Android Security

اصطلاح “روت کردن” که در مورد دستگاههای آندرویدی به کار می رود به شما اجازه می دهد که به فایلهای سیستمی گوشی دسترسی داشته باشید و بسیاری از کارهایی که تا قبل از روت کردن امکان انجامشون وجود نداشت پس از روت کردن ممکن می شود.

پس روت کردن، یعنی دسترسی به فایل های سیستمی گوشی یا تبلتتان. همین.

حال به مزایای روت کردن می پردازیم و توضیح میدهیم که اگر شما هم یک دستگاه آندرویدی دارید به زودی باید به فکر بیفتید تا دستگاهتان را روت کنید. البته قبل از گفتن مزایای روت کردن لازم می دونم که این نکته رو به شما بگم که اگر خودتان می خواهید این کار را انجام بدهید حتما با یک آموزش مطمئن به این کار بپردازید که یک مقدار ریسک به همراه دارد.

مزایای روت کردن :

۱- رها شدن از شر برنامه های مزاحم :  هنگامی که شما با تبلت و یا گوشی آندرویدتان کار می کنید برنامه های بسیاری در پس زمینه گوشی شما اجرا هستند که فضا و منابع زیادی را مصرف می کنند و در عین حال فایده بسیار کمی برای کاربر دارند و تا قبل از روت کردن گوشی به هیچ وجه نه میشه این برنامه ها رو بست نه میشه این برنامه ها رو پاک کرد. این برنامه ها بلوت ویر (Bloatware) نام دارند و خیلی از اوقات که کاربر به این برنامه ها نیاز ندارند در حالت اجرا هستند و علاوه بر مصرف زیاد باتری، رم زیادی را اشغال می کنند و باعث کند شدن گوشی شما می شوند. پس اولین دلیل روت کردن، رها از شدن از شر این برنامه هاست.

۲- عملکرد بهتر نرم افزاری و سخت افزاری : روت کردن به شما اجازه می دهد که سی پی یو (CPU) دستگاهتان را اورکلاک کنید. اورکلاک کردن به این معنی است که اگر مثلا Cpu گوشیتان ۱ گیگاهرتز است، شما می توانید تا مثلا ۱٫۶ گیگاهرتز کار بکشید و با این کار سرعت cpu خود را افزایش دهید. البته این کار مصرف باتری را نیز بالاتر می برد.

root2

این عملیات اورکلاک کردن، توسط اپلیکیشن هایی انجام می شود که تا گوشیتان روت نباشد، نصب نمی شوند.

علاوه بر بهتر شدن عملکرد سخت افزاری، عملکرد نرم افزاری آن نیز با نصب اپلیکیشن هایی بهبود قابل توجهی می کند.

۳- دسترسی به نرم افزارهای بسیار مفید : نرم افزارهای بسیار مفیدی هستند که تا گوشی شما روت نباشد، بر روی گوشی شما نصب نمی شوند. برنامه هایی همچون فایروال، برنامه هایی برای بازیابی اطلاعات از روی حافظه مموری و همچنین حافظه گوشی، برنامه های مدیریت کیبرد، برنامه بلاک کردن تماس ها و … .

۴- توانایی نصب کاستوم رام ها (Custom rom) : با کاستوم رام ها، شما می توانید تغییرات بسیار زیادی در ظاهر گوشی بدهید، و امکانات بی شماری از جمله ویجت های کاربردی تر، افکت های جذاب، تم های زیبا و عملکرد نرم افزاری بهتر به همراه دارند. کاستوم رام های زیادی، توسط شرکت ها و افراد مختلف ساخته می شوند که سعی کنید معتبرهای آن ها را امتحان کنید که در فروم ها به راحتی می توانید بیابید.

root 3

۵- آپدیت به نسخه های جدید به راحتی هر چه تمام تر : آپدیت های سیستم عامل آندروید، گاهی اوقات بسیار دیر برای گوشی شما منتشر می شود یا ممکن است اصلا منتشر نشود. ولی اگر گوشیتان را روت کنید به محض آمدن نسخه جدید شما می توانید، نسخه جدید را بر روی دستگاه خود داشته باشید. (البته آموزش های این کار را حتما مطالعه کنید.)

و در نهایت روت کردن الزامی است ! چون شما به صورت کامل بر روی دستگاه آندرویدتان کنترل دارید. روت کردن کمی ریسک به همراه دارد زیرا اگر آموزش مطمئنی برای این کار نیابید و بی گدار به آب بزنید شاید به گوشیتان آسیب بزنید. بنده تصمیم دارم بزودی در این وب سایت آموزش جامع و کاملی برای روت کردن دستگاههای مختلف آندرویدی در سایت چک مارک بنویسم. با ما همراه باشید.