سونی با گوشی Xperia Z ویژگی های جدید زیبایی را به طراحی آن اضافه کرد که OmniBalance نام دارد و Xperia Z1 نیز جدیدترین اصلاحات را به همراه آورد. قاب این گوشی پرچمدار 5 اینچ از آلومینیوم مقاوم ساخته شده است که این آلومینیوم از قالب بیرون آمده، حک شده و به صورت قطب مثبت در آمده است. پس از این فرآینده آنچه باقی مانده است یک فریم مستطیلی است که تمامی پورت ها، سوکت ها و دکمه ها و حتی دکمه آلومینیومی پاور که نشان تجاری این گوشی است روی آن قرار گرفته اند. علاوه بر این دو لایه ضد خش نیز به پنل پشت و جلوی گوشی اضافه شده است که جلوه خاصی به این طراحی زاویه دار می دهد.


از آنجایی که این یک محصول بهینه است سونی تلاش و هزینه ای را صرف آن نکرده است در حالی که بازیافت هزینه به همراه دارد. این گوشی در تمامی ابعاد کمی بزرگتر از Xperia Z است اگرچه سونی در مدل جدید Xperia Z1 خود یک حسگر بزرگ 1/2.3 اینچ و یک باطری 3000 میلی آمپر قرار داد.

 
در مقایسه با نوکیا Lumia 1020 بدون احتساب برآمدگی دوربین (حسگر آن دو برابر بزرگتر است)، 10.4 میلیمتر قطر دارد و دارای یک باطری 2000 میلی آمپری است در حالی که سامسونگ Galaxy S4 Zoom دارای یک حسگر 1/2.3 اینچ می باشد و قطر زیادی دارد که دلیل آن زوم اپتیکال می باشد. در حالی که نوکیا و سامسونگ، طراحی و قابلیت حمل را قربانی دوربین کرده اند اما سونی راه دیگری را انتخاب کرد و با اینحال بهترین دوربین ممکن را در آن قرار داد. همانطور که گفته شد سونی Xperia Z1 بزرگتر از Xperia Z اورجینال است که آن هم یکی از جمع و جورترین گوشی های 5 اینچ نبود، اگرچه گوشی های کوچکتر با صفحه نمایش های بزرگتر نیز وجود دارند(مانند صفحه نمایش 5.2 اینچ در ال جی G2).
Xperia Z1 به راحتی در دست جا می گیرد و کار کردن با آن لذت بخش است. به موجب تاییدیه IP58 به مدت 30 دقیقه در عمق یک و نیم متری آب دوام می آورد. چندین گوشی در خارج از سری مدل های سونی دارای این قابلیت می باشند، مانند Galaxy S4 Active.


قابلیت ضد آب مستلزم این است که پورت ها و سوکت های گوشی با پوشش های پلاستیکی و آستر لاستیکی پوشانده شوند. اگرچه سوکت صوتی 3.5 میلیمتری و دو پین pogo شارژ بدون پوشش می باشند زیرا پوشش محافظ موجب می شود وصل کردن و جدا کردن یک هدست یا کابل شارژ دشوار شود.


دو پوشش نزدیک به پین های pogo وجود دارد که یکی برای محافظت از پورت microUSB با قابلیت MHL و دیگری برای محل کارت حافظه microSD است. با وجود حافظه کافی 16GB، سونی محل کارت حافظه نیز در Z1 فراهم کرده است.


تمامی دکمه های سخت افزاری در طرف دیگر گوشی قرار دارند که شامل دکمه آلومینیومی پاور سونی، کلید ولوم و کلید اختصاصی دیافراگم است. تمامی دکمه ها ساختار مطلوبی دارند و زمانی که آنا را فشار می دهید بخوبی واکنش می دهند.در اینجا پوششی نیز وجود دارد که محفظه میکروسیمکارت را می پوشاند. میکروسیمکارت داخل یک محفظه کوچک قرار می گیرد.


از آنجایی که بلندگو در پایین گوشی وجود دارد بنابراین زمانی که Z1 را روی یک میز قرار می دهید صدای آن خفه نمی شود. محل بند گوشی در پایین گوشه راست است.


لنز G با یک فلاش LED در قاب پشت سونی Xperia Z1 مشاهده می شود. انتظار می رود دوربین برای عکس گرفتن در شرایط نور کم مبتنی بر حسگر بزرگتر از حد معمول باشد. لوگوی کوچک NFC نیز در قاب پشت وجود دارد که نشان دهنده محل فرستنده NFC است.


طبق اعلام سونی به موجب ارتقای تکنولوژی آنتن، میزان گیرندگی Z1 از Xperia Z اورجینال بهتر است. این گوشی در سه رنگ مشکی، سفید و بنفش وارد بازار می شود. قاب پشت و بخش هایی از کناره های گوشی رنگی هستند در حالی که قاب جلو در تمامی نسخه های رنگ گوشی Z1 به رنگ مشکی است.


پیش از این اشاره شد که فریم آلومینیومی آندیزه شده است و این در واقع یک فرآیند دو مرحله ای جدید است که امکان کنترل بهتر بر رنگ آلومینیوم در کناره های گوشی و حفاظت بهتر از فلز را فراهم می کند.

 

صفحه نمایش

سونی Xperia Z1 دارای یک صفحه نمایش 5 اینچ Triluminous با وضوح 1080p و تراکم پیکسل 441ppi است. تصویر صفحه نمایش از طریق موتور اختصاصی X-Reality سونی ارتقا یافته است و بر اساس طراحی Opticontrast می باشد که شکاف هوا بین شیشه و صفحه نمایش را از بین می برد و موجب افزایش شفافیت می شود. صفحه نمایش دارای رنگ های عالی نیز می باشد.

 
نقطه ضعف صفحه نمایش های سونی این است که دارای زوایای دید ضعیف می باشند اما سونی در مدل های Xperia Z U ltra و Xperia Z1 این مشکل را برطرف کرده است. بدلیل انعکاسی بودن صفحه نمایش، خوانایی آن زیر نور خورشید ضعیف است.