خروجی از شارژر گوشی است که برخلاف شارژرهای مشابه بجای 1 آمپر رقم 1.8 آمپر است که این نکته در ابعاد نسبتا بیشتر شارژر نیز به روشنی نمایان است.
 
طراحی ظاهری
 
lg_optimus_g_pro_04.jpg
طراحی بدنه G Pro از شباهت نزدیکی با Note II‌ برخوردار است و نه‌تنها در سایز صفحه‌نمایش یکسان بلکه در فرم کلیدهای زیر پنل و انحنای کناره‌های دستگاه نیز المان‌های نسبتا یکسانی در آن‌‌ها دیده می‌شود. البته در این میان برخی از فاکتورهای طراحی Optimus G نیز طبیعتا در G Pro حضور دارد که از آن دست باید به بخش پشتی دستگاه اشاره کرد. جنس بدنه گوشی بطور کامل پلاستیکی ست اما در هر دو بخش رویی و پشت برجسته دستگاه از پوشش شیشه‌ای برای محافظت بیشتر و افزایش جذابیت‌های بصری استفاده شده است البته در مورد جنس شیشه مورد استفاده در این مدل از سوی ال‌جی اظهارنظر صریحی نشده است. از جمله دیگر نکات جالب در طراحی Optimus G Pro باید به کناره‌های بسیار باریک صفحه‌‌نمایش اشاره کرد که در نگاه اول تنها شامل باریکه سفیدرنگ نزدیک به 1 میلیمتری ست اما با بررسی دقیق‌تر و با روشن شدن پنل یک حاشیه کوچک دیگر در هر چهار سمت صفحه‌نمایش نیز به آن افزوده می‌شود هرچند که با وجود هر دوی این حاشیه‌ها نیز همچنان امتیاز مناسبی را در بخش طراحی این مدل می‌توان در نظر گرفت.
 
ابعاد و وزن
 
lg_optimus_g_pro_05.jpg
ابعاد Optimus G Pro برابر 9.4×76.1×150.2 میلیمتر است که در مقایسه با Note II نزدیک به 1 میلیمتر کوتاه‌تر و 4.4 میلیمتر کم‌عرض‌تر است که هر دوی این موارد در دست‌گیری و استفاده از دستگاه را در مقایسه با Note II بسیار آسان‌تر می‌‌نماید. در رابطه با وزن گوشی نیز با عدد کمتری نسبت به Note II روبرو می‌شویم جایی‌که وزن 172 گرمی این فبلت 11 گرم سبک‌تر از حریف سامسونگی آن اندازه‌گیری شده است این اختلاف وزن البته عمدتا بدلیل غیبت قلم همراه گوشی بوده و از این لحاظ کردیت خاصی برای G Pro نمی‌توان قائل شد.
 
صفحه‌نمایش
 
lg_optimus_g_pro_06.jpg
ابعاد صفحه‌نمایش در G Pro‌ برابر 5.5 اینچ است که این البته اولین و آخرین نقطه تشابه این مدل و Note II بوده و نه‌تنها از لحاظ وضوح و فشردگی اختلاف مشهودی بین این دو دیده می‌شود بلکه فناوری ساخت آن‌ها نیز کاملا متفاوت است. وضوح پنل G Pro همچون دیگر High-endهای امسال 1920×1080 پیکسل است که فشردگی پیکسل‌ها در این سایز را به اندکی بیشتر از 400ppi ارتقا می‌دهد که این رقم در مقابل وضوح 1280×720 پیکسلی و فشردگی 267ppi در Note II ارتقا بسیار مهمی به حساب می‌آید و پیکسل‌های تشکیل‌دهنده تصویر را در نزدیک‌ترین فواصل نیز از چشم غیر مسلح پنهان می‌سازد. فناوری ساخت این پنل که از سوی ال‌جی با عنوان True HD IPS Plus شناخته می‌شود در حقیقت ار نوع TFT IPS بوده و تصاویر تشکیل‌شده توسط آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. برتری اصلی این صفحه‌نمایش بر نمونه‌های AMOLED همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد میزان نور پنل است که هم‌سطح Nexus 4 و نزدیک به نمونه فوق‌العاده‌ iPhone 5 قرار می‌گیرد. میزان کنتراست این صفحه‌نمایش نیز با اینکه همچنان فاصله مشخصی با پنل‌های AMOLED دارد اما همچنان مناسب و راضی‌کننده است. در نهایت سطح شیشه‌ای روی صفحه‌نمایش تا حدود زیادی بازتاب‌دهنده نور بوده و کیفیت آن در نور مستقیم خورشید چندان رضایت‌بخش نیست. در یک دید کلی صفحه‌نمایش Optimus G Pro از کیفیت بسیار بالایی در نمایش جزئیات دقیق تصویر برخوردار است و در نمایش صحیح رنگ‌ها، میزان نور و تا حدودی زوایای دید نیز امتیاز بالایی را کسب می‌کند. نکته منفی اصلی این پنل بازتاب نور از سطح شیشه‌ای آن است که اثر آن در محیط‌های خارجی را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
 
بالا و پائین پنل
 
lg_optimus_g_pro_07.jpg
زیر صفحه‌نمایش در Optimus G Pro به سبک همیشگی سامسونگ و البته ال‌جی حاوی کلید فیزیکی Home در مرکز و کلیدهای لمسی back و منو در دو سوی آن می‌شود که مقایسه این مجموعه با Note II کلید Home بسیار باریک‌تری را نشان می‌دهد که کاهش ابعاد این کلید ظاهرا یکی از دلائل کاهش 1 میلیمتری ارتفاع کلی گوشی نسبت به Note II به حساب می‌آید. زیر کلید Home در این قسمت چراغ LED هشدار گوشی قرار دارد که در موقعیت‌های مختلفی نظیر Miss events، شارژینگ و آلارم‌ها با نورهای مختلف روشن می‌شود.
 
lg_optimus_g_pro_08.jpg
در بالای پنل چهار گزینه همیشگی این بخش یعنی اسپیکر تماس، دوربین دوم و حسگرهای تنظیم نور و Proximity حضور دارند که از این لحاظ نکته خاصی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. وضوح دوربین دوم در Optimus G Pro برابر 2.1 مگاپیکسل است و علاوه بر فیلم‌برداری 1080p با 30 فریم در ثانیه،‌ در ترکیب با دوربین اصلی امکان dual-recording یعنی تصویربرداری همزمان توسط هر دو دوربین گوشی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
 
کناره‌های دستگاه
 
lg_optimus_g_pro_09.jpg
سمت چپ Optimus G Pro دکمه اختصاصی Q-Slide در بالا و Rocker تغییر صدا در پائین حضور دارد که برخلاف Optimus G بصورت دو مجموعه جدا از هم طراحی شده‌اند که تشخیص آن‌ها و پرهیز از فشردن تصادفی را به حداقل می‌رساند. جایگاه پائین کشیده شده کلید Rocker‌ همراه با برجستگی مطلوب آن استفاده از این کلید با یک دست را به امر آسانی بدل می‌کند هرچند که ابعاد کلی این کلید می‌توانست تا حدودی بزرگ‌تر در نظر گرفته شود. کلید QSlide در این قسمت همچون مدل‌های پیشین برای اجرای همزمان اپلیکیشن‌ها بصورت شناور (floating) بکار می‌رود که در نسخه جدید آن می‌توان حداکثر دو اپلیکیشن شناور را در کنار یک اپلیکیشن تمام‌صفحه داشت البته از این قابلیت همچنان نمی‌توان برای همه برنامه‌ها سود جست و استفاده از آن تنها محدود به برخی برنامه‌های خاص است که از آن میان می‌توان به تقویم، ماشین حساب و مرورگر وب (بدون امکان سوئیچ بین Tabها) اشاره نمود.
 
lg_optimus_g_pro_10.jpg
lg_optimus_g_pro_11.jpg
در سمت راست گوشی به کلید Power/Lock بر می‌خوریم و بخش پائینی نیز به پورت Micro USB اتصالات سیمی و میکروفون تماس گوشی تعلق دارد. پورت USB این قسمت از هر دو قابلیت اتصال حافظه‌های خارجی (USB OTG) و خروجی با کیفیت TV از طریق MHL پشتیبانی می‌کند. یکی از نکات جالب در حین پخش ویدئو از طریق MHL مستقل بودن صفحه‌نمایش دستگاه از محتوای در حال پخش است جایی‌که بعنوان مثال در حین پخش و انتقال یک ویدئو به تلویزیون از طریق کابل MHL، می‌توان از طریق صفحه‌نمایش گوشی به هرکار دلخواه دیگری مثل مرور وب یا مطالعه اقدام نمود. ال‌جی از این ویژگی با عنوان Dual Screen Dual Play یاد می‌کند
 
lg_optimus_g_pro_12.jpg
اما هیجان‌انگیز‌ترین بخش Optimus G Pro‌ بالای آن است در این قسمت بجز جک اتصال هدست و میکروفون دوم یک بخش تیره‌رنگ کوچک قرار دارد که همچون Galaxy S IV و hTC One به پورت تجدید حیات‌شده IR یا مادون قرمز تعلق دارد که چندین سال است که از لیست ارتباطات اسمارت‌فون‌ها حذف شده اما بار دیگر برای کنترل بی‌سیم دستگاه‌های دارای ریموت به امکانات این مدل‌ها افزوده شده است. بدین منظور در منوهای داخلی دستگاه برنامه‌ای تحت عنوان QRemote در نظر گرفته شده که از طریق آن می‌توان به کنترل ابزارهایی نظیر تلویزیون، set top box، پخش‌‌کننده‌های صوتی،‌ پلیرهای DVD و blu-ray و حتی دستگاه‌های تهویه نظیر کولرگازی پرداخت. نگفته پیداست که به این اپلیکیشن می‌توان ابزارهای قابل کنترل دیگری را نیز افزود. این اپلیکیشن از طریق فشردن کلید Home از صفحه قفل به راحتی هرچه تمام‌تر در دسترس است و بدین‌ترتیب برای استفاده از آن حتی نیازی به گشودن قفل دستگاه هم نیست. البته همچنان QRemote از قابلیت QSlide پشتیبانی نمی‌کند.
 
پشت دستگاه
 
lg_optimus_g_pro_13.jpg
طراحی G Pro در پشت دستگاه با شباهت نزدیک به Nexus 4 با مربع‌های برجسته‌ای پوشیده شده که با چرخاندن گوشی با حالتی سه‌بعدی حرکت می‌کنند. لنز دوربین گوشی در مرکز بخش بالایی تا حدودی بالاتر از سطح قرار گرفته و در دو سوی آن تک فلش LED و اسپیکر اصلی دستگاه به چشم می‌خورد. دیگر موارد حاضر در این قسمت به نشان فلزی LG در پائین و عبارت LTE در بالا تعلق دارد که هر دو بصورت برجسته و جدا از سطح طراحی شده‌اند.
 
مجموعه دوربین
 
lg_optimus_g_pro_14.jpg
lg_optimus_g_pro_15.jpg
دوربین اصلی Optimus G Pro یک نمونه 13 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که روی کاغذ تفاوتی با نمونه حاضر در Optimis G  ندارد. ساختار منویی این دوربین البته با تفاوت‌های مشهودی نسبت به گذشته روبرو شده و با اینکه کنترلرهای یکسانی را ارائه می‌دهد اما طراحی جدیدی در آن به چشم می‌خورد. در این ساختار منویی در ستون سمت راست بار دیگر از بالا به پائین سوئیچر تعویض بین حالت عکاسی و فیلم‌برداری؛ شاتر دوربین و آخرین عکس گرفته شده دیده می‌شود و در سمت چپ نیز چهار تنظیم مختلف با امکان ویرایش دلخواه و دکمه پنجم برای دسنرسی به سایر تنظیمات در نظر گرفته شده است. از جمله امکانات این دوربین می‌توان به Cheese Shutter (برای گرفتن اتوماتیک عکس با گفتن کلمه Cheese یا LG یا چند کلمه دیگر)، عکاسی VR Panorama (برای گرفتن عکس پانورامای 360 درجه مشابه Photo Sphere)، حالت HDR و عکاسی Time Catch‌(برای گرفتن چند عکس پیش از فشردن دکمه شاتر با امکان انتخاب بهترین شات) اشاره کرد.
 
کیفیت تصاویر این دوربین در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و علیرغم حضور نسبی نویز در موقعیت‌های با نور کمتر و تا حدودی سردتر بودن رنگ‌هاردر مقایسه با Optimis G،‌ بازهم می‌توان آن را در سطح برترین‌های این کلاس ارزیابی نمود.
 
lg_optimus_g_pro_16.jpg
فیلم‌برداری این دوربین طبق انتظار با وضوح 1080p با 30‌ فریم در ثانیه انجام می‌شود بیت‌ریت ویدئوهای این دوربین 17Mbps است که رقم کاملا امیدوارکننده‌ای به حساب می‌آید. ضبط صدا در این حالت نیز بصورت استریو با بیت‌ریت بسیار مناسب 156Kbps انجام می‌پذیرد. با کنار گذاشتن اعداد و ارقام کیفیت ویدئوهای این دوربین در دنیای واقعی حداکثر در سطح متوسطی قرار دارد و از لحاظ میزان جزئیات، روند Sharpening و حذف نویز و کیفیت رنگ‌، مدل‌های متعدد دیگری را در سطح بالاتری از این دوربین می‌توان قرار داد. فوکوس خودکار و تنظیم نور اتوماتیک این دوربین نیز با اینکه در نگاه اول امکانات مناسبی به نظر می‌رسند اما در عمل همواره در حال تنظیم تصویر بوده و جزئیات حاضر در قاب تصویر را تحت تاثیر قرار می دهند. از جمله امکانات این دوربین همانطور که پیش از این نیز اشاره شد قابلیت ثبت دوگانه تصویر توسط هر دو دوربین گوشی است که در برخی موقعیت‌ها با جذابیت ویژه‌ای همراه است.
 
المان‌های زیر کاور بخش پشتی
 
lg_optimus_g_pro_17.jpg
با کنار زدن کاور بخش پشتی دستگاه مهم‌ترین نکته قابل ذکر باتری گوشی با ظرفیت 3140mAh است که با در نظر نگرفتن 40mAh اضافی دقیقا از همان ظرفیت حاضر در Note II برخوردار بوده و با توجه به افزایش وضوح صفحه‌نمایش و دوربین و استفاده از مجموعه پردازشی پیشرفته‌تر از همین ابتدا انتظار دوام باتری کمتری از این مدل می‌رود. به زمان‌های رسمی این باتری از سوی ال‌جی اشاره‌ای نشده است اما در یک استفاده نسبتا زیاد تا نزدیک به 2 روز می‌توان روی آن حساب نمود. پخش ویدئو در این مدل با یک بار شارژ باتری تا بیش از 8 ساعت ادامه خواهد یافت و با Wi-Fi‌ روشن در مرور وب نیز بیش از 6 ساعت قادر به تامین انرژی دستگاه است.
 
lg_optimus_g_pro_18.jpg
بجز باتری طبق انتظار دیگر المان‌های مهم این قسمت به محل جای‌گذاری Micro SIM و اسلات حافظه Micro SD تعلق دارد که هر دو در پائین این بخش واقع شده و دسترسی به هر دو نیازمند خارج‌سازی باتری خواهد بود. اسلات حافظه این قسمت تا ظرفیت 64 گیگابایت قابل ارتقا است.
 
سیستم‌عامل و رابط کاربری
 
lg_optimus_g_pro_19.jpg
Optimus G Pro نخستین اسمارت‌فون ال‌جی مجهز به نسخه 4.1.2 سیستم‌عامل اندروید است که با رابط کاربری Optimus UI شرایط مشابه‌ای نسبت به دیگر رقبای اصلی این رده یعنی Sense UI‌ اچ‌تی‌سی و Nature UX سامسونگ دارد. میزان تغییرات در این رابط کاربری در مقایسه با نسخه قبلی Optimus UI حاضر در Optimus G در سطح اندکی قرار دارد و کاربران قبلی این رده با محدود شدن تغییرات به موارد انگشت‌شمار مشکلی در استفاده از این رابط کاربری نخواهند داشت. از جمله نکات قابل ذکر در مورد این UI باید به پدیدار شدن نمایی از Home Screen در حین حرکت دادن انگشت روی صفحه قفل، امکان استفاده از 5 میانبر مختلف در صفحه قفل برای بازگشایی گوشی و پرش مستقیم به برنامه مورد نظر و امکان جای‌گذاری تا 7 آیکون مختلف بصورت افقی در بخش پائین Home Screen اشاره نمود. برای افزودن محتوا به صفحه Home Screen در این رابط کاربری با قرار دادن و نگه‌داشتن دست روی صفحه‌نمایش در این قسمت منوی افقی جدیدی در پائین ظاهر می‌شود که با تب‌های جداگانه‌ای در پائین شامل Widgets، Downloads، Apps و Wallpapers شرایط ساده‌ای برای اضافه کردن محتوا فراهم می‌آورد.
 
lg_optimus_g_pro_20.jpg
منوی اصلی دستگاه یا App drawer مثل گذشته محل حضور آیکون برنامه‌ها و دسترسی به تنظیمات گوشی است که در بالا به 3 قسمت Downloads، Apps و Widgets تقسیم شده است. در گوشه بالا سمت راست این منو دکمه جداگانه‌ای برای ورود به حالت ویرایشی یا edit در نظر گرفته شده که انتخاب هر اپلیکیشن در این حالت علاوه بر امکان تغییر سایز آیکون یا Uninstall کردن برنامه دلخواه، اطلاعات دیگری نظیر میزان حافظه RAM مورد استفاده توسط برنامه مورد نظر نیز بصورت یک منوی pop up به نمایش گذاشته می‌شود.
 
lg_optimus_g_pro_21.jpg
امکان Q-Slide در Optimus UI امکان اجرای همزمان یک اپلیکیشن در حین اجرای اپلیکیشن دیگر را فراهم آورده و Quick Memo نیز بعنوان یکی از اپلیکیشن های مرتبط با عنوان "فبلت" دستگاه نیز برای تهیه اسکرین‌شات از هر نقطه دلخواه سیستم‌عامل و سپس نوشتن Note و ذخیره تصویر نهایی بکار گرفته می‌شود.
 
lg_optimus_g_pro_22.jpg
بخش قابل اسکرول بالای صفحه‌نمایش موسوم به Notification Area یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم‌عامل اندروید است که در رابط‌های کاربری مختلف با بهینه‌سازی‌های متعددی روبرو شده است. این قسمت در Optimus G Pro نیز با امکانات مشخصی همراه شده است که از آن جمله می‌توان به امکان اضافه کردن هر تعداد میانبر دلخواه با امکان اسکرول جانبی، قابلیت سوئیچ بین امکانات ارتباطی دستگاه، تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش، دسترسی مستقیم به تنظیمات اصلی دستگاه و بلاخره نمایش Notification های گوشی (Miss eventها، پیام‌های رسیده، اعلان‌ برنامه‌های مختلف و...) با امکان Swipe رو به خارج برای حذف پیغام اشاره کرد.
 
lg_optimus_g_pro_23.jpg
Task Manager در این رابط کاربری علاوه بر نمایش اپلیکیشن‌های در حال اجرا و نمایی گرافیکی از میزان حافظه RAM باقی مانده امکان Uninstall کردن مستقیم برنامه‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
lg_optimus_g_pro_24.jpg
از جمله امکانات اختصاصی بخش نرم‌افزاری Optimus G Pro که بر سر نخستین شرکت ارائه‌دهنده آن اختلاف‌هایی مابین ال‌جی و سامسونگ بروز کرده قابلیتی تحت عنوان Wise Screen است که در ا Galaxy S IV سامسونگ از آن با عنوان Smart Stay یاد می‌شود و در هر دوی آن‌ها با کمک دوربین دوم گوشی با تشخیص نگاه کاربر به گوشی بصورت خودکار از خاموش شدن backlight و قفل شدن پنل در اثر عدم لمس صفحه‌نمایش جلوگیری می‌شود.
 
چیپ‌ست پردازشی و حافظه
 
نوع چیپ‌ست مورد استفاده در Optimus G Pro همچون hTC One و نسخه چهار هسته‌ای GS IV از نوع Qualcomm APQ8064T با چهار هسته 1.7 گیگاهرتزی Snapdragon 600 و گرافیک Adeno 320 است که در ترکیب با 2 گیگابایت حافظه RAM مجموعه بسیار با کیفیتی را در هر دو مبحث سرعت و پردازش گرافیکی فراهم می‌کند. تست‌های متعدد پردازشی و گرافیکی شرایط بسیار مطلوبی را از G Pro نشان می‌دهد که اختلاف کاملا مشهودی نسبت به اسمارت‌فون‌های نسل گذشته دارد.
حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایت است که با کمک اسلات‌کارت حافظه همانطور که اشاره شده تا 64 گیگابایت دیگر امکان ارتقا دارد.
 
ارتباطات 
 
گزینه‌های ارتباطی این مدل جدا از موارد همیشگی همچون چهار فرکانس GSM، 3G و LTE برای برقراری تماس و سرعت 42.2Mbps تحت HSDPA و 100Mbps در LTE شامل نسخه چهارم بلوتوث و گیرنده Wi-Fi با استاندارد 11.n می‌شود. قابلیت Wi-Fi Direct بدون نیاز به هات‌اسپات امکان برقراری ارتباط بسیار سریع بین حداکثر 8 دستگاه مختلف را از طریق وای‌فای فراهم می‌آورد و در این میان نیازی نیز به پشتیبانی همه گوشی‌ها از امکان Wi-Fi Direct نیست. قابلیت ارتباطی Wi-Fi همچنین از انتقال مولتی‌مدیا بر بستر DLNA نیز پشتیبانی می‌کند و نسل جدید ارتباطات Miracast نیز در آن مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. تشکیل هات‌اسپات از اتصال پر سرعت سیم‌کارت (3G یا LTE) و اشتراک‌گذاری آن از طریق وای‌فای با دیگران از دیگر موارد قابل اشاره در بخش ارتباطات وای‌فای این مدل است. امکان ارتباطی برد کوتاه NFC با اپلیکیشن جداگانه Tag+ نیز در این مدل حضور دارد که از این طریق علاوه بر امکان خواندن و ایجاد تگ‌های NFC می‌توان به انتقال اطلاعات و اشتراک‌گذاری محتوا با دیگر ابزارهای مجهز به این امکان ارتباطی اقدام نمود. گیرنده‌های ماهواره‌ای مسیریاب GPS و GLONASS لیست ارتباطات گسترده Optimus G Pro را تکمیل می‌کنند.
 
کلام آخر
 
lg_optimus_g_pro_25.jpg
LG Optimus G Pro محصولی با جذابیت‌های بالا و امکانات مدرن و پیشرفته است که با طراحی یا کیفیت بدنه، صفحه‌نمایش بزرگ Full HD، دوربین 13 مگاپیکسلی نسبتا قابل‌قبول، پردازنده 4 هسته‌ای قدرتمند و دوام باتری مناسب برترین انتخاب حال حاضر در کلاس Phabletها به حساب می‌آید که حداقل تا زمان ارائه نسل جدید Galaxy Noteهای سامسونگ بعنوان پیشرفته‌ترین انتخاب در این کلاس باقی می‌ماند. از جمله معدود نکات منفی این گوشی باید به فیلم‌برداری متوسط و hot swap نبودن کارت حافظه دستگاه اشاره کرد. سه‌ماهه دوم سال 2013 زمان حضور رسمی این مدل در بازار است.

۱۵ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آرمین رضوی