.:فارسی موبایل | سایت تخصصی موبایل ایران:.

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

گلکسی اس 5

 
 

مقدمه

مانند همیشه که معرفی و ارائه‌ی گوشی‌های سامسونگ سری گلکسی اس، سر و صدای زیادی را در بین مردم و علاقه‌مندان به تکنولوژی در سرتاسر دنیا ایجاد کرده بود، این بار نیز گوشی سامسونگ گلکسی اس 5، شور و شوقی خاص را در میان مردم ایجاد کرده است و تمام نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده تا همگان را از این بابت شگفت زده نماید. گلکسی اس 5 که حدودا یک ماه پیش در طی مراسم Unpacked 5 معرفی شد، پنجمین ستاره از کهکشان درخشان سامسونگ به شمار می‌رود. در واقع تعداد کثیری از مردم از جمله مردم ایران از ماه‌ها پیش، چشم انتظار این سوگلی سامسونگ بوده‌اند و حالا این گوشی بعد از گذشت تنها یک ماه پس از رونمایی جهانی آن، برای اولین بار در ایران رونمایی شد که مسئولان دیجی کالا به خوبی هر چه تمام‌تر این رویداد مهم را پوشش دادند و هم اکنون این گوشی در سایت دیجی کالا آماده‌ی فروش می‌باشد.
سامسونگ در جدیدترین گوشی خود یعنی گلکسی اس 5 تمام قسمت‌ها و ویژگی‌های آن را ارتقا داده است. این تغییرات شامل موارد زیر می‌باشد: چیپ ست سریع‌تر، صفحه نمایش بزرگ‌تر، تعدادی حسگر جدید و خاص مانند حسگر ضربان قلب و حسگر اثر انگشت، گواهینامه IP67 و دوربین کاملاً بهبود یافته. اما مشکلی که در سری‌های قبلی گلکسی اس سامسونگ دیده می‌شد و کاربران از وجود آن ناراضی بودند، همچنان در گلکسی اس 5 هم به چشم می‌خورد. سامسونگ در به‌کارگیری بدنه‌ی پلاستیکی در گوشی‌های خود همچنان وفادار بوده است و بدنه‌ی اس 5 را هم پلاستیکی ساخته است! اما شاید این بار پلاستیک به کار برده شده در این گوشی رضایت کاربرانش را بیش از پیش، یعنی بیشتر از پرچم‌داران سال‌های گذشته‌ی خود، جلب کند. همچنین قابلیت فیلم‌برداری به صورت 4K در این گوشی وجود دارد و ظرفیت باتری آن بیشتر شده است. لیست امکانات اس 5 همچنان ادامه دارد و با گفتن چند جمله نمی‌توان از پس دریای امکانات این غول کره ای برآمد.
در واقع گلکسی اس 5 نامی است که با داشتن امکانات بی نظیر از همان ابتدا توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و هر کاربری را وسوسه می‌نماید تا حتی یک بار هم شده، با این گوشی کار کند و آن را امتحان نماید. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا این گوشی می‌تواند شما را راضی و قانع کند تا هزینه‌ی زیادی بابت خرید این پرچم دار پرداخت کنید؟ آیا سنسور بزرگ و جدید دوربین این گوشی که قابلیت تغییر فوکوس را داراست، تغییرات محسوسی نسبت به قبل داشته است؟ آیا باتری با ظرفیت بالای این گوشی، توان دوام آوردن با صفحه نمایش بزرگ و پردازنده‌ی قوی آن را دارد؟ و در نهایت آیا این گوشی در زندگی روزمره‌ی ما تغییری اساسی ایجاد می‌کند و یا تنها قصد خوب جلوه داده شدن در اذهان عمومی را دارد؟ این‌ها تنها بخشی از سؤالاتی هستند که ما قصد داریم در نقد این گوشی به آن‌ها بپردازیم. پس برای آگاهی بیشتر در مورد پرچم دار سال 2014 سامسونگ با نقد دیجی کالا همراه باشید.
 

طراحی و ساخت

در زمینه‌ی در دست گرفتن، گلکسی اس 5 با اندازه‌ی 142 در 72.5 میلی متر درست مابین دو رقیب خود قرار گرفته است. یعنی ال‌جی جی 2 و سونی اکسپریا زد 2. اما به توجه به ضخامت 8.1 میلی متری این گوشی در مقابل 8.2 میلی متر سونی و 8.9 میلی متری برای ال‌جی، به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که سامسونگ گلکسی اس 5 باریک‌ترین گوشی میان این سه پرچم دار می‌باشد. در حالی که امروزه بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه، پرچم‌داران خود را به دکمه های لمسی بر روی صفحه نمایش مجهز می‌کنند، اما سامسونگ همچنان گوشی‌های خود را با همان ترکیب کلیدهای لمسی خازنی و فیزیکی که در پرچم‌داران قبلی خود استفاده می‌کرد، می‌سازد.
در زمینه وزن، گلکسی اس 5 با 145 گرم، تقریبا هم وزن ال‌جی جی 2 است و تنها 2 گرم از آن سبک‌تر می‌باشد. این گوشی در مقایسه با زد 2 به مراتب سبک‌تر است چرا که پرچم‌دار سونی چیزی در حدود 163 گرم وزن دارد. در واقع مهندسان شرکت سامسونگ با استفاده‌ی بهینه از فضای موجود در این گوشی، کار بزرگی را انجام داده‌اند و بهترین توازن را در این گوشی ایجاد کرده‌اند تا این دستگاه هم سایز مناسبی داشته باشد و هم قابلیت حمل آن راحت شود.
اولین عکس‌های حقیقی منتشر شده از این گوشی در فضای اینترنت، تعداد زیادی از طرفداران سامسونگ را از جنس بدنه‌ی به کار برده شده در اس 5 کمی ناامید کرد. چرا که حداقل انتظار طرفداران سامسونگ این بود که این کمپانی کره ای در گلکسی اس 5 از همان جنس بدنه‌ی Note 3 یعنی پلاستیک چرم گونه استفاده کند اما واقعیت چیز دیگری است.
در هر صورت جنس بدنه‌ی جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ نسبت به بدنه‌ی به کار رفته شده در گلکسی اس 4 پیشرفتی قابل قبول داشته است. بافت متخلخل بدنه این گوشی شیک می‌باشد که این اتفاق برای اولین بار در سری “S” سامسونگ رخ داده است. در واقع سامسونگ به خاطر هجمه ای از انتقادات که سال پیش بابت طراحی و ساخت غیر معقول پرچم‌دار سال گذشته‌ی خود دریافت کرده بود، بر این شد تا بهبودهایی در پرچم‌دار سال بعد خود یعنی گلکسی اس 5 بدهد که در عمل هم این اتفاق تا حدودی صورت گرفت.
این کمپانی کره ای برای پورت micro USB 3.0، یک کاور (در پوش) در نظر گرفته است تا بتواند این حفره‌ی بزرگ موجود در گوشی را بپوشاند و آن را بد قیافه نکند. البته دلیلی مهم‌تر برای گذاشتن این درپوش وجود دارد که آن هم به خاطر مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار می‌باشد.
برخلاف گوشی‌های ضد آب سونی که قاب پشتی و باتری آن‌ها توسط کاربر قابل تعویض نیست، در گلکسی اس 5 کاربران به راحتی می‌توانند قاب و باتری آن را عوض نمایند. اما گفتن این نکته برای کاربران اس 5 بسیار حیاتی و ضروری می‌باشد که برای بستن قاب پشتی آن باید هر 6 چفت آن بسته شود. به عبارت دیگر می‌بایست صدای هر 6 چفت آن را بشنوید تا قاب پشتی آن کاملاً بسته شود و آن را از نفوذ آب و گرد و غبار حفظ کند.
اما تنها مشکلی که ما در مورد کیفیت ساخت و طراحی اس 5 با آن برخورد کردیم، این بود که حس خوبی را که سابقا در Note 3 سامسونگ تجربه کرده بودیم، با این گوشی نداشتیم. اما با توجه به اندازه‌ی 5.1 اینچی گلکسی اس 5، این گوشی به خوبی و به راحتی در دست قرار می‌گیرد و در اولین تجربه با آن متوجه خوش دست بودن آن خواهید شد. اما در عین خوش دست بودن این گوشی، کمی احساس لیزی هم دارد و هنگامی که آن را در یک دست گرفته‌اید، متوجه این قضیه خواهید شد.
 

کنترل‌ها


 
در نگاه اول به این گوشی متوجه خواهید شد که محل قرارگیری کنترل‌های آن نسبت به پرچم‌دار نسل قبلی خود تغییر زیادی نکرده است. اما از معدود تغییرات به وجود آمده در محل کنترل‌های این گوشی، کلید لمسی تغییر برنامه‌ها (App Switcher) می‌باشد. در واقع این کلید جای کلید منو را که سابقا در گلکسی اس 4 بود، گرفته است. لازم به ذکر است که موقعیت این کلید لمسی خازنی در سمت راست کلید فیزیکی Home می‌باشد. در سمت راست کلید منو، گزینه‌ی Back به چشم می‌خورد. اما کلید Home در این گوشی با اس 4 تغییرات زیادی داشته است، اما نه از لحاظ ظاهر بلکه از نظر کارکرد. همان طور که می‌دانید حسگر اثر انگشت در گلکسی اس 5 با کلید Home به کار رفته در آن، ادغام شده است. یعنی درست همان عملی که در آیفون 5s دیده بودیم. اما طریقه کار با آن در مقایسه با حسگر آیفون 5s کاملاً متفاوت می‌باشد و بایستی آن را سوایپ (Swipe) کنید که در بخش حسگر اثر انگشت به طور مفصل به تشریح آن پرداخته‌ایم.

 
در بالای صفحه‌ی نمایش سنسورها، دوربین مکالمات ویدئویی و بلندگوی مکالمه‌ی صوتی قرار گرفته‌اند. سنسورهای به کار رفته در بالای صفحه نمایش این گوشی شامل سنسور مجاورت و سنسور نور محیط می‌باشد.
 
لبه‌ی سمت راست گوشی تنها میزبان دکمه‌ی پاور/ قفل صفحه نمایش می‌باشد که در مکان مناسبی طراحی شده است و به راحتی و با استفاده از یک دست می‌توان این قفل را فشار داد. اما جای خالی دکمه‌ی شاتر در پایین دکمه‌ی پاور به شدت احساس می‌شود که با توجه به قابلیت ضد آب بودن این گوشی، بهتر بود سامسونگ همانند سونی از کلید اختصاصی برای عکاسی در این گوشی بهره می‌گرفت تا کاربران بتوانند در زیر آب هم از دوربین این گوشی استفاده کنند. گرچه سامسونگ ترفندی به کار برده است تا کاربران بتوانند به وسیله‌ی کلیدهای تغییر صدا (که در گوشی‌های دیگر برای زوم شدن در دوربین تعریف شده است)، عکس‌های خود را با این گوشی ثبت نمایند.
 
در لبه‌ی سمت چپ این گوشی تنها دکمه‌ی تغییر صدا وجود دارد و در هنگام کار کردن با گوشی با یک دست می‌توانید به راحتی به این کلید دسترسی داشته باشید.

 
در لبه‌ی بالایی گلکسی اس 5 به ترتیب (از چپ به راست) جک 3.5 میلی متری، میکروفون ثانویه و سنسور مادون قرمز قرار گرفته‌اند.
 
این سنسور تقریباً شبیه سنسوری است که در گلکسی اس 4 به کار برده شده است. در ابتدا باید محل و ناحیه ای که در آن سکونت دارید را انتخاب، سپس نوع دستگاهی را که می‌خواهید با آن کار کنید را مشخص نمایید. بعد از آن نیاز به تعیین برند دستگاه دارید تا کنترل برای شما آماده به کار شود. حال گوشیتان به یک ریموت کنترل کامل تبدیل شده و می‌توانید تلویزیون و یا هر دستگاه الکترونیکی را با گوشیتان کنترل نمایید.
همچنین سامسونگ همانند گوشی ضد آب قبلی خود یعنی Galaxy S4 Active که توانسته بود درپوش جک 3.5 میلی متری را در آن حذف کند، در گلکسی اس 5 هم توانست این کار را انجام دهد که یک اقدام خوب و مهم در این گوشی به حساب می‌آید.
 
در لبه پایینی این پرچم‌دار یک درگاه micro USB 3.0 دیده می‌شود که آن را با درپوشی مخصوص پوشانده‌اند تا از نفوذ آب و ذرات گرد و غبار مصون بماند. در کنار این پورت، میکروفون اصلی این گوشی به چشم می‌خورد.
در واقع می‌توان گفت که سامسونگ اولین و تنها کمپانی است که تاکنون پرچم‌دار خود را مجهز به پورت micro USB 3.0 کرده است. البته این اولین محصول سامسونگ نیست که دارای این پورت است. پیش از این شرکت سامسونگ در دو محصول اخیر خود یعنی Note 3 و Note Pro 12.2 از این تکنولوژی استفاده کرده بود. حال گلکسی اس 5 سومین محصول سامسونگ است که به این پورت تجهیز شده است.
در قاب پشتی این گوشی یک دوربین برجسته با سنسور 16 مگاپیکسلی قرار دارد که کاملاً مستعد جذب خط و خش می‌باشد چرا که اولین قسمتی از قاب پشتی این گوشی که با سطح زمین در تماس است، دوربین آن خواهد بود. بنابراین دوربین برآمده و برجسته‌ی این گوشی را می‌توان جزو یکی از معایب این پرچم‌دار کره ای برشمرد. در پایین این دوربین فلاش LED به چشم می‌خورد. اما یکی دیگر از امکانات جالب این گوشی سنسور ضربان قلب آن می‌باشد که دقیقا در سمت راست فلاش دوربین تعبیه شده است که در بخش‌های بعدی به توضیح آن پرداخته‌ایم. در پایین بخش دوربین لوگوی سامسونگ می‌درخشد. در نهایت در گوشه‌ی سمت چپ قاب پشتی، بلندگوی این گوشی قرار گرفته است.
 

حسگر اثر انگشت

همان طور که در بالا گفته شد، حسگر اثر انگشت در گلکسی اس 5 با کلید فیزیکی Home ادغام شده‌اند؛ درست همان کاری که در محصول سال 2013 شرکت آیفون دیده بودیم. در ابتدا لازم می‌دانیم طریقه‌ی کار با این حسگر را برایتان توضیح بدهیم. بر خلاف عملکرد حسگر موجود در آیفون 5s که تنها می‌بایست یکی از انگشتان خود را بر روی آن نگه دارید تا قفل صفحه برایتان باز شود، در گلکسی اس 5 می‌بایست این سنسور را سوایپ کنید به طوری که انگشتتان را از بالا به پایین بر روی این سنسور (دکمه‌ی فیزیکی Home) بکشید. بسیار واضح و مبرهن است که عمل نگه داشتن انگشت بر روی سنسور برای آنلاک کردن قفل صفحه نمایش کاری به مراتب آسان‌تر و راحت‌تر از سوایپ کردن خواهد بود. سختی کار سوایپ کردن با یک گوشی بزرگ و با 142 میلی متر طول، بیشتر مشهود خواهد بود چرا که باید از هر دو دست خود برای کار با آن استفاده کنید. اما عملکرد سنسور به کار برده شده در این گوشی کاملاً سریع می‌باشد و ما به مشکل خاصی در هنگام کار با آن برنخوردیم. البته گفتنی است که در هنگام سوایپ کردن این سنسور، لازم نیست که تمام انگشت خود را بر روی کلید Home بکشید تا این حسگر اثر انگشت شما را شناسایی کند، بلکه می‌توانید حتی با سوایپ نیم انگشتی هم قفل آن را باز کنید.
در تست گرفته شده از حسگر اثر انگشت این گوشی، 10 بار به طور پی در پی صفحه‌ی نمایش را قفل کردیم و به وسیله‌ی این سنسور، قفل صفحه را آنلاک کردیم. در هر 10 مرتبه، گوشی به راحتی و با سرعت مناسب قفل صفحه را برایمان باز کرد و به هیچ خطایی مبنی بر عدم شناسایی اثر انگشت در طول این 10 مرتبه بر نخوردیم.
همچنین می‌توانید حداکثر تا 3 اثر انگشت برای این سنسور تعریف کنید و برای خرید از طریق PayPal اقدام نمایید. برای انجام خرید از طریق این حسگر تنها می‌توانید از 26 بازار مختلف در کشورهایی نظیر انگلستان، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا و ... استفاده نمایید که نامی از ایران در این لیست دیده نمی‌شود. همچنین می‌توانید با این حسگر اثر انگشت از سرویس‌های سامسونگ استفاده نمایید ولی تا به کنون تنها قابلیت پشتیبانی پرداخت از طریق سرویس‌های گوگل از طریق این سنسور امکان پذیر شده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های جالب سنسور اثر انگشت این گوشی، حالت Private Mode می‌باشد. در این حالت می‌توانید تمام محتوای گوشی خود را شخصی سازی نمایید و به وسیله‌ی حسگر اثر انگشت (و حالت‌های مختلف نظیر Pattern) به این موارد دسترسی پیدا کنید. این بدین معناست که به راحتی می‌توانید گوشی گلکسی اس 5 خود را با دوستان، آشنایان و یا حتی کودکان، بدون ذره ای نگرانی به اشتراک بگذارید. در نهایت باید بگوییم که در چند دفعه ای که ما با این سنسور کار کردیم و آن را آزمودیم، به مشکل خاصی با آن بر نخوردیم. البته در آخر باید این نکته را گوش زد کنیم که این حسگر در استفاده‌ی زیاد و طولانی مدت عملکرد واقعی خود را نشان خواهد داد.


 
 

حسگر ضربان قلب

یکی دیگر از سنسورهای قابل توجه در گلکسی اس 5، سنسور ضربان قلب است که آن را از بسیاری پرچم‌داران موجود در بازار متمایز می‌کند. اما سؤال اصلی اینجاست که چقدر این وجه تمایز در این گوشی، برای کاربران مفید و کاربردی خواهد بود؟
همان طور که در توضیحات بالا ذکر شد، این سنسور درست در قاب پشتی گوشی و در سمت راست فلاش دوربین واقع شده است. برای کار با این سنسور باید در ابتدا به برنامه‌ی S Health بروید و مشخصات فیزیکی خود را اعم از نام، جنسیت، تاریخ تولد، قد، وزن و میزان فعالیت خود را در طول هفته مشخص نمایید. بعد از این می‌توانید از برنامه‌ی S Health و سنسور ضربان قلب آن استفاده کنید. حال همه چیز برای استفاده از این سنسور آماده است و تنها باید گزینه‌ی Heart Rate را بزنید و سر انگشت خود را بر روی این سنسور (در قاب پشتی) به مدت چند ثانیه نگه دارید و سنسور به طور خودکار شروع به کار می‌کند. طبق دستور گوشی در طول این تست باید آرام بوده و با کسی مشغول به صحبت نباشید. باید گفت که عملکرد حسگر ضربان قلب موجود در این گوشی خوب و کاملاً جواب گو می‌باشد و در طول کار با آن به مشکلی برنخوردیم. در واقع سنسور ضربان قلب موجود در گلکسی اس 5 در مورد تمرینات بدنی و وضعیت فیزیکی کمک شایانی به شما خواهد نمود.
 

اما ممکن است شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که چقدر وجود این سنسور برای یک کاربر لازم و ضروری می‌باشد یا اینکه در طول یک هفته و یا یک ماه چند مرتبه به این سنسور احتیاج پیدا خواهید کرد و یا دانستن ضربان قلب برای یک کاربر عادی چه اهمیتی دارد. همه‌ی این سؤالات نهایتا به این نتیجه منتج می‌شود که در عین کارکرد خوب و روان این سنسور، باید آن را وسیله ای برای جلب نظر و نگاه مشتری دانست و نباید آن را ابزاری کاربردی و لازم در اسمارت فون ها قلمداد کرد.






 
 

گواهینامه IP67

یکی دیگر از تغییرات بنیادینی که در اس 5 رخ داده است، اخذ گواهینامه ی IP67 از IEC (کمیته‌ی بین‌المللی الکترونیکی) می‌باشد. همان طور که می‌دانید رقم اول در گواهینامه‌ها نشانه‌ی مقاومت در برابر ذرات جامد مانند گرد و غبار و شن می‌باشد. بنابراین عدد 6 به معنای بالاترین میزان مقاومت در برابر این گونه ذرات است. از این رو گلکسی اس 5 بیشترین مقدار مقاومت را در برابر گرد و غبار در بین گوشی‌ها دارد. عدد دوم هم نمایانگر مقاومت دستگاه در برابر مایعات از جمله آب می‌باشد. عدد مربوط به این مقاومت از 0 تا 8 قابل تغییر است که گلکسی اس 5 موفق به کسب عدد 7 از این مقاومت شده است. این بدین معناست که این گوشی قادر است تا حداکثر عمق 1 متر و به مدت زمان 30 دقیقه تحت شرایط و مقرراتی که سازنده برای آن تعریف کرده است، از خود در برابر فشار مایعات از جهات مختلف مقاومت نشان دهد. قرار گرفتن این دو عدد در کنار هم نشان دهنده‌ی مقاومت خوب این گوشی در برابر آب و ذرات گرد و غبار است. اما باید گفت که آخرین پرچم‌دار ضد آب سونی، یعنی Xperia Z1 عملکرد مناسب‌تری در زمینه‌ی مقاومت در برابر آب نسبت به این شاه ماهی کره ای دارد. چرا که اولا میزان مقاومت آن در برابر نفوذ آب بیشتر می‌باشد و می‌تواند تا عمق 1.5 متری و مدت زمان مشابه با اس 5، مقاومت کند. ثانیا در تستی که از این قابلیت اس 5 در دیجی کالا گرفتیم، نتیجه زیاد خوشحال کننده نبود.
 
تا قبل از انداختن اس 5 درون ظرف آب، به مشکل خاصی برنخوردیم. اما پس از در آوردن آن از آب شاهد عملکرد عجیب و غریب از این گوشی بودیم. به طور مثال این گوشی برنامه های مختلفی را برای خود باز می‌کرد، بر روی عکس‌ها زوم می‌کرد و از این قبیل کارها. در واقع این کارهای محیرالعقول به خاطر وجود اندک قطرات آب بر روی صفحه نمایش بوده است که می‌بایست قبل از کار با آن، صفحه نمایش را کاملاً خشک می‌کردیم. در حالی که در Sony Xperia Z1 شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.
در مجموع باید گفت که مقاوم کردن این گوشی در برابر آب و گرد و غبار اتفاقی بسیار خوب می‌باشد که مسلماً این ویژگی با استقبال کثیری از طرفداران سامسونگ روبرو خواهد شد و پیش بینی می‌شود که در آینده ای نه چندان دور، به کارگیری این نوع گواهینامه‌ها در پرچم‌داران، به یک استاندارد تبدیل شود.

 

 

صفحه نمایشدر نگاه اول به این گوشی ممکن است در نظر خیلی از کاربران این نکته پدیدار شود که صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس 5 همان صفحه نمایش به کار رفته در اس 4 می‌باشد چرا که تغییرات محسوسی در آن ندیده‌اند. در واقع صفحه نمایش 5.1 اینچی سوپرامولد این گوشی با رزولوشن 1080p و تراکم پیکسلی 432ppi به نظر بسیار شبیه به صفحه نمایش 5 اینچی سوپرامولد اس 4 با رزولوشن 1080p و تراکم پیکسلی 441ppi می‌باشد. اما این کل ماجرا نیست. تنها شباهت بین این دو نمایشگر، میزان وضوح و دقت آن‌ها می‌باشد. اما پنل صفحه نمایش استفاده شده در گلکسی اس 5 کاملاً با نسل قبلی خود متفاوت است و روشنایی بالاتر و بهتری را نسبت به اس 4 ارائه می‌دهد. همچنین به دلیل منبع نوری قوی در پنل این گوشی، کنتراست تصاویر کاملاً بهبود یافته است. مضاف بر این در کنار بهره گیری از نور پس زمینه‌ی بهتر، انعکاس این گوشی در تابش نور مستقیم آفتاب کاهش پیدا کرده است. پس اگر بگوییم صفحه نمایش به کار برده شده در گلکسی اس 5 همان صفحه‌ی نمایش اس 4 است، حرف بی اساس و خامی بیش نبوده؛ چرا که با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، صفحه نمایش اس 5 نسبت به اس 4 ارتقا یافته است.
رنگ‌های نشان داده شده در گلکسی اس 5 کاملاً زنده و شفاف می‌باشد و مانند همیشه که سامسونگ صفحه‌ی نمایش خود را با رنگ‌های اشباع تولید می‌کرده، این بار هم این ایده خود را از پرچم‌دار خود دریغ ننموده است.
اما تمام ویژگی‌های خوب صفحه نمایش این گوشی از جمله روشنایی خوب و شفافیت مناسب آن تنها در شرایطی به چشم می‌خورد که میزان روشنایی آن را به حداکثر برسانید. در غیر این صورت و در شرایط عادی (Auto)، روشنایی آن کاملا متوسط بوده و خبری از روشنایی فوق‌العاده‌ی تصاویر نخواهد بود.
تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که سامسونگ همواره از بهترین کیفیت صفحه نمایش‌ها برای پرچم‌داران خود استفاده کرده است و این بار هم در این گوشی خود استثنا قائل نشده و بهترین کیفیت را در صفحه نمایش اس 5 به کار برده است. اما بر خلاف آنچه که از مشخصات اس 5 بر می‌آمد، انتظار داشتیم که میزان انعکاس نور اس 5 نسبت به اس 4 کاهش قابل توجهی داشته باشد اما مقدار این اختلاف کم بوده ولی در هر صورت نسبت به نسل قبل خود پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.
 

سخت افزار

مانند سایر کمپانی‌های سازنده‌ی تلفن‌های همراه که از جدیدترین و به روز ترین چیپ ست در پرچم داران خود استفاده می‌کنند، شرکت سامسونگ هم در گلکسی اس 5 از جدیدترین چیپ ست هشت هسته ای خود استفاده کرده است. چیپ به کار گرفته شده در این گوشی، اگزینوس 5 اکتا می‌باشد که ساخت خود کمپانی سامسونگ است. پردازنده‌ی قرار گرفته بر روی این چیپ شامل 8 هسته می‌باشد که 4 هسته‌ی آن با سرعت 1.9 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی دیگر آن با سرعت 1.3 گیگاهرتز وظایف را پردازش می‌کند. همان طور که می‌دانید سامسونگ این نوع پردازنده‌ها را تنها برای کشورهای آسیایی و آفریقایی تولید می‌کند و نوع دیگر آن یعنی نسل 4 هسته ای این گوشی‌ها را برای کشورهای اروپایی و آمریکایی طراحی و تولید کرده است. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی این گوشی بر عهده‌ی Mali نسخه‌ی T628 MP6 می‌باشد که به خوبی هر چه تمام‌تر از پس کارهای گرافیکی سنگین بر می‌آید. به واقع پردازنده‌ی این گوشی نسبت به اس 4 پیشرفت قابل قبولی داشته و با سرعت بیشتری وظایف را پردازش می‌کند. در اجرای بازهای سنگین نظیر Most Wanted این گوشی عملکرد بی نظیری داشت و بدون هیچ لگی این بازی را اجرا می‌نمود. همچنین اس 5 نسبت به نسل قبلی خود، بازی‌های پیشرفته تری را اجرا می‌کند که شایسته‌ی بالاترین تحسین‌ها است. البته غیر از این هم انتظاری از یک پرچم‌دار نمی‌رفت و سامسونگ می‌بایست برای اثبات عنوان بهترین گوشی برای اس 5 چنین اقدامی را انجام می‌داد.
حافظه‌ی در نظر گرفته شده برای این غول کره ای 16 گیگابایت می‌باشد که مطمئنا بخشی از این حافظه توسط برنامه های از پیش نصب شده‌ی سامسونگ اشغال شده است؛ لذا سامسونگ برای بیشتر کردن حافظه‌ی این پرچم‌دار، یک درگاه microSD در نظر گرفته است که به وسیله‌ی آن می‌توانید تا 128 گیگابایت این حافظه را افزایش دهید. در واقع سامسونگ گلکسی اس 5 مانند hTC M8 جزو اولین گوشی‌های بازار به حساب می‌آیند که از بیشترین و بالاترین میزان پشتیبانی از کارت‌های حافظه‌ی microSD استفاده کرده‌اند که این خبری خوش برای کاربران این گوشی‌های اندرویدی به حساب می‌آید. اما در مورد حافظه‌ی رم این گوشی باید بگوییم که سامسونگ هیچ ارتقایی در حجم حافظه‌ی رم پرچم‌دار امسال خود نسبت به پرچم‌دار سال گذشته‌ی نداده است و از همان 2 گیگابایت قدیمی استفاده کرده است. قبل از معرفی گلکسی اس 5 شاید این گونه انتظار می‌رفت که سامسونگ در پرچم‌دار سال 2014 خود از همان رم 3 گیگابایتی به‌کاربرده شده در گلکسی Note 3 استفاده کند اما این گونه نشد. گرچه سامسونگ هنوز از همان 2 گیگابایت حافظه‌ی رم موجود در گلکسی اس 4 استفاده می‌کند، اما این مقدار حافظه به خوبی جواب گوی کارهای شما خواهد بود و به مشکل خاصی در طول برنامه های عادی برخورد نخواهید کرد. اما بهتر بود سامسونگ به خاطر قابلیت چند برنامه ای (Multi Windows) در گلکسی اس 5، از رمی بهتر و قوی‌تر استفاده می‌کرد. در مجموع ما در عملکرد گوشی گلکسی اس 5 چیزی جز ارتقا و بهبود نسبت به پرچم‌دار نسل قبل خود ندیدیم. اما ممکن است شما متوجه این پیشرفت در طول اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف نشوید.
 

نرم افزار

قبل از معرفی رسمی گلکسی اس 5، بسیاری از طرفداران سامسونگ و علاقمندان به تکنولوژی تصور می‌کردند که کمپانی سامسونگ برای اولین بار سیستم عامل جدید خود یعنی تایزن (Tizen) را در پرچم‌دار امسال خود به کار می‌برد. اما این طور نشد و سامسونگ ترجیح داد از همان سیستم عامل اندروید که در پرچم داران قبلی خود استفاده می‌کرد، در گلکسی اس 5 هم استفاده کند. شاید یک سال دیگر باید برای رونمایی و به کار گیری سیستم عامل تایزن در پرچم‌دار بعدی سامسونگ صبر کنیم. درست است که سامسونگ در گلکسی اس 5 از سیستم عامل تایزن استفاده نکرده، ولی سعی کرده برنامه‌ها و رابط کاربری خود در این گوشی را تغییر شکل بدهد و آن را تا حدودی به تایزن نزدیک کند. شاید این گونه به نظر برسد که سامسونگ قصد دارد بر روی سیستم عامل تایزن به خوبی کار کند و آن را به پختگی برساند و در نهایت آن را در محصول بعدی خود استفاده نماید.
به هر حال گلکسی اس 5 به جدیدترین نسخه‌ی اندروید یعنی اندروید 4.4.2 مجهز شده است. همچنین جدیدترین رابط کاربری سامسونگ یعنی تاچ ویز (TouchWiz) به عنوان پوسته ای برای این سیستم عامل انتخاب و طراحی شده است. در کل سامسونگ امکانات زیادی برای اس 5 در نظر گرفته تا کاربران از کار با این گوشی نهایت لذت را ببرند.
صفحه‌ی لاک اسکرین (Lockscreen) اس 5 دست‌خوش تغییراتی ظاهری نسبت به نسل قبل خود شده است. عکس پس زمینه در این گوشی به صورت منشور رنگارنگ در آمده و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. صفحه‌ی لاک اسکرین این گوشی بر خلاف نسل قبلی خود، بدون ویجت بوده و فقط اعلان‌ها و اطلاعات اساسی در آن به نمایش در می‌آیند. در نهایت با کشیدن انگشت خود در هر جایی از این صفحه، می‌توانید آن را آنلاک کنید.
 
 
 
یکی از بخش‌های اس 5 که ظاهر آن تغییر زیادی پیدا کرده است، نوار اعلانات آن است. تم این نوار به رنگ آبی درآمده است و آیکون‌های آن به شکل دایره شده‌اند. در بالای این نوار، تعدادی میانبر به چشم می‌خورد که برای استفاده از برخی قابلیت‌ها مانند بلوتوث، وای فای، موقعیت، چرخش تصویر، صدا و ... می‌باشند. همچنین می‌توانید به وسیله‌ی گزینه ای که در گوشه‌ی این نوار قرار گرفته است، تمام میان برها را یکجا تماشا کنید و از آن‌ها استفاده کنید. در پایین این میانبرها، دو گزینه‌ی S Finder و Quick Connect وجود دارند. موارد ذکر شده به واقع عضوی جدا نشدنی از نوار اعلانات این گوشی می‌باشند و کاربر را همیشه همراهی خواهند کرد. در پایین این دو گزینه، درجه بندی روشنایی وجود دارد که می‌توانید برای داشتن فضایی بیشتر، آن را از نوار اعلانات حذف کنید.
 
 
 
یکی از برنامه های مفیدی که در صفحه‌ی اصلی گلکسی اس 5 دیده می‌شود، برنامه‌ی "My Magazine" است. به وسیله‌ی این برنامه می‌توانید از آخرین اخبار جهان با خبر شوید و یا می‌توانید صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی خود را به وسیله‌ی آن چک نمایید. تمام محتوای این اپلیکیشن به وسیله برنامه‌ی Flipboard تأمین شده است پس به وسیله‌ی آن می‌توانید موضوعات گوناگونی اعم از تجارت و ورزش و هنر و ... جستجو کرده و آن را به علاقمندی‌های خود اضافه کنید تا همیشه از اخبار این موضوعات باخبر شوید. همچنین می‌توانید مقاله های موجود در این برنامه را مخفی و یا آن‌ها را به طوری که خود علاقه دارید، مرتب و باز چینی نمایید. در نهایت اگر به کار با این برنامه علاقه ای نداشته باشید، می‌توانید ویجت این برنامه را به کلی از صفحه‌ی اصلی گوشی حذف کنید و به جای آن، از ویجت های دیگری استفاده نمایید. در واقع امکانات و ماهیت این برنامه در اس 5 بسیار شبیه به برنامه‌ی Blinkfeed در گوشی‌های hTC می‌باشد و ما را یاد این گوشی می‌اندازد.
 

 
از دیگر ویژگی‌های جدید و جالبی که به اس 5 اضافه شده است، قابلیت «برنامه های پیشنهادی» (Recommended apps) می‌باشد. این برنامه با وصل کردن وسایل جانبی مانند هدفون فعال می‌شود و در نوار اعلان لیستی از برنامه‌هایی که ممکن است شما با آن کار کنید، آورده شده است.
با بزرگ شدن اندازه‌ی اسمات فون ها و گرایش آن‌ها به سمت فبلت ها، سازندگان تلفن همراه به این فکر افتادند تا برنامه ای ویژه برای گوشی‌های بزرگ خود طراحی کنند تا کار با یک دست با گوشی‌ها را آسان کنند. شرکت سامسونگ در این زمینه، فعالیت‌های زیادی کرده است و این قابلیت را به پختگی خوبی رسانده است.
 



 
برای استفاده از این قابلیت در اس 5 می‌بایست به منوی تنظیمات رفته و قابلیت “One handed operation” را فعال کنید. بعد می‌توانید به صفحه‌ی اصلی گوشی بروید و با یک حرکت سریع رفت و برگشتی (از راست به چپ و چپ به راست) این قابلیت را به اجرا درآورید. همان طور که در عکس می‌بینید، صفحه نمایش گوشی به طور محسوسی کوچک شده و کار با یک دست با آن را بسیار راحت کرده است. همچنین در پایین این صفحه، گزینه های برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر وجود دارند. در آخر برای برگرداندن این حالت به اندازه‌ی اصلی، می‌بایست گزینه‌ی موجود در گوشه‌ی سمت راست این صفحه را بزنید تا به حالت و اندازه‌ی اولیه برگردد.
Multi-window multitasking یا قابلیت اجرای دو برنامه به طور همزمان که سابقا در گوشی‌های قبلی سامسونگ نظیر گلکسی اس 4 و Note3 دیده بودیم، در گلکسی اس 5 هم دیده می‌شود. همان طور که شما با این قابلیت آشنا هستید، به وسیله‌ی آن می‌توانید دو برنامه را به طور همزمان بر روی گوشی ران کنید. اما مطمئنا شما هم می‌دانید که تنها تعداد محدودی از برنامه‌ها این قابلیت را دارند. اما خوشبختانه لیست این برنامه‌ها نسبت به اس 4 بیشتر شده‌اند و همچنین می‌توانید این لیست را به وسیله‌ی برنامه های موجود در بازار گوگل افزایش دهید.
 

 
برنامه‌ی Kids Mode استفاده شده در گلکسی اس 5 بسیار جذاب‌تر و دلپسند تر از سایر اسمارت فون های دیگرست. این برنامه رابط کاربری بسیار مناسب و رنگارنگی دارد و گرافیک آن طوری طراحی شده که کودکان را مجذوب خود خواهد کرد. مهم‌تر از همه اینکه، فعالیت و استفاده‌ی کاربران و کودکان را از گوشیتان محدود می‌کند. اما یکی از ویژگی جالب توجه این برنامه این است که صاحب گوشی می‌تواند حساب‌های جداگانه ای برای کاربران بسازد تا هر کاربر با حساب مخصوص خود با گوشی شما کار کند. در عمل با این کار توانسته‌اید گوشیتان را با کاربران مختلف به گونه ای اشتراک بگذارید که ذره ای از اطلاعات شخصی شما در معرض خطر قرار نگیرد.

 

 
حالت رانندگی (Car Mode) یکی از ویژگی‌هایی است که در پرچمدارن کمپانی‌های امروزی به وفور دیده می‌شود و رفته رفته تبدیل به یکی از برنامه های اساسی در اسمارت فون ها شده است. این حالت در گلکسی اس 5 دارای چهار گزینه‌ی بزرگ تماس، پیام، نویگیشن و موزیک می‌باشد و نمی‌توانید به برنامه‌ی دیگری به غیر از این چهار مورد دسترسی داشته باشید. اما سامسونگ این بار ابتکار و نوآوری خاصی برای این حالت در نظر گرفته است و می‌توانید برای اجرای هر کدام از این برنامه‌ها در این حالت، از فرمان صوتی استفاده کنید. برای فعال کردن این ویژگی در ابتدا باید جمله‌ی “Hi Galaxy” را بگویید و بعد باید نام یکی از برنامه‌ها که قصد اجرای آن را دارید، بلند بگویید. به طور مثال با گفتن کلمه‌ی "Call"، لیست مخاطبین برای شما ظاهر می‌گردد و تنها با گفتن نام مخاطب، تماس با آن مخاطب حاصل می‌گردد. این ویژگی بسیار کاربردی و مفید است و فقط در زمانی که در حین رانندگی با این گوشی هستید، پی به کاربردی بودن آن خواهید برد.
در مجموع باید گفت که سامسونگ امکانات و برنامه های زیاد و متنوعی برای پرچم‌دار سال 2014 خود در نظر گرفته است تا کاربران هیچ وقت از کار با این گوشی خسته نشوند. گفتنی است که سامسونگ با تمرکز خوبی که بر روی بخش نرم افزار داشته توانسته شعار خود مبنی بر «همیشه پرچم‌دار» را تحقق ببخشد.





 
 

دوربین

مانند سایر بخش‌ها و قسمت‌های این گوشی که شاهد ارتقا و بهبود آن نسبت به نسل قبل خود بودیم، در قسمت دوربین هم این شرایط صدق می‌کند و پیشرفت‌هایی در دوربین این گوشی صورت گرفته است. سامسونگ در آخرین پرچم‌دار خود از یک لنز 16 مگاپیکسلی استفاده کرده که قابلیت ثبت تصاویر با وضوح 5312 در 2988 پیکسل را دارد. لنز این دوربین نسبت به نسل قبلی خود بزرگ‌تر شده است و به 1/2.6 اینچ رسیده که این امر به خاطر استفاده از لنز ISOCELL در این گوشی می‌باشد. در واقع گلکسی اس 5 اولین گوشی است که از این نوع لنز در جهان استفاده کرده است. در پایین لنز این دوربین، یک فلاش LED قرار دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا در شرایط نوری ضعیف عکس‌های مناسبی بگیرید. اما بر خلاف گوشی‌هایی نظیر Nokia 930، hTC M8 و iPhone 5S که از فلاش دوتایی برای دوربین گوشی خود استفاده کرده‌اند، سامسونگ ترجیح داده تا همان یک فلاش را در پرچم‌دار خود به کار ببرد و در این زمینه از پرچم‌داران دیگر الگو برداری نکند. دوربین ثانویه این گوشی 2 مگاپیکسل بوده و توانایی فیلم‌برداری به صورت FullHD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد. دوربین اصلی این گوشی می‌تواند تا حداکثر وضوح تصویر 2160 پیکسل و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. همچنین این دوربین قادر است با وضوح 1080p و با سرعت 60 فریم به ثبت تصاویر بپردازد.
 
رابط کاربری این گوشی کمی نسبت به نسل قبل خود دست‌خوش تغییرات شده است. ستونی در سمت راست برنامه‌ی دوربین آن قرار گرفته است. در این ستون 4 عدد میانبر وجود دارد که کاربری دوربین را آسان کرده است که دو گزینه از این 4 میانبر قابل تغییر و شخصی سازی هستند. اولین گزینه‌ی این ستون، تنظیمات دوربین می‌باشد که می‌توانید به وسیله‌ی آن به همه تنظیمات دوربین دسترسی داشته باشید.
 

 
در سمت چپ به ترتیب گزینه‌ی گالری عکس‌ها، Mode، کلید شاتر دوربین و فیلم‌برداری به چشم می‌خورد. Mode این گوشی شامل حالت‌های مختلفی است که کار را بیش از پیش برای عکاسی با دوربین این گوشی آسان‌تر کرده است. این حالت‌ها شامل Shot & more، Best photo، Best face، Drama shot، Eraser & painting shot و Virtual tour shot هستند. در واقع حالت Virtual tour shot بسیار شبیه به عکاسی به صورت پانوراما می‌باشد با این تفاوت که می‌توانید در جهات گوناگون حرکت کنید. حالت‌های این گوشی به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که می‌توانید حالت‌ها و Mode های دیگری به برنامه‌ی دوبین این گوشی (به وسیله‌ی دانلود کردن) اضافه کنید.
یکی از ویژگی‌های چشمگیری که به دوربین این گوشی اضافه شده است، قابلیت فیلم‌برداری به صورت 4K می‌باشد. در واقع به خاطر ارتقای پردازنده‌ی دوربین این گوشی، سامسونگ توانسته این قابلیت را به پرچم‌دار خود اضافه کند. همان طور که می‌دانید سامسونگ جزو اولین شرکت‌هایی است که فناوری فیلم‌برداری به صورت 4K را در گوشی‌های خود به اجرا در آورده است. این شرکت پیش از این در آخرین فبلت خود یعنی گلکسی Note3 این فناوری را به کار برده بود. به هر حال استفاده از این قابلیت در این گوشی بسیار مسرت بخش می‌باشد.
اما ویژگی جالب توجه دیگر دوربین گلکسی اس 5، فوکوس انتخابی آن می‌باشد. هنگامی که این حالت را فعال کنید، دوربین به طور خودکار دو عکس گرفته و آن‌ها را پردازش می‌کند. دوربین در این حالت 3 گزینه پیش روی شما می‌گذارد. حالت اول اینکه می‌توانید فوکوس را فقط بر روی سوژه تنظیم کنید، در حالت دوم می‌توانید سوژه را از فوکوس در آورده (فولو کنید) و تنها بر روی پس زمینه تصویر، فوکوس کنید و حالت آخر اینکه بر کل تصویر فوکوس کنید. این ویژگی واقعاً شگفت انگیز است و برای خیلی از کاربران کاربردی خواهد بود. اما باید بپذیریم که این امکان در گوشی hTC M8 بهتر اتفاق افتاده است چرا که در M8 می‌توانید بر روی هر قسمتی که بخواهید فوکوس کنید و مابقی قسمت‌ها را از فوکوس خارج نمایید.
از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین این گوشی می‌توان به قابلیت فیلم‌برداری به صورت HDR، قابلیت ثبت موقعیت زمانی و مکانی، فوکوس لمسی، قابلیت تشخیص چهره و لبخند و لرزش گیر دست اشاره کرد.
متأسفانه سامسونگ برای دوربین گلکسی اس 5 لرزش گیر اپتیکال دست (IOS) به کار نبرده است که خود عیبی بزرگ برای این پرچم‌دار تلقی می‌شود. چرا که در هنگام عکاسی با این گوشی اگر دستتان اندکی بلرزد، مطمئنا اثر این لرزش را در عکس خواهید دید و با تصویری بی کیفیت مواجه خواهید شد. اما سامسونگ از برنامه‌ی نرم افزاری لرزش گیر دست در دوربین این گوشی استفاده کرده است تا بتواند بخشی از این کمبود را در گوشی خود جبران کرده باشد.
یکی دیگر از نقیصه های دوربین این گوشی، نبود دکمه‌ی اختصاصی شاتر برای آن می‌باشد. سامسونگ می‌توانست با قرار دادن کلید شاتر، کار را برای کاربران در حین عکاسی آسان‌تر کند. اما سامسونگ با یک ایده‌ی خوب، این مشکل را برطرف کرده است. کلیدهای تغییر صدا دقیقا نقش دکمه‌ی شاتر را در این گوشی ایفا می‌کنند و می‌توانید با فشردن دکمه های تغییر صدا، عکس‌های خود را ثبت کنید. همچنین می‌توانید حتی در زیر آب با فشردن کلید های تغییر صدا، به ثبت تصاویر بپردازید.
اما برای زوم کردن در هنگام عکاسی نمی‌توانید از کلیدهای فیزیکی تغییر صدا استفاده کنید چرا که همان گونه که گفته شد، این دکمه‌ها برای ثبت تصاویر تخصیص داده شده‌اند.
در مورد کیفیت عکس‌های گرفته شده در فضای بیرون (Daylight) با دوربین این گوشی باید بگوییم که کاملا رضایت بخش بوده و تمام جزییات واضح و آشکار بودند. عکاسی در شب با این دوربین هم با وجود فلاش آن نسبتا خوب بود اما رقیبانی چون Nokia Lumia 1520 عکس‌های به مراتب بهتری در وضعیت مشابه ثبت می‌نمایند.

 

 
در نهایت دوربین گلکسی اس 5 در کنار ثبت عکس‌های با کیفیت و با جزییات، برنامه‌ها و حالت‌های مختلف و جدیدی را ارائه می‌دهد که عکاسی با این گوشی را تبدیل به یک کار آسان و لذت بخش کرده است. مطمئنا از کار با دوربین این گوشی به وجد خواهید آمد.
 

 

 

باتری

همان طور که در بالا اشاره شد، سایز صفحه نمایش گلکسی اس 5 نسبت به پرچم‌دار سال گذشته‌ی خود افزایش چندانی نداشته است و تنها یک دهم اینچ بزرگ‌تر شده است. همچنین چیپ ست این گوشی نسبت به نسل قبل خود قدرتمندتر شده و از اسنپ دراگون 600 به اسنپ دراگون 801 ارتقا یافته است. حال این نگرانی بابت مصرف باتری این گوشی به وجود آمده است که آیا با افزایش 200 میلی آمپر ساعتی در ظرفیت باتری این گوشی نسبت به اس 4، می‌تواند به اندازه‌ی کافی برای کاربران شارژ نگه دارد؟
باید بگوییم که عمر باتری 2800 میلی آمپر ساعتی گلکسی اس 5 کاملا رضایت بخش بوده و انتظارات کاربران را برآورده می‌نماید. این گوشی قادر است تا 72 ساعت برای کاربران خود شارژ نگه دارد که همین موضوع به تنهایی دال بر عملکرد عالی آن دارد که نسبت به اس 4 پیشرفتی محسوس داشته است. همچنین با این گوشی می‌توانید به میزان 9 ساعت و نیم به وب گردی بپردازید که نسبت به اس 4 بهبودی 2 ساعته داشته است. اما مدت زمان پخش ویدئو در اس 5، یک ساعت کمتر از اس 4 بوده و می‌توانید تا حداکثر 11 ساعت به پخش ویدئو با این گوشی بپردازید. اما این مهم را در نظر بگیرید که میزان روشنایی اس 5 نسبت به پرچم‌دار قبلی خود 50 درصد بیشتر شده است.
 
 
 
همچنین سامسونگ برنامه ای خاص برای شارژدهی بیشتر باتری اس 5 در شرایط اضطراری طراحی کرده است که به وسیله‌ی آن می‌توانید مدت زمان زیادی با این گوشی کار کنید. این حالت که Ultra Power Saving Mode نام دارد باعث می‌شود که باتری این گوشی بتواند با داشتن تنها 10 درصد شارژ، 1 روز کامل برایتان دوام آورد. همچنین می‌توانید هنگامی که شارژ کامل (100%) است تا 7 روز از این گوشی استفاده کنید. البته سامسونگ برای این حالت، ترفند جالبی را به کار برده است. اول از همه اینکه صفحه نمایش گوشی را به سیاه سفید تبدیل کرده است؛ ثانیا تنها یکسری امکانات ضروری و لازم مانند تماس، پیغام و اینترنت در این حالت به کار برده است. همچنین می‌توانید برنامه‌هایی که فکر می‌کنید در این حالت لازمتان می‌شود را به این سه مورد اضافه کنید. همه‌ی این کارها انجام شده تا مصرف باتری این گوشی را به طور چشمگیری کاهش دهند و بتوانید مدت زمان بیشتری از امکانات اساسی این دستگاه استفاده نمایید.
اس 5 هم مانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی اس 4، مشکل داغ شدن را در خود می‌بیند. اما مسلما این میزان گرمای تولید شده در اس 5 که ناشی از استفاده‌ی زیاد از گوشی می‌باشد، به شدت و حدت اس 4 نمی‌باشد. ولی به هر حال این مشکل در تست ما با این گوشی دیده شد و حتی با وجود قاب پلاستیکی که عایق حرارت است، این گرما به طور مشهودی قابل حس بود. در مجموع می‌توان گفت که عمر باتری 2800 میلی آمپر ساعتی اس 5 نسبت به اس 4 کاملاً بهبود یافته است و نیاز شما را بر طرف می‌نماید. 


 
 
 

حرف آخر

در مجموع باید گفت که گلکسی اس 5 به عنوان پرچم‌دار سال 2014 سامسونگ امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است. از این رو لقبی که به گوشی‌های سری "S" سامسونگ تحت عنوان «دریای امکانات» داده می‌شود، یقینا درست می‌باشد. چرا که سامسونگ نسل به نسل و گوشی به گوشی، این ویژگی را در محصولات خود بیشتر تحقق داده است. گلکسی اس 5 با امکانات مختلفی که ارائه داده، سعی کرده نظر هر کاربری را با علایق مختلف به سوی خود جلب کند. همان طور که در مقدمه گفته شد، سامسونگ در گلکسی اس 5 بر سه اصل تمرکز زیادی داشته است: سنسور اثر انگشت، گواهینامه ی IP67 و حسگر ضربان قلب. به واقع با این سه اتفاقی که در این گوشی افتاده است، به جرات می‌توان گفت که اس 5 یک پیشرفت بزرگ نسبت به نسل قبل خود داشته است.
یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در اس 5 افتاده، بهبود جنس بدنه‌ی آن می‌باشد. هیچ کس نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند که جنس بدنه‌ی اس 5 نسبت به اس 4 بهبود نیافته است. اما باید آن روی سکه را هم در نظر گرفت چرا که جنس بدنه‌ی اس 5 در مقایسه با سایر پرچم‌داران نظیر hTC M8 و iPhone 5s حرف زیادی برای گفتن ندارد و یا حتی در مقایسه با رقیب خودی خود یعنی Note 3 نیز کیفیت پایین‌تری دارد. پس می‌توان گفت که جنس بدنه‌ی گوشی‌های سامسونگ هنوز به پای کیفیت سایر پرچم‌داران نرسیده است.
اما تا کنون چهره‌ی تمام پرچم‌داران کمپانی‌های مختلف در سال 2014 کامل نمایان نشده است و در این میان تنها hTC M8 و Xperia Z2 معرفی شده‌اند که از این بین هم فقط M8 روانه‌ی بازار شده است و Z2 بر خلاف معرفی زود هنگام، هنوز به بازار جهانی راه پیدا نکرده است.
حال این فرصت خوب برای سامسونگ مهیا شده تا بتواند از این موقعیت به نحو احسن استفاده کند و آمار فروش گلکسی اس 5 را در همین روزهای اول بالا ببرد. شاید معرفی و ارائه‌ی این گوشی در این زمان به نوعی سیاست این کمپانی کره ای بوده تا بتواند آمار فروش خود را در غیاب رقیب دیرینه‌ی خود یعنی اپل بالا ببرد.
 
مزایا:
پردازنده‌ی 8 هسته ای قدرتمند
گواهینامه ی IP67 مبنی بر مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و غبار
دارای حسگر ضربان قلب
مجهز به حسگر اثر انگشت
برخورداری از فناوری NFC
مجهز به حسگر مادون قرمز (IR)
قابلیت فیلم‌برداری به صورت 4K
نسخه‌ی 4.4.2 از سیستم عامل اندروید
پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی microSD تا 128 گیگابایت
باتری با عملکرد مناسب
معایب:
نبود لرزش گیر دست اپتیکال (OIS) برای دوربین
نبود کلید شاتر برای دوربین
لنز دوربین برجسته با امکان جذب خط و خش
 
۲۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

hTC M8


 
در اوایل فروردین سال 93 بود که کمپانی hTC از پرچم‌دار جدید خود به نام hTC One M8 در شهر نیویورک رونمایی به عمل آورد. این اسمارت فون تایوانی که پرچم‌دار سال 2014 کمپانی hTC به حساب می‌آید با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که از این میان می‌توان به M8، New hTC One و یا hTC One 2014 اشاره کرد. M8 در واقع یک آپگرید کامل نسبت به نسل قبلی خود یعنی One به حساب می‌آید و در اولین نگاه به این گوشی متوجه این موضوع خواهید شد. این گوشی تایوانی مجهز به بدنه‌ی تمام آلومینیومی است که آن را تبدیل به یکی از زیباترین و خوش ساخت ترین گوشی‌ها حال حاضر بازار کرده است. یکی دیگر از اتفاق‌های خوبی که در M8 افتاده است، استفاده از قوی‌ترین پردازنده‌ی موجود در بازار (تا به کنون) در این گوشی می‌باشد. اما ممکن است استفاده از برترین پردازنده برای این گوشی پرچم‌دار زیاد کاربران را شگفت انگیز نکند. شگفت‌انگیزتر از این موضوع می‌تواند این واقعیت باشد که hTC از خود انعطاف پذیری نشان داده و اسلات کارت micro SD را برای M8 در نظر گرفته است. همچنین سایز صفحه نمایش این گوشی رشد 0.3 اینچی نسبت به One داشته است. در مورد نرم افزار این گوشی هم باید بگوییم که شاهد ترقی و بهبود بوده‌ایم. M8 از جدیدترین نسخه‌ی اندروید یعنی 4.4 بهره می‌برد و بر روی این سیستم عامل محبوب نسخه‌ی جدید Sense UI پوشانده شده است.
اما در مورد دوربین استفاده شده در این گوشی باید بگوییم که همچنان hTC بر سنسور 4 التراپیکسلی خود اصرار می‌ورزد؛ همچنین به جای ارتقای پیکسل دوربین خود، از روشی جالب استفاده کرده است. آن هم دوربین دوم در قاب پشتی است که قابلیت تشخیص فاصله را دارد و در نهایت آن را به یکی از سؤال‌برانگیزترین قسمت‌های این گوشی تبدیل شده است.

اگر گزافه گویی نکرده باشیم، باید بگوییم که انتظارات از گوشی hTC M8 در همان بدو رونمایی زیاد بود و این یک انتظار بیهوده و نابجا برای این کمپانی به حساب نمی‌آمد؛ چرا که پرچم‌دار سال قبلی این کمپانی از نظر بسیاری سایت‌ها از جمله «دیجی کالا» به عنوان برترین اسمارت فون اندرویدی سال 2013 انتخاب شده بود و hTC می‌بایست با تولید و ارائه‌ی M8 توانایی‌های خود را ثابت می‌کرد، زیرا این گوشی قرار است به مدت یک سال پرچم‌داری این شرکت را بر عهده بگیرد. همچنین چون پرچم‌دار نسل قبلی این کمپانی با استقبال چندان گرمی نسبت به سایر پرچم‌داران آن سال در زمینه‌ی فروش مواجه نشد، M8 سنگینی بیشتری را بر روی شانه های خود احساس می‌کند تا بتواند جبران فروش One را کند.

بدون تلف کردن هیچ زمانی، به سراغ بررسی این گوشی خوش ساخت تایوانی می‌رویم. پس با ادامه‌ی نقد در دیجی کالا همراه باشید.
 

طراحی و کیفیت ساخت

hTC M8 از لحاظ ظاهری یک گوشی کاملا گیرا و جذاب است. همچنین hTC One جدید به لطف استفاده از بدنه ای با درصد بیشتر فلز نسبت به نسل قبلی خود، بسیار زیبا و دلپسندتر شده است. به طوری که در M8 حدود 90 درصد و در One قدیم چیزی در حدود 70 درصد فلز در بدنه‌شان استفاده شده است. همچنین فلز بیشتر به کار رفته در M8 سبب خوش چهره تر شدن بدنه‌ی خمیده‌ی این گوشی شده است. در واقع این 20 درصد اختلاف فلز به کار برده شده در دو پرچم‌دار اخیر hTC تنها در فریم آن‌ها بوده است. تنها قسمتی که در One از فلز استفاده نشده، فریم آن بوده است که از پلی کربنات بوده، در حالی که در M8 تنها فریم بالایی آن از فلز ساخته نشده است.
hTC دقیقه مشابه پرچم‌دار نسل قبلی خود، M8 را در سه رنگ خاکستری، نقره ای و طلایی ساخته است و با وجود بدنه‌ی فلزی خود حس فوق‌العاده ای را به کاربر منتقل می‌کند. کیفیت ساخت این گوشی در یک کلام فوق العادست و مطمئنا شما هم در نگاه اول شیفته‌ی آن خواهید شد. M8 همانند جانشین قبلی خود به طور تحسین برانگیزی سرهم بندی شده است، گویی با گوشی‌ای یک تکه روبرو هستید. این گوشی در زمینه‌ی طراحی و ساخت به راحتی قادر خواهد بود با گران‌ترین اسمارت فون ها و یا حتی گوشی‌های لوکس رقابت کند.
M8 دارای 146 میلی متر طول، 70.6 میلی متر عرض و 9.3 میلی متر ضخامت می‌باشد و وزن آن معادل با 160 گرم است. در پایین صفحه نمایش این گوشی هیچ کلید لمسی خازنی دیده نمی‌شود و جای خود را به دکمه های لمسی بر روی صفحه نمایش داده است. با وجود این اتفاق در M8، ما انتظار داشتیم تا کمپانی hTC استفاده‌ی بهینه تری از ابعاد این گوشی می‌کرد. چرا که LG G2 با وجود صفحه نمایشی بزرگ‌تر و به اندازه‌ی 5.2 اینچ، در مقایسه با M8، 7.5 میلی متر کوتاه تر است. مطمئنا M8 با ضخامت 9.3 اینچی، هرگز به عنوان باریک‌ترین و نازک‌ترین اسمارت فون شناخته نخواهد شد. اما باید به این هم توجه کرد که بلندگوهای استریو و بدنه‌ی فلزی این گوشی در ضخامت آن بی تأثیر نبوده‌اند.
 

کنترل‌ها

در بالای صفحه نمایش این گوشی یک دوربین مکالمه تصویری با سنسور 5 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. در کنار این دوربین، سنسور های مجاورت و نور محیط دیده می‌شود. همچنین اسپیکر بالایی این گوشی، دو نقش مهم بلندگو در حین مکالمه و پخش کننده صدا را دارد. در نهایت یک چراغ کوچک LED در زیر بلندگوی بالایی با ظرافت‌کاری خاص تعبیه شده است.
 
در قسمت پایین صفحه نمایش تنها اسپیکر و لوگوی hTC وجود دارند و میکروفون آن در پشت اسپیکر مخفی شده است که به هیچ عنوان قابل رویت نیست.
 
 
در لبه‌ی سمت چپ این دستگاه، اسلاتی برای سیم کارت وجود دارد که تنها از نانو سیم پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید به وسیله‌ی سوزن مخصوص این درگاه را باز کنید و سیم کارت را درون این شیار قرار دهید. مدیر عامل hTC دلیل استفاده از نانو سیم کارت را استفاده بهتر از فضای پشت گوشی دانست، اما برای ما که این دلیل چندان قابل قبول نمی‌نمود. به هر حال، میزان فضای پشت این گوشی را نمی‌توان با آیفون‌ها مقایسه کرد، چرا که آیفون به شدت از این گوشی فضای کمتری دارد و وجود یک سیم کارت نانو در آن توجیه پذیر است.
 
دکمه‌ی تغییر صدا و اسلات micro SD در لبه‌ی سمت راست این گوشی می‌باشند. محل قرار گیری دکمه‌ی صدا به خوبی برای این گوشی در نظر گرفته شده است و به راحتی و با یک دست قادر خواهید بود صدای این اسمارت فون را تنظیم کنید.
 
 
لبه‌ی بالایی گوشی محل قرارگیری دکمه‌ی پاور و سنسور مادون قرمز می‌باشد. همان طور که در بالا اشاره شد، این لبه تنها قسمت غیر فلزی این گوشی به حساب می‌آید. دکمه‌ی پاور این گوشی در جای خوب و مناسبی قرار نگرفته است چرا که با توجه به ابعاد گوشی برای لمس آن کمی به زحمت خواهید افتاد. ولی این دکمه نسبت به نسل قبل خود قابل لمس‌تر شده. البته برای باز کردن قفل صفحه نمایش راه‌های مختلف و راحت‌تری وجود دارد که در قسمت نرم افزار به طور کامل توضیح خواهیم داد. محل قرارگیری درگاه های micro SD و سیم کارت دال بر باز نشدن قاب پشتی این گوشی می‌باشد. همچنین پرواضح است که در اثر باز نشدن قاب پشتی، باتری این گوشی هم قابل باز شدن و تعویض توسط کاربر نمی‌باشد.
 
جک 3.5 میلی متری و پورت microUSB در کنار هم و در لبه‌ی پایینی گوشی قرار دارند. با وجود تغییر در محل قرارگیری جک 3.5 میلی متری در M8، ما این محل را کاملاً مناسب و راحت یافتیم.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، در پنل پشتی M8، دو دوربین قرار دارد که در سمت چپ دوربین اصلی، یک فلاش LED دوتایی به چشم می‌خورد. دو خط کشیده شده در لبه‌ی بالایی و لبه‌ی پایینی پنل پشتی، برای آنتن‌های این گوشی تخصیص داده شده است. در نهایت لوگوی hTC به زیبای هر چه تمام‌تر در مرکز قاب پشتی می‌درخشد.
 

در دست

مهم نیست که طرفدار برند hTC باشید یا نه و یا این گوشی را دوست داشته باشد یا نه. M8 یک حس کاملا خوشایند را هنگام در دست گرفتن منتقل می‌کند که ما مشابه این حس را در کمتر برندی لمس نمودیم. در مجموع طراحی این گوشی سزاوار ستایش است و حرفی را باقی نگذاشته است. همچنین رنگ‌های خاص در نظر گرفته شده برای این گوشی، تأثیر به سزایی در زیبایی آن گذاشته. حس ارگونومیکی این گوشی با وجود بزرگ‌تر شدن نسبی آن، بهبود یافته است.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.0 اینچی به کار برده شده در M8 از نوع IPS LCD است که رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل یا همان FullHD و تراکم پیکسلی 441ppi را ارائه می‌دهد. صفحه نمایش این گوشی نسبت به جانشین قبلی خود 12 درصد بزرگ‌تر شده است و همچنین دکمه های لمسی خازنی از این گوشی محو شده‌اند و جای خود را به گزینه های لمسی بر روی صفحه نمایش داده‌اند. این سازنده‌ی تایوانی تلفن‌های همراه، همیشه پرچم‌داران خود را با صفحه نمایشی با کیفیت عالی تولید کرده است و پرچم‌دار سال 2014 این کمپانی هم از این قاعده مستثنی نیست. اما صفحه نمایش این گوشی در مقایسه با دیگر پرچم‌داران سال 2014، زیاد شما را مجذوب خود نخواهد کرد. با این حال hTC M8 دارای یکی از بهترین صفحه نمایش‌های FullHD موجود در بازار است. چرا که زاویه دید آن بسیار خوب و رضایت بخش بود و متون و تصاویر هم در زیر نور مستقیم آفتاب کاملاً خوانا و شفاف بودند. همچنین تضاد رنگ‌ها در این گوشی قابل تحسین بود. در نهایت این گوشی برای مقاومت بهتر و بیشتر صفحه نمایش خود در برابر خط و خش، به یک لایه‌ی محافظ Gorilla Glass 3 مجهز شده است.
 

دوربین

دوربین به کار رفته در hTC M8 بسیار به پرچم دار نسل قبلی خود شبیه است. این دوربین دارای حسگر 4 التراپیکسلی، با فاصله کانونی 28 میلی متر و نسبت کانونی F/2.0 می‌باشد. این سنسور نسبت تصویر 16:9 را در بیشترین حالت ارائه می‌دهد و ماکزیمم وضوح تصویر عکس‌های گرفته شده با این گوشی در این حالت، 1520×2688 پیکسل است. همچنین اگر این نسبت تصویر را به 4:3 کاهش دهید، حداکثر رزولوشن تصاویر به 1520×2048 خواهد رسید. دوربین جلویی به کار برده شده در M8 به یکی از مزیت‌های این گوشی تبدیل شده است. این دوربین دارای حسگری 5 مگاپیکسلی است. اما کیفیت خوب دوربین جلو برای این گوشی می‌تواند آن را در موقعیت بدی قرار دهد. چرا که M8 اولین تلفن هوشمند در دنیا به شمار می‌رود که دوربین جلوی آن از پشتش، رزولوشن بالاتری را ارائه می‌دهد. همچنین به غیر از دکمه‌ی در نظر گرفته شده برای حالت عکاسی در تنظیمات گوشی، می‌توانید با سوایپ کردن عمودی (بالا به پایین یا پایین به بالا) وضعیت دوربین را تغییر دهید.  
دوربین اصلی این گوشی در قاب پشتی تنها نیست و دوربینی دیگر که در بالاترین قسمت قاب پشتی قرار گرفته است، آن را همراهی می‌کند. در واقع این دوربین به تنهایی قادر به انداختن عکس نمی‌باشد و به نوعی دوربین رقابتی به حساب می‌آید. کار اصلی این دوربین، عمق بخشیدن به صحنه‌ها و عکس‌ها می‌باشد و به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌های با کیفیتی بگیرید و همچنین افکت‌های مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد. از میان این افکت‌ها می‌توان به تیره کردن تصویر پس زمینه و فوکوس مجدد عکس‌ها پس از عکاسی اشاره کرد. این دوربین همچنین امکان عکاسی به صورت سه بعدی (3D) را برای کاربرانش مهیا کرده است که با کج کردن گوشی در جهات گوناگون، این قابلیت فعال می‌شود. متأسفانه دوربین M8، بر خلاف One مجهز به لرزش گیر اپتیکال دست نیست که این عمل را برای کمپانی بزرگ hTC می‌توان یک پس رفت دانست. اما به جای استفاده از OIS در این گوشی، تثبیت کننده‌ی تصاویر دیجیتالی در برنامه‌ی این گوشی وجود دارد. طبق ادعایی که کمپانی hTC کرده است، این برنامه به خوبی OIS به کار رفته در One می‌باشد. برنامه‌ی تثبیت کننده‌ی تصاویر به کار رفته در دوربین این گوشی به طور عمده مدیون پردازنده‌ی جدید عکس‌های hTC می‌باشد. این برنامه نه تنها تثبیت کننده‌ی عکس‌ها برای دوربین M8 به شمار می‌رود، بلکه این اطمینان را به شما می‌دهد تا عکس‌هایی شفاف‌تر، واضح‌تر، بدون نویز و در مجموع با کیفیت‌تری با این دوربین بیندازید.
دوربین این گوشی دارای فوکوس خودکار می‌باشد که عملکرد سریعی را نسبت به نسل قبلی خود برای شما به همراه دارد. در کنار این دوربین یک فلاش LED دوتایی قرار گرفته که درست مانند فلاش به کار رفته در آیفون 5S، در M8 هم دو رنگ مختلف (آفتابی و مهتابی) برای آن در نظر گرفته شده است. طبیعی بود که بعد از اپل، تک تک کمپانی‌ها به یاد استفاده از فلاش دو رنگ بر روی پرچمدارانشان بیافتند. دوربین این گوشی همچنین می‌تواند نور عکس‌های گرفته شده را آنالیز کند و با ترکیب کردن و کنار هم قرار دادن عکس‌ها با روشنایی مختلف، تصاویر طبیعی‌تر و باکیفیت تری را برای شما به ارمغان آورد.
برای دوربین این گوشی، کلید شاتر اختصاصی در نظر گرفته نشده است. اما در عوض می‌توانید زمانی که گوشی در حالت استندبای قرار دارد، آن را در حالت افقی (Landscape) قرار داده و با نگه داشتن یکی از کلیدهای صدا، برنامه‌ی دوربین را فعال نمایید.
خوشبختانه برای دوربین گوشی M8 امکانات زیادی در نظر گرفته شده است. Zoe که سابقاً در One وجود داشت، در برنامه‌ی دوربین این گوشی هم گنجانده شده است. از افکت‌های خوب این گوشی می‌توان به حالت UFOCUS اشاره کرد. بعد از انتخاب این برنامه می‌توانید بر قسمت‌های مختلف عکستان فوکوس کنید و فوکوس را در ناحیه های مختلف تغییر دهید. این امکان بسیار جالب و شگفت انگیز است و مطمئنا هر کاربری از دیدن آن به وجد خواهد آمد.  
تمام این امکانات در نظر گرفته شده برای دوربین این گوشی عالی به نظر می‌آیند ولی از اینکه این پرچم‌دار همچنان از همان حسگر 4 التراپیکسلی سال گذشته‌ی خود استفاده کرده است، نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.
دوربین دوم در قاب پشتی این گوشی، به نظر ترفندی برای جلب توجه کاربران می‌باشد و شاید hTC با این کار می‌خواسته دوربین این گوشی را از دیگر پرچم‌داران متمایز کند. اما در هر حال این دوربین کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و قابلیت‌هایی خوبی به وسیله‌ی این دوربین به برنامه‌ی آن اضافه شده است. عمق بخشیدن به تصاویر، نمایش عکس‌ها به صورت سه بعدی و تشخیص فاصله از مهم‌ترین قابلیت‌های این دوربین خاص می‌باشد.
کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین 4 التراپیکسلی این گوشی کاملا راضی کننده است. همچنین کیفیت عکس‌های این گوشی در شرایط نوری کافی و مناسب، پیشرفت قابل توجهی نسبت به One داشته است. ما شاهد بهترین عکس‌های گرفته شده با سنسور 4 التراپیکسلی در گوشی‌های hTC تا به حال بوده‌ایم. اما با این وجود M8 کار سختی برای رقابت با سایر پرچم‌داران امسال خواهد داشت.
 

مقایسه کیفیت دوربین HTC One M8 (بالا) و آیفون 5s (پایین)

hTC M8 می‌تواند تا ماکزیمم رزولوشن 1080p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه برای شما فیلم برداری کند. یکی از ویژگی‌های کاربردی و مفید در فیلم برداری این گوشی، فوکوس خودکار آن می‌باشد. همچنین اگر در هر حال فیلم برداری از یک سوژه‌ی متحرک هستید، می‌توانید در طول فیلم برداری فوکوس را قفل نمایید و فوکوس را بر روی آن سوژه تنظیم نمایید که بسیار جالب است. فیلم‌های گرفته شده کاملاً شفاف و پر از جزییات بوده اما به دلیل نبود لرزش گیر اپتیکال دست، ممکن است حین فیلم برداری متوجه اندکی لرزش شوید. در نهایت قابلیت HDR برای دوربین این گوشی در نظر گرفته شده است.

 

سخت افزار

hTC M8 به یک چیپ ست Qualcomm Snapdragon 801 مجهز شده است و بر روی آن یک پردازنده‌ی 4 هسته ای Krait 400 با توان 2.3 گیگاهرتز قرار گرفته است. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 330 این پردازنده را همراهی می‌کند. همان طور که این روزها در اسمارت فون های بالا رده از جدیدترین و قوی‌ترین پردازنده استفاده می‌شود، hTC M8 هم از این غافله عقب نمانده و مجهز به قوی‌ترین سخت افزار تا به کنون می‌باشد. در مجموع همان طور که از این گوشی با این مقام انتظار می‌رفت، عملکرد خوب و مناسبی داشت. با ارتقای چیپ ست این گوشی از Snapdragon 800 به Snapdragom 801 شاهد عملکرد بسیار مناسب و روانی در پردازنده‌ی گرافیکی آن بودیم. نتایج بنچ مارک‌ها، عملکرد واقعی این گوشی را بهتر نشان می‌دهد.
 

 
خوشبختانه کمپانی hTC از خود در زمینه‌ی استفاده از کارت microSD انعطاف نشان داد و این گوشی را مجهز به اسلات microSD کرده است. به وسیله‌ی این کارت حافظه می‌توانید تا 128 گیگابایت حافظه‌ی این گوشی را ارتقاء دهید. البته حافظه داخلی 16 گیگابایتی در نظر گرفته شده برای این گوشی تا حدودی کافیست اما به هر حال اگر احساس می‌کنید که این مقدار حافظه برایتان کم می‌باشد، می‌توانید حافظه‌ی این گوشی را به وسیله‌ی کارت microSD افزایش دهید.
حافظه‌ی رم این گوشی نسبت به hTC One قدیم تغییری نکرده است و همان 2 گیگابایت رم هم برای M8 در نظر گرفته شده تا وظیفه‌ی Multitasking را به خوبی و به مانند گوشی نسل قبل خود انجام دهد.
در استفاده‌ی روزمره، M8 تجربه‌ی فوق‌العاده ای به وسیله‌ی سرعت خود به ما داد. در واقع ما انتظاری کمتر از این را از یک پرچم دار به مانند hTC M8 نداشتیم.
 

نرم افزار و رابط کاربری

بر روی پرچم دار سال 2014 کمپانی hTC آخرین ورژن اندروید یعنی ورژن 4.4.2(Kitkat) به کار رفته است. در ضمن بر روی این سیستم عامل آخرین ورژن رابط کاربری خود کمپانی hTC به نام Sense 6.0 قرار گرفته است. Sense جدید به کار رفته در M8 امکانات زیادی را برای آن به همراه آورده است و عملکرد رابط کاربری آن را بهبود بخشیده است.
صفحه‌ی Lockscreen کمی متفاوت شده ولی در عملکرد آن تغییری به وجود نیامده. یک نمایانگر ساعت در بالای صفحه وجود دارد که به همراه آن اطلاعات مربوط به آب و هوا دیده می‌شود. در پایین صفحه نمایش 4 میانبر تماس‌ها، پیغام‌ها، دوربین و اینترنت به چشم می‌خورد. همچنین تماس‌های از دست رفته و پیغام‌های خوانده نشده در این صفحه به نمایش گذاشته خواهند شد. برای باز کردن قفل صفحه نمایش، می‌بایست علامت قفل بر روی صفحه را سوایپ کنید (از پایین به بالا بکشید). در این هنگام با 3 امکان در سه جهت مختلف روبرو خواهید شد. با سوایپ کردن به سمت بالا، گوشی شما را به آخرین برنامه ای که استفاده کرده‌اید، می‌برد. همچنین با سوایپ کردن به سمت چپ شما به صفحه‌ی homescreen و با سوایپ به سمت راست به قسمت BlinkFeed هدایت خواهید شد.
یکی دیگر از ویژگی‌های جالب به کار برده شده در Sense 6.0 ، قابلیت باز کردن قفل صفحه نمایش به وسیله سوایپ کردن بر روی صفحه‌ی خاموش می‌باشد. به وسیله‌ی این ویژگی و در زمانی که صفحه‌ی نمایش گوشی خاموش است، می‌توانید با سوایپ کردن به سمت بالا، قفل صفحه نمایش را باز کنید و با سوایپ کردن به سمت پایین، قابلیت تماس صوتی فعال می‌شود. همچنین با سوایپ کردن به سمت چپ شما به homesreen و به سمت راست به قسمت BlinkFeed می‌روید. علاوه بر این، قادر خواهید بود تا با دو بار ضربه زدن بر روی صفحه نمایش M8 در حالت خاموش، آن را روشن کنید و با 2 بار ضربه بر روی صفحه‌ی Lockscreen، صفحه را خاموش کنید. اما با دو بار ضربه بر روی homesreen، گوشی قفل نخواهد شد و تنها می‌توانید با دو بار ضربه زدن در حالت Lockscreen، این گوشی را قفل نمایید.
اما شاید یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییرات به وجود آمده در رابط کاربری جدید hTC، حضور دکمه های لمسی بر روی صفحه‌ی نمایش است؛ همان گونه که در پرچم‌داران دیگر مانند Z1، Z2 و G2 دیده بودیم، این نوع دکمه‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا از مزاحمت دکمه های لمسی خازنی در پایین صفحه نمایش رها شوید. این دکمه های لمسی در پایین صفحه نمایش قرار گرفته‌اند و در همه جا شما را همراهی خواهند کرد.
 

 
در آخرین صفحه‌ی homesreen از سمت چپ (چپ‌تر ین)، برنامه‌ی مفید BlinkFeed جا خشک کرده است. این برنامه شامل انبوهی از داده‌ها و محتوای گوناگون می‌باشد که از سایت‌های اجتماعی شما گرفته است. همچنین به وسیله‌ی این برنامه می‌توانید به هزاران منبع خبری دسترسی داشته باشید. تنها کافی است انتخاب کنید که به چه موضوعی علاقه دارید و BlinkFeed به طور خودکار آن موضوع‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهد. به علاوه، این برنامه امکان جستجو را به شما می‌دهد تا بتوانید موضوع مد نظر خود را فورا پیدا کنید. اگر از برنامه‌ی BlinkFeed خوشتان نیامده است، امکان رهایی از آن نیز وجود دارد. تنها کافی است چند ثانیه انگشت خود را بر روی هر قسمتی از homesreen نگه دارید و سپس گزینه Add apps and widget را انتخاب کنید و ویجت مربوط به BlinkFeed را به سمت سطل اشغال بکشانید. بدین ترتیب می‌توانید از دست برنامه‌ی BlinkFeed خلاص شوید!
 

 
hTC M8 نوار اطلاع رسانی با امکانات خوبی برای شما به ارمغان می‌آورد. برای دسترسی به این میانبرها، دو راه وجود دارد. می‌توانید پس از پایین کشاندن نوار اعلان، قسمت گوشه‌ی سمت راست نوار را فشار دهید و یا دو انگشتی نوار اعلان را به پایین بکشانید.
در M8 شما می‌توانید از 6 صفحه درhomesreen استفاده کنید و ویجت ها و میانبرهای مورد علاقه‌ی خود را در این 6 صفحه قرار دهید. اما از این 6 صفحه تنها 5 صفحه از آن قابل استفاده است چرا که صفحه‌ی آخرین آن از سمت چپ برای ویجت BlinkFeed در نظر گرفته شده است. اما با توجه به توضیحاتی که در بالا اشاره شد، می‌توانید با پاک کردن این ویجت، از هر 6 صفحه‌ی موجود در این گوشی استفاده‌ی کامل ببرید.
 

 
hTC در پرچم‌دار جدید خود چهره‌ی قسمت تغییر برنامه‌ها (Task switching) را دگرگون کرده است. برنامه های اخیرا اجرا شده با دکمه‌ی لمسی موجود بر روی صفحه‌ی نمایش فعال می‌شود. این دکمه در سمت راست صفحه‌ی نمایش قرار دارد و با لمس آن می‌توانید به لیستی از برنامه ما و بازی‌هایی که اخیرا آن‌ها را اجرا کرده‌اید، دسترسی پیدا کنید. تعداد این برنامه های به نمایش در آمده کمی کم به نظر می‌رسد و تنها 9 برنامه را نمایش می‌دهد و همچنین می‌توانید با سوایپ هر برنامه به سمت بالا، آن برنامه را از این لیست خارج نمایید.

 

 
مانند گذشته کمپانی hTC در رابط کاربری خود، حالت مخصوص رانندگی را قرار داده است. در این حالت و در حین رانندگی می‌توانید تنها به یکسری برنامه های ضروری دسترسی داشته باشید؛ و از این میان می‌توان به تماس، پیغام، موزیک پلیر، Navigation و دستورات صوتی اشاره کرد که در ابعادی بزرگ طراحی شده‌اند. در بالای همه‌ی این دسترسی‌ها، ساعت و وضعیت آب و هوایی قرار دارند.

 

 
hTC One M8 دارای یک حالت محدودکننده برای کودکان می‌باشد که آن‌ها را از دسترسی به برنامه‌هایی که قبلا شما تعیین کردید، محدود خواهد کرد و تنها می‌توانند به برنامه‌هایی که شما اجازه داده‌اید، دسترسی داشته باشند.
 
 

Zoe

یکی دیگر از برنامه های مفید و کاربردی در hTC M8، برنامه‌ی Zoe می‌باشد. برای استفاده از این برنامه، می‌بایست در ابتدا یک حساب کاربری hTC بسازید و بعد از این می‌توانید برای ورود به آن، از همان حساب استفاده کنید. به محض ورود به Zoe، به طور خودکار تمام عکس‌ها و ویدئوهای شما به این برنامه انتقال داده می‌شوند. درست کردن یک Zoe کار بسیار راحتیست. تنها باید از میان عکس‌های خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و آن را به طوری که خودتان مایل هستید، باز چینی و ویرایش کنید.
 
 
 
همچنین می‌توانید به وسیله‌ی تم‌های مختلف و حاشیه های صوتی موجود در این برنامه، از خلاقیت خود بیش از پیش استفاده کنید. هنگامی که ویرایش شما با عکس و یا ویدئو مورد دلخواه تمام شد، می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. برنامه‌ی Zoe همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا با دوستان خود در مورد یک پروژه (عکس یا ویدئو) همکاری داشته باشید. همچنین به وسیله‌ی این برنامه می‌توانید درخواست‌های خود را به یکدیگر ارسال کنید و محتوای چند رسانه ای خود و دوستانتان را در یک Zoe یکسان با هم ترکیب کنید.
 

عمر باتری

hTC M8 با وجود استفاده از چیپ ست و پردازنده‌ی قوی‌تر و صفحه نمایش بزرگ‌تر نسبت به مدل سال پیش خود، از باتری نسبتا بزرگ‌تر و قوی‌تری بهره می‌برد. باتری به کار رفته در این گوشی از نوع لیتیوم پلیمری است و 2600 میلی آمپر ساعت ظرفیت آن می‌باشد. نتایج پایانی از باتری این گوشی نشان از بهبود در پایداری باتری M8 دارد. طبق نتایج بدست آمده، M8 قادر خواهد بود از 48 تا 72 ساعت (به مدت بیشتر از یک روز) برای کاربرانش شارژ نگه دارد.
بخش دیگری از بهبود در عملکرد باتری این گوشی مربوط به مکالمه با شبکه‌ی 3G می‌باشد. در طی این تست گوشی M8، شش ساعت بیشتر نسبت به One قدیمی شارژ دوام خواهد آورد. همچنین این دو پرچم‌دار جدید و قدیم کمپانی hTC در بخش‌های وب گردی و پخش فیلم تنها با هم در حدود 30 دقیقه اختلاف دارند که می‌توان گفت که شبیه به هم عمل می‌کنند.
یکی از قابلیت‌های اضافه شده به M8 که سبب بهبود عملکرد باتری آن شده، حالت Power Saving Mode است که به وسیله‌ی آن قادر خواهید بود تا تنها به ویژگی‌ها و برنامه های اصلی و اساسی دسترسی داشته باشید (مانند پیغام، تماس، ایمیل و ماشین حساب). این امکان تقریباً شبیه حالتی است که در Samsung Galaxy S5 وجود دارد. همچنین کمپانی hTC در مورد این مد به کار رفته در M8 ادعا کرده است که با وجود تنها 5 درصد از شارژ گوشی، قادر خواهید بود تا 15 ساعت از گوشی خود استفاده کنید.

 
 

جمع بندی

hTC M8 یک پرچم دار شایسته و توانا است. تیم توسعه دهنده‌ی این گوشی شایسته‌ی بهترین و والاترین تحسین‌ها می‌باشد چرا که در بهبود قدرت و سرعت این گوشی تلاش بسیاری کرده‌اند. گرچه این پرچم دار هم مانند سایر پرچم داران دیگر خالی از کاستی و عیب نیست. M8 در واقع یک آپگردیت کامل هم از نظر طراحی و هم از نظر سخت افزار نسبت به مدل نسل قبل خود می‌باشد. بدنه‌ی فلزی این گوشی بهبود داشته و آن را تبدیل به یکی از خوش ساخت ترین گوشی‌های حال حاضر بازار کرده است. حضور اسلات کارت microSD در این گوشی به معنای ارتقای حافظه‌ی آسان و کم هزینه‌ی آن می‌باشد. همچنین با ارتقای چیپ ست این گوشی به جدیدترین چیپ بازار یعنی Snapdragom 801، M8 نوید امکان اجرای راحت‌تر و روان‌تر اندروید 4.4.2 و Sense 6.0 را به کاربرانش می‌دهد. hTC بر خلاف نظر همگان از همان دوربین موجود در پرچم‌دار نسل قبلی خود، در M8 استفاده کرد و این تنها قسمتیست که hTC در گوشی‌اش بهبودی ایجاد نکرده. اما دوربین این گوشی از نظر برنامه ای پیشرفت قابل توجهی داشته و مطمئنا نظر هر کاربری را به خود جلب خواهد کرد. این تمام قضاوت ما در مورد دوربین این گوشی نبود. هم اکنون اکثر پرچم داران کمپانی‌های مختلف (مانند Galaxy S5، Sony Z2 و LG G Pro 2) قابلیت فیلم برداری به صورت 4K را دارند ولی M8 در این زمینه پیشرفتی نداشته. اما طراحی و کیفیت ساخت این گوشی نظر هر کاربری جذب خواهد کرد؛ چرا که در نوع خود بی نظیر است.
 
مزایا:
پردازنده‌ی قدرتمند 4 هسته ای با فرکانس 2.3 گیگاهرتز
رزولوشن بالای صفحه نمایش با تراکم پیکسلی بالا (441ppi)
پشتیبانی از اینترنت پرسرعت 4G
پشتیبانی از کارت micro SD تا 128 گیگابایت
وجود درگاه مادون قرمز
امکانات فوق‌العاده زیاد دوربین و دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی
وجود نسخه 4.4 اندروید به همراه رابط کاربری Sense 6.0
کیفیت ساخت کم نظیر
عملکرد قابل قبول باتری
معایب:
نبود لرزش گیر دست برای دوربین (OIS)
رزولوشن پایین دوربین 4 مگاپیکسلی این گوشی در مقایسه با رقیبان
 
۲۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی

iPhone 5S

 

سیزدهم شهریور سال 1392، از آیفون‌های جدید اپل پرده برداری شد. برای اولین بار در یک مراسم و در یک سال، کمپانی اپل دو گوشی معرفی نمود. در این بخش قصد داریم به نقد و بررسی آیفون 5 اس یعنی پرچم‌دار جدید یکی از سردمداران تکنولوژی یعنی اپل 
بپردازیم. اینجا میتوانید ویدئوی معرفی این دو گوشی را ملاحظه نمایید.
بهترین آیفونی که تا به حال ساخته شده، این جمله ایست که فیل شیلر در مقدمه معرفی iPhone 5S گفت. البته پیش‌تر هم در مورد پرچم‌داران سال‌های گذشته اپل این جمله را شنیده بودیم و چیز جدیدی نبود! اما در این گوشی اپل حول سه موضوع خیلی مانور داده. این سه ارتقا بدین صورتند: پردازشگر A7، دوربین و تاچ آی دی. حال برای اینکه با هر یک از این موارد و البته دیگر مشخصات غول جدید کوپرتینو یعنی iPhone 5S آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید.
 
 
 

همان ابعاد، همان وزن، بدون تغییر بنیادین، اما هنوز هم شکیل!

در کنفرانس سال گذشته اپل، همه چیز حول باریک‌تر و سبک‌تر بودن گوشی بود. اما امسال، هیچ صحبتی پیرامون ابعاد گوشی مطرح نشد، چرا که این گوشی نسبت به مدل قبلی، هیچ تغییری در این زمینه نداشته! ابعاد و وزن گوشی همانیست که در آیفون 5 دیده بودیم. البته می‌توان این تغییر نکردن ابعاد را یک نکته مثبت در طراحی آیفون 5S دانست، چرا که با وجود ارتقای اکثر مشخصات گوشی، هیچ تغییری در ابعاد و وزن گوشی داده نشده که چنین کاری تقریبا فقط از اپل بر می‌آید. در ضمن، فراموش نکنیم که وزن 112 گرمی این گوشی، با اینکه همانند مدل قبلیست ولی هنوز هم جزو سبک‌ترین‌ها در بین دنیای پرچم‌داران کمپانی های مختلف است. قبل‌تر هم دیده بودیم که اپل تقریبا هر دو نسل یک‌بار، تحولی در ظاهر گوشی ایجاد می‌کند و این گوشی هم نسل جدید آیفون یعنی iPhone 6 نیست، بلکه نسل جدید آیفون 5 با نام 5S است، چیزی که پیش‌تر هم در مورد گوشی‌های 3G و 3GS و همچنین 4 و 4S دیده بودیم. می‌توان گفت تقریبا از مدتها پیش، همگان مطمئن بودند که گوشی جدید اپل تغییر ظاهری نخواهد داشت و با همان ظاهر آیفون 5 تولید خواهد شد که این‌چنین نیز شد.
اما در طراحی گوشی، همه چیز هم بدون تغییر نبوده، یک تحول در رنگ که در زمان حیات جابز، شاید آن‌را متصور هم نبودیم. برای اولین بار از ابتدای عمر 6 ساله آیفون‌ها، این گوشی پرطرفدار، جامه طلایی به تن کرد. نمی‌دانیم علت تولید آیفون طلایی چیست، اما می‌توان یکی از دلایل آن‌را فعالیت شرکت‌های مختلف جهت روکش نمودن نسل‌های قبلی آیفون با طلا و استقبال چشم گیر کاربران از آیفون‌های طلایی رنگ دانست. به هر حال، دلیل هر چه که باشد، خروجی خوبی داشته و یک گوشی طلایی و بسیار شیک به خانواده آیفون‌ها اضافه شده. نه یک طلایی پر زرق و برق مانند گوشی‌های Vertu، بلکه یک طلایی ساده و البته شکیل که برازنده آیفون است. یکی دیگر از نکاتی که در مورد رنگ این گوشی می‌توان به آن اشاره نمود، حذف رنگ مشکی از گوشی‌های جدید آیفون است. آیفون 5S، در رنگ‌های سفید/نقره ای، سفید/طلایی و خاکستری/طوسی تولید شده که شاهد خداحافظی با رنگ مشکی هستیم. شاید دلیل حذف رنگ مشکی را نیز بتوان به فاجعه ای که در مورد خش پذیری آیفون 5 های مشکی رخ داده بود مرتبط دانست. از معدود تغییرات دیگر که در ظاهر این گوشی ایجاد شده، وجود فلاش دوتایی در کنار دوربین است که در ادامه، مفصل به آن خواهیم پرداخت.
 
در کلید Home هم تغییراتی اعمال شده، که البته تغییرات بیشتر در کارایی آن محسوس است تا در شکل و شمایل آن، اما اصلی‌ترین تغییر، به وجود یک حلقه دور تا دور این کلید و حذف علامت معروف مربعی شکل داخل آن بوده که این یکی را هم در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

7، عددی تاثیر گذار در آیفون جدید

اولین موردی که در کنفرانس اپل به عنوان یک تغییر بزرگ به آن اشاره شد، استفاده از چیپ A7 در این گوشی بود. چیپی که در بر دارنده اولین پردازنده 64 بیتی استفاده شده بر روی گوشی‌های موبایل است.اما پردازنده 64 بیتی دیگر چیست و به راستی چه اهمیتی دارد که اپل بیش از یک چهارم زمان کنفرانس معرفی آیفون 5 اس را برای آن اختصاص داد؟
64 بیتی شدن پردازنده این دستگاه چیزی نیست که در کوتاه مدت و در کارهای روزمره، کاربران تفاوت آن‌را متوجه شوند، اما در واقعیت و به زبان ساده، یک انقلاب در پردازنده های موجود بر روی گوشی‌هاست. این پردازنده 64 بیتی قادر خواهد بود از تمام قدرت و ظرفیت سخت افزار های سطح بالا استفاده نماید و در اجرای چندین برنامه به صورت همزمان، قدرتمند تر از قبل ظاهر شود. این پردازنده‌ها در آدرس دهی به حافظه‌ها، توانایی بیشتری نسبت به نمونه های 32 بیتی دارند و این مورد، در عملکرد بهتر آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. 
اما متاسفانه مانند همیشه کمپانی اپل اطلاعات دقیقی را در مورد سخت افزار موجود در این گوشی اعلام نکرد و فقط با اعداد و ارقامی حدودی، قدرتمند تر شدن گوشی جدیدش را به رخ همگان کشید. اعدادی همچون تا دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی و آمارهایی از این دست. حتی تعداد هسته های موجود بر روی چیپ A7 را نیز اعلام ننمود، اما احتمالا iPhone 5S هم دارای دو هسته با فرکانس حدودی 1.3 گیگاهرتز می‌باشد که البته به لطف 64 بیتی شدن معماری چیپ، عملکردی بسیار بهتر از مدل پیشین خود دارد.

خوب اپل ادعا کرده که این گوشی از iPhone 5 بسیار قوی‌تر است، اما در عمل واقعا این موضوع صحت دارد؟ باید بگوییم که بلی، این ادعای تیم کوک کاملا با واقعیت مطابقت دارد و با یک غول به تمام معنا طرف هستیم. در تست‌های گرفته شده از آیفون 5S، این گوشی عملکردی خارق‌العاده را به نمایش گذاشت. 


 
در تست 3DMark، این گوشی مقتدرانه در صدر ایستاد و گوشی‌های Moto X و Galaxy S4 رده های بعدی را به خود اختصاص دادند.

 تست Linpack هم گویای قدرت عجیب و غریب این گوشی بود، چرا که عملکرد 5S حدود 2.5 برابر از HTC One و Galaxy S4 بهتر بود که واقعا ما را شگفت زده نمود.
 
در بنچمارک SunSpider اما رتبه های اول تا سوم همه متعلق به اپلی ها بود و به ترتیب آیفون 5S، 5C و 5 در رده های اول تا سوم ایستادند.
 
 Geekbench 3 هم دیگر تستی بود که نشان داد عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای این گوشی از همه رقبا بهتر است و iPhone 5S را به تنهایی در صدر قرار داد.

 بنابراین مجبوریم یک‌بار دیگر کلاهمان را به احترام دست پخت جدید تیم کوک و جانی آیو از سر برداریم و این گوشی را نه تنها قوی‌ترین آیفون تولید شده تا به حال، بلکه تقریبا قوی‌ترین گوشی هوشمند تولید شده تا به امروز بنامیم. یکی دیگر از موارد خوشحال کننده در مورد آیفون  5S، سازگاری چیپ A7 با OpenGL ES 3.0 است که قابلیت‌های گرافیکی بسیاری را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. این استاندارد، به کمپانی‌های سازنده بازی این اجازه را می‌دهد که به بازی جزئیات بیشتری را اضافه نمایند و آن‌را به واقعیت نزدیک‌تر کنند. 
اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. اپل در کنار چیپ قدرتمند A7، یک چیپ جدید را هم با نام M7 طراحی نموده و بر روی iPhone 5S قرار داده است. طبق اعلام اپل، این چیپ جدید وظیفه پردازش دستورات حرکتی را بر عهده دارد. شاید کارکرد این سنسور در حال حاضر چندان ملموس نباشد، اما شاید یکی از دلایلی که تیم کوک این گوشی را آینده نگرانه ترین تلفن این کمپانی نامید، وجود همین چیپ M7 بر روی iPhone 5S باشد. این چیپ در حال حاضر به عملکرد بهتر برنامه‌هایی که وابسته به انجام اعمال حرکتی هستند کمک می‌نماید، اما مسلما این همه خواسته اپل از M7 نخواهد بود. به نظر می‌رسد وجود M7 بر روی 5S، سرآغاز داستان گجت های پوشیدنی کمپانی اپل باشد، چرا که از مدتها قبل، شایعه معرفی ساعت هوشمند اپل با نام احتمالی iWatch سر زبان‌ها افتاده که چیپ M7 می‌تواند یک نشانی دیگر بر به وقوع پیوستن این شایعه در سال 2014 باشد. در ضمن، با وجود چیپ کمکی جدید، احتمالا چیپ A7 کمتر از قبل درگیر انجام محاسبات مربوط به اعمال حرکتی گردد و مصرف باتری آن هم کاهش خواهد یافت. همزمان با معرفی چیپ M7، برنامه جدید کمپانی ورزشی نایک هم که برای آیفون 5S و چیپ جدید طراحش شده با نام Nike + Move معرفی گشت.
در ضمن، آیفون 5S هم در سه ظرفیت 16، 32 و 64 گیگابایت تولید شد و خبری از آیفون 128 گیگابایتی نشد، در واقع برای آیفون 128 گیگابایتی با ناراحتی باید بگوییم : شاید وقتی دیگر .


 

8 بزرگ‌تر از 8 ؟

خوب در مورد شکل ظاهری و سخت افزار این گوشی صحبت کردیم، برسیم به یکی دیگر از تغییرات اپل بر روی پرچم‌دار جدیدش یعنی دوربین.
خوشحالیم که طبق سنت همیشگی اپل مبنی بر ایجاد بهبود در عملکرد دوربین گوشی‌های نسل جدید، iPhone 5s نیز مجهز به دوربینی بهتر نسبت به iPhone 5 شده است. چند وقت پیش هم فیل شیلر سخنانی را در رابطه با اینکه برای بهبود کیفیت تصویر، بهتر است به جای افزایش تعداد پیکسل‌ها، سایز آن‌ها را بزرگ کرد، خطاب نمود. فکر کنم این صحبت را از دهان استیو جابز هم شنیده بودیم.
سایز سنسور تصویر در دوربین iPhone 5s بزرگ‌تر شده است. بنابراین در حالی که رزولوشن در همان 8 مگاپیکسل حفظ شده، پیکسل‌ها درشت شده‌اند. پیکسل‌ها واقعا خیلی هم بزرگ‌تر نیستند. تنها 1.5 میکرون در برابر 1.4 میکرون در iPhone 5. البته فقط قطر پیکسل را اندازه گرفته‌ایم و به طور کلی هر پیکسل 15 درصد بزرگ‌تر شده است. به جز سنسور تصویر، اپل در اپتیک دوربین هم تغییراتی ایجاد کرده تا عملکرد آن را در شرایط نوری ضعیف بهبود بخشد. بدین ترتیب از لنزی با کمینه‌ی نسبت کانونی f/2.2 به جای f/2.4 که بر روی مدل قبلی استفاده شده بود بهره جسته است. اپل این دوربین را، iSight نام نهاده. 

بدین ترتیب کیفیت عکس‌های دوربین دست کم در شرایط نوری ضعیف بهبود می‌یابد. این تقریبا همان کاری است که در HTC One هم انجام شده  بود. این بهبودها باعث شده‌اند که iPhone 5s ، دیگر از آن کلکی که iPhone 5 برای بهبود عکس‌ها در شرایط نوری ضعیف می‌زد استفاده نکند. در حقیقت iPhone 5 در شرایط ضعیف نوری، به صورت خودکار بر روی عکس‌هایی که گرفته می‌شد الگوریتم کوچک سازی Binning 2X2 را اجرا می‌کرد. این الگوریتمی است که برای کم کردن نویز تصویر به صورت گسترده در عکاسی نجومی استفاده می‌شود. در iPhone 5 عکس با الگوریتمی کاملا پیشرفته کوچک می‌شود و سپس برای اینکه کسی نفهمد! دوباره به صورت دیجیتالی به 8 مگاپیکسل باز گردانده می‌شود. این عمل به هر صورت عوارضی جانبی را در کیفیت تصویر ایجاد می‌کرد. دوربین 5s دیگر به انجام چنین کارهایی احتیاج ندارد و عکس‌هایش واقعی هستند. در تست‌های انجام شده نیز همواره عکس‌های شرایط نوری ضعیف 5s بهتر از 5 به نظر می‌رسند.
برخلاف دوربین بعضی گوشی‌های هوشمند سطح بالای امروزی، دوربین 5s فاقد لرزش گیر تصویر اپتیکال است. این در حالیست که تا به حال HTC، LG و نوکیا گوشی‌هایی با این قابلیت را ارائه کرده‌اند و همواره از عملکرد این سیستم آن‌ها راضی بودیم. در عوض این گوشی از لرزش گیر تصویر دیجیتالی بهره می‌برد که عملکردی قابل قبول دارد. به هر صورت اگر سیستم لرزش گیری اپتیکال تصویر را در iPhone 6 ببینیم قطعا ذوق زده خواهیم شد!
اپل همچنان یکی از بهترین مودهای عکاسی اتوماتیکی که تا به حال بر روی یک گوشی هوشمند دیده‌ایم را بر روی 5s قرار داده است. شاید خیلی‌ها به دنبال تنظیمات کاملا دستی هم باشند ولی برای بیشتر کاربران، عکاسی اتوماتیک کاربردی‌تر است. عکاسی با 5s فوق‌العاده سریع است و این گوشی آن را مدیون سیستم عامل iOS7 و پردازنده‌ی A7 می‌باشد. آن قدر سریع که عکاسی پیاپی دوربین آن به 10 فریم بر ثانیه رسیده است. برای این کار کافیست که بر روی Burst mode بروید و انگشتتان را بر روی دکمه‌ی مجازی شاتر نگه دارید. عکاسی می‌تواند تا 999 شات ادامه پیدا کند. عکس‌های گرفته شده به صورت خودکار و هوشمند ترکیب می‌شوند تا گالری عکس‌های شما به یکباره با تعداد زیادی عکس اشغال نگردد. اپلیکیشن دوربین به صورت خودکار می‌تواند آن عکس‌هایی که به نظرش مهم‌تر می‌آید را انتخاب کند. ولی در نهایت شما مختار هستید که هر چند تا از عکس‌ها را که خواستید انتخاب کنید. همه‌ی عکس‌ها نیز به طور کامل بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند. 
 
دوربین 5s مجهز به فلاش دوقلوی LED جدیدی هم هست. فلاشی که اپل آن را True Tone Flash می‌خواند. در حقیقت اپل به جای اینکه مثل مدل پیشین از تک فلاش LED استفاده کند، از دو فلاش LED با دو رنگ متفاوت بهره برده است. یکی از آن‌ها رنگ سرد متمایل به آبی و دیگری رنگ گرم متمایل به نارنجی دارد. دوربین می‌تواند قدرت هرکدام از این فلاش ها را به صورت جداگانه تنظیم کند تا مقدار صحیحی نور سرد یا گرم به صحنه بتابد. بدین ترتیب رنگ‌های عکس طبیعی‌تر خواهند شد. کاملا مشهود است که اپل قصد داشته عملکرد عکاسی دوربین این گوشی را در شرایط ضعیف نوری حتی با استفاده از فلاش بهبود بخشد.

iPhone 5s و iPhone 5c هر دو از دوربین جلوی مشابهی بهره می‌برند. دوربینی که آن را FaceTime HD نامیده‌اند و نسبت به دوربین جلویی iPhone 5 پیشرفته تر است. پیکسل‌های این دوربین هم درشت‌تر شده‌اند و سایز آن‌ها از 1.75 میکرون به 1.9 میکرون افزایش یافته است. این بدین معناست که سایز سنسور بزرگ شده است. اما رزولوشن و کمینه‌ی نسبت کانونی بر روی همان اعداد 720p و f/2.4 حفظ شده‌اند. پس عملکرد در شرایط نوری ضعیف این دوربین هم بهبود یافته است. 
در نهایت، رابط کاربری دوربین هم تغییرات بنیادینی داشته و دیگر خبری از آن رابط کاربری خسته کننده قدیم در این گوشی نیست. امکانات و مود های مختلف عکاسی و فیلم برداری به این دوربین افزوده شده‌اند که تجربه عکاسی با آن‌را برای کاربر بسیار خوش آیند تر خواهد ساخت.

یکی دیگر از موارد جذابی که در این گوشی اضافه شده، امکان فیلم برداری با سرعت 120 فریم بر ثانیه و با کیفیت HD است. البته حالت استاندارد فیلم برداری این گوشی، با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه است، اما می‌توان از مود اسلوموشن هم استفاده نمود. جالب‌تر اینکه می‌توان تنها یک قسمت انتخابی از فیلم را اسلوموشن کرد که نتیجه، بسیار جذاب و هیجان انگیز است. در کل، شاید همگان انتظار داشتند که اپل بر روی گوشی جدید خود از یک دوربین 13 مگاپیکسلی استفاده نماید تا دوربین ارتقا یابد، اما اپل با استفاده از دوربین 8 مگاپیکسلی متحول شده خود، همانند HTC One یک قدم مثبت در راستای آگاه سازی کاربران برداشت تا ثابت نماید که مگاپیکسل بیشتر دلیل بر کیفیت بهتر نیست، و این موردیست که در این دوربین نیز، به خوبی اثبات گردید.
 

 

اپل، ناتوان از ساخت صفحه نمایش بزرگ‌تر با رزولوشنی بهتر؟

صفحه نمایش آیفون 5 اس چگونه است؟ صفحه نمایش این گوشی هم، همانند مدل پیشین یک صفحه نمایش 4 اینچی از نوع IPS است که رزولوشن 640×1136 را ارائه می‌نماید. در زمانی که تقریبا تمامی پرچم‌داران کمپانی‌های دیگر رزولوشن Full HD را ارائه می‌کنند، رزولوشن این گوشی به نظر خنده دار و خجالت آور می‌رسد. اما آیا فکر می‌کنید کمپانی اپل، از تولید گوشی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از 4 اینچ و یا با رزولوشن Full HD عاجز است؟ خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم این موضوع برای اپل سخت بوده، اما اصل قضیه به اصول این کمپانی بر می‌گردد. طبق یک قانون نانوشته در کوپرتینو، این کمپانی از هر چیزی در دستگاه های خود، به میزان کافی و مورد نیاز استفاده می‌نماید، و نه بیشتر. برای مثال، در زمانی که تقریبا میزان رم همه دستگاه های اندرویدی به 1 گیگابایت و بیشتر ارتقا پیدا کرده بودند، اپل کماکان بر روی 4S از 512 مگابایت رم استفاده می‌کرد، چرا که با توجه به قابلیت‌های iOS، این میزان برای دستگاه کافی بود، حتی اگر منجر به تمسخر از طرف سامسونگ در مقایسه با Galaxy S3 می‌شد. نام رتینا هم توسط همین کمپانی ایجاد شد، که بر طبق آن، حداکثر رزولوشنی که چشم انسان قادر به درک آن است و کافیست، همین میزان است. بنابراین اپل کماکان اعتقاد دارد که از این رزولوشن بیشتر، بی مورد است و به میزان کافی بسنده نموده، با اینکه این بار هم مضحکه رقیبان شده! 
البته، پیش بینی ما این است که اپل بالاخره به ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر از 4 اینچ هم رو می‌آورد. گواه حرف ما، تناقضاتیست که بعد از فوت جابز یک به یک از اپل دیدیم. ابتدا اصرار جابز به عدم ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر از 3.5 اینچ نقض گردید و آیفون 5 با صفحه ای 4 اینچی و با توجیه مناسب بودن حداکثر 4 اینچ برای کار با یک دست تولید گشت. آیپد کوچک‌تر از 9.7 اینچی مورد دیگری بود که شاید اگر حیات استیو جابز ادامه پیدا می‌کرد، هنوز شاهد ورود آن به بازار نبودیم. و نهایتا، آیفون پلاستیکی موردیست که شاید اگر جناب جابز هنوز زنده بود و آن‌را می‌دید، از شدت عصبانیت دار فانی را وداع می‌گفت. بنابراین، می‌بینیم که سیاست‌های مدیر جدید اپل، چندان هم مطابق با استیو جابز نیست، بنابراین هیچ بعید نیست که برای آیفون نسل بعدی یعنی آیفون 6، که طبق تاریخچه باید یک تحول ظاهری هم داشته باشد، شاهد یک صفحه نمایش بزرگ‌تر، مثلا 4.7 اینچی باشیم. اما عملکرد صفحه نمایش آیفون 5 اس هم مانند آیفون‌های قبلی، جزو بهترین‌های زمان خود است. با اینکه به نظر ما دیگر نباید آیفون را با گوشی‌هایی همچون HTC One و یا Galaxy S4 به دلیل اختلاف ابعاد مقایسه نمود، اما از نظر عملکرد صفحه نمایش و تاچ، این گوشی هم در زمره بهترین‌هاست. از قدیم‌الایام، هرگاه می‌خواستیم عملکرد صفحه نمایشی را در زوایای مختلف محک بزنیم، آن‌را با گوشی‌های اپل مقایسه می‌کردیم، پس چندان دور از انتظار نبود که عملکرد این صفحه نمایش هم در زوایای مختلف، بی نقص باشد. اما کیفیت تصاویر و جزئیات چگونه هستند؟ میزان روشنایی رنگ سفید در این گوشی، مقداری کمتر از 5C و 5 و البته بهتر از دیگر رقباست، در مورد رنگ سیاه هم، اوضاع تقریبا به همین صورت است. البته در این قسمت، SuperAMOLED ها در مقایسه قرار ندارند. 
تاچ دستگاه هم که بی نظیر به نظر می‌رسد. البته، عملکرد تاچ دستگاه به موارد مختلفی مربوط می‌شود، از جمله میزان حساسیت سخت افزاری، بهینه بودن نرم افزاری در سیستم عامل از این مهم سهم دارند. اما در تست‌هایی که توسط شرکتی با نام Agawi صورت پذیرفته، سرعت پاسخ‌دهی و یا در واقع واکنش iPhone 5S به لمس‌ها، بیش از 2 برابر از Galaxy S4، Lumia 928، HTC One و حتی Motorola Moto X سریع‌تر است. به هر حال، با اینکه خیلی‌ها منتظر معرفی آیفون جدید با صفحه نمایش Full HD بودند، اپل این گوشی را با همان صفحه نمایش قبلی معرفی نمود تا طرفدارانش در این مورد، حرفی برای گفتن نداشته باشند. ولی فراموش نکنیم که با این حال، هرچقدر هم که بر روی این صفحه نمایش زوم نمایید، موفق به دیدن پیکسل‌ها نخواهید شد و کار با آن، همواره لذت بخش خواهد بود.

 

بر روی شارژ این گوشی چقدر حساب کنیم؟

مانند سال‌های قبل، این بار هم اپل از اعلام ظرفیت باتری خود داری نمود و فقط به اعلام میزان شارژ دهی آن بسنده کرد. اما ما قصد نداریم میزان اعلامی اپل را بازگو نماییم، بلکه نتیجه تست‌ها واقعی‌تر و گویاترند. در مرورگری اینترنت با Wi-Fi، باتری این گوشی عملکردی شبیه به برادران اپلی خود داشت که حدود 9 ساعت بود، البته در همین تست، LG G2 حدود 2 ساعت و HTC One حدود 1 ساعت بیشتر دوام آورند. اما در مرور صفحات وب با سیم کارت، اوضاع iPhone 5S بهتر شد و بیشترین شارژ دهی را از خود به نمایش گذارد که حدود 8.5 ساعت بود. برای مکالمه هم، می‌توان تا حدود 9 ساعت بر روی این گوشی حساب نمود که در مقابل 23 ساعت LG G2 یا 14 ساعت HTC One و 12 ساعت Moto X، به میزان قابل توجهی کمتر است. اگر پیش‌تر هم از یکی از گوشی‌های اپل استفاده نموده‌اید، می‌توانیم به طور کلی بگوییم که عملکرد باتری این دستگاه هم شباهت بسیاری به دیگر گوشی‌های اپل دارد و چندان پیشرفتی نداشته.
 

 

 

iOS 7، تخت؟ عمیق؟

با معرفی نسل جدید آیفون‌ها، نسخه نهایی سیستم عامل موبایل اپل یعنی iOS 7 هم معرفی شد. ویدئوی معرفی iOS 7 را میتوانید اینجا ببینید. بعد از افتضاحی که اسکات فورستال در مورد برنامه Maps بر روی iOS 6 به بار آورد که منجر به از دست دادن شغلش در اپل هم شد، تیم کوک مسئولیت طراحی نسخه بعدی iOS را به پسر خلاق و دوست داشتنی اپل یعنی جانی آیو سپرد. آیو هم از همان ابتدا هدف خود را اعلام نمود، ساده تر کردن iOS و عمق دادن به آن. با اینکه این سیستم عامل به طور کلی متحول شده، اما هنوز هم طراحی آن به گونه ایست که در اولین نگاه به آن، به یاد نسخه های قبلی بیافتید. البته، نقش رنگ‌ها در این نسخه بسیار زیاد شده، چرا که با دیدن این نسخه، رنگ آمیزی آیکون‌ها کاملا برایتان خود نمایی می‌نماید و حتی شاید برای برخی، مقداری بچه‌گانه به نظر برسد. موارد بسیاری در iOS 7 تغییر یافته که سعی می‌کنیم به صورت خلاصه به همه آن‌ها اشاره ای داشته باشیم.
اولین تغییری که مشاهده می‌نمایید، نحوه باز شدن قفل صفحه نمایش است که دیگر خبری از آن نوار معروف نیست و کل صفحه را باید به سمت دیگر بکشید. البته با وجود تاچ آی‌دی که در ادامه توضیح می‌دهیم، این صفحه چندان نیازی به کشیده شدن به سمت راست  نخواهد داشت.
 
 

 

 

 

Control Center

اما اپل هم مجبور شد بالاخره از یک امکان بسیار کاربردی اندروید تقلید نماید و Notification Bar موجود بر روی گوشی‌های اندرویدی را، با نام Control Center شبیه سازی نماید. البته خلاقیت بسیاری به خرج داده‌اند و برای اینکه کسی متوجه تقلید آشکارای آن‌ها نشود، این نوار را در قسمت پایینی صفحه نمایش تعبیه کرده‌اند که با کشیدن انگشت به بالا، نمایان می‌گردد! از مواردی که در این نوار می‌توان آن‌ها را کنترل نمود، می‌توان به پخش موسیقی و صدای دستگاه، حالت Airplane، خاموش یا روشن نمودن Wi-Fi، BlueTooth، Don’t Disturb و قفل چرخش صفحه نمایش اشاره نمود. همچنین کلید های میانبر AirDrop، ساعت، دوربین و البته میزان روشنایی صفحه نمایش نیز وجود دارند.

مورد دیگری که در گوشی‌های ساخت اپل آزار دهنده بود، عدم امکان ارسال و دریافت فایل‌ها از طریق BlueTooth بود. حال اپل، این مورد را مقداری تعدیل نموده. چرا میگوییم تعدیل؟ به این علت که هنوز هم این مورد در مورد انتقال داده بین دستگاه های اپل با دیگر دستگاه‌ها وجود دارد و فقط در مورد محصولات خود این کمپانی با وجود AirDrop برطرف گشته. AirDrop یک شبکه محلی ایجاد می‌نماید و به کاربران اپل که نزدیک به این محل هستند این اجازه را می‌دهد که فایل‌های خود را با یکدیگر به صورت بی سیم به اشتراک بگذارند.

iTunes رادیو هم به iOS 7 اضافه شده که برای طرفداران برنامه iTunes، می‌تواند یک خبر خوش باشد. اما با استفاده از Facetime در iOS7، زین پس می‌توان مکالمات صوتی هم داشت که احتیاج به پهنای باند کمتری دارد و با اینترنت‌های کم سرعت هم قابل استفاده است. Safari هم بهبودهایی داشته و امکان Full Screen کردن آن برای مرور صفحات اینترنت وجود دارد.

 

 

 

 

 

Spotlight Search

 

حتما نوار جستجوی معروف اپل را به یاد دارید؟ صفحه ای که در منتها علیه سمت چپ صفحات منو قرار داشت و می‌شد در آن، در بین همه محتوای موجود به جستجو پرداخت. خوب از این صفحه دیگر خبری نیست! البته نگران نشوید، این بدان معناست که برای دسترسی به صفحه Spotlight، کافیست در هر صفحه ای که هستید، انگشتتان را از بالا به پایین بکشید تا این نوار بسیار کاربردی پیش رویتان حاضر شود و بگوید " در خدمتم ارباب " .
کاغذ دیواری‌های پویا، قابلیت دیگری هستند که در iOS 7 اضافه شده‌اند. البته نمی‌توان این عکس‌های پس زمینه متحرک را قابلیت نامید، اما به هر حال برای اولین بار بر روی iOS 7 این عکس‌ها قرار گرفته‌اند که عملکردشان شبیه به Live Wallpaper های اندروید است، اما همانند آن‌ها نیست. بلکه با سنسور های حرکتی و با حرکاتی که به دستگاه می‌دهید حرکت می‌کنند، نه با مرور صفحات مختلف منو. به نظر می‌رسد، با وجود چیپ M7، این Dynamic Wallpaper ها، بار اضافی را بر روی دوش باتری نیندازند و در عمر باتری تاثیر بسزایی نداشته باشند.
Siri هم بسیار هوشمند تر از قبل شده و نتایج بهتری را ارائه می‌کند، با اینکه هنوز هم کارایی این دستیار حداقل در ایران چندان چشمگیر نیست. مورد مهمی که به سیری اضافه شده، قابلیت تربیت آن برای شناخت کلمات و یا نام‌های خاص هستند که برای کاربران آیفون، بسیار خوش آیند است. پیش‌تر تقریبا نمی‌شد با گفتن یک نام ایرانی از دفتر تلفن، شماره شخص مورد نظر را از طریق سیری گرفت، اما با قابلیت یاد گیری سیری، می‌توان به آن نام‌ها را آموخت.


 

گالری عکس ها

اما گالری عکس‌ها هم دست‌خوش تغییراتی گشته و نحوه مرتب کردن عکس‌ها می‌تواند به خواسته کاربر تغییر کند. طوری که می‌توان انتخاب کرد که عکس‌های ثبت شده در تاریخ X و یا در مکان Y را نمایش دهد.
راستی، پیش از این برای داشتن برنامه‌هایی همچون iMovie ، iPhotoو  iWork که منحصر به iOS بودند باید مبلغی را پرداخت می‌کردید، اما در تصمیم جدید کوپرتینو، این برنامه‌ها نیز رایگان شدند.
نوار Notification بالایی هم مانند گذشته وجود دارد و هشدارها از طریق این نوار به اطلاع کاربر خواهند رسید. اما قابلیت مالتی تسکینگ هم در iOS 7 وجود دارد و با دو مرتبه فشار دادن کلید Home، لیست برنامه های باز را مشاهده می‌نمایید و با کشیدن هر کدام به بالا، می‌توانید آن‌ها را به طور کامل ببندید. در کل، هنوز می‌توان این سیستم عامل را برترین سیستم عامل موجود بر روی گوشی‌های هوشمند دانست، البته سایه سنگین اندروید با پیشرفت‌های چشمگیرش کاملا بالای سر iOS احساس می‌گردد و شاید سال آینده در نقد آیفون 6، دیگر نتوانیم سیستم عامل اپل را برترین بدانیم.

 



 

 

و بالاخره نو آوری اپل !

 

کل مدت کنفرانس اپل، تا قبل از معرفی تاچ آی‌دی، برای طرفداران این کمپانی دلهره و اضطراب بود، که آیا اپل باز هم می‌خواهد مانند آیفون 5، یک گوشی بدون نو آوری معرفی نماید؟ آیا این گفته که با فوت استیو جابز، نو آوری هم از اپل رفت صحت دارد؟
اما در آخرین بخش سمینار، بالاخره لحظه موعود فرا رسید و با یک پیش زمینه در مورد معایب استفاده از رمز عبور و عدم تمایل بسیاری از کاربران از آن، نو آوری جدید اپل معرفی گشت : حسگر اثر انگشت !
یک حسگر با ضخامت تنها 170 میکرون و رزولوشن 500 پیکسل در اینچ که بر روی کلید Home تعبیه شده و با اسکن 360 درجه ای انگشت، قادر است حضور انگشت بر روی کلید Home را حس نماید و حتی احتیاجی به فشردن کلید نیست. با وجود این سنسور، حتی خرید از آیتیونز از این به بعد با اثر انگشت انجام می‌پذیرد که روش جدیدی در خرید های اینترنتیست. باید از این امکان خوشحال باشیم، چرا که احتمالا به زودی روزی خواهد رسید که شما هم قادر باشید تنها از طریق اثر انگشتتان، از سایت دیجی کالا هم خرید نمایید. بنابراین باید گفت خداحافظ رمز عبور!

با وجود این حسگر، در هنگام کار با این گوشی، احساس حضور در فیلم‌های امنیتی به شما دست می‌دهد! گوشی را بر می‌دارید، انگشتتان را بر روی کلید هوم می‌گذارید و ... تمام، شما مجاز به استفاده از گوشی هستید. و البته، فقط شما مجاز به استفاده از گوشی هستید و این یعنی امنیت بیشتر برای کاربر. حتی در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گوشی هم، فقط ناراحت گوشی از دست رفته‌تان خواهید بود، و نگرانی اطلاعات یا عکس‌های شخصیتان را نخواهید داشت.
عملکرد این سنسور شگفت زده‌تان خواهد کرد. ابتدای به امر باید چند ثانیه ای را به شناساندن یک یا چند انگشت خود به سنسور تخصیص دهید. چرا که حسگر به اسکن 360 درجه ای انگشت شما خواهد پرداخت. بعد از آن، فقط کافیست هر بار انگشت را از هر جهتی بر روی کلید هوم بگذارید تا با اسکن شدن اثر انگشت، قفل صفحه نمایش باز گردد. خوشبختانه، سرعت عمل TouchID هم به اندازه ای خوب است که حوصله کاربر را سر نبرد و او را از خداحافظی با رمز عبور، پشیمان نکند.
 

 
راستی، شما هم جزو افرادی هستید که بابت حریم خصوصی خود نگرانید و فکر می‌کنید که با وجود این حسگر، اثر انگشت شما در اختیار دستگاه های امنیتی آمریکا قرار خواهد گرفت؟ خوب نمی‌دانیم که آیا این اتفاق می‌افتد یا خیر، اما اپل تضمین داده که این اطلاعات کاملا در داخل گوشی محفوظ خواهد ماند، هرگز به سرورهای این کمپانی منتقا نمی شوند و جایشان کاملا امن است. این نو آوری اپل، می‌تواند آینده خرید های اینترنتی را متحول نماید. 
البته، تقریبا از بعد از معرفی این گوشی، گروه های بسیاری در جهان در پی هک کردن این حسگر هستند که تا به امروز این اتفاق نیفتاده، اما به هر حال بعید هم نیست که روزی گروهی موفق به این مهم گردد، چرا که این محصول ساخته بشر بوده و عاری از خطا نیست، اما تجربه ثابت کرده که اپل، کمپانی‌ای نیست که یک گوشی را با چنین ایراد بزرگی به بازار روانه سازد. در ضمن، در صورت پیدا شدن خطا بر روی آن هم، امکان رفع نرم افزاری ان وجود خواهد داشت. بنابراین، از این نو آوری جدید لذت ببرید و زیاد فکرتان را درگیر این موضوعات نسازید که آیا امنیت دستگاه کافیست یا خیر؟ به هر حال، امنیت این سنسور از رمز 4 رقمی قبلی، بیشتر است.

 

جمع بندی

آینده نگرانه ترین آیفونی که تا به حال تولید شده. این درست‌ترین تعبیریست که خود اپل در مورد گوشی جدید خود گفته. واقعا به نظر می‌رسد با وجود پردازنده 64 بیتی، چیپ M7 و حسگر اثر انگشت، در آینده شاهد حضور صدها و شاید هزاران برنامه جهت استفاده از پتانسیل این موارد خواهیم بود که مسلما، همه آن‌ها در جهت بهتر شدن تجربه کاری کاربران آیفون خواهند بود. ممکن است وجود هر یک از این‌ها را امروز نتوان چندان حس نمود، اما احتمالا تا چند ماه دیگر با خود بگوییم، چطور تا الان بدون حسگر اثر انگشت با گوشیمان کار می‌کردیم؟ آیفون 5S را یکی از برترین گوشی‌های تولید شده تا به امروز می‌نامیم، چرا که در همه جوانب این گوشی عملکردی عالی را از خود به نمایش می‌گذارد. در واقع، آیفون جدید را می‌توان در سه جمله این‌گونه تعریف نمود : پردازشگر A7 و M7،  دوربین فوق‌العاده و تاچ آی دی. یک‌بار دیگر شاهد معرفی یک تلفن هوشمند خارق‌العاده از اپل بودیم که باز هم به ما ثابت نمود که چرا اپل همواره پیشروست !
 

 

 

 

ویدئوی نقد و بررسی iPhone 5S

 اختصاصی دیجی کالا

 

 

برای مشاهده نقد و بررسی ویدیویی گوشی Apple iPhone 5s، میتوانید به این صفحه مراجعه و یا بر روی عکس بالا کلیک نمایید.

مزایا:
پردازنده 64 بیتی با عملکردی بی نظیر
سنسور اثر انگشت برای امنیت بیشتر
صفحه نمایش از نوع IPS با کیفیت عالی
دوربین 8 مگاپیکسلی با عملکردی بهتر از رقیبان
قابلیت فیلم برداری اسلوموشن با سرعت 120 فریم بر ثانیه
نسخه 7 از سیستم عامل iOS
پشتیبانی گوشی از شبکه پر سرعت 4G LTE
وجود چیپ M7 برای پردازش اعمال حرکتی
کیفیت ساخت بسیار عالی
صفحه نمایش ضد خش با پوشش مقاوم در برابر اثر انگشت
معایب:
عدم بهبود باتری نسبت به مدل‌های پیشین
خش پذیری نسبتا زیاد بدنه
 
 
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۵۱ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آرمین رضوی